{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

når hunden har lavet ballade {{forumTopicSubject}}

Nu laver Oompa ikke balade når hun er alene længere (med mindre jeg har glemt at tage en posen med brugte bleer med i skraldespanden smiley Hehe) men da hun var yngre og godt kunne finde på at æde ting engang imellem, var vi ikke et sekund i tvivl når vi trådte ind af døren - normalt kommer hun altid farende hen for at sige hej, når vi kommer hjem, men hvis hun havde ædt nået hun ikke måtte, blev hun pænt liggende i sofaen og kiggede bare på os og så kunne vi godt begynde at gå en runde og se hvad hun havde lavet ..

Vil det sige at de altså godt ved de har lavet nået de ikke måtte, selvom det er flere timer siden eller ?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hunden har lavet ballade
  • #1   8. jun 2010 nej hun aner ikke hvad der sker, hun læser bare dit kropssprog og konkluderer at du er sur... og derfor ligger hun der.... Det hjælper ikke at skælde ud for hun ved ikke at hun har lavet noget forkert hun forbinder bare det at du kommer hjem med skæld ud og netop det er opskriften på et alene hjemme problem smiley

  • #2   8. jun 2010 Jamen, det er jo inden hun ser mig - og jeg har opdaget hun har lavet nået - så der er ingen forskel

  • #3   8. jun 2010 forstå mig ret - det er lige i det jeg træder ind af døren - jeg kan jo på ingen måde se om hun har lavet nået inde i køkkenet eller sovevær. - så jeg ser jo på ingen måde sur ud, da jeg ikke ved om der er lavet balade - det er aldrig slået fejl ..

  • #4   8. jun 2010 du kan være helt sikker på at hun ikke ved hvad hun har gjort. Hundene er ikke kloge nok til at kunne sammenfatte at noget den lavede for 2 timer siden er skyld i en skideballe. Hvad præcist der trigger hendes adfærd i denne situation er svær at sige, der må du nok have fat i en adfærdsbehandler... men du vil blive forbavset over hvor lidt hunde kan reagere på... det kan såmænd bare være måden du sætter nøglen i døren...

  • #5   8. jun 2010 Det er nu ikke fordi jeg har et problem med det - for det sker som sagt yderst sjældent at der er lavet ballade når jeg kommer hjem - så alene hjemme problemer haqr vi heldigvis ikke..

    Synes bare det er en besynderlig adfærd, når man jo siger de ikke kan forbinde det .. For det har ALDRIG slået fejl ..


  • #6   8. jun 2010 Altså ..
    Jeg oplevede det samme igår.
    Da kæresten og jeg havde været nede og træne og vi kom hjem til vores 2 tæver (lige gamle, samme race - dansk svensk gårdhund) .. De plejer at komme "storme" for at hilse, men de kom nærmest listende hen imod os, inden vi anede at de havde været igang i stuen!

    Vi har aldrig skældt nogen af dem ud når de har gjort noget forkert ved at have været alene hjemme, men irettesat dem når de har gjort noget lige i det vi ser det..


  • #7   8. jun 2010 Belinda - ja, lige præcis - vi har heller aldrig skældt Oompa ud når hun har lavet nået mens vi ikke var der, men kun i øjeblikket ..

    Derfor undrer det mig hun gør det ..


  • #8   8. jun 2010 Vi har også oplevet det her.. Hundene kommer stormende Jubii, vores flok kommer hjem smiley Men dælme ikk hvis de har lavet ulykker, så bliver de liggende i deres kurve - som står i modsatte ende af huset, af hvor vi kommer ind !!

    Så jo, de ved godt når de har gjort noget der er knap så smart !


  • #9   8. jun 2010 jeg tror altså også godt de ved det..
    Men de ved selvfølgelig ikke hvad de får skæld ud over, hvis man så begynder at stå og råbe eller hvad ved jeg.


  • #10   8. jun 2010 både Link og Vores gamle hund gjorde det også
    De er heller aldrig blevet skældt ud når vi ikke har taget dem på fersk gerning


  • #11   8. jun 2010 altsaa jeg tror paa de ved de har lavet noget de ikke maatte for Lashes goer fuldstaendig det samme.. kommer jeg hjem og hun har lavet ulykker saa bliver hun i hulen og saa ved jeg jo at der er lavet noget man ikke skal for ellers kommer hun ALTID farene rigtig glad til mig..

    saa at sige det har de glemt det tror jeg ikke paa.. for saa burde en hund jo ogsaa glemme de daarlige oplevelser den har haft og den burde glemme hvordan man giver pote ovs..


  • #12   8. jun 2010 Min/e hund/e har også altid lavet det nummer, hvis de/den havde lavet ulykker så kom de/den bestemt IKKE ud og hilste med logrende hale/r men blev liggende og lod som om de/den sov "rævesøvn" og ikke "hørte at jeg kom hjem ;o)
    Og jeg vil lige tilføje at jeg ALDRIG har skældt andre end migselv ud, hvis de /den har/havde lavet ulykker mens jeg var væk så ingen af mine hunde/dyr har haft grund til at være nervøse for en "balle"
    Så selv om jeg IKKE tillægger hunde/dyr menneskelige tanker eller følelser så tror jeg altså efter over 40år med dyr, at de ved mere end selv dyrefolk idag vil indrømme.
    Det samme gælder når de F.eks tisser i protest hvilket mange mener de IKKE gør, det er jeg stadigt overbevist om at de gør, den ene jeg har nu på 6år gør det åbenlyst, hun fanger mit blik og sætter sig og tisser en lille tår hvis hun er fornærmet over et el.andet.

    WAU, nu får jeg garenteret en masse "efter mig IGEN IGEN pga.min opfattelse af dyrs evne til at tænke længere end 2min baglæns.LOL ;o)

    Min 1ste schæfer "ikke 1ste hund" måtte ikke lægge sig op i vores seng når vi var på job, og når jeg kom hjem så lå han altid inde i Han`s egen sofa, men der var ALTID en stor varm fordybning fyldt med hundehår midt i dobbeltsengen *Ggg*
    Han måtte ikke gå derop fordi jeg boede mega småt og brugte sengen til at skifte min nyfødte datter, så det var ikke så praktisk at han "smed" alle sine lange hår der hvor alt babyudstyret blev placeret når hun skulle skiftes og bades,men han forsatte medat lægge sig derop resten af hans liv så snart han var alene hjemme.

    Skøn tråd, sikke nogle dejlige minder jeg lige gennemgår
    1000 Tak for det Oompa ;o))


  • #13   8. jun 2010 Jamen jeg kan kun tilslutte mig dig, Chiki....

  • #14   8. jun 2010 Så på fb en der var ved at uddanne sig til dyrforsøgsassistent eller noget i den stil hin skrev at de brugte beagler og at de ikke kunne huske hvad der var sket med dem fordi de kun huskede 5 sek tilbage ??

    Spurgte hende så hvordan det kan være at en hund fx holder sig fra et hegn hvor den har fået stød
    eller hvordan det kan være at hunde i de lande hvor man bruger stødhalsbånd ikke prøver at gå uden for matriklen hvert 5 sek

    det fik jeg sjovt nok ikke svar på


    Er forøvrigt helt enig med dig chiki


  • #15   8. jun 2010 Fedt eksempel "Stupid Lamb"
    Jeg tænker selv på F.eks. hvordan Feks ulve og alle andre dyr for den sags skyld ved/husker hvor deres byttedyr/ mad holder til/findes på forkellige årstider år efter år hvis de kun bør kunne huske få sekunder tilbage i tiden..
    Forklaringerne om hukommelse osv er i mine øjne langt fra undersøgt og dokumenteret godt nok af "Rigtige dyrekendere".
    Det meste man finder i bøger om disse ting er skrevet af teorister der kun kender til dyr fra bøger og andre der har samme holdning, jeg ser sjældent at de de der arbejder i "marken" kommer med udtalelser om at dyr er så "dumme" som mange andre mener at dyrene er.
    Gad faktisk ogsså vide hvordan dyr finder den føde de har gemt til vinteren til trods for at landkabet er totalt forandret, hvis de ikke husker bedre, og ja jeg kunne fortsætte i dagevis med at komme med eksempler.

    Men hva ved jeg som pensioneret vet-sygeplejerske, som har "kun" haft med "tamme som vilde" dyr at gøre hele mit liv.. ;o))


  • #16   8. jun 2010 Chiki
    igen helt enig
    for ikke at tale om hvordan husker de indlærte kommandoer
    altså med kun 5 sek hukommelse på noget så simpelt som "sit" da hurtigt blive glemt


  • #17   8. jun 2010 Hehe, jeps. Nu kommer du nok også til at hører at du menneskeliggører hundene og tror de har evner som "de umuligt" kan ha.
    Jeg har dog aldrig fået at vide hvorfor hukommelse osv.er menneskelige træk, andet end fra dem der er bange for at en hel del dyr faktisk er klogere end mange folk.

    Du kan godt læse dig til at jeg ikke er meget for menneskeracen ik. ;o))


  • #18   8. jun 2010 Chiki
    igen enig
    jeg menneskeliggør bestemt ikke min hund, jeg har børn og de er små mennesker, jeg har valgt at have hund fordi jeg gerne vil have, ja en hund.
    Og ja der er mange der menneskeliggør deres hunde på en nærmest "klam" måde, men at anerkende de egenskaber hunde faktisk har, synes jeg ikke har noget med menneskeliggørelse at gøre smiley


  • #19   8. jun 2010 Chiki : Gi´ver dig 100% ret ..

  • #20   8. jun 2010 stupid lamb: nemlig og hvordan ville en hund huske at den er blevet bidt af en anden hund og hvordan ville den vide at naar vi siger giv pote skal den give pote og saadan kan man jo blive ved..
    en beagle glemmer nok bare hurtiger end andre hunde fordi den er lidt dum smiley
    og i Kolding hvor de har denne dyrepasser udd med forsoegsdyr bruger de beagler og grunden til de glemmer er at der hverdag er MANGE forskellige der tager sig af dem og laver "forsoeg" og derved faar de jo nye signaler hver gang..

    saa jeg tror ikke de er saa dumme som nogen siger, ved min er smader smart smiley og hun husker godt.. smiley


  • #21   8. jun 2010 Det tror jeg bestemtheller ikke at du gør. :o)
    Jeg skrev bare det med menneskeliggørelse fordi at jeg pga.. mine meninger har fået "tudet huden fuld" her på Hg med jeg påstår dyr har evner som "alle"andre mener de IKKE har, selv adfærds "dimser"

    Men jeg skriver bare hvad jeg har oplevet fra dyrene gennem mere end 40år og jeg stoler self. så også mere på mine egen iagttagelser end på dem der ikke ved meget mere end det de har læst sig til og set ved korte møder med få husdyr.
    Heldigvis har mine børn samme meninger som jeg, men de er jo også vokset op i en mindre zoo= mini internat for alle slags hjemløse og ulovligt indførte dyr.
    Nå mine 2 piger skal ud og fange deres frokost = "mus"
    Kan du ha en superdejlig dag, og 1000 tak for "snakken" *SS*


  • #22   8. jun 2010 Hundene har udmærkede hukommelser. Alt andet er en myte :o)

    Selvf. ved den hvad den har lavet og også at det får konsekvens hvis den adfærd tidligere har udløst en konsekvens.

    Det er jo sådan vi træner hundene. Den udviser en adfærd (en handling) og denne får konsekvens (ros eller afledning) og hunden ved nu hvorvidt handlingen kan betale sig ud fra hvilken konsekvens handlingen fik.

    Det er den komplekse sammenkobling mellem handling og konsekvens som hunden kan have svær ved at huske når handlingen ligger længere tid bagud. Derfor kan man ikke afrette på en handling der ligger længere tid bagud for man kan ikke være sikker på at hunden kan sammenkoble den specifikke handling med afrettelsen.

    Den kan finde på at sammenkoble vores nøgle i døren, ansigtsudtryk eller anden ubevidst handling med afrettelsen og derfor bør vi ikke afrette en handling der ligger længere tid tilbage ...

    Hmm. Håber det giver mening :o)


  • #23   8. jun 2010 Chiki
    nej sådan forstod jeg det heller ikke smiley



  • #24   8. jun 2010 Sanne, det gir mening,fuldt ud :o) jeg forstår ihvertfald godt hvad du mener og jeg er helt enig..*Ss*

Kommentér på:
når hunden har lavet ballade

Annonce