{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

Når hunden trækker {{forumTopicSubject}}

Nu blev jegg egentlig lidt nysgerrig ang træning af hunde der trækker.

Hvordan trænes det væk, altså ikke at hunden skal gå på plads, men at hunden ikke trækker afsted.

Jeg kan ikke huske hvad der blev gjort med mine hunde, eller om der overhovedet har været et problem med det.

Og ellers er der garanteret også en anden måde at træne det på end for 7-9 år siden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hunden trækker
  • #1   4. aug 2020 Jeg brugte 14 dage på "stop and go". Altså når hunden trak stoppede jeg. På den måde lærte han at det bedre kunne betale sig ikke at trække.
    Det var i 06 , siden har jeg ikke haft en hund der trak.


  • #2   4. aug 2020 brugt samme metode som #1 - kan dog ikke lige huske hvor mange dage det tog.
    eller den der med hver gang hunden træk en retning, så gik jeg den modsatte vej.


  • #3   4. aug 2020 jeg belønner en glad snor dvs en løs snor, der smiler hvis du ka forstille dig det billede

    Hvis en hund trækker så afventer jeg at den søger mig. når den kommer retur går vi frem sammen med glad snor og så belønner jeg i det vi går frem sammen med glad snor. ikke før. ikke efter men samtidig

    sideløbende gør jeg mig selv spændende ved at træne med hunden jævnligt i dens liv hvorved den lærer at jeg er værd at holde øje med også når den er fri i snoren. og så sikrer jeg at hunden får lov at bruge sig selv fysisk og mentalt så jeg ikke bare kræver ro men også lader hunden give den fuld gas med leg osv på andre tidspunkter

    fvf træner jeg uden snor så det er et helt andet set up

    jeg har aldrig haft en der trak. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg har ikke trænet det med mine egne men jeg tænker at det er fordi jeg altid har gået meget med dem steder vi ku gå fri så når de kom i snor så virkede den åbenbart nok til at de satte farten ned... jeg ved ikke om det er derfor... Jeg har tit undret mig selv.... men jeg skal snart ud til en der gør det så voldsomt at de knap kan gå tur Og så træner vi det som herover. I kombination med at energien skal ud på en fornuftig vis via mental og fysisk aktivitet



  • #4   4. aug 2020 Udnyt hundens motivation til egen fordel smiley hunden trækker fordi den vil fremad fremad fremad. Hvis du så stopper op eller vender rundt, får hunden det modsatte ud ad adfærden, end den ønsker. Og hvis trækkeriet ikke får den frem, frem, frem, giver det selvfølgelig ingen mening for hunden, at blive ved at trække.
    Gå først igen, når snoren er løs. Så lærer hunden, at det overhovedet ikke kan betale sig at trække, men rigtig godt kan betale sig at holde snoren løs, da det er sidstnævnte der fører den mod det den gerne vil, og førstnævnte der holder den tilbage fra det den vil smiley at få lov at gå frem igen, er belønning i sig selv, men du kan med stor fordel forstærke.

    Har endnu ikke mødt en hund det ikke virker på. Selvom nogle kan stå stille og glo længe .. smiley

    Vupti, helt uden diskussioner, konflikt, udskælden eller andet. Bare fortæl hunden, hvad der bedst kan svare sig for hunden


  • #5   4. aug 2020 Okay, de andre var lidt hurtigere end mig, beklager smiley

  • #6   4. aug 2020 Jeg var simpelthen så upædagogisk! Begge mine hunde har lært “nej” som det første. Dernæst forskellige vente-ord og ah-ah.

    Jeg prøvede, særligt med schæferen, det med at stoppe op eller gå den anden vej, og det hjalp ikke en dyt. Men at sige meget bestemt “nej” når hun trak, og så rose for at stoppe, dét virkede. Samme taktisk på den næste, samme resultat.

    Begge hunde luftes i dag i flexlinen, og ved selv hvornår der ikke er mere line at løbe på. Bevares, de kan trække når de bliver meget ivrige, men kun i kort tid, og det gider jeg ikke irettesætte. Til træning må de også gerne trække, når vi går frem mod øvelser.


  • #7   4. aug 2020 Malene, så kommer du bare og møder Gaddafi.
    Nu har jeg brugt den der med at stoppe op eller g åden anden vej i to år og det har ikke hjulpet.
    Og jeg har været virkelig konsekvent.

    Du må gerne låne ham, så kan du selv prøve. ??


  • #8   5. aug 2020 Anni prøv at føje til at belønne imens i går frem sammen.

    Jeg tænker dog at Fox har en del drive og vil frem i verden og jeg er helt enig i, at det ikke er en let race at nå.

    spørgsmålet er om den metode overhovedet virker på den race... eller om man skal overveje nytænkning... Det er jo mange veje til Rom.

    man hører altid om den her. men hvis vi lagde hovedet i blød alle sammen så er der naturligvis alternativer. lad mig lige summe


  • #9   5. aug 2020 Anni, jeg tænker du kender din hund, og ved hvad der fungerer for den smiley jeg siger blot at det har virket på dem jeg har gået med, ikke at det virker på alle. Hvis du har prøvet med ham i 2 år, så havde jeg sgu også fundet på noget nyt smiley

  • #10   5. aug 2020 Jeg har brugt samme metode som Lens, Sam kan stadig godt trække, men det er noget så simpelt som at han er meget impulsiv og mødet med vildt eller fært fra vildt, tænder ham op og så glemmer han reglerne, her hjælper det kun at få ro på ham igen inden vi fortsætter.

    Vigtigste for Sam er at han har mulighed for at være løs og ellers i 12 eller 15 meter line, så han kan bruge hans krudt, så behøver jeg kun kalde ham ind på plads, når vi skal passere folk og dyr.
    Han duer ikke til at skulle føres i kort snor for ofte, en bytur kan han dog sagtens uden trækkeri, men der er heller ikke vildt smiley
    Jeg belønner ofte for løs snor og når han selv kommer og tjekker ind.


  • #11   5. aug 2020 Tonic på 1 år har TRAVLT og hos hende er det enten eller. Enten går hun på plads eller også er hun helt ude i snoren og trække.

    Hun er faktisk ved at være ret god til at gå pænt, når vi går alene. Og det bliver bedre på turene med Quila.

    Jeg stopper op og går ikke før hun er tilbage ved mig, og så roser jeg, når hun har løs snor smiley


  • #12   5. aug 2020 HL, har også prøvet dette med at belønne, det virker hellere ikke

    man hører altid om den her. men hvis vi lagde hovedet i blød alle sammen så er der naturligvis alternativer.

    Ja, men hvilke ?
    Jeg kunne selvfølgelig gøre som man gjorde for 30-40 år siden, det virker og jeg har da stadig et puddelpig til at ligge på loftet, men det giver garanteret også nogle "bivirkninger" som jeg ikke vil bryde mig om.
    Jeg vil have en glad og fræk hund.



  • #13   5. aug 2020 Anni jeg er enig.

    men der må da være en vej. ved alle andre øvelser er der flere veje. Vi må i tænkeboks!


  • #14   6. aug 2020 Jeg starter altid med en ca 10 m lang line, jeg går ud på et stort åbent stykke, mark, fodboldbane eller lign.
    Så begynder jeg at gå, så snart hunden når 1 m foran mig vender jeg omkring og går i modsat retning, jeg siger intet, lokker og kalder ikke, dvs ingen klap på låret eller noget som helst, jeg går bare rask i modsat retning, skulle linen blive stram bag mig fortsætter jeg bare i samme fart og trækker kort hunden efter mig, det når aldrig at blive mere end et skridt smiley så kommer hunden op til mig igen, lige når den er ud for mig roser jeg stille og roligt, løber den forbi vender jeg igen omkring så snart den er 1 m foran.
    Det fortsættes til hunden af sig selv afventer lige før den er en m fra dig, de fleste hunde gør det efter 5-6 vendinger hvis man klarer at time det rigtigt;)
    Der roses og belønnes når hunden overholder afstanden på ca 1 m, kommer den længere fra vendes der rundt straks.
    Du opnår at hunden lærer at holde øje med dig, den lærer at fjolset i den anden ende af snoren er lidt skør og kan finde på pludselig at gå i en anden retning, derfor betaler det sig at holde øje med h*m smiley
    Denne øvelser giver en hund som ikke trækker, samtidig giver den faktisk også en hund som kan gå løs fordi den har lært at holde øje med ejer smiley


  • #15   6. aug 2020 Den der stop - gå er heller ikke virksomt her. Det praktiserede vi fra start og det gav bare en hund, der går i anspændt pas vel vidende, at hbis han trak, så kom han ikke videre, så det blev "spændt, spændt, spændt, kæmpe eksplosion fordi nu kunne han ikke være i det mere, vend tilbage fordi nu står damen stille igen, spændt, spændt, spændt indtil næste eksplosion".
    Problemet var, at metoden lærte ham ikke at være afslappet og langsom, men bare at man ikke skulle trække indtil man altså ikke kunne vente mere.

    Vi begyndte noget lidt lignende det Bodil beskriver, og det har virket en hel del bedre for os.
    - nu mangler jeg så bare tricket til at lære vovse at man også kan gå afslappet i flexline, for det nye sted vi flytter hen har ikke så mange muligheder for fritløb som her, så det var rart om han kunne gå lidt frihed på den måde. Men DET fatter han ikke.


  • #16   6. aug 2020 Michelle beskriver det rigtig godt, for sådan virkede stop og stå også på Gaddafi.

    Bodils metode virker fint, men men men, så snart flex-linen kommer på i skoven er al lærdom glemt.
    I mine øjne skal hunden altså have lov til at gå og snuse, markere mm, hvilket i mine øjne ikke rigtig kan lade sig gøre fuld ud i kort line.
    Bodils metode er god, men det er ikke sikker, at den får hunden til at holde øje med en.
    Sådan et "møgøre" som Gaddafi er mere eller mindre ligeglad med, hvor jeg befinder mig, han holder ikke særlig godt øje med mig
    Da han var 10 -11 uger gemte jeg mig for ham i skoven. Han kiggede sig lige lidt omkring for at se om han kunne se mig, og så fortsatte han ellers turen med at snuse og undersøge uden mig. Jeg havde virkelig is i maven og efter 10 -15 minutter kunne jeg ikke holde til mere og kaldte på ham.

    Gaddafi kan intet, men han har hellere ikke lært noget, det eneste han har lært er indkald, og vi kan virkelig prale af hans indkald, han vender på en tallerken og kommer piskende for fuld drøn uanset om jeg kalder eller bruger fløjte.


  • #17   6. aug 2020 Tessa nærmere sig 6 år og jeg har endnu ikke kunne lære hende, ikke at trække, vi har igennem årene afprøvet forskellige metoder, men jeg formår ikke at få hende til at forstå, at hun ikke skal trække.
    Nu har jeg så sat mig for, at nu skal det være, og kæmper hårdt og konsekvent, men det trækker tænder ud.

    Tessas reaktion på at jeg stopper op, ved stram line, er at forsat trække fremad, hun vender ikke af sig selv, selv om jeg har rost og gået frem, når jeg har fået hende hen til mig.
    Hun reagere altid med modstand hvis jeg holder igen. Hun søger ofte hen til mig og laver fvf, af sig selv og bliver rost for det, men det er jo en øvelse og der er hun jo under kommando/på arbejde Når hun bare skal lade være at trække, er hun jo sådan set "fri" og skal snuse og tisse mm.

    Jeg ved ikke hvad jeg gør galt, eller hvilken metode hun ville kunne forstå.


  • #18   6. aug 2020 Tak for alle jeres svar.

    Det er interessant hvordan noget kan virke på nogen hunde og ikke på andre.

    En nævnte det med at gemme sig for hunden. Det har jeg prøvet for at se hvordan mine hunde tog det, det var dog som forventet "hun er væk, fint nu kan jeg gå på opdagelse og snuse lidt mere"????

    Jeg har heller ikke kunne det med at løbe i modsat retning som hunden????



  • #19   6. aug 2020 Helle - at gemme sig eller løbe modsat virker nu heller ikke for min... omvendt vil det være totalt panikfremkaldende fir nogen hunde. Så man skal se på sin hund og tænke sig om.


  • #20   7. aug 2020 Jeg tror Tonic og jeg skal ud og afprøve Bodils version.

    Men Bodil, hvordan så, at hundene skal have lov til at snuse osv? Hun skal jo ikke gå på plads hele tiden. Tøserne kan ikke være løse her, så snor er nødvendigt, men derfor skal de jo stadig snuse, tisse osv... Hvordan gør man så det?


  • #21   7. aug 2020 Du lærer dem bare at vende på to eller tre meter alt efter hvor lang snoren er, dvs hvis du normalt går med en snor på 2,5 m, så træner du i 10 m snoren at du vender når hundene er 2 m foran;) det handler om at hunden lærer at når den er over fx 2 m fra dig, så risikerer den at du vender rundt;) når jeg går med flexline så har mine hunde lært “pas på” det siger jeg lige før de når enden af flexline, det får hundene til at vende, det er så indlært med “straf” kan man sige, for jeg sagde det fra starten og hundene har så fået erfaring for at når jeg siger pas på så er det ubehageligt om lidt, dvs de når enden af linen og det giver jo et ryk uanset hvad man gør, de fleste hunde vil faktisk helst undgå det ryk smiley
    Alfe viste præcis hvor lang flexline var og nåede aldrig ud i enden, men de fire jeg har nu har aldrig regnet det ud smiley til gengæld stopper de når jeg siger pas på smiley


  • #22   7. aug 2020 Tak Bodil smiley

  • #23   7. aug 2020 Hvis der er nogle der har en metode der virker på en hund, der trækker mere når man holder igen i snoren, eller vender rundt/stopper op, så tager jeg gerne imod.
    Min hund reagere overhoved ikke som dem i beskriver i jeres metoder, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre for at få Tessa til at forstå det. Ved godt det tager tid, når hun er så gammel som hun er, men altså hun er jo hurtig til at lære øvelser/tricks så det burde jo kunne lade sig gøre.


  • #24   7. aug 2020 Stort set alle hunde trækker mere når du holder igen smiley metoden med 10 m line vil også virke hvis du gør det som beskrevet, Vend rundt når hunden er lidt fra dig, ikke først når snoren er stram! Lad være med at kalde, lokke, eller noget som helst, du Vender bare rundt og går modsat vej og trækker bare hunden med dig i et jævnt træk uden at sige noget.
    Hunden vil ikke lade sig trække baglæns flere meter, den vil vende og løbe med dig, den vil sikkert overhale dig og så snart den er 1-2 meter fra dig vender du igen rundt og marcherer videre smiley en ældre dygtig trækker skal naturligvis trænes længere end en hvalp;) men de gange jeg har set det ikke “virker” har alle være hvor folk kalder, lokker eller giver et ryk i snoren, det skal man ikke, hunden skal lære at det er dens opgave at holde øje med dig, ikke omvendt;)


  • #25   7. aug 2020 Ok tak, men min følger altså ikke med, hun bliver stående og trækker modsat, og hun er altså ikke til at rokke, og det er nok det der gør at jeg ikke får holdt ved, for det er altså fysisk hårdt og hvordan får jeg så luftet hende i den periode træningen står på, vi når jo ikke mange meter fra hoveddøren, hvis vi skal kører den helt konsekvent. Jeg er sikker på at det selvfølgelig også spiller ind på succes raten, og jeg bliver i tvivl om hvordan jeg gør det bedst muligt, samtidig med, at hun jo også skal luftes.

  • #26   7. aug 2020 Der findes racer som er langt mere stædig end andre og med helt egne holdninger, det lyder til Tessa er sådan smiley
    Sam er også meget stædig, for ham handler det om at det skal kunne betale sig for ham at gøre som jeg ønsker.
    Jeg tænker du er nødt til at være konsekvent og så belønne massivt for ønsket adfærd med bedst mulig belønning.

    Så det vil sige hunden aldrig må bevæge sig mere end 2 meter foran en, når den er iført en - 15 meter line?
    Så får den vel ingen mulighed for frihed eller?


  • #27   7. aug 2020 Maya, Bodils model virker, og selv om hun bliver stående når du vender, så trækker du hende bare med dig.
    Efter nogle gange stopper hun sandsynligvis med det og begynder at gå når du vender.

    Jeg synes hellere ikke at det var et problem med lufteture med Gaddafi da jeg var konsekvent.
    Han vil ikke lave i haven, så det eneste der skete var at den vanlige lille morgen/aftentur tog lang tid og blev meget kort. Han kunne jo snuse og tisse alt det han ville mellem vendingerne/ stop-vente. Når hunde stopper for at snuse/tisse, så stopper du også og lader den snuse/tisse ,ikke noget problem.
    En gang om dagen kørte (det har vi nu altid gjort og gør stadig.) vi hen et sted hvor han kunne løbe løs.


  • #28   7. aug 2020 Mathilde, hunden får da masser af frihed.
    Den kan jo snuse og lave alt det den vil indenfor de to meter, bare den ikke trækker - du kan jo også vælge 5 meter.
    Hunden har jo hellere ikke "frihed" selv om den går i en 15 meter line, frihed har den jo kun når den går løs.


  • #29   7. aug 2020 Ahh jeg forstod det bare som at den ikke måtte gå længere end til 2 meter i en lang line, altså efter det er indlært, men så giver det helt mening nu smiley
    Jeg har også indlært Sam et stop ord for hvornår 15 meter linen stopper, så ved han at han skal sænke tempoet, så linen netop ikke bliver stram.


  • #30   7. aug 2020 Hvis du vil have din hund til at bevæge sig frit på 10 m, dvs at den må gå 10 m fra dig, så starter du jo bare træningen med en 15 m snor, det handler egentlig bare om at lære din hund at når den når ud på en vis afstand fra dig, så risikerer den at du går modsat vej og derfor er den nødt til at holde øje med dig. Det vigtige er at linen ikke bliver stram, dvs det der med først at vende når linen bliver stram er ikke smart;) og så er det altså vigtigt at man IKKE opfordrer hunden til at følge med, den skal selv regne ud at det er smart at følge med, ellers kommer du ud i at lokke og det virker altså kun når det du lokker med er bedre end det hunden opnår ved at ignorere smiley



  • #31   7. aug 2020 Gaddafi og mig burde starte forfra med Bodils metode. smiley
    Den burde jeg have brugt helt fra starten.,
    For dumt at jeg ikke har brugt den når jeg kender den, for det virker bedre end den der stop-gå


  • #32   7. aug 2020 Ja tak bodil, jeg har forstået det nu, det lyder som en rigtig god idé, specielt med de typer hunde, der ikke rigtig holder øje med ejer smiley

  • #33   7. aug 2020 Jeg vil da prøve, om det virker for os, men har ikke rigtig mulighed for at kører ud og lufte frit.
    Det med at lokke og belønne virker heller ikke her, for så gør hun det kun så længe godbidder er fremme.
    Jeg har gjort det at jeg stoppede når snoren blev stram, men det bliver bare en yoyo, hun forstår ikke at hun skal forblive med slap snor. Det har jeg ikke kunne kommunikere til hende.

    Er helt bevidst om at det er mig der ikke kan finde ud af at lære hende det, men hun er heller ikke helt nem når hun ikke får en kæmpe fordel ud af at gøre noget bestemt.
    Helt klart at hun har brug for konsekvente rammer, og det har jeg ikke formået at opstille for hende, på dette punkt.


  • #34   7. aug 2020 Du skal heller ikke lokke, hunden skal selv vælge dig til, men god træning smiley

  • #35   7. aug 2020 Men hvad så hvis hun ikke gør det?
    Og tak smiley smiley


  • #36   7. aug 2020 Hvis hun bliver stående når du vender rundt inden snoren er stram?
    Så træk lidt til, hvis ikke hun flytter sig, så ville jeg holde presset, indtil hun bevæger sig i din retning, hver konsekvent med det hver gang, din stædighed skulle gerne være større end hendes, ellers bliver hun jo bare ved med det forbi hun ved det alligevel kan betale sig for hende, at vente til du "giver op".

    Men en så stædig hund har jeg heller aldrig mødt til trods for jeg træner RR, jeg tænker hun må da fange den ret hurtigt, hvis bare du gør som bodil beskriver, jeg synes det lyder som en skide smart ide smiley


  • #37   7. aug 2020 Ja må nok væbne mig med tålmodighed, er nok ikke min stærkeste side.
    Må bare få taget mig sammen.


  • #38   7. aug 2020 Når du går modsat vej så har du ryggen til hunden smiley husk det, dvs vend dig ikke om og se på hunden hvis den stædigt bliver stående, bare fortsæt der ud af med ryggen til, det skal være en ret stor og ret så stædig hund hvis ikke du kan flytte den hvis du bare trækker jævnt, den skal nok følge med, den lader sig ikke trække over flere meter, så snart den opdager at du altså bare fortsætter presset så vil den følge med.
    Der er et par ting at være opmærksom på, linen skal være lang, du skal bruge nogle meter til at nå at vende før hunden når ud i strakt line, hunden skal også bruge et par meter før den registrerer at du er vendt omkring;) derfor, minimum 10 m og godt med plads, en sportsplads er altid god, men en industri parkeringsplads efter lukketid, eller skolens legeplads kan også bruges smiley


  • #39   7. aug 2020 Jeg havde ellers tænkt mig at gøre det på vores lille morgen/aftentur i kvarteret.
    Resten af tiden går han jo løs.


Kommentér på:
Når hunden trækker

Annonce