Hund uden mundkurv - hvad så ? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen :o)
Var i skoven igår med hundene, og der kommer så en fyr gående med en hund i snor.. Fint nok tænker jeg..
Kommer tættere på ham, og kan så se at det er, enten en amstaff eller en pitt ( Det er i øvrigt den første hund jeg har set der så SÅ ond ud..)
Vi skal jo så forbi hunden og idet vi er lige ved siden af hinanden laver den udfald mod mine hunde og knurre så højt at min søn i barnevognen begynder at hyle..
Den havde ingen mundkurv på..
Jeg personligt er rigtig glad for at jeg allerede inden vi kom helt hen til ham havde taget mine forholdsregler og taget hundene ind i helt kort snor samtidigt taget dem om på modsatte sige af mig, ellers havde vi nok endt hos dr. dyr..
Men det egentlige spørgsmål, den havde ikke mundkurv på, så skulle jeg ha ringet til politiet, og havde jeg gjort det - havde DE så gjort noget ved det ?
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 6 Emner: 98 Svar: 553
Troede faktisk allerede det var trådt i kraft, men har ærlig talt ikke sat mig særlig meget ind i den lov..
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
De kører jo ikke ud og giver sig til at lede efter en fyr med en hund.
Tror kun at det nytter noget at anmelde, hvis der rent faktisk sker noget ( altså et overfald ) og selv der, kommer politiet ikke farende- det har vi jo set de sidste mange år.
sep 2005
okt 2005
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 27
6. § 6, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren
1) give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor hunden holdes, skal være indhegnet af et hegn på op til 1,8 meter i højden, der skal være forsynet med en sluselåge,
2) give besidderen pålæg om, at hunden kun må luftes af besidderen eller af andre navngivne personer over 18 år og ikke må luftes sammen med andre hunde,
3) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder pålæg om at hunden skal føres i et bånd, der højst er 2 meter langt, skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, eller
4) træffe afgørelse om at lade hunden aflive.«
Læs hele loven HER:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130729
aug 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 23 Svar: 75
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.300
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
som smilende susie skriver gælder det ALLE hunde, de 13 racer skal pr 1/7 bære mundkurv
og så står der jo også i det du har citeret:
»Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren
der står altså at det er nok at ejer eller hund opfører sig så det kan skabe frygt eller at der er grundlag for at antage at hunden kan være fralig, den behøver derfor ikke have gjort nogen skade
dec 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 42
aug 2008
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.300
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 98 Svar: 1.002
"skyd kamphunde ejere....." Synes nu det er dig der har brug for at slappe af når du kalder din egen race for en kamphund!
okt 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 73
Du er vel en af dem der ikke vil følge loven, men derimod vil rende og tude over den er kommet, det er synd og skam der findes folk med muskelhunde som dig.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
det er jo fordi det ikke er hele hundeloven der stå der, hvis man læser den hele, står der at de 13 (snart) forbudte racer altid skal bære mundkurv på offentlig grund og også være i snor på max 2 meter.
og så står der altså også hvis opførselen er så den kan skabe frygt
aug 2008
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 98 Svar: 1.002
sep 2005
Hund uden mundkurv - hvad så ?