{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.394 visninger | Oprettet:

jeg har ødelagt en hund :-( {{forumTopicSubject}}

Ja , så kom det frem smiley

Dum , uvidende og førstegangs hundeejer var jeg
( det er 10-12 år siden )

Vi købte en schæfer / bokser blanding , en skøn dreng som fik navnet Tigger , fordi han var tigerstribet med hvidt bryst.
Vi aftalte , min mand og jeg , at han gik til træning om lørdagen , fik lektier for , og jeg trænede Tigs i løbet af ugen med lektierne.
Han voksede og voksede , han vejede ca. 40 kg da han var et år.
Lømmelalderen kom og han blev svær at styre udenfor , jeg gik i en dyrehandel for at købe noget seleværk til ham.
De anbefalede den der med de tynde snore under forbenene.
Hold op han gik pænt nu.
Nu begyndte han så under gå-turene at udvise aggressivitet overfor alt og alle , sprang frem imod alt.
På den sidste gåtur en sen aften , gik vi forbi nogle børn der legede bag en hæk og han blev så bange , at han smed noget analsekret samtidig med at han sprang frem og knurrede.
Jeg ringede dagen efter til Dr.Dyr om råd og vejledning.
Hun anbefalede en aflivning , da jeg ikke kunne give en grund til ,hvorfor han så pludselig var begyndt på dette adfærd. Han var næsten aldrig alene , han havde ikke været oppe at slås ect.ect.
Han blev aflivet samme dag , for jeg turde ikke have ham sammen med mine børn , jeg var bange for at han også ville begynde at knurre af os.
Forleden dag læste jeg så et link herinde fra , at man tager afstand til denne sele og at det kan udvikle agressivitet hos de hunde der for den på.
Nu kan jeg klart se en sammenhæng imellem min uvidenhed og dårlig vejledning med Tigs adfærd.
Det gør fandme ondt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeg har ødelagt en hund :-(
  • #1   18. mar 2010 Du handlede jo ud fra hvad du fik af råd.

    Den dårlige samvittighed kan du ikke bruge til noget nu *S*

    Vi har alle lavet fejl i livet


  • #2   18. mar 2010 tja - vi laver jo alle fejl, mere eller mindre graverende, suk. det værste ville dog være hvis vi ikke lærte af det.....

  • #3   18. mar 2010 jeg er helt sikker på den sele ikke er eneste årsag til hans opførelse..



  • #4   18. mar 2010 tror nu heller ikke at det har været din skyld.......
    var også dum, og brugte den for lidt over 10 år siden, og det skete der ingenting ved ;0)
    don't beat yourself up ;0)

    T


  • #7   18. mar 2010 Uha det med fejl tror jeg vi alle har prøvet... da jeg i mine meget unge dage købte min 1. cocker købte vi den søndag eftermiddag og kørte på arb. mandag morgen, får helt ondt i maven ved at tænke på den arme lille hund.... men man var jo ikke mere vidende dengang....

  • #8   18. mar 2010 Dr. Dyr sagde faktisk , at hun nogle gange så hos hunde , at det lige pludselig kunne slå klick for den uden nogen åbenlys årsag.

    Men jeg kan ikke lade være med at tænke på det jeg læste om den sele:-(

    Og ja , jeg har heldigvis lært og blevet klogere siden smiley

    Min Simba har det fantastisk ( og Freia himmelhund ) og lever et liv i harmoni og kærlighed.
    Alt hvad jeg gør med min Simba , gør jeg med indføling for hans `tanker/impulser` uden nogen form for overgreb på hans identitet som hanhund.
    Så , ja , vi bliver klogere med de erfaringer vi gør os

    Iøvrigt takker jeg for jerres tilbagemeldinger , de er lige hvad jeg har brug for , når min dårlige samvittighed overmaner mig smiley


  • #9   18. mar 2010 jeg bruger den altså, hvis det er den der 'strammer' ved træk du mener.

    alternativet er at jeg ikke kan gå med fimze, og han ville kun få en kort luftetur inden nat, da jeg har dårlig ryg og ikke kan tåle de træk det kan give.

    når han har den på, så undgår vi helt træk, for han har lært at selen betyder at han skal slappe af, så snoren/selen forbliver slappe under hele gå turen.

    han har altså ikke ændret adfærd, virker glad og legesyg når vi møder andre hunde.



  • #10   18. mar 2010 Charlotte

    Hvis jeg skulle forlade mig på, hvad folk fortalte mig om årsagen ( - eller en manglende) til at deres hunde gjorde/gør det ene eller det andet, så ville der ikke komme meget god adfærdsbehandling ud af det.

    Jeg hører tit, at dyrlæger udtaler sig om noget, de ofte ikke har en dyt forstand på, - nemlig adfærd.

    I de omkring 25 år, jeg har arbejdet med hunde og mennesker, har jeg i hvert fald lært at lade være med at tage folks udsagn for "gode varer".
    Ikke fordi de af ond vilje prøver at sige noget forkert, men fordi de TROR de siger det rigtige.

    Derfor er det utroligt vigtigt at se samspillet mellem hund og ejer, - at få mulighed for at spørge ind til forskellige forløb osv. osv.

    Det er MULIGT, at din hund har reageret på anti-træk-selen, men der kan også være andre muligheder. Du kan ikke med sikkerhed sige, at det er den og nu give dig selv skylden for det.

    Omvendt kan man slet, slet ikke gå ud fra, at fordi en hund i en følsom periode af dens liv reagerer uhensigtsmæssigt, at den så fremover vil have den adfærd. Selvfølgelig er det noget, der skal arbejdes med, men lad være med at finde på en masse ting, du kan slå dig selv i hovedet med nu.


  • #12   18. mar 2010 Jeg tror at vi alle har lavet fejl. Fordi vi troede at vi gjorde det rigtige. Jeg ved at jeg har!!! Jeg kunne aldrig drømme om at holde hund idag som jeg gjorde med de første. Kan blive helt ked af at tænke på det. Men heldigvis kan de fleste lære af deres fejl. Så op med humøret. Du gjorde det jo ikke for at skade hunden.

  • #13   18. mar 2010 Takker endnu engang !!!!

    Jeres tilbagemeldinger hjælper så meget

    jeg elsker f..... det her forum smiley


  • #14   18. mar 2010 Så er vi på benene igen ;

    det er sådan en med tynde nylonsnorer under forbenene og så trækker desammen hen over ryggen.
    Pris under 200,00 kr.


  • #15   18. mar 2010 den eneste store fejl golk gør sig når de anskaffer grimer - seler osv - det er at de tror det kan erstatte problemer der allerede er tilstede.. og behandler du ikke et problem - så vil det forværre sig.. så indirekte så er seler osv skyld i at der opstår problemer med hunde -- netop fordi de bliver en sovepude for ubehandlede problemer..

    problemet er når man som uerfaren hundeejer tror på dem som fortæller en at her er den lette løsning --


  • #17   18. mar 2010 næææ - hvor skriver jeg også lige at folk gør det...

    jeg skriver generelt.


  • #19   18. mar 2010 jamen sådan helt generelt ---- så er der også stor forskel på at bruge en grime eller sele en overgang også til at tro selen eller grimen alene løser de problemer der er.

    lidt ligesom at pisse i bukserne for at holde varmen.





  • #20   18. mar 2010 også vil jeg da lige tilføje at jeg syntes det er pisse ærgeligt at personer som trådstarter går rundt med dårlig samvittighed på grundlag af dårlig rådgivning. altså sådan bare helt generelt.....

Kommentér på:
jeg har ødelagt en hund :-(

Annonce