{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.493 visninger | Oprettet:

Fodring af store racer/gigantracer {{forumTopicSubject}}

Så vidt jeg har forstået så er det vigtig at især hvalpe af store/gigant racer ikke vokser for hurtigt ,og at det kan være en dum ide at give disse hvalpefoder, da det kan få dem til at vokse for hurtigt.
Men hvad er det konkret der sker i hundens knogler/vækstlinier og hvordan indvirker fodret i denne process ?

Jeg vil rigtig gerne have nogle links hvis i ligger inde med nogle.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodring af store racer/gigantracer
  • #3   8. maj 2012 Hvis hunden vokser i fornuftigt tempo, hvilket vores gjorde, så giver jeg hvalpefoderet - vel at mærke hvalpefoder, specielt beregnet til store racer. Hvis væksten er for hurtig så ville jeg blande eller gå rent over på voksenfoder.

• #4   8. maj 2012 Det er meget vigtigt at anvende decideret hvalpefoder, for at kroppen får de nødvendige stoffer. Dog skal man altid altid give gigantracer specielt hvalpefoder til gigantracer. Det er afstemt efter kroppens behov, og sammensat så kroppen vokser i langsomt tempo.

Man giver altid drægtige tæver hvalpefoder til små hunde, fordi det er mere energifyldt end hvalpefoder til store racer.

• #5   8. maj 2012 Nogen mener at man ikke må fodre med hvalpefoder af de grunde du har nævnt...
    Jeg har dog altid gjort det og har ikke haft problemer med led/knogler/vækst af den grund... tvært i mod er jeg overbevist om at hvalpe har brug for den sammensætning af næringsstoffer m.m som er i hvalpefoderet.

• #6   8. maj 2012 hvad er så et godt foder til sådan en stor race?

• #7   8. maj 2012 Jeg har en stor race (Berner Sennen), som voksede for hurtigt og derfor fik vokseværk, selv om han fik specielt hvalpefoder til store racer og gigantracer. På opfordring fra dyrlægen startede jeg med at reducere mængden af foder, men han voksede stadig for hurtigt, så nu er han i samråd med opdrætter, i en alder af 6 måneder, sat på voksenfoder i stedet for.

Min overbevisning er, at hvalpene - også når vi taler store racer og gigantracer - skal have hvalpefoder så længe som muligt og gerne ind til 12-18 måneders alderen, hvis de kan. Men vokser de for hurtigt, så er man selvfølgelig nødt til at gøre noget i samråd med dyrlæge og/eller opdrætter. smiley

• #8   8. maj 2012 Jeg har en Mastiff på snart et år.. Hun har hele tiden kørt på hvalpefoder Giant fra RC (med 2 måneders undtagelse, hvor jeg prøvede et andet mærke)...

På et tidspunkt fik hun lidt for meget udaddrejede poter og høj ryg, så jeg blandede hendes hvalpefoder op med voksenfoder i 1½ måneds tid, og så så hun fin ud igen..
    Nu kører hun på RC GIant Junior konstant..

Jeg mener også at hvalpe SKAL have hvalpefoder, så de får den næring, de har behov for..Der er jo en grund til at der er noget, der hedder hvalpefoder.. Man skal bare holde øje med deres vækst .. Kan man se, at de vokser for hurtigt, så kan man blande lidt voksenfoder i maden og eventuelt skrue lidt ned for mængden... Det har jeg i hvert fald selv gjort..

• #9   8. maj 2012 Jeg har brugt to forskellige typer foder gennem deres opvækst.

Først kørte vi Flatazoor til hvalpe af store racer og derefter Tholo samme variant. Nu er vi ved stille og roligt at ændre til voksenfoderet, men de er efterhånden også 17 og 19 mdr., så det må vist være på rette tid.
    De har været rigtig gode i væksten, både tempomæssigt og udseendemæssigt, og vi er sluppet for vokseværk, skønt.
    Og umiddelbart ser de også ok ud i bentøjet mener dyrlægen, men det vil billederne jo vise.....

• #10   8. maj 2012 Mange tak for jeres meget oplysene svar. Nu er det ikke fordi jeg står med en hvalp eller noget. Men det slog mig lige at jeg faktisk ikke ved specielt meget om fodring af store hunde.

• #11   16. maj 2012 Vi fodre vores Broholmer med RC Giant Junior - som hvalp fik han RC Giant Puppy.

Efter råd fra vores opdrætter fodrede vi efter en slutvægt på 50 kg - på trods af, at en voksen han vejer mindst 65 kg. Dette netop af hensyn til korrekt tilvækst. Vi supplerede så med grøntsager.

Nu hvor han er 10 måneder fodrer vi efter anvisningerne for en slutvægt på 65 kg.

Humle har haft en meget fint tilvækst på den måde. Han vejer i dag 59 kg og måler omkring 75 cm.

Kommentér på:
Fodring af store racer/gigantracer

Annonce