{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.409 visninger | Oprettet:

Hjerte/lungeorm {{forumTopicSubject}}

Behandler I jeres hund selvom den ingen tegn viser på at være inficeret med hjerte/lungeorm?

Har sådan lyst til at give Samson en kur en gang eller to om året for har efterhånden hørt om en del hunde, der pludselig ikke kan reddes. Blot fordi afføringsprøven var negativ, selvom den var inficeret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjerte/lungeorm
  • #1   17. mar 2010 Da du skal have ormemidlet fra din dyrlæge, kan du jo ikke bare give en kur, medmindre du har en speciel dyrlæge


  • #2   17. mar 2010 Nej det gør jeg ikke. Boede jeg i et område hvor der havde været en del tilfælde af hjerte/lungeorm, ville det være noget jeg tog op med dyrlægen, men eftersom det ikke er noget vi har så meget af her i området, synes jeg ikke der er grund til at behandle for noget der ikke er påvist. Slet ikke når der faktisk er regler på området;o)

  • #3   17. mar 2010 Det er jeg godt klar over, men i og med, at det tit ikke giver symptomer før det er for sent, så kunne jeg FORESTILLE mig, at nogle dyrlæger gav det en gang om året, hvis man spurgte. Jeg ved det ikke, for jeg har ikke spurgt min dyrlæge.

    Det var bare en strøtanke fordi min nabo nu skal have aflivet sin hund pga lungeorm smiley


  • #4   17. mar 2010 Michelle - men selv dyrlægen siger jo (i hvert fald min) at tit kan man slet ikke se ormene i afføringen, så den prøve vil ikke være 100% sikker. Kender til 3 tilfælde, hvor hunden ingen symptomer har haft før det var for sent at redde den uden mén. Deraf bekymringen.

  • #5   17. mar 2010 Cat: også via afføring. Man plejer at medbringe 3 prøver

  • #6   17. mar 2010 jep.. har skam været en tur forbi sverige.. og købt et lille lager af midlet Milbemax.. da min daværende dr, dyr afslog mig i at forebygge hjerte/lunge orm.. trods min viden om min hund havde været i nærheden af hund der døede af den indfame orm..
    I sverige.. er det frit tilgængelig håndkøbs medicin,,

    "lidt sjovt.. når vi forbinder vore svenske venner som et forbudsland"

    Jeg mener bestemt jeg som hundeejer har den ret til selv at gamble (som min dr. dyrs udsagn var jeg gjorde)..over min hunds sundhed.. og foretrækker at forebygge.. istedet for at helbredde..

    ..bare tiden fra der er mistanke.. til prøverne er taget.. kan være den tid.. hvor det er for sent..

    .. og da der er mere end 1 middel der er at forebygge med.. ser jeg risikoen for meget minimal ..at min vap blev imun overfor midlet.

    ..Men en feed forretning.. vore danske dyrlæger har der.. med indbringende høm høm poser... fra bekymrede hundeejer.. !


  • #7   17. mar 2010 et lille billed( Chine.. engang postede.. =o))

    når ormen har godt fat.. og det er too late!

    (link fjernet)


  • #8   17. mar 2010 Nej, det gør jeg ikke. Får undersøgt min hunds afføring 2-3 gange om året.

    Men nu hvor jeg ser at det kan købes i Sverige, kunne jeg bestemt godt finde på det!

    Da Basse var yngre havde hun en voldsom omgang hjerte/lungeorm og det var IKKE sjovt.. Og jeg er slet ikke i tvivl om at det er fra dengang hun har så skidt et immunforsvar.. Hun rager alt til sig..

    Så det vil jeg helt klart overveje..


  • #9   17. mar 2010 Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på immunitet. Altså om ormen ikke efterhånden bliver immun overfor diverse lægemidler hvis man konstant fylder dem i hunden? Jeg har aldrig behandlet ej heller forbygget det.

  • #10   17. mar 2010 Nej, jeg "behandler" ikke forebyggende

    Annette
    Det er ikke din hunds sundhed, du gambler med, men alle hundes mulighed for at få virksom medicin, den dag de rent faktisk FÅR orm!


  • #11   17. mar 2010 Pernille; Hvis man feks. har sommerhus i sverige..er pendler frem og tilbage med hund..eller bor på Bornholm og er pendler igennem sverige.. ER det et must at gi sin hund ormekur.. hmm.. jeg mener der er hver 6 uge...

    Jeg er ikke stødt på en eneste avisoverskrift om der er hunde der er gået til ved forebyggende midler.. selv om grænseloven siger det er et must for at pasere sverige med hund =o)


  • #12   17. mar 2010 Har lige sendt dig en pb smiley

  • #13   17. mar 2010 Jens og Marianne.. jep.. enig.. og hel klar over dette =o)
    formulerings bøf.. fra min side=o)


  • #14   17. mar 2010 meen.. stadig Jens og Marianne.. det må være mit valg.. om jeg vil forebygge min hund mod ormen=o)

  • #15   17. mar 2010 Jeg behandler forebygende efter at have mistet en hund efter et hjerteormsangreb. Alle hans prøver var negative, men røntgen og ultralydskanning af lunger/hjerte afslørede det. Men da var det for sent

  • #16   17. mar 2010 Annette
    Men du skriver "Jeg er ikke stødt på en eneste avisoverskrift om der er hunde der er gået til ved forebyggende midler". Det er jo ikke fordi, selve medicinen er skadelig for den aktuelle hund, der får det forebyggende, så det er ikke så underligt, at du ikke har set de overskrifter.

    CHINE
    Selvfølgelig er den største fare, at man får underdoseret og derved ikke får slået ormene helt ihjel. Jeg mener dog også, ved korrekt dosering, at der vil være en risiko for, at enkelte kræ alligevel klarer den og derved har man dannet grobund for immuniteten


  • #17   17. mar 2010 Jeg forebygge det heller ikke hos min hund, og har heller aldrig behandlet hende for det, min moster havde en hund der fik det 2 gange, men overlevede, det var ikke det den døde af, men vildt den klarede det 2 gange !
    Men selvfølgelig tænker jeg over det. Men jeg vil ikke forbygge endnu, for tror bare hvis man bruger for meget af alle de ting, så lige pludselig virker ingen ting.


  • #18   17. mar 2010 Annette
    Tjah, det er vel dit valg. Jeg kan ihvertfald ikke gøre så meget for at forhindre dig i det. Men så kan jeg vel til gengæld regne med din hjælp, den dag min hund får orm, som ikke kan behandles, som en konsekvens af dit valg?


  • #19   17. mar 2010 Jens og Marianne: .. jeg tror du VIL misforstå mit skrevne..
    Meningen burde være til at forstå. =o)


  • #20   17. mar 2010 Jeg ser dyreudsendelser fra Animal Planet. Der har de også hjertelungeorm. Jeg ved ikke om det er den samme. Men derovre tager de altid en blodprøve fra hunden og ser på den under mikroskop med det samme. Og kan så sætte i behandling i kortere og længere tid alt efter hvilken det er og hvor inficeret hunden er.

  • #21   17. mar 2010 Annette
    Nej, jeg synes faktisk reelt, du modsiger dig selv, når du argumenterer med, at det nok ikke er så farligt at give medicinen, fordi du ikke har læst om dødsfald og samtidig skriver, du godt ved, at det ikke er det, der er problemet


  • #22   17. mar 2010 Jeg kan fortælle hvad der skete med min hund. Han døde som sagt, han blev aflivet, men inden da har han været store lidelser igennem. Hans puls var ind imellem på 48, ja du læste rigtig, og når den var højest ved medicinsk hjælp, kunne den komme på 84. En lille hund bør have en puls på omkring 100. Han fik nyresvigt,hans blærevæg blev en ½ cm tyk. Skal kun være få mm, og han fik forstørret prostata.
    Alt sammen p.g.a. den skide hjerteorm. Og jagthund som han var viste han ikke hvor slemt han havde det. Først da han ikke kunne gå 500 m uden pause viste han hvor galt det var


  • #23   17. mar 2010 Derfor forstår jeg heller ikke at der ikke er flere der behandler forebyggende. Jeg skifter selv mellem to midler, advocate og stronghold.
    Og det er absolut i samråd med min dyrlæge


  • #24   17. mar 2010 Jens og Marianne : lad venligst vær med at fordrej mine udsagn!

    din postulering om jeg har skrevet " at det ikke er farligt at give medicinen" er DINE udsagn og din fremlægning.. !
    Hvordan du opfatter mit skrevne er dit problem.. men lad vær at fordrej tingene.. og prøv måske at hold focus på selve emnet .. istedet for perfid ordkløveri..
    Vi har måske et mellemværende.. jeg ikke kan errindre?!

    Jeg mener jeg kun har svaret dig pænt?!

    Jeg tvinger på ingen måde NOGEN til at følge mit råd!
    men da trådens indehaver spørger ind til om der er nogen der behandler mod ormen ,, tillader jeg blot at svarer med min gennemgang og mit valg! ,
    ..Jeg kan ikke se linket til det vil påføre mig "konsekvenser hvis din hund ikke kan behandles.. !!
    Det vel din hund.. dit valg!!



  • #25   17. mar 2010 Nej jeg behandler ikke hvis der ikke er tegn på orm. Havde jeg let adgang til kuren, ville jeg ude tvivl!
    Men det mindste min hund får tilbagefald i symptomerne. Så vil jeg love der ikke går et øjeblik før jeg har gang i behandling igen. Uanset om der ikke er bevist noget. Sidst var jeg ikke i tvivl om symptomerne...
    Mynte har været syg af det skidt - og min dyrlæge gjorde det ikke bedre!
    Heldigvis er hun kommet sig helt smiley


  • #26   17. mar 2010 Chine-- resistente!!! Det var lige det jeg ikke kunne huske..... Jamen i så fald kan jeg godt forstå at folk vælger at forebygge hvis de bor i et område hvor det er udbredt.....

  • #27   17. mar 2010 Annette
    1. Jeg tror simpelthen ikke, jeg forstår, hvad du mener så??? Nej, jeg mener ikke, det er farligt for en hund, at få en ormekur som forebyggelse - det troede jeg heller ikke, du mente, så det var skam ikke for at fordreje dine ord.
    2. Jeg troede, emnet handlede om, hvorvidt vi giver vores hunde forebyggende ormekur. Det har jeg fortalt, at jeg ikke gør og er nu i gang med at forklare, hvorfor jeg mener, det er forkert at gøre - det synes jeg egentlig har en del med emnet at gøre.
    3. Jeg erindrer ikke noget mellemværende og kan ikke se, hvorfor denne debat skulle give anledning til at tro, jeg havde et horn i siden på dig?
    4. Jeg siger ikke noget om, at du har svaret mig grimt. Har jeg svaret dig grimt?
    5. Som nævnt først, forklarer jeg også om mit valg og hvorfor jeg synes, det er det rigtige
    6. Jeg taler ikke om konsekvenser for dig, men om den konsekvens, som dit valg kan medføre for min hund (og dermed mig). For at skære det ud i pap: Den dag, min hund får orm, som viser sig at have udviklet resistens fordi du (og mange andre) har brugt midlerne forebyggende, vil ormen hos min hund, som en konsekvens af jeres valg, ikke kunne behandles. Det er ikke MIT valg.

    Jeg håber, det gav en eller anden form for mening


  • #28   17. mar 2010 CHINE
    Hvem skriver du til?


  • #29   17. mar 2010 CHINE
    Ok, jeg syntes bare, det var omkring 3½ time siden nogen havde været i nærheden af at antyde, det var hunden, der blev immun, så jeg troede lige, du også havde misforstået det, jeg skrev og svaret på det


  • #30   17. mar 2010 ØØhh når vi bruger midlerne FOREBYGGENDE hvordan kan ormene så blive resistente? de kan jo ikke få orm når det er forebyggende

  • #31   17. mar 2010 Maj-Britt -reelt kan et ormemiddel ikke være forebyggende, idet det jo kun har en effekt hvis der er orm. Hvis der ingen orm er, så passerer det jo bare gennem systemet.

    Som jeg skrev tidligere, ville jeg osse tage en snak med dyrlægen hvis der var konstateret flere tilfælde af hjerte/lungeorm i mit område, eller hvis jeg f.eks. havde en hund der blev brugt til rævejagt eller hvad der nu kunne tænkes at være årsag til at min hund var i riskozonen.

    Det samme gælder med andre orm. Hvis mine forældres kat får orm (det sker engang imellem, den er jo udekat på landet), så behandles både mine forældres hund og mine sammen med katten.
    -så meget som de er med derude og render op og ned af katten, er sandsyligheden for at de osse har fået noget jo stor. Og det er dyrlægen helt med på.

    Men at fylde ormekur i hunden bare for at gøre det synes jeg er at gamble med både egne og andres hundes fremtid, den dag der rent faktisk er behov for at skidtet virker.

    I øvrigt har man jo lavet undersøgelser ved heste for at se hvordan "ormesituationen" er, efter ormemidler blev receptpligtig. Og der er altså ikke større problemer med orm nu end tidligere + at mange faktisk har fået lavet en "ormestrategi" (regelmæssige tjek, behandling ved så og så mange æg, behandle med midler til netop DE orm der er konstateret osv).


  • #32   17. mar 2010 Chine -men du forebygger jo ikke. Du behandler noget du ikke ved om er der. Måske er der orm, i så fald bliver det behandlet. Måske er der ikke, og i så fald var det omsonst.

    Og ja, mange lande har receptfrie ormekure. Det havde vi osse førhen. Diverse undersøgelser dokumenterer jo så at netop overdreven brug er årsag til problemer med recistente orm



  • #33   18. mar 2010 Så står der altså løgn på de æsker jeg har stående med advocate og stronghold.
    Der står højt og tydeligt, at det b.l.a. forebygger hjerteorm,
    Og jeg ved at det er undersøgt og forsketsærdeles grundigt hos udvalgte dyrlæger og KVL. Og KVLSiger god for at det er forebyggende.
    Så det vælger jeg at tro på


  • #34   18. mar 2010 Det er jo rigtigt at man ikke kan forebygge - for er der ingen orm, så virker ormemidlet naturligvis ikke. Men tilgengæld kan ormemidlet tage de orme, som endnu ikke kan påvises ved afføringsprøver.

    Jeg havde min tæve under mistanke for hjerte/lungeorm sidste efterår og var til dyrlægen. Han ville ikke engang teste hende. Han sagde at selv med 7 dages afføringsprøver var der ingen sikkerhed for at ormene blev opdaget, så han ville faktisk hellere behandle og være på den sikre side.

    Hvilke produkter bruger I andre og hvor skaffer i dem?


  • #35   18. mar 2010 maj-britt
    Mht det, der omtales forebyggelse tænkes måske på, at man forebygger, at hunden reelt bliver syg af ormen, ved at fjerne de få, der måtte være, før det bliver et problem.


Kommentér på:
Hjerte/lungeorm

Annonce