{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.554 visninger | Oprettet:

hvalp på trapper? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Ville lige høre hvad folk gør med hvlape og trapper rundt om i landet. Har hørt flere gange at man skal vente med at lade en hvalp gå på trapper til den er vokset til.

Vil lige høre hvad folk har gjort med hensyn til deres hvalpe og trapper. Hvor længe har i ventet og hvad har i gjort med jeres hvlape på trapper.

Vi bor selv i lejlighed på 1. sal så der er jo trapper. Har ikke noget imod at skulle bære hunden op og ned. Men vil gerne vide hvor hurtigt man må begynde at træne i at gå på trapper.

MVH. Freimann


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvalp på trapper?
  • #1   7. jun 2010 efter ca et år må den begynde at gå på trapper alt efter racen. Så der er ikke andet at gøre end at løfte den..


  • #2   7. jun 2010 Jeg har godt nok hørt den der med efter 1 år. Men har også læst på nogle fora at der er folk der begynder efter 3-4mdr. Og har selv kendskab til en Amstaff der begyndte at gå på trapper da den var 4mdr og den er lige blevet HD/AD testet med perfekt resultat. Og hunden er desuden godt premieret til udstilling. Så den hund har ikke taget skade.

    Vi skal selv have en SBT, så det giver sig selv at der går noget tid før den overhovedet er stor nok til at kunne gå på trapperne.


  • #3   7. jun 2010 1 år hvis du skal sikre dig bedst mulighed for at der ikke sker nogen skade på hunden hva det angår..
    Det kan godt være den anden hund er testet fri, men altså nu er det jo sådan at det jo ikke er alle uheldet er ude for, 5hunde kan spise et bundt vindruer og så kan de 2 slippe uden bivirkninger, 2 slippe med diarre og 1 dø af det.. det ved ingen.. så hellere tag sine forholds regler og beskytte hunden mod det.. min gik ikke på trapper før hun var 1½ pr pånær de to hoved trapper jeg ikke kunne begrænse hende fra hele tiden desværre..
    hun går stadig sjældent på trapper bære hende stadig op til min mor der bor på 2 sal selvom hun godt kan gå op- hun tør bare ikke gå ned, mon hun har højdeskræk..

    så hun bliver stadig båret selvom hun er fyldt 2 år idag..


  • #5   8. jun 2010 mopsejer R <-- Hvis det er en mops der er tale om kan jeg godt forstå den ikke går så meget på trapper da det er en lille hund og derfor mere anstrengende for hunden da den har lidt svære ved at nå trappens trin. Men en hund på størrelse med en Rottweiler eller Lab der jo vil have nemmere ved at gå på trapperne udelukkende på grund af størrelsen.

  • #6   8. jun 2010 Løft din hund så længe du kan. Når den er for stor, så lader du den gå.
    Det er naturligvis bedst at skåne hunden så meget som muligt det første år, men man kan altså heller ikke slæbe rundt på 20-30 kilo hund hele tiden.


  • #7   8. jun 2010 Freiman
    ja den vil have lettere ved det men bestemt ikke godt af det, netop de store racer har problemer med HD og ikke kun genetisk men i den grad også miljøbetinget

    jeg ville aldrig lade en hund under et år gå på trapper og slet ikke dagligt.


  • #8   8. jun 2010
    Freimann - Nej til forbud ** Ja til hundebevis -
    Det gælder ALLE racer at man helst skal bære dem og skåne dem for trapper det første år også at bære den ind i bilen osv.
    Det kan godt være den selv kan og vil, men den har ikke godt af det lige meget hvad..
    Min har da kunne gå op af trapper altid men hun har bestemt ikke fået lov af den den grund. og nu kan andre mopse nu sagtens både gå op og ned, min tør bare ikke gå ned.. har har prøvet når jeg har haft hænderne fulde men så står hun og piver så jeg må gå ned med alle tingene først og så op at hente hende tiihi smiley



  • #9   8. jun 2010 Jeg vil også sige, at de skal være ca. 1 år inden de må gå på trapper.

  • #11   9. jun 2010 Ulla: hvis der er mere end 2 trin jo så ville jeg sætte et trappe gitter op hvis det er muligt for at skåne hunden smiley

  • #14   9. jun 2010 Ulla, bare fordi din ikke har fået det er det jo ikke ensbetydet med at det ikke sker for andre hunde.. nu det heller ikke alle der dør af at have røget 40 år men andre gør..
    nogle dør af at ta stoffer andre gør ikke..
    verden er ikke så firkantet desværre..

    og det er langt bedre at forebygge end at skulle helbrede..


  • #21   9. jun 2010 Jeg er ikke tilhænger af, at man skåner en hvalp fra ALT, den kan komme ud for ;o)

    Jeg har ladet mine hunde gå på trapper fra de selv har kunnet klare trinene. Men det er naturligvis ikke blevet mast op og ned af dem som aktivering eller lignende.

    Bare på en naturlig måde i eget tempo...


  • #22   9. jun 2010 CH - lidt samme tilgang har jeg. Der er også grænser for hvor meget man gider slæbe rundt på en hund på 20 kg.

  • #24   9. jun 2010 Faktisk har jeg også en lidt overordnet "halvpoltisk" indgangsvinkel til det.

    Jeg ved godt, det lyder kynisk, men ærligt talt - skal opdrætterne have lov til at lave hvalpe, der ikke kan holde til at røre sig?
    Jeg nægter simpelthen at pakke hunden ind i vat og bomuld så opdrætterne kan fortsætte med at lave skrøbelige hunde, som så til sidst fuldstændig udvander al stamina i racen.

    Så jeg passer på mine hunde, men almindelige ting skal de holde til - og det synes jeg også indebærer at gå på trapper så længe det ikke er noget, de gør uafladeligt.


  • #25   9. jun 2010 Det er da dejligt at se at der er kommet så mange indlæg.

    Selv har vi tænkt os at løfte vores hund indtil den bliver stor nok til at kunne gå selv på trapper. Vi er dog allerede i gang med at overveje om man skulle have en lejlighed i stueplan i boligforeningen. Så er der også en lille have man kan lukke hunden ud i en gang imellem.


  • #27   10. jun 2010 Nu bor TS jo på 1. sal og jeg synes altså ikke det er hensigtsmæssigt at lade en hvalp gå op og ned til og fra 1. Sal flere gange
    dagligt

    møder
    man en trappe en gang imellem på en gå tur eller er der et enkelt trin op til hoveddøren synes jeg sagtens man kan lade den gøre det når den selv er klar


Kommentér på:
hvalp på trapper?

Annonce