Kan han holde til det? LØBETRÆNING (: {{forumTopicSubject}}
Jeg har en lille Coton De Tulear hanhund, der fylder et år her om nogle dage. Han er altid hyper og fuld af energi!
Jeg har så siden november været skadet i mit knæ og har ikke kunnet løbe mm. da jeg i forvejen har dårlig brusk i knæene så det tager LAAANG tid at komme over desværre.
Men nu skal jeg til at genotpræne, og startede ud med at gå nogle lange ture mm. med min hund - nu er jeg så begyndt også at løbe og planen er 4,8 km 2-3 gange om ugen. I starten er det meget i intervaller løb-gå-løb-gå osv. så hunden bliver jo også trænet stille op..
Men spørgsmålet - Kan han holde til det? Han er jo en lille hund.. Han virker ikke træt overhovedet efter sådan en tur, tværtimod.. (:
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 351
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 775
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.417
Jeg ville vente til han er over 2 gerne 3 med så lange løb, han vokser jo stadig og han følger jo bare med, selv om han er træt, og selv om man ikke kan se det, belaster man jo hans muskler og knogler.
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Svar: 294
Racen er opstået ved blanding af europæiske Bichons, sandsynligvis Malteseragtige, som blev bragt med sejlskibene og indlandske hunde. Formodentlig omkring år 1500. I den tid led sejlskibene jævnligt skibbrud. Man formoder at et skib er sunket tæt ved Madagaskars kyst. De ombordværende hunde kunne svømme i land og derefter leve et langt og frodigt liv i den frie natur. Først i begyndelsen af forrige århundrede fik nogle franske kolonister interesse for de små vakse indlandske hunde.
Så hvad med svømning som træning, det er jo også super godt for dit knæ;o)
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Svar: 294
Men jeg ville mene, at han kan godt tåle intervaller løb-gå-løb-gå, og måske også noget hjernegym. hjælpe dig med han bliver lidt træt ;o)
feb 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 26
Cykling og løb henvender sig som udgangspunkt til de fleste racer - undtaget er dog meget store og/eller meget tunge racer samt helt små racer, der vil få svært ved at følge med. Mange hyrde-, brugs- samt jagthunderacer holder af denne form for motion. Uanset race skal hunden derudover være:
* Fuldt udvokset - Dvs. mindst 1-1½ år gammel afhængig af race. Det kan være direkte skadeligt for ikke færdigudviklede hunde at overanstrenge muskler, knogler, ledbånd og sener ved længerevarende løb.
* Sund og rask - og i tilpas foderstand. Overvægtige hunde bør tabe de overflødige kilo først.
Hvis du er i tvivl om netop din hund er egnet til at tage med på løbeturen eller ved siden af cyklen, så spørg altid din dyrlæge først!
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 95
tusind tak (:
hm, Noki er jo 1 år gammel og han har set "færdig" ud de sidste par måneder - til sidste dyrlæge tjek sagde dyrlægen også, at han ikke ville blive større nu ..
Og han kan SAGTENS følge med - det er faktisk mig, der har svært ved at følge med ham for han har så pokkers travlt.. Og han er ikke i nærheden af at være overvægtig (: ..
I mine ører lyder det som et "go" ?
Anne H.P:
Ja, hjernegym. skal han helt sikkert have og han får det også i form af f.eks. trickstræning osv.. Derudover prøver vi at få ham så meget som muligt med os alle mulige steder hen - rideskolen elsker han at være på, det er virkelig et sted der "trætter" ham, fordi der er så mange indtryk (:
Noki er ikke så vild med vand så tror svømning ville være en dårlig idé o: Han kan godt lide sådan lige at komme i vandet helt kort, men altså - det er ud sammen med mig, svømme 2 meter og så vender han om og vil på land (y) hihi (: Det lille pus..
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 95
Der står rundt omkring på hjemmesider mm. at de skal være 1 - 1 ½ år, og de små er jo hurtigere færdige? Han er jo rimelig bette den lille fyr (:
Så jeg tror vi fortsætter træningen for han nyder det virkeligt og snakkede lige m. dyrlæge igår, der sagde at han burde kunne holde til det, især når det er sådan noget interval-løb stille og roligt (:
Kan han holde til det? LØBETRÆNING (: