{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.878 visninger | Oprettet:

Vækstlinier {{forumTopicSubject}}

Nogen der kender til eller har nogle erfaringer med det...?
Jeg har været til røngten med min hund i dag... Nando er næsten 5 måneder og har nogle grimme vækstlinier... Jeg barfer ham og blev rådet til at skifte foder... Dyrlægen sagde at det var for tidligt at sige nu, hvordan fremtiden ville komme til at se ud for ham, men når jeg læser om det på nettet er det ikke helt godt... Nando er en labrador med krudt i røven og det ville være synt hvis han resten af sit liv i perioder skal holdes i ro og være på smertestillende... Er ude af mig selv og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre....
Nogle godr råd eller erfaringe...?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vækstlinier
  • #1   13. apr 2010 Hvad mener du med grimme vækst linier ? Vokser han for stærkt ?

• #2   13. apr 2010 Dyrlægen sagde ikke andet end at han havde grimme vækstlinier, tror nok at de skal være lige og hans er meget ujævne...

• #3   13. apr 2010 Rikke
    Ok, talte han om vokseværk ?

• #4   13. apr 2010 Nej det er vækstlinier de kan ses på røngten, det kan kurve ikke, dem laver man selv..

• #5   13. apr 2010 vækstliner ses i enden af de lange rørknogler i benene - og de kan ses på et røngtenbilled. Begynder de at blve udtydelig at se, så betyder det at de er begyndt at lukke sig. Gør de det i den ene knogle og ikke i den anden(der er 2 i hver underben) så vil hundens forben vokse skævt og begynde at bøje udad. Dette vil medføre at knoglerne ikke længere vil passe ordenlig sammen i albueleddet og med tiden vil det give bruskskader, slid og slidegigt.
    En del tunge racer lider af dette og det kan være så invaliderende at hunden må aflives.
    Andring i foder, til noget med meget lidt protiener, minimal af fysisk belastning, svømning og tilskyd af glucasamin kan i visse tilfælde hjælpe

• #6   13. apr 2010 Platugler
    Hedder lidelsen noget ?

• #7   13. apr 2010 JA, tak for info Platugler smiley

• #8   13. apr 2010 Nando`s vækstlinier kan godt ses, men de er meget ujævne...

• #9   13. apr 2010 mener ikke det hedder noget - det er at vækstzonerne lukker for tideligt. Det kan være arvligt, men det kan også skyldes forkert foder, men for mange proteiner i, som gør at hunden vokser alt for hurtigt - det kan skyldes et taume, altså at hunden feks er hoppen ned fra noget og fået et slag op igennem forbenene og dermed beskadiget de små blodkar i vækstzonerne og så lukker zonerne. Derfor bør specielt tunge racer ikke gå ned af trapper, springe ud af bilen, bruge A spring og ligende som kan give stod op igennem forbenene

• #10   13. apr 2010 men resultatet kan blive feks AA - men alt efter hvor problemet er, så giver det forskellige problemer ... kan også give skulderproblemer.

læs lidt her

(link fjernet)

• #11   13. apr 2010 Pu ha ved virkelig ikke hvad jeg skal beslutte... Skal jeg ligge følelserne på hylden eller hvad skal jeg... Dyrlægen talte ikke om operation, men sagde at det ville være for tidligt at sige noget om fremtiden...

• #12   13. apr 2010 så synes jeg du skal se tiden an ... start på noget foder med lav protein indhold, sørg for at minimere belastningerne, begynd at svømme, giv glucasamin som tilskud og så se hvordan det går.

man kan godt aktivere en hund mentalt uden at den skal spæne rundt og hoppe og springe. Det er nu engang mentalt aktivering der trætter aller mest

• #13   13. apr 2010 Hvor kan jeg købe glucasamin henne...?
    Hvad med gå ture og må han godt lege med andre hunde...? Han elsker begge dele...

• #14   13. apr 2010 Anne: AA er "bare" resultatet af at vækstlinierne lukker ... det er ikke navnet på det.

Rikke: du kan købe det i grovvare forretninger, men talt med din dyrlæge om dosis. Ellers prøv at søg på det her på HG, er sikker på at der er flere tråde om det.
    Nej leg og lange ture er en dårlig ide - han skal holdes i ro til han er stoppet med at vokse ... fysisk træning bør være svømning.

• #15   13. apr 2010 Operation er jo heller ikke på tale, så længe det ikke er gjort op, hvad følgerne af de dårlige vækstzoner er:-)
    Håber at du når at få det reddet i tide. I det er meget vigtig at det er kvalitetsfoder den får, da "skrammel" foder vil forværre situationen...ellers har platugler givet en glimrende "opskrift" på videre forløb:-)

Dertil kommer at det er en god ide at stimulere ham mentalt også, så han kan få afløb for noget af den indebrændte energi...spor eller andre søg vil være godt, så længe det holdes i et roligt tempo

• #16   13. apr 2010 Pu ha det blir svært, så må vi ha købt lidt flere Nina ottoson spil og ha kastet mere kylling i græsset... Det med at holde ham fra andre hunde og blive ved med at bære ham op og ned af traaper (1 sal) ca 6-8 gange omdagen blir det sværeste...

• #17   13. apr 2010 Det med at bære ham, skulle du jo alligevel gøre, til er udvokset, så det er der jo ingen forandrig.
    Ja du skal holde ham fra leg med andre hunde, så det er på med snoren når i går ture - det er også den eneste måde du er sikker på, han ikke pludselig har gang i noget han ikke skal

Som Lykke skriver, så er spor super til at køre en hund mentalt træt. Ellers kig på biblioteket efter bøger med gode ideer - eller lav en tråd her på HG og få folks ideer.

Kommentér på:
Vækstlinier

Annonce