{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.645 visninger | Oprettet:

Hvilken form for aflivning synes i? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Så lige at der var et andet forum indlæg oppe omkring at komme sig over tabet af sin hund efter aflivning.

Jeg ville derfor høre hvordan folks holdning er til aflivning af hunde. Hvilken metode finder i mest "human".

Er ikke tilhænger af at tage hunden til dyrelæge og få det ordnet hvis ikke hunden er meget tryg ved dyrelægen og ikke viser nogen former for angst.

Har selv kun oplevet tabet af en hund en gang i mit liv. Og det foregik som følgende:

Da jeg var lille fik mine forældre aflivet vores collie, ZaCo, da han havde fået en hofteskade efter en påkørsel. Jeg fik lov til at lege med ham hele dagen og så fik vi gæster ved middagstid, hvor der også var en med på min alder. Mens jeg så legede med min "menneske" ven, kørte min far ud til noget familie hvor ZaCo følte sig godt tilpas og fik lov at løbe frit rundt. Han stod og kiggede ud over markerne på nogle rådyr, da min mors onkel skød ham fra god afstand med en riffel.
Han så det slet ikke komme og derfor føler vi at det var det bedste for ham.

Han kunne nemlig ikke tåle at komme til dyrelægen. Han var meget bange for at komme til dyrelægen og havde diare og strintpissede over det hele når han kom hjem.

Det var min historie. Håber den kan starte en lille debat om hvilke metoder folk synes er mest humane. Synes tit at folk vælger de metoder der gør det nemmest for en selv og ikke for hunden. Og det er jeg bestemt ikke tilhænger af.

I er velkommne til at kommenterer min historie og dele jeres egen, hvis i føler for det.

_Freimann_


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken form for aflivning synes i?
  • #1   18. mar 2010 Jeg synes det virker meget grotesk at skyde hunden... Kan godt se det gode i det i din historie, men ville aldrig selv kunne gøre det på den måde... nu er min hund heldigvis glad for dyrlægen så tror ikke det bliver et problem hvis han skal aflives.. Håber selvfølgelig bare han dør af sig selv af alderdom uden smerter smiley

  • #2   18. mar 2010 Man kan jo få dyrlægen til at komme hjem til sig så hunden bliver aflivet i vante trygge omgivelser.
    Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil vælge når jeg engang står i den situation.


  • #4   18. mar 2010 Syntes altså det lyder voldsomt at skyde sin hund (eller få en anden til det)
    Jeg ville klart betale det ekstra for dyrlægen kom ud i mit hjem og aflivede min hund hjemme i mine arme. Så jeg bag efter kunne begrave ham/hende, eller få ham/hende brændt!


  • #5   18. mar 2010 Jeg har altid taget mine til dyrlægen og fået dem aflivet der, men der har heller ikke været nogen af dem, der var bange for at komme der, så det har været udramatisk for hundene.
    Hvis jeg havde en der var bange, ville jeg få dyrlægen ud.

    Jeg kan ikke lide tanken om at få skudt sin hund, tænk hvis vedkommende kikser.


  • #6   18. mar 2010 Nu skal det siges at min mors onkel selvfølgelig er en god skytte og jæger gennem mange år. Min far som afleverede hunden så ikke ham blive skudt, men kørte kort tid efter. Og hunden blev begravet hvor den faldt.

    Problemet med ZaCo og dyrelæger var at han kunne "lugte" dem på lang afstand og reagerede meget voldsomt på dette.

    Aflivningsmetoden er jeg som sådan ligeglad med. Det jeg bare synes er at hunden ikke skal lide nogen form for stress i situationen og at den skal føle sig godt tilpas så den ikke ser det komme.


  • #7   18. mar 2010 Jeg er fra byen, så som visse andre har jeg svært ved tanken om at skyde sin hund..

    Jeg er ikke i tvivl om at det var en god og sikker skytte, men tanken ligger fjernt fra mig. Ligesom den gør for andre i tråden også..

    Jeg ville til hver en tid vælge dyrlægen..


  • #8   18. mar 2010 Jeg ville klart få dyrlægen til at komme herhjem.. Så hunden var i trygge rammer, og kunne sove ind i mine arme..
    At skyde hunden synes jeg lyder meget voldsomt! Men nu har jeg også haft en meget ubehagelig oplevelse med vores nabo, der skød vores kat på vores grund - Uden advarsel eller accept! Jeg hørte skudet, løb ud, og dér lå min kat skudt i hovedet! smiley

    Så ville klart få en dyrlæge til at gøre det, i mit eget hjem.


  • #9   18. mar 2010 AnjaCS ! <-- Ville du også vælge dyrelægen hvis hunden var så bange at den ufrivilligt begyndte at lade vandet og afføring så snart den kunne mærke at der var en dyrelæge i huset?

  • #10   18. mar 2010 Dennis,
    nu er det jo ikke aktuelt, for min hund er ikke bange for nogle mennesker..

    Jeg tvivler på at jeg ville havne i den situation, men ellers måtte dyllen jo komme i hjemmet, og hunden måtte få noget sløvende inden.. Jeg kan ikke forestille mig at få skudt et dyr.


  • #11   18. mar 2010 Så længe det er en erfaren skytte synes jeg det er en meget god måde at aflive på. Har været med ude og hjælpe til (grave hul og underholde hunden inden) og de gange har hunden løbet rundt i skoven, snust og leget og spist pølser som den fik og Bang så er den død, uden at opfatte noget som helst. Det ser meget voldsomt ud, men hunden dør med det samme. Det sidste den opfatter er sikken dejlig tur i skoven.

  • #14   18. mar 2010 Kan godt se at det nok ikke ville gå at aflive en lille hund ved skud. Det ville nok alligevel være for voldsomt.

    Men det er jo selvfølgelig meget forskelligt fra hund til hund hvilken metode der er den bedste. Det skal efter min mening passe ind i de vandte omgivelser hunden er vokset op i.


  • #15   18. mar 2010 Kunne aldrig finde på at skyde min hund. Får næsten kvalme af tanken... Ville helt sikkert få dyrlægen hjem til os, og ligge den til at sove i ens egne arme. Og give den er værdig død. Eftersom den har tjent os i mange år. ..

  • #16   18. mar 2010 mener det er nemmer at skyde/aflive en lille hund end en stor hund. Men igen er det en erfaren skytte så har han jo ikke problemer med at ramme rigtig på en stor hund.

  • #17   18. mar 2010 Var min hund utryg ved dyrlægen så så jeg den helst blive skudt..

    Ja egentlig ville jeg fortrække at min hund blev skud i nakken, mens den var et dejligt sted og var glad og tilfreds med situationen - Kontra den trykkede stemning som en hund altid oplever hos dyrlægen, om den vil det eller ej !


    Det kan ikke helt sammenlignes, men jeg aflivede f.eks min 10 år gamle kælekanin selv, med et enkelt slag i nakken med en kæp.
    Den var blevet syg og afkræftet og ville ikke udsætte den for at komme afsted i en ukendt transportkasse med underlige lyde og lugte.
    Den døde istedet der hvor den var tryg og havde levet de sidste par år af sit liv.
    En god død synes jeg.


  • #18   18. mar 2010 Jeg synes det er en rigtig god løsning at skyde hunden, når det kan gøres i omgivelser, den er vant til og på en måde, at den ikke på nogen måde har fornemmelse af, hvad der skal ske.

    Vores egen hund blev aflivet herhjemme i køkkenet. Det var fredeligt og den rigtige måde at gøre det på for ham.


  • #19   18. mar 2010 Morten T
    Hvad er mere værdigt for en jagthund end at dø mens den er på jagt? Mine forældres hunde som er blevet aflivet ved skydning synes jeg bestemt har fået en værdig død. De fik en lang tur i skoven og løb og legede og BANG så er det slut.

    Forestil dig at hunden kan mærke hvordan du har det, du er bange, ked af det osv. Den tænker sikkert at den skal være på vagt, men bliver døsig og kæmper for at holde sig vågen for at holde øje med sin ejer. Men det kan den ikk, da den er ved at blive bedøvet. Har set hunde kæmpe for at holde sig vågen, men til sidst må give op. Jeg synes bestemt jo hurtigere jo bedre.


  • #20   18. mar 2010 Har de delte meninger måske noget at gøre med hvor man kommer fra i landet. Altså om man er fra byen eller landet?

    Er selv fra landet og tror da bestemt at det har nogen indflydelse på min holdning til emnet.


  • #21   18. mar 2010 Jeg har boet på landet de sidste 7 år, og haft hund lige siden, jeg ville aldrig skyde min hund!

  • #22   18. mar 2010 Christina, argumenterer du, at det er synd for hunden at blive aflivet hos/af en dyrlæge?

    Jeg selv har det sådan, at en ejer ved, hvad der er rigtigt for hunden. For nogle er det en god løsning at blive skudt mens den laver det, den er mest glad for, for andre er det godt det foregår hos dyrlægen, hvor ejeren kan få lov at være uden kontrol, og atter andre er det bedst, det foregår i hjemmet.

    Der er ikke nogen af de tre ting jeg pr. defintion synes er synd. Man må tage en beslutning på sin hunds vegne og samtidig tage med i overvejelserne, hvad man selv kan klare og har lyst til at leve med.

    Selvom jeg bestemt synes det er en god ide at skyde en jagthund i det fri, så ville jeg ikke selv kunne gøre det. Det er en overskridelse af MINE grænser, men stadig godt for hunden, IMO.

    Omkring by og landteorien. Jeg tror ikke de grænser er så optrukne mere.
    Jeg er selv opvokset i en provinsby og bor nu langt pokker i vold ude på landet.


  • #24   18. mar 2010 Tja - jeg har prøvet begge dele, da jeg var barn og boede hjemme havde vi en rughåret hønsehuns(jagt hund) der var panisk angst for at komme til dyrlægen og han blev også skudt af min onkel, han var 15 år og blev lige som en unghund når han skulle på jagt, så han var også i sit es...( var både blind og døv og kunne ikke holde på noget) - og så har vi fået en hund aflivet ved dyrlægen, men den var ikke bange...det må være op til folk selv at vurdere hvad der er bedst i situationen...

  • #25   18. mar 2010 CH
    Nej ikke som sådan. Var med da en hanhund blev aflivet og den kunne slet ikk finde ro. Men som du selv siger hund og ejer ved det bedst selv.


  • #26   18. mar 2010 Tja. Jeg er nu opvokset på landet. Da jeg var lille blev min farmors hund også skudt. Og jeg har været imod det lige siden. Jeg kan bare ikke forstå hvordan et menneske skal kunne skyde sit eget eller en andens aller kæreste i verden. (Eller det er mine hunde i hvert fald til mig)
    Ud over det, hvad hvis man rammer ved siden af? Ved godt man kan diskutere god eller dårlig jæger. Men jæger er ikke herre over naturen? Der kommer en kraftig vind? Hunden begynder at løbe? En måge klatter på jæger? Et eller andet. Måske hunden bliver ramt i benet. Jeg ville ALDRIG kunne leve med at jeg havde hyret en jæger til at skyde forkert på min hund der ligger og skriger til næste skud bliver skudt. Puhha.

    Dog synes jeg din historie lyder sød smiley Jeg ville bare ALDRIG kunne gøre noget lignende.


  • #27   18. mar 2010 Historien lyder for så vidt ganske sød, men hvad så hvis man ikke rammer 100% præcist?? Kan sagtens se det gode i at den løber rundt og leger, og ikke ved hvad der skal ske, men frygten for at den ikke dør ved første skud - det kunne jeg slet slet ikke.

  • #28   18. mar 2010 Mine bliver aflivet herhjemme af dyrlægen.
    Jeg giver den selv noget beroligende før dyrlægen kommer så hunden ikke er angst.
    Jeg respekterer fuldt ud de der kan "tåle" at se deres hund skudt - jeg kan bare ikke bære det-


  • #30   18. mar 2010 Puha den tanke er jeg slet ik nået til i nu , men ville nu nok vælge at få dyrlægen hjem til mig så hun kunne blive aflivet hjemme i faste omgivelser .. Og så skulle hun brændes og stå i urnen på det alter min Freja os er ...

  • #31   18. mar 2010 Jeg ser intet forkert i at skyde sin hund, når det er ved at være tid.
    Det er hurtig overstået og den når ikke at mærke, hvad der sker.

    Hvis Mickey skulle gå hen og blive angst/bange for dyrlægen på sine senere dage, ville jeg undersøge muligheden for at han kunne blive skudt på en mark.


  • #32   18. mar 2010 Hvis eller jægeren kan ramme , ja så er det da det.
    Men jeg foretrækker dyrlægen.
    Men jeg køre til dyrlægen og får det gjort. Alle mine har været glad for dyrlægen, og elsker og komme ind og hilse på ham.


  • #33   18. mar 2010 Det kommer an på hvordan hunden opfatter besøg ved dyrlægen. Hvis hunden ikke føler ubehag ved at være ved dyrlægen, så foretrækker jeg at lade hunden sove ind der. Eller aller helst hvor dyrlægen tager hjem og afliver hunden i dens vandte omgivelser..

    Men metoden med at skyde er absolut god hvis man har en hund der føler ubehag ved dyrlægen.


  • #34   18. mar 2010 to aflivet hos dyrlægen, en blev skudt af en jæger... og må indrømme jeg er mest tilhænger af den med jægeren, det forgik hjemme i vante omgivelser, ude i hestenes fold hvor hun daglig færdes, hun opdagede ingenting, hvorimod dem der var hos dyrlægen godt ku fornemme der var noget på færre,,,

  • #35   18. mar 2010 jeg kender da også flere jægere der har skudt/fået skudt deres hund. Det er da det mest naturlige for hunden. De sender den oftest afsted efter en aportbuk eller andet, og bang så ligger den der. Det er barsk, men verdens mest humane måde for en jagthund, og den dør lykkeligt..

  • Walther
    Walther Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Svar: 7
    #36   19. mar 2010 ingen fik lov til at skyde på min hund...
    fik selv aflivet min gamle pudel på 15 år,for et år siden,og syntes selv at det var en "smuk2afsked vi fik,hun sov stile og roligt ind i mine arme,og ville vælge det igen,når det engang blev aktuelt :o)


Kommentér på:
Hvilken form for aflivning synes i?

Annonce