{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
408 visninger | Oprettet:

Sterillisation - for og imod? {{forumTopicSubject}}

Kære HG

Jeg har Mimi, en shih tzu, der blev 2 år i november. Selv om hun er en skøn og fantastisk hund, så er jeg ikke interesseret i at avle på hende.
Mit spørgsmål er derfor: skal jeg få hende sterilliseret eller hvad? Hvad vil være bedst for hende? Det vigtigste for mig er at hun har det godt.
Jeg har hørt at pelsen kan ændre struktur ved sterillisering og at de kan ændre adfærd - hvad er jeres erfaring? Og hvad med hendes alder, er den imod hende?
Vi skal til årligt tjek hos dyrlægen på fredag, hvor jeg selvfølgelig vil drøfte det med dyrlægen - men ville rigtig gerne høre jeres erfaringer og meninger.
På forhånd tak:-)
Hilsen Christine

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterillisation - for og imod?
  • #1   3. mar 2010 Hej Mimse

Jeg fik Bella stereliseret i en alder af 2.
    Jeg har ikke mærket nogen ændring i hendes adfærd. Hun er dog sluppet for en masse frustrationer, i forbindelse med hendes løbetid.

Da min Bella er fra et internat, kender jeg ikke hendes forældre og jeg ville ikke risikere såkaldte "ups-kuld". Jeg syntes det er er rigtig god idé. For jeg en tæve en anden gang, der ikke skal benyttes i avl, vil je også lade hende sterelisere.

• #2   3. mar 2010 Altså jeg vil heller ikke avle på Sally, men personligt vil jeg kun sterilisere, hvis der opstår sygdom som nødvendiggør det.

• #3   3. mar 2010 Vi fik Iva still, og hun blev en gladere hund. Mere legesyg .
    Hun fik mere underuld.
    Kia er intakt, da vi lige vil se hvad hun udvikler sig til. Men måske bliver hun det også når hun er lidt ældre.

• #4   3. mar 2010 Mine sidste tre tæver er blevet steriliseret som henholdsvis 1,5 år, 3,5 år og 10 måneder.

Den første ændrede sig ikke det mindste, hverken i pels eller adfærd.
    Den anden producerede i en periode for meget fedtstof i huden, så pelsen lynhurtigt virkede fedtet - men efter vi fik noget specielt at vaske hende med, som skulle stabilisere produktionen, så gik det over med det samme.
    Den sidste svingede stadig meget rent psykisk efter sterilisationen, så hun fik en hormon kur over tre uger, for at stabilisere hende. Siden da har der ikke været nogen problemer, og hendes pels har ikke ændret sig.

Fordelen ved sterilisation er, at der er en del sygdomme, man helt sikkert slipper for. Man får (efter min mening) en mere psykisk stabil tæve. Og man kan træne og lufte uden snor HELE året smiley

• #5   3. mar 2010 Tusind tak for jeres input! Er glad for at høre jeres gode erfaringer. Var mest nervøs for adfærdsændringer, da jeg er rigtig glad for Mimi, som hun er:-)
    Beslutningen er ikke så svær at træffe ud fra jeres oplevelser, Mimi bliver sterilliseret - vi skal bare lige igennem en sidste løbetid - kommer i denne måned nemlig:-)

• #6   3. mar 2010 Jeg har lige fået nessa steriliseret d 12/2-10 pga nogle problemer når hun var i løb.
    Hun har ikke ændret sig. Måske en hun blevet lidt mere pjattet og løber rundt med sine bamser i munden mere end oftere men ellers har jeg ikke mærket noget.

• #8   3. mar 2010 Der er fordele og ulemper. Efter hvad jeg har læst mig til er nogle af disse:

Fordele:
    Ingen risiko forlivmoderbetændelse
    Ingen risiko for falsk drægtighed
    Nedsat risiko for kræft i mælkekirtlerne hvis hunden steriliseres inden den er 2 år gammel.
    Man undgår alle ulemperne ved løbetider

Ulemper:
    Øget risiko for urinvejsinfektioner
    Øget risiko for knoglekræft
    Øget risiko for inkontinens
    Pelsstrukturen kan forandres
    Meget lille risiko for at tæven dør under operationen (som ved alle operationer på mennesker og dyr)

Ved tæver skulle der ikke være de helt store adfærdsændringer i forbindelse med en sterilisering.

Jeg vil ikke sige for eller imod, da jeg mener at valget er meget individuelt og kommer an på hund og ejer. Selv ville jeg ikke sterilisere med mindre Lia begyndte at døje med falsk drægtighed eller livmoderbetændelser.

• #9   3. mar 2010 Takker for alle indlæg:-)
    Puha M.I. ja, der er jo også ulemper - blev lige tvivlsom igen:-)
    Men vil høre hvad dyrlægen har af holdning til det, og i samråd med hende beslutte det.
    Men det er rart at have jeres erfaringer og holdninger i baghovedet - for det er jo en stor beslutning, synes jeg, både for mig og Mimi.

• #11   3. mar 2010 Tak - det var rart at høre:-)

Kommentér på:
Sterillisation - for og imod?

Annonce