1.716 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
selvtillidsøvelser selvtillidsøvelser
nogen der har nogle gode råd til en nervøs hund...?
0 synes godt om
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 279
jan 2010
jan 2010
Jeg har fra start været lidt usikket på Nando`s adfærd... Han var ikke særlig gammel, da han begyndt at gø af folk på gaden og gør det til tider stadig... Han var ca ti uger gammel da han knurede af mig, fordi jeg tog hånden ned i hans madskål. Han har knurret og bidt ud efter min mand da han ville tage hans kong fra ham og idag vidste han tænder da han stod bundet og en dreng kom hen og rørte ham (jeg var der ikke men kom og så det)...
Vi har været hos adfærdsterapeut før og han sagde at det var stress, dette synes jeg dog at vi har fået trænet væk...
Det skal lige siges at Nando i fredags er blevet operet for albuedysplasi, jeg undskylder hans adfærd med at han måske fra start har haft ond, men er det bare mig, som er naiv....?
Selvfølgelig ligger der nogle historier bag hver episode, som jeg også har spurgt til råds om herinde før, men må ærligt indrømme at jeg har mine bange annelser nu, jeg ville jo aldrig tilgive mig selv, hvis der skete noget...
De fleste folk (der kender ham) siger at han virker, som en nervøs hund
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
Jeg ved faktisk ikke hvad man skaø gøre, men man kunne snakke med folk her inde på HG om de ville hjælpe en. Så man arrangerede at de kom og hilste på hunden (folk som har forstand på at hilse på sådan en hunde) og derefter få nogle til at komme med hat på, gul jakke osv, så hunden finder ud af at de ikke er farlige lige meget hvilken beklædning mennesket har??
Min hund, Linda, mangler 3 uger af prægningsperioden. Hun brækkede benet som næsten 10 uger gammel og sa på armen i 3 uger (så det voksede rigtigt sammen) imens hun næsten var dopet. Før hun brækkede benet var hun den mest udadvendte hvalp, nysgerrig og imødekommende hvalp. Efter de 3 uger var hun tilbageholdende, hun er stadig nysgerrig men hendes forsigtighed forstærker det bare så meget at hun ikke rigtig tør.
Det er både overfor mennesker og hunde. Små hunde kan hun normalt håndtere, store hunde som ikke gider andre hund kan hun også hurtigt hilse på, men hvis de begynder at gå efter hende ( de store hunde) så er hun løbet. Jeg prøver at tage hende med til træf. Det går normalt godt men hvis en viser for meget interesse i hende så lægger sin sig om på ryggen med det samme, kryber lidt hen af græsset, om på ryggen igen, når de ikke viser interessere for hende kan hun godt rende efter dem og de kan da lige få en pote i hovedet (leg, og at hun ikke gør noget), men det er også det. Ser hun en løs hun rende hen til os og jeg ikke har snor på hende så er hun stukket af. Hun bliver rigtig bange og løber bare sin vej.
Jeg har hende med til Odense og vi går på de store veje med mange biler, støj, mennesker, råb, cykler osv. Det har hun lært at omgås. Alle bilerne, larmen, hun skal ikke hele tiden se sig omkring hvad det er som gover lyd fra sig, så det går fremad på det punkt. Vi gik tur på en sti og der kom det jeg kalder en snigcyklist (en man ikke kan høre). Hun reagerede ikke på at den kom susende forbi, og det var jeg forbavset over da det er jo et chok/forskrækkelse moment. Så jeg var stolt
Så jeg har også selvtillidsproblemer med min hund. Øv øv..
På onsdag og fredag skal hun med på hundesalon så hun kommer også ud og møder andre hunde og mennesker der..
Jeg håber at hun forandre sig lidt efter næste løbetid. og får mere selvtillid. Jeg er ligeglad hvis hun udvikler sig til en hund som ikke vil hilse på andre, hellere det end en som er bange for andre hunde..
jan 2010
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
din hunds adfærd kan sagtens skyldes den har haft ondt og følt sig udsat når den møder hunden da den ved at den er svag.
dog er det nok blevet en indlært adfærd nu til at det bare var en fase, dette kan blive et problem
den aggressivitet jeg læser i din tekst består af flere ting.
når din hund står bundet ved forretning, så har den ikke mulighed for at flygte hvis det var det den ville pga af angst, og det er i dens øjne truende at der går en dreng hen og prøver at røre den, føler den sig trængt og kan ikke andet end at vise aggressivitet.
mad situation er en træls ting, din hund kan have som indlært eller medfødt adfærd med at beskytte sim mad, hvis moren i sin gravidlitet har manglet mad, gives denne stress videre til hvalpene eller at den som hvalp har måtte kæmpe for sin mad pga af flere ting, fpr stort kuld i forhold til portionen, for langt i mellem madmåltider og der er så indlært adfærd. dette kan trænes til at maden ikke spises i madskålen men at du foder hver foderpille til hunden hånden, en efter en, giver du en foderpille, det tager tid man at du viser at du styre mader enkeltvis og at du ikke stjæler den, når hunden tager det roligere kan du tag madskålen i brug igen ved i starten giver en håndfuld mad i skålen, idet hunden begynder at spise smid frolic aller andet i madskålen, ros for at den ikke knurre eller udviser anden agg, bliver den agg skæld ikke ud, men udvis mere venlig adfærd, læs turid rugass bog om dæmpende adfærd, lad vær med ar læne dig dominrende henover hunden ved fodring men gå i knæ med siden til og du smasker og har smalle øjne så du i hundens øjne er venlig. langsomt vænner din hund sig til at du nærmere dig madskålen så er det fordi du har noget lækkert til dig, dette trænes også når den ligge med et ben, giv den tid ca 10-20 min før du nærmere dig hunden, igen udvis venlig adfærd tal venligt til hunden, lad vær med at kigge i øjene, smid frolic eller andet lækkert hen til den, gradvis træn den til at du nærmere dig mere og mere i takt med den ikke udviser agg, så du til sidst kan sidde ved siden og lægge en godbid og gå igen og gentag, dog ikke til hudløshed, det er irreterende for hunden, du kan også sætte dig på tæppet og du giver hund et ben, men du holder stadigvæk fast idet, til du ikke gider at sidder der mere, så pakker du tæppe og ben sammen til du tager det frem senere på samme måde, så du udviser hvornår "i" spiser og hvornår ikke i gør det, det vil sige at i deler mad og hunden langsomt vænner sig til at du ikke er en trussel og tager maden.
agg i snor mod mennesker hunde, skyldes dit lederskab ikke er i orden, tilmeld dig et godt lydigheds kursus med få kursister, det vil du får meget ud af komminikere med din hund og du derved også styrker dit lederskab, fordi din hund har ikke tillid til dig at du har styr på situationen med et fremmed menneske eller hund og derfor forsøger din hund at tage intaitiv ved agg, da den ikke kan forsvare ved at stikke af, så det er den eneste altanitiv.
når du går med hunden så læg mærke til om dem begynder at stivne i kropsprog, puster op, gå på tæer, rejser børster, stirre alt det må den ikke mere, du kender din hund til at du ved hvornår den bliver agg, når du ved det, så får hunden over på den side af dig længst væk fra hunden eller det menneske som du ved at den vil reagere på, kort snoren ind, (ikke ultra kort), brug dit lår og knæ til at lave et trægt skub (ikke sparke) mod hundes hundes bryst samtidig i går frem stadig, det er et advarsel i hundens øjne, du bliver dyb i stemmen samtidig med du sigerr nej, hvis hunden forsat er agg, så har du tager du din flaske med vand i brug, idet du siger nej spøjter du vand i hovedet eller mellem øjene på hunden, dette afbryder dens øjenkontakt som den har rettet mod hunden eller mennesket, dette gør du til at hunden udviser dæmpende signaler, som kan være smasken, slikken, vende hovedet væk , kigge væk, ryste sig, gabe, idet den gør det roser du og giver godbid, det fremhæver den ønskede handling er dæmpede og ikke agg. flasken skal indeholde ren vand og det kan være flaske hvor der har været opvaskemiddel i eller shampoo, den skal bare komme med en bred stråle. dette trænes hver dag, men husk at give de små advarsler først som nej, hvis det ikke hjælper, så trægt skub og et nej og til sidst vand hvis hunden inden da ikke dæmper med de signaler som skrevet
det trænes til at du bruger mindre siganler og hunden til sidst ikke har
udviser agg, så har i fået trænet det helt færdigt og du stoler på din hund og omvendt, skulle det ske at det blusser op igen, så tilbage til samme fremgangsmåde
det anbefales at du søger hjælp af en adfærdsbehandler til generelt det hele, for at du ikke gør det forkert..
aug 2009
der er mia trier knudsen, anette røpke, irne jarnved, betina sabinsky, julie stephensen som jeg kan anbefale dig, som kan hjælpe dig nu, før det for alvor ekskalere og du recikere en angst bider
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.125
Hvis adfærden skyldes angst/mistillid må du aldrig nogensinde sprøjte vand eller"skubbe" en i forvejen stresset hund. Hunden skal lære at verden ikke er farlig og det lærer den sammen med dig. Sæt dig ned og berolig den, når den stresser, afled dens opmærksomhed med små øvelser og godbidder og skæld den ikke ud, den er jo bange og har brug for alt andet end skældud.....Fysiske øvelser såsom balance, spring osv er gode selvtillidsøvelser.
Stop alle kaste/ruskelege i en periode og aktiver hunden med træning og gode belønninger.....Det vil tage tid, men tror den vil være givet godt ud. Held og lykke
aug 2009
søg proff hjælp
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.125
jan 2010
jan 2010
selvtillidsøvelser