19.912 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Vægt på cavalier king charles Vægt på cavalier king charles

Jeg har den fornøjelse at eje en skøn cavalier tæve på 4 mdr, men vi er begyndt at undre os lidt over hendes størrelse.
Hun er jo som skrevet 4 mdr. og vejer allerede 5,3 kg. uden at være tyk nogen steder, men ser vi andre cavalier hvalpe er de meget mindre end vores også selvom de er ældre, og så var jo vi begyndte at tænke om vores bare er meget stor eller de andre er små?

Håber der er nogle kloge hjerner derude....:-)

Anette

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vægt på cavalier king charles
  • #1   27. maj 2010 der er stor forskel på cavalier i størrelse.
    umildbart syntes jeg der lyder som om jeres er en af de store.

men det er bestemt ikke unormalt. bare hun ikke er tyk skal i nok ikke bekymre jer så meget om det.
    min tæve er mega lille, og har længe syntes hun var for lille. men sådan er det bare;)

• #2   27. maj 2010 Min Abbie er stor. Hun vejede ved 16 uger 4,9 kg, 18 uger 5,8 kg og ligger idag på 9,5 kg, uden at være tyk.

• #3   27. maj 2010 Jeg har også været nervøs omkring Emilys vægt. Hun vejer 6,7 kg og er kun 20 uger, men er slet ikke tyk eller noget tværtimod. Som nogle siger, er vores hvalp nok bare af den store størrelse.

• #4   27. maj 2010 Kan se på Anjas hjemmeside at Abbie og Emily har samme mor, og at fødselsvægten var nogenlunde den samme. Sjovt.

• #5   27. maj 2010 Ja så må vores også være en af de store, men både far og mor er af de små.....Men dejligt jeg ikke er den eneste der har en stor en af slagsen.

Vi har bare mødt en der er 14 dage ældre og halv størrelse

• #6   27. maj 2010 Dem møder vi også mange af her i Kbh. Abbie ligner næsten en kæmpe ved siden af. Men hun kan stadig sidde cykelkurven, jeg har dog måtte købe den største de havde smiley

• #7   27. maj 2010 Der er desværre for mange opdrættere der er fuldstændigt ligeglade med størrelsen på deres avlsdyr og gladeligt sætter alt for store langbenede hunde i avl selvom de er meget uracetypiske.

Cavalieren er en toyspaniel og bør biholdes som sådan, desværre er det ikke det man ser rundt omkring og specielt i bybilledet hvor folk der kalder deres hunde cavaliere selvom de er på størrelse med cockere...

Det er en meget trist retning, men sådan går det tit når en race bliver populær..

• #8   27. maj 2010 Nu har jeg en stor Cavalier, men det er godt nok en lille cocker hun skal sammenlignes med, hvis de skal være samme størrelse.

• #9   27. maj 2010 NB: Hvordan bliver Cavaliere avlet for store? De kan jo sagtens have en kraftig knoglevækst, som så gør, at de vejer lidt mere og er måske lidt større i det. Alle hunde er jo forskellige. Trods de ekstra kg er det jo stadig en Cavalier King Charles Spaniel.

Abbie er ihvertfald en flot hund og jeg ved, hun har nogle sund og flotte forældre:)

• #10   27. maj 2010 smiley Det samme må kunne siges om Emilys og om Emily

• #11   27. maj 2010 hehe:) Har du været til udstilling med Abbie?

• #12   27. maj 2010 kun festivallen sidste sommer da hun var hvalp. hun syntes ikke alle de hunde var så sjovt.

• #13   28. maj 2010 Standarden siger op til 8 kg, og op til 33 cm i stanghøjde (v. skulder til ryglinie) det overholder mine tæver fint, men min han Popeye, er på 9,6 og bestemt ikke stor, han har netop en god robust knoglemasse.

• #14   28. maj 2010 Christina: Svarer lige på spm. til NB. For enhver race er der en standart, som beskriver racens udseende og som også siger, hvor stor racen skal være - som Grethe skriver, er det 8 kg hos cavalieren.

Hvis man som opdrætter ser igennem fingre med, om ens avlsdyr er for store, bliver racen langsomt større og større, hvilket er en fejl. Ikke meget idé i at have en racestandart, hvis halvdelen af hundene på den ene eller den anden måde alligevel ikke lever op til denne.

Bottom line - har man en lidt stor cavalier, skal man sørge for at parre den med en cavalier af korrekt størrelse. Det gælder ved al avl og opdræt, at man skal parre dyr, der kompenserer hinanden - dvs. har man en hund med en fejl alle hunde har en eller flere) finder man en partner uden den eller de fejl.
    Genetik er desværre ikke spor fair og selv om man gør sit bedste, kan der stadig komme "skæve" hvalpe. Man kan som opdrætter aldrig gøre mere end sit beste og håbe på det bedste.

• #15   28. maj 2010 Betina: Cavalieren er engelsk af oprindelse og standarten har altid være 8 kg. King'en er mindre.

At en del cavaliere efterhånden vejer nærmere de 10 kg., gør det ikke mere rigtigt.

• #16   28. maj 2010 maj britt. det har du ret i,.
    men jeg syntes det er godt der findes nogle hanner der er lidt store. jeg har selv en tæve der er lidt lille i det, derfor vil jeg gerne finde en han der er lidt større.
    min har heller ikke så meget pels, og er generelt spinkel.
    derfor skal jeg finde en lidt stor han som er rubust, har meget pels.
    altså hvis man skal få nogle fine hvalpe ud af det.

• #17   28. maj 2010 betina . jeg har haft kigget lidt på ham:) det eneste er bare at i bor så langt væk:) men han er fin;)

• #18   28. maj 2010 det overvejer vi lige så. det jo lang tid at undvære min dejlige pige:)

det gør hun nu her om en måned eller to. men det er kun hendes anden løb. så det skal i hvert fald først være til foråret næste år. der bliver hun 2 år.;)

så der er lidt tid endnu. er bare ude i god tid for at sikre mig at jeg finder den rigtige hanhund;)

• #19   29. maj 2010 Hvis man skal bruge sin hund i avl, skylder man sig selv, racen og hvalpekøberne at sætte sig grundigt ind i genetik.

Jeres idé om, at man skal parre modsætninger er meget udbredt, men ikke korrekt. Genetik er ikke sådan indrettet, at man får en mellemting af det, man parrer. Man får lidt af det ene og lidt af det andet.
    Derfor skal man finde en partner, der er korrekt de steder, hvor ens egen hund mangler lidt (manglende vinkler - korrekte vinkler og ikke en overvinklet hunde; for meget stop - korrekt stop, ikke en med "kælkebakke"; lidt for stor - korrekt størrelse, ikke en super-lille osv.).

• #20   29. maj 2010 Michelle: Som jeg skriver, får man ikke en mellemting og jo, det giver rigtig god mening.

Mht. pels - hvis du parrer din lidt pelsede tæve med en meget pelset han, får du med størst sandsynlighed nogle hvalpe med meget pels og nogle med lidt. Dette kan jo være helt ok, hvis man gerne vil have hvalpe med meget pels (jeg synes selv der skal rigtig meget til, før det er for meget), men man skal ikke regne med en mellemting.
    Så ja - tag gerne en med god pels, men vælg aldrig en han, der direkte går i den anden grøft.

Og hvalpene består jo altid af lidt fra hver forældre. Man kan aldrig 100% forudsige genetikken. Man kan risikere, at alle ligner moderen, at alle ligner morfaderen eller noget helt andet. Så bare fordi man bruger en perfekt hanhund (selv om en sådan næppe eksisterer...) kan man sagtens få ene hvalpe, der ligner tæven og omvendt.

• #21   30. maj 2010 ja han er rigtig fin.

oki jamen så vil jeg da overveje det:) men nu går der lige et år før hun er klar)

• #22   30. maj 2010 Måske et dumt spørgsmål, men har DRU ligesom DKK en grænse for, hvor mange hvalpe en han må blive far til?

• #23   31. maj 2010 Jeg er DKK, og det var et generelt nysgerrigt spørgsmål, om det styres, hvor mange hvalpe en han må blive far til, derved udelukkes det, at en han bliver dominerende ind over stamtavlerne, så man undgår indavl.

• #24   31. maj 2010 Betina: DKK's regler om antal afkom efter en han, regnes ud fra, hvor mange hvalpe, der laves i racen. En cavalier i DKK må i dag lave omkring 100 hvalpe på en levetid.

• #25   31. maj 2010 Maj-britt: hold da op, det var da også mange.

• #26   31. maj 2010 Betina, de DRU, som gør det, er bare super, men du får desværre "kun" et øjebliksbillede, havde de scannet anerne, var det lidt mere håndgribeligt. Hos os i DKK er der cavalierer som dumper til avl, pga scannings resultatet, vejen er lang, men håbet er der stadig, at vi kan avle os fri af denne sygdom.

• #27   1. jun 2010 Stort med resultatet Betina

• #30   27. jun 2013 Jeg har jo også en Cavalier king Charles spaniel det er ham den sorte hvide og lidt brune tricolor hanhund på billedet.
    Han vejer 14 kg og er 6 og MEGET snart 7 år gammel.
    Han hedder Snoopy.
    Men ja der er meget stor forskel på hvad hunde vejer, hver hund vejer noget andet og det er helt normalt at hun vejer det hun gør ;-D
    Kærlig Hilsen Nicole a n 12 år.
    og Hunde hilsner fra Snoopy.
    Og på billedet jeg vedhæfter er den brunne med lidt hvid mave en Cocker spaniel og 5 % springer spaniel tæve på 1 år, hun hedder Jessica smiley

profilbillede
  • #31   27. jun 2013 Snoopy

profilbillede
  • #32   27. jun 2013 Min kære dreng

profilbillede
  • #33   27. jun 2013 Min kære dreng

profilbillede
Kommentér på:
Vægt på cavalier king charles

Annonce