{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.402 visninger | Oprettet:

Hvad skal man bruge kontrakter til.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt gal lige nu.. Har en bekendt som bare er blevet behandlet så skidt af en opdrætter (dkk) og bliver derfor sådan lidt - hvad er de kontrakter så overhovedet værd, når folk bare kan sno sig uden om dem alligevel:-(

For at gøre historien kort:

Hun køber, og venter tålmodigt i lang tid på opfordring af mange en Fransk bulldog med dkk tavle.

Hunden bliver solgt som familiehund på kontrakten, den bliver solgt med konstateret navlebrok og til FULD pris, det bliver påført i kontrakten at den har dette og skulle det blive nødvendigt at få det fjernet (ud fra en dyrlæges vurdering) så betaler sælger.

Hunden kommer hjem, ca 24 timer efter opdager køber at hunden ud over at have navlebrok også har lyskebrok.
Hun tager hunden til dyrlæge, den har navlebrok, lyskrbrok og hårsækkemider.

Dyrlægen anbefaler at begge slags brok bliver fjernet hurtigst muligt, da han vurdere at der er en risiko for at det kan komme til at gå ud over hundens helbred, hvis ikke de bliver fjernet.

Sælger kontaktes, informeres og de vil så betale for navlebrok oprationene, men det skal være hos deres egen dyrlæge i Jylland da det er billiger der og køber bor på sjælland. De vil ikke dække transportudgifter, tabt arbejdsfortjeneste og evt. overnatning i tilfælde af at hvalpen ikke kan komme hjem samme dag. De finder det ganske rimeligt at transportere en hvalp 5-6 timer i tog og offentlig transport efter en opration som denne..

De vil ikke dække resten (altså lyskebrok eller hårsækkemider) Den hund havde ikke lyskebrok da den tog afsted fra dem af og de bad hende bevise at det var arveligt... hmm.. nemt nok da....

Det bliver til lidt ueninghed, sælger bliver yderst ubehagelig, tager det dybt personligt og udtaler ting som:
Jeg vil hellere betale 15.000 kr i sagsomkostninger end jeg vil give dig en kr.. De holder hende hen og hen med at beslutte om de vil dække oprationen hvis den udføres på sjælland.. hvar gang de aftaler at de skal ringe til hend eog give besked, ringer de ikke og når hun selv tager kontakt... jaa så har de ikke lige haft tid til at snakke om det der hjemme endnu..

Da køber henvender sig til dkk for at få rådgivning (hvilket de for pokker er der for) bliver de endnu mere vrede, ubehagelige over for hende..

Nu er sagen end hos dkk og sælger har skrevet et brev til dkk som er fyldt med den ene løgen efter den anden.. de fremstiller hende spm rablene gal nærmest og det er hun bestemt ikke og har desuden været meget fin i sin kontakt og snak med sælger. Har eks.vis. sagt til dem at hun udemærket godt at klar over, at de ikke har avlet en syg hvalp og solg hende den med vilje, at det er uheldigt og at hun bare synes når uheldet er ude, så bør man hjælpe..

De bliver ved at forholde sig til at det brok behøvede ikke at fjernes, det var ikke til gene for hunden og ej heller af nogen betydning for dens helbred.. på trods af at dyrlægen siger og har skrevet det til dem og dkk..

Så nu er det jo påstand mod påstand, man tænker ikke lige som køber på at man burde optage tlf samtaler med køber, for på den måde at kan bevise hvem det er der er fjolset i denne situation.. smiley grrr...

Så er det bare jeg tænker, hvad dur de kontrakter så til i sidste ende alligevel..

Jeg er medlem af en anden gruppe - hvor folk konstant tuder intresserede hvalpekøbere om at være tålmodige, vente på en hund med dkk tavle og gør meget ud af at man er meget bedre sikret når man køber med dkk.. man er dækket ind og får hjælp af sælger (opdrætter) hvis man får en syg hund... bla bla bla... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man bruge kontrakter til..
  • #1   18. maj 2008 Lige præcis pga sådan noget er nogle grundene ti at jeg har meldt mig ud af DKK, det er kun penge penge penge og ingen tanke på hundene

  • #3   18. maj 2008 Connei.. Jeg vil da håbe at tilfældet er at dkk juristerne hjælper hende, men er godt nok skeptisk lige nu:-( Som jeg skrev det vil jo blive påstand på påstand i forhold til hvad den ene og den anden har sagt..
    Sælger har skrevet til dkk nu at de har tilbudt køber penge 3 gange, men at køber ikke ville tage imod tilbudet.. det er en lodret løgen...


  • #4   18. maj 2008 Smukke Shelly,....

    Det lyder bare som en rigtig dum oplevelse:-( Ja det kan være en ide for køber frem over selv at stille nogle krav til kontrakterne..


  • #5   18. maj 2008 Ja det er ikke nogen dum ide at gøre sådan:-) Godt hun var i tip, top stand:-)

    Jeg ved godt at sælger via disse kontrakter kun hæfter for arvelige sygdomme.. Men hvordan holder den egentlig hvis sælger siger - du skal bevise at de defekter din hund har er arvelige... hmm.. hvordan skal man gøre det som køber..

    Havde det været mig der havde været sælger, havde jeg betalt ved kasse et med det samme, både da jeg ville finde det rimeligt og fordi jeg ikke ville have sådan noget hængende på mig selv. Alle kan jo være uheldige at få en hvalp der fejler noget, ingen gør det med vilje.. men en køber der har købt en hund til 15.000 kr og regner med at få en hund der har det fint og så finder ud af at det ikke er sagen, skulle da ikke stå med den alene.. det kunne jeg ikke få mig selv til, det er helt sikkert:-)
    Og i øvrigt at sælge en hund der allerede havde fået konstateret en defekt hos dyrlægen inden salget til fuld pris, det er hos mig bare ikke okay:-(


  • #6   18. maj 2008 Netop... Hvordan kan man bevise det og kan man overhovedet gøre det..

    Der er vel ikke nogen dkk opdrætter der i min vildeste fantasi ville benytte hunde til avl, som havde sygdomme der kunne gå i avl.. Elller??

    Så kan forestille mig at opdrætter da vil sige, nej det kan ikke være arveligt, da ingen af forældredyrene har denne form for sygdom.. Men kan den sygdom ligge længere tilbage i anerne, og hvordan har en køber chancen for at undersøge samt bevise dette.. hmm..

    Derfor sætter jeg endnu mere spørgsmåltegn ved, hvad disse kontyrakter skulle være værd..


  • #7   18. maj 2008 Nej kontrakter kan være gode.. min forståelse er at de vel et eller andet sted oprindeligt er udviklet fordi, der har været et ønske om garanti ved hunde med arvelige sygdomme.. Nu bruges de så også til ting som krav til vidresalg af hunden, krav om at den skal udstilles m.m...

    Jeg overvejer selv en dag at lade Emma få et kuld hvalpe, sker det så ville jeg også selv tilføje sådan noget som: Hvis hunden skal skifte hjem, skal jeg have forkøbsret, at hunden ikke må bruges til avl med andre racer eller hunde med andre tavler.. så jeg kan godt se en god mening med det at have kontrakter, men hvis man alligevel ikke får dækket noget i forbindelse med en syg hund og at både sælger samt køber bare kan gøre hvad det behager dem alligevel.. så er det vel for mig at se mere et formelt stykke papir som ingen af parterne i sidste ende har den store gavn af...

    Jeg kan da eks.vis ikke være sikker på at en af de eventuelle hvalpekøber jeg en dag måske får, ikke skider på det jeg har sat i kontrakten.. jeg kan jo ikke forlange at skulle aflægge dem besøg en gang om ugen og dermed kontrollere at de overholder kontrakten.. Jeg kan jo sælge en hvalp til jylland og miste kontakten med køber.. hvordan skulle jeg kunne kontrollere at mine punkter i en kontrakt ikke bliver overholdt sådan stort set:-)


  • #8   18. maj 2008 Jeg tænker om en kvittering på købet af hunden ikke er lige så godt som køber, så har man da i det mindste købeloven at kunne bruge, da man kan bevise købet.. smiley

    Ved det ikke.. Kan være det er mig der er lidt pessimistisk:-) Men synes bare at hvis både sælger og køber kan lave kontraktbrud og en sælger kan fralægge sig at betale for en syg hund uden det føre til nogle reprisalier - så er de da ikke meget værd..


  • #9   18. maj 2008 jeg har ikke læst hele tråden, men vil gerne lige sige til SHelly, at der da absolut er mulighed for at skrive bod på en DKK kontrakt det bruger jeg da altid.

    Jeg er også fortaler for DKK og det er jeg netop fordi at der er hjælp at hente, hvis man er så uheldig at løbe ind i en dårlig opdrætter.
    Jeg har aldrig sagt at man ikke kan møde ne dårlig opdrætter hos DKK, men man har sikkerheden i at DKK følger det til dørs - DKK er faktisk rigtig ofte på købers side. Jeg er 100 % sikker på at DKK nok skal vurdere denne sag, til din vennindes fordel.
    Det er ikke rigtig at DKK intet kan gøre - hvis sælger ikke efterkommer DKK's afgørelse, så ryger sælger ud af DKK og mister evt deres kennel mærke og det er der ikke mange der gerne vil.

    Jeg har prøvet at tage en kamp med DRU og jeg må sige at de slet ikek når DKK til sokkeholderne, ang. at være der for køber.


  • #10   18. maj 2008 Shelly Den står der altså - så det passer ikke

    finder lige købskontrakten


  • #11   18. maj 2008 du har ret - det står der ikke direkt -så det skal skrivet i det ekstra felt, men jeg kan ikke se forskellen på at skrive det der eller at lave sin egen kontrakt

  • #12   18. maj 2008 Hvad betyder bod helt præcist.. ??

  • #13   18. maj 2008 Okay.. smiley

Kommentér på:
Hvad skal man bruge kontrakter til..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce