Helbred ved Fransk Bulldog?? Helbred ved Fransk Bulldog??
Hvad skal man være opmærksom på ved den franske Bulldog, af helbredsmæssige skavanker??
Jeg tæker at de har hudfolder ved snuden, hvilket man skal være opmærksom på??
Samt deres korte snude evt. kan give vejrtrækningsproblemer??
Er der andet man skal være opmærksom på??
Kunne godt tænke mig at høre fra andre der kender til racen, både fordele og ulemper samt temp., opdragelse, egetkønsaggressivitet osv.???
På forhånd tak :0)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 1.970
Jeg vil nu ikke sige at hudfolderne er et stort problem. Det er bare at tørre dem efter engang imellem med noget fugtigt vat og tørre efter så det efterlades tørt. Men ja ellers kan der dannes svamp i folderne hvis de ikke holdes rene, men som sagt det tager 2 min lige at ordne en gang imellem.
Man skal som du ganske rigtigt påpeger være opmærksom på deres korte snude. Den må ikke være alt for kort/flad og den skal have store åbne næsebor. Det er en god ide at iagtage forældre mm. og lytte til hvordan deres vejrtrækning er under leg. DET SKAL IKKE grynte og have problemer med at løbe og lege. Man skal heller ikke kunne høre dem trække vejret besværet når de bare går rundt og hygger sig. Det er bare en rigtig god ide at iagtage forældre, bedsteforældre, søskende osv og høre hvordan deres vejrtrækning er.
Der ud over kan der ses allergi/hårsækmider, rygproblemer, patella lux, HD, øjenproblemer og blød/lang gane.
Problemet er at der ikke er nogle avlsrestriktioner på den franske bulldog, det vil sige hvis man vil avle med tavle skal man kun opnå en "good" på udstilling og så kan du avle. MEN derfor er der stadig mange fordele ved at købe med dkk tavle, og det vil jeg helt klart anbefale. Jeg ville ikke turde at købe en modehund (som den desværre er blevet) uden tavle for mange ser penge i det, og det sætter racens helbred endnu mere på spil. Der er mange gode avlere, og det er en god ide at besøge flere før man vælger. Det er altså en lidt lang process. Der ud over skal det siges at der er mange der selvom der ingen restriktioner er, får deres hunde tjekket for div. sygdomme inden de indgår i avl. Jeg ville klart vælge at støtte op om sådan et arbejde både for at sikre man får en sund hvalp men også for racens skyld.
Når alt det negative er sagt, og her nævner jeg jo alt det der er set. Det er langt fra alle der er syge, og man kan godt finde sunde franske bulldogs. Deres temperament er det mest fantastiske. De er så glade, fjollede, legesyge, puttesyge, tossede, menneske/børne/dyreglade, nysgerrige, elsker eventyr og oplevelse. De vil altid gerne med når man skal noget og befinder sig godt bare der er mennesker omlring dem. Den vil være hvir du er. De har tendens til at snorke, bøvse og prutte, men jeg kender ikke nogen der ikke er faldet for deres dejlige lille væsen.
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 1.970
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
og tag en god snak med nogle forskellige - om deres hunde - osv.
se deres forældre dyr efter - er det hunde som virker sunde osv. og tag evt en snak med deres dyrlæge.
se på hvad de fremlægger af dokumentation og hvad de vælger at teste deres avlsdyr for. min skal de ryg undersøges og pl testes.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
jan 2007
Følger: 11 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 1.981
Det samme med hudfolderne ved snuden :0)
De fleste racer har jo som regel nogle racebetingede skavanker, og der plejer at være ting man skal være opmærksom på, og ting som forældredyrene er/skal testes for.
Jeg spørger jo for at finde ud af hvad jeg skal være opmærksom på, og om de generelt er en sund race.
Og det er vel ikke kun opdrættere der kan svare på det....
Christina: Tak for dit svar. Sidder med et smil om læben af din beskrivelse :0)
Anne Julie: Også tak for dit svar :0)
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
jan 2007
Ved ikke om det bliver en sådan vi skal have som næste hund, er blevet totalt forelsket i Whippets, men den franske er da med i overvejelserne.... det er der nu mange racer der er, men vil jo gerne finde den perfekte til vores familieliv, som tilværelsen ser ud når vi en gang skal have hund igen.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Generelt:
Sundhed:
Den franske bulldog er en race med mange sundhedsmæssige problematikker og sygdomme, nogle er mere udbredt end andre, ligesom nogle har større konsekvenser for livskvaliteten end andre.
Af sygdomme og problematikker kan nævnes:
-Vejrtrækningsproblemer bla. pga. for stort ganesejl, som falder ned og lukker for deres luftrør. For små og snævre næsebor. Det korte næseparti er årsag til deres snorken. Luftvejsproblemerne er også årsag til fordøjelsesproblemer/opkast.
- Tracheal collaps (slapt luftrør).
-Hedeslag, pga. dårlig evne til at nedkøle sig selv og kan forsage at hunden dør.
-Rygproblemer(af forskellig art) pga. for kort ryg og forandringer/misdannelser i ryghvivlerne.
-Diskusprolaps.
-Hofteledsdysplasi(HD).
-Patella luxation(knæ) pga. svage ledbånd. For stejle vinkler på hunden belaster også ledbåndene.
(link fjernet)
-Svamp.
-Funkulose, mest udbredt på poter og hage.
-Generaliseret demodex.
(link fjernet)
-Allergi og Eksem.
-Cherry eye.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=937/sprog=1/grp=3/menu=13/
-For stort hoved.
-For udstående øjne. (den er jeg så lidt i tvivl om...)
-Kejsersnit, den Franske Bulldog kan i mange tilfælde ikke føde selv.
-Bedøvelses sensitive, hvilket man skal være opmærksom på hvis hunden skal i narkose, da det kan udgøre en fare for den.
-Pga.hundens anatomi kan den havde svært ved at klare personlig hygiejne.
Rigtig godt og informativt link fra SKK vedr. den Franske bulldogs sundhedsproblematikker:
http://www.friskafrallor.info/
Den franske er en vidunderlig og unik hund med en fantastisk personlighed. Og ellers skriver jeg under på Christinas og Lykkes viise indlæg:))
jan 2007
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 6
Men fordi de ikke kan finde forklaring på der var galt..fokusere lægerne på snuden og at de ikke kan køle sig selv ned..Hvilket joker ikke havde problem med.
Det lignet mere forgiftning han havde og så hjalp det heller på det mens han stadig var live at jeg måtte vente time for se på han blev mere blå hoved.
Hvad joker døde af skal jeg nok finde udaf han kommer hjem urne til os..og når jeg/vi er klar kunne jeg ikke tænke mig nogen anden hund.
Udover vaske joker hoved elsket han vi gjorde ham ren for neden osv..syntes man det er problem og besvær..skal man efter min mening nok finde lidt mere kærlighed frem.
En hund er ikke en hund eller blot husdyr eller noget der er til for være der eller for komme anden række den har man og anskaffer sig fordi man har kærlighed at give og af racer jeg har haft giver ingen som den franske mere kærlighed og venskab tilbage og det savner jeg vi.
Til dig der ønsker fransk er der kun fordele men køb nu en med tavle eller papirer på..syntes du alt andet ind give din hund mad og gå tur er besværligt.?
Skal du nok ikke anskaffe dig en fransk for den vil have dig 100 procent
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Helbred ved Fransk Bulldog??