2.861 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Stukket af en hveps.. Stukket af en hveps..

Min lille Freja paa lige knap 6 uger er lige blevet stukket af en hveps i hendes laebe.. fik den ud med broden og det hele, men freja kasted op efter det og virker helt betuttet..
da jeg ikke kan ringe fra min telefon tager jeg self ud til dyrlaegen naar de har deres aabne timer fra kl 1300..

er der nogen af jer der ved om kan vaere farligt at blive stukket.. ved jo i princippet ikke om hun er allergisk overfor dem.. mit kat blev stukket i poten sidste summer og fik kun en haevet pote ud af det..

freja virker mere som om hun er bange og saa goer det jo self mega ondt paa hendes overlaebe..
stakkels lille freja.. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stukket af en hveps..
  • #1   17. jun 2010 Her kan du læse mere om insektstik og hvad du skl gøre

(link fjernet)

• #2   17. jun 2010 hold øje med om det svumler op for det kræver hurig dyrlægebesøg kan du ikke ringe til en anden dyrlæge og rådgive dig med dem?

Tænker der må da være nogen der har åben nu

• #3   17. jun 2010 det er min telefon der ikke kan ringe ud.. den kan pt ALT andet end ringe.. men kan ikke smse min dyrlaege desvaerre..

det er lidt haevet men det bliver det jo normalt naar man bliver stukket..
    og hun har rigtig ondt saa tor jeg proeve at tage derud foer og ser hvad de siger.. vil jo helst ikke der sker hende nogen..

og tak for siden..

• #4   17. jun 2010 Hold meget øje med det. Også inde i munden. Hæver det meget op så må du til dyrlæge.
    I meget svære tilfælde kan det kvæle hunden
    Lån evt en telefon hos naboen.

• #5   17. jun 2010 Prøv at se om hun vil gi dig lov til at gnide lidt sukker på/ned i stik-stedet, det modvirker giften og gør det LIDT behageligere for hende..
    Ellers kan du købe xylocain-salve på apoteket det bedøver insektstik, rifter osv. og det smager forfærdeligt ;o) det er heltsikkert det bedste, men sukker hjælper hurtigt og det har man som regel altid derhjemme.

Jeg behøver jo ikke skrive om hævelsen, da andre har gjort det. :o)
    Held og lykke med den lille stakkel..

• #6   17. jun 2010 uha håber ikke hun er allergisk

Bianca og Haidu har begge som hvalpe/unghunde - altså ved deres første bistik reageret kraftigt på bistik.

Bianca gik i krampe og Haidu blev helt slap og blev blå

reagere hun på nogen måde mærkeligt, så er det afsted med det samme

• #7   17. jun 2010 hun virker meget ked af det og ikke helt som den frembrusene hvalp hun normalt er..
    om alle omstaendigheder tager jeg hende til dyrlaege om lidt vil heller vaere sikker paa hun er ok.. smiley

hun er ikke haevet inde i munden men hendes laebe er blevet noget stoerre..

brug hjernen.. der er ingen af mine naboer der er hjemme de er alle i skole eller paa arbejde.. smiley men nu ligger dyrlaegen heldigvis ikke langt fra mig saa smutter derhen lige om lidt.. smiley

• #8   17. jun 2010 Uf Connie, det var dog væmmeligt, ligger det til din race at de er mere modtagelige eller var de"bare" uheldige at blive stukket så luftvejene blev lukket, eller var de begge allergiske og fik anafylaktisk chok ?

• #9   17. jun 2010 Puha connie jeg haaber ikke freja naar til det punkt smiley er glad for at hvepsen stadig havde sin brod da jeg trak den ud saa hun har kun faaet giften meget kort.. men det kan self stadig vaere slemt hvis hun ikke kan taale det..

har aldrig proevet det med Lashes saa ved ikke hvordan hunde vil reagere.. min kat sprang 1m i luften og saa var han ellers ligeglad.. smiley

• #10   17. jun 2010 Min hund/hvalp fik et anafylaktisk chok sidste år da han blev stukket af en brumbas. Han drattede om på gulvet og kunne slet ikke samle sig. Så da vi var på vej til dyrlægen fik han det pludselig meget bedre.

• #11   17. jun 2010 Når hun ikke er hævet mere på nuværende tidspunkt, så er hun ikke allergisk, og da du har reageret så hurtigt har hvepsen nok ikke fået meget gift ind i hende, så der sker ikke mere end at hun nok vil være ret forsigtig overfor bier og måske fluer et stykke tid fremover..
    Er enhund allergisk kommer reaktionen meget hurtigt efter den er blevet stukket.

• #12   17. jun 2010 chiko.. ok tak.. ja hun var lige med ude sammen med hendes mor og der loeb hun ogsaa fint som hun plejer og hun spiser nu kattens mad og ville lege med hendes bror saa tror vi slap med skraekken..
    og ja hun pev og jeg floej op a sengen for katten laa ved mig og det samme gjorde hendes bror or mor saa der maatte jo vaere sket noget..
    sjovt saa hurtig man kan blive naar man hoere et av piv smiley

• #13   17. jun 2010 Hihi, ja mon ikke, man får pludselig både vinger og superkræfter. ;o)

• #15   17. jun 2010 hun kasted op lige efter saa ved ikke om det var fordi hun fik et chok over det..
    det eneste hun er nu er hun er lidt pyller naar hun ikke maa vaere oppe i sengen.. smiley

men det kunne self vaere man lige skulle lade det tjekke for en sikkerheds skyld..

• #16   17. jun 2010 Chiki - det ligger vist ikke i racen, så vidt jeg ved.

men det var en allergisk reaktion, den dyrlæge vi havde ude hos Bianca sagde at de godt kunne reagere voldsomt den første gang de bliver stukket.

Bianca og Haidu er mor og datter, så måske der lligger noget genetisk bag

• #18   17. jun 2010 Altså Asta spiste engang en brumbasse - men den blev hurtigt spyttet ud (;
    Hun var lidt pjevset og savlede lidt ekstra meget i et par timer, men så fik hun det fint igen - og har ikke prøvet at spise nogen siden da smiley

• #19   17. jun 2010 Gizmo. Det du omtaler sker jo kun hvis man/hunden/dyret bliver stukket i en af de store blodåre, hvilket der jo ikke er tale om her, måske hvalpen har fået en lille dråbe gift på tungen da hvepsen blev fjernet og den derfor har kastet op, gift er jo gerne beskt/bittert af H til, jeg ville også knække mig hvis jeg fik sådan noget skidt i munden og ikke kunne spytte det ud, mendet kanogså være som Anne skriver "pga.forskrækkelsen.

Men Anne, hvis du er den mindste smule i tvivl, så syntes jeg "for din egen sjælefreds skyld" at du skal smutte forbi din dylle og høre hvad og hvordan du skal forholde dig, også i det tilfælde at det skulle ske igen med den lille,Lashes eller en af dine andre uanset om det er katten "som nok har lært at holde poterne fra bier ;o)" el. den bette`s bror..
    Det er altid godt at vide lidt "Ok så meget som muligt" om disse ting på forhånd, man kan jo evt. også ta et førstehjælps kursus så man føler sig bedre rustet til at hjælpe både sine egne dyr, men også andres.
    Men uanset hvad du vælger så er jeg sikker på at hun er ok "Pga.tiden der er gået fra hun blev stukket"

Men igen, så forstår jeg udemærket at man vil gøre ALT pga.de er så små og er så skrøbelige både med F.eks. huller i jorden som risikere at brække/forstuve deres små tynde ben, og med gifte, bare se hvor lidt chokolade en Chi skal spise for at blive forgiftet og DØ. for de ER jo meget mere udsatte end større hunderacer.
    Det er desv Altid næsten umuligt at hjælpe over skræmen "vi kan kun trøste,deleerfaringer og holde ejerens mod oppe" da man ikke kan se skaden og hvordan hunden/dyret opfører sig.

UPS.Sorry for "romanen" *Ss*

• #20   17. jun 2010 hun er nu helt sig selv igen.. hun var doedsens traet efter at have pevet i 20-30min saa hun fik sig en ordenlig lur i min seng sammen med hendes bror.. smiley nu har hun lige drukket lidt vand og spist lidt ved mor og saa fik de alle 3 et lille stykke ost en hamburgryg smiley saa nu leger de paa gulvet igen og er friske begge to.. Freja er helt sit gamle som hyper hvalpen smiley
    haevelsen er ogsaa blevet mindre.. smiley

saa for denne gang tror jeg vi er sluppet helt med skraekke.. ville self hvis hun havde faaet det vaerre vaere taget til dyrlaegen.. smiley

• #21   17. jun 2010 Dejligt med en lykkelig udgang/afslutning Anne.. *Ss*

• #22   17. jun 2010 ja meget smiley nu ligger de lige og faar sig en lur igen.. de har jo ikke saa holdbar et batteri de smaa smiley

• #24   17. jun 2010 Gizmo, Det vil ta mig en halv evighed at forklarer, men meget kort : Der var tale om et stik og ikke indånding eller spisning, derfra kom blodåren ind i mit svar...og jeg svarede kun som jeg gjorde ud fra det du skrev om at
    "Det er det man IKKE kan se reaktionerne på der er farlige, Indre organer der bliver belastede"

Ved en fatal eller "bare"alvorlig allergisk reaktion vil enhver kunne se at der er noget galt Meget Hurtigt "indenfor X minutter".
    Men her i Freja`s tilfælde hvor der ikke var andet galt efter 1time end den lille hævelse på stik-stedet så er der da ingen grund til at sige "ta på skadestuen" og gøre Anne unødvændigt nervøs igen.

• #25   17. jun 2010 nej og Freja var stukket meget meget kort plus broden kom med ud.. faktisk er haevelsen helt vaek nu.. smiley
    og det med opkasten tror jeg var fordi freja fik et chok over stikket og ikke fordi hun ikek kunne taale det..

nu hygger de begge her ved siden af mig mens jeg ser fodbold smiley

• #26   17. jun 2010 Det er skønt at høre Anne. Så krydser vi fingere for at hun har lært at lade de små stribede "tingester" være i fred ;o))

• #27   17. jun 2010 Ja men den maa have vaeret paa gulvet for hun giver over til deres hule og pev og kom vaeltene tilbage derfra saa den maa have sat langt nede..

men jo haaber da hun kan lade dem vaere fremover smiley

Kommentér på:
Stukket af en hveps..

Annonce