{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
21.045 visninger | Oprettet:

Bløde tørfoder op i vand? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Vi har herhjemme skiftet foder for en måneds tid siden og hundene fungerer enormt godt på det, men sagen er den:
På den kennel hvor jeg køber foderet er der en ellers rigtig rar man som forklarer at det er en god idé at bløde foderet op i vand umiddelbart før det skal spises, det skulle gøre at foderet havde lettere ved at blive optaget i tarmene og det skulle mindske risikoen for mavedrejning. Jeg er lidt kritisk overfor det, men det er jeg med alting så jeg vil selvfølgelig undersøge det nærmere. Jeg ville umiddelbart tro at det var sundt for mine hunde at knase foderet selv, både til svag forebyggelse af tandsten og for at stimulere deres fordøjelsessystem.

Hvilken holdning har i til det, med at bløde foderet op?
Har det nogen fordel?
gør i det selv? hvis ja, hvorfor? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bløde tørfoder op i vand?
  • #1   30. mar 2010 Jeg bløder ikke foderet op i vand. De har fået tænder til at bruge og tygge med.

    Med hensyn til mavedrejning må man sige at alle hunde kan få det, men visse racer er mere disponeret end andre.

    Mine hunde får IKKE mad, hvis de skal til træning, ud at rende på marken, lege med andre eller køre i bil. Der skal i alle tilfælde gå nogle timer enten før eller efter:-)


  • #2   30. mar 2010 det ødeligger tænderne af hvis man bløder det op gennem hele livet så jeg er enig med mette

  • #3   30. mar 2010 Nogle hunde får ikke drukket vand nok ved tørfoder. En af mine gamle hunde skulle have opblødt foder, ellers fik den mange smerter i maven pga vandmangel.
    Ja, tørfoder er med til og rense tænderne, men det kan løses med ben mm.


  • #4   30. mar 2010 Mette.

    Tak for svaret smiley
    Jeg mener også at mine hunde har fået tænder for at de skal bruges, hehe.

    og det er selvfølgelig en god idé at "forebygge" mavedrejning, du ved...som du selv siger lader du ikke dine hunde lege osv. på fuld mave smiley


  • #5   30. mar 2010 Vores hunde drikker vand både under og efter hvert måltid, så jeg har svært ved at se logikken i at maden skal blødes op...der har aldrig været problemer med at de fik foderet som det var smiley

  • #6   30. mar 2010 Brug hjernen, før du køber hund. S


    Selvfølgelig er der specifikke ting, der gør at visse hunde skal have maden opblødt:-) Jeg skrev mere generelt:-) Blackie fik også sit foder opløst de sidste par år, men det var fordi han havde sarte tænder:-(

    Men jeg bløder heller ikke foderet op til en hvalp, når jeg får den hjem 8 uger gammel.

    Mine hunde får nemlig aldrig mad i en skål, så det er lidt ulækkert at smide opblødt mad på græsset eller rundt i stuen.....*GG*


  • #7   30. mar 2010 Haha, det kunne ellers være et kønt syn, at se én smide opblødt foder rundt i stuen smiley Så skulle man nok have gulvmoppen frem bagefter... smiley

  • #9   30. mar 2010 *Så skulle man nok have gulvmoppen frem bagefter... ;)*

    IKKE når man har labrador!! Der bliver ikke levnet saltet til et æg nogen steder......*GGGGGGG*


  • #10   30. mar 2010 Ja, det må jeg give dig ret i Mette. Det kunne blive hyggeligt. Jeg giver det også tørt i dag.

  • #11   30. mar 2010 Haha ååh nej det er sandt, de er vidst meget kendte for at være hamrende mad-glade! smiley

  • #12   30. mar 2010 sunshine

    Tusind tak for svaret, jeg ved ikke hvor længe kennelen har eksisteret, men manden sagde at han havde arbejdet med det i 45 år. Så det lyder jo meget som om at han har idéen fra "de gamle dage".

    Du har ikke tilfældigvis et par links hvor jeg kan læse nærmere om det?


  • #13   31. mar 2010 Hvis jeg bruger tørkost så hælder jeg vand over og serverer umiddelbart. Dette er dog udelukkende for at forhindre allergiudbrud fra lagermiderne i foderet. (Giver kun tørkost som nødløsning når vi er allermest på røven da min hund desværre ikke kan tåle lagermider) ...

    Ellers er jeg enig i at hundene har fået tænder for at se skal bruges :o)


  • #14   31. mar 2010 Sunshine

    Jamen evt. lidt mere om det som du forklarer, med hvorfor det var godt at foderet blev blødt op i "gamle dage" og så gerne noget om hvorfor det ikke nødvendigvis skal blødes op nu? smiley Hvis det er muligt.

    Jeg synes godt nok det er en jungle, med alt omkring foder... der er så mange meninger omkring de forskellige ting, så jeg har svært ved at forholde mig til hvad der mon er det rigtige, hvad der rent faktisk er bedst for hunden.. hvis du forstår smiley


  • #15   31. mar 2010 Sanne

    Hvordan kan det være at det forhindrer allergiudbrud når foderet bliver blødt op? smiley

    Og hvad er lagermider helt præcist?
    Hehe, hvis du altså er i stand til at give en dybere forklaring...ellers må jeg jo ty til google for at lede efter et muligt svar smiley


  • #16   31. mar 2010 Stella: Lagermider inkl. billede: http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/lagermider.htm

    Lagermideallergi er en indåndingsallergi så hvis man udover at sørge for at holde foderet rigtigt opbevaret kan man også hindre/lindre (skulle der være kommet lidt lagermider i) symptomerne ved at gøre foderet vådt (så indånder vovsen ikke lagermiderne og aff.) eller fryse det (samme effekt) ....

    Når tørfoderet bliver vådt (det behøver ikke blødes op, det skal bare være vådt så vandet binder "støvet"/lagermiderne) hæmmer vandet lagermiderne fra at hvirle rundt i luften og dermed ned i hundens luftveje når den trækker vejret.

    Jeg bruger helst slet ikke tørfoder med korn af samme grund (og har man råd synes jeg man bør helt undgå foder der hovedsageligt består af korn da det ikke har noget at gøre i hundemad efter min mening), men når vi ingen penge har har det været nødvendigt da vi ikke har haft råd til andet (der findes en del produkter der er kornfrie men de er såå dyre)...

    Kia er sluppet for de alvorlige allergiudbrud hvor hun skal have medicin ved at foderet gøres vådt (glemmes det får hun et voldsomt allergiudbrud med pinefuld ørebetændelse der skal stoppes af binyrebarkhormon) men desværre kan hun ikke helt slippe for øjenbetændelse (også et allergisymptom for hende) når hun bliver nødt til at spise tørkost ...


  • #17   31. mar 2010 Dedt er nøjagtig det samme man gør, hvis heste står og hoster p.gr.a. støvet fra høet. Så ryger det lige i noget vand og støvet bindes til høet, så det ikke hvirvler rundt:-)

  • #19   31. mar 2010 Ulla: Majs, havre, hvede .. Alle kornprodukter ...

  • #20   31. mar 2010 Jeg hælder også vand på hundens tørkost, når han får det i en skål. Men han får det med det samme. Dette for at forebygge at han spiser for hurtigt og han hoster det hele op igen.

    At bløde det op synes jeg er fint for hvalpe i overgangen til tørkost, men til voksne hunde er der i mine øjne ingen grund til det.


  • #21   31. mar 2010 Sanne

    Mange tak for svaret.. Så blev jeg lidt klogere idag...:)


  • #22   31. mar 2010 Sunshine

    Vi er begyndt på et foder som vidst nok er fra et firma ved navn Diamond i USA.... Nutra Nuggets står der på posen smiley

    Vores hunde fungerer overraskende godt på det, som jeg jo nok har nævnt.
    Men jeg er klar over at det ikke er det bedste foder på markedet. Desværre er jeg nød til at gå lidt på kompromis indtil jeg får anden indkomst end SU, men så længe hundene har det godt, så går det smiley

    Jeg kan se på det hele at jeg bare fortsætter med at fodre som jeg gør, og rigtig mange tak for respons smiley Det er rart at få lidt forskellige meninger om hvorfor osv..


  • #26   31. mar 2010 Franks pro gold og wolfsblut kender jeg slet ikke, men jeg vil da lige kigge nærmere på dem smiley

    Jeg satser på engang at sætte mig godt ind i hvordan man fodrer med råt, jeg kan godt lide princippet i at hunden får mad på den måde, frisk kød uden alt muligt mystisk tilsat smiley


  • #27   1. apr 2010 vi hælder vand på og giver det umiddelbart efter til hundene - så det når bestemt ikke at blive blødt op. Jeg mener faktisk at der på royal canin sækkene er billede af at man bør hælde vand på deres foder.
    Men vi gør der, da vi har oplevet at vores forslugende race ellers har fået tørfodret galt i halsen og vi har måtte banke den på brystet for at få det op igen. Der er enda en boxerhvalp der er død af at få tørt foder galt i halsen
    Så ja, vand på, men ikke blødes op


  • #28   1. apr 2010 Platugler

    Ah okay, jeg kan også godt forstå at man gør det for at hunde ikke skal kaste al maden ned gennem svælget på 30 sekunder smiley
    Mine/vores hunde spiser dog i et helt fint tempo, heldigvis smiley


  • #29   1. apr 2010 jep .. vores spiser ikke... de indhalere smiley

  • #30   1. apr 2010 Platugler

    Haha, det lyder voldsomt smiley


  • #31   1. apr 2010 *jep .. vores spiser ikke... de indhalere *

    Det lyder som mine hunde......*G*


  • #32   1. apr 2010 jep ... det lyder nærmst som en industristøvsuger der starte .....wwwrrroooommmmmm smiley og væk er det ...

  • #33   1. apr 2010 Jeps.... 2 sekunder, hvis jeg skulle være så dum at fodre i skålen.....*GGGGGGG*

  • #34   1. apr 2010 og så for man blikket der siger ..."hvorfor har du ikke puttet noget i min skål"

  • #35   1. apr 2010 Ja..... Eller en konstant slikken i skålen i HÅB om at man kan finde en bette krumme mere:-(

  • #36   1. apr 2010 jep og kan man så tiltusket sig at komme til at slikke en af de andres skåle, som jo er kliniks rengjorte i forvejen, SÅ er dagen reddet .. smiley

  • #37   1. apr 2010 Haha, jamen altså da..... smiley

Kommentér på:
Bløde tørfoder op i vand?

Annonce