{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Bevisførelse - svar fra politiet {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig blandingshund, han er blandet af Flatcoated, labrador og boxer - og kender man til racernes bygning og sind, så kan Kaoz ikke være andet end den blanding..

Men min ko har et bredt ansigt; det er fra boxerens bygning; det ved JEG - men kan jeg overbevise politiet hvis det bliver aktuelt?

Jeg vil ikke gå rundt i uvidenhed og med en angst om at skulle bevise det umulige; Hvis du ikke kan se det og tror mig, så har jeg ingen chance..

Jeg valgte så at ringe til politiet i Odense og få svar på mine spørgsmål. Hvis jeg bliver stoppet med min løse hund uden mundkurv, hvordan dælen skal jeg så kunne svare for at han ikke er listehund, men boxerblanding?

Jeg spurgte om en attest fra min dyrlæge med forklaring og vurdering på racen ville være nok, og det sagde han ja til.

Jeg vil så i næste uge køre til dyrlægen og få et alment sundhedstjek og vaccine - og en erklæring med underskrift!

Den attest vil jeg bære på mig på hver tur, og vise den til betjentene hvis det skulle blive aktuelt (hvilket betjenten jeg talte med umuligt kunne forestille sig med mindre min hund lavede ulykker og angreb) ..

Jeg vil nu gå på eftermiddagstur med lidt mere ro i sjælen; og i næste uge hvor jeg har attesten vil jeg igen kunne føle mig lovlydig og sikker =)

Et lille tip til jer med lovlige hunde der kunne LIGNE en listehund.

Ønsker på ingen måde at folk snyder deres listehundeblanding til at være lovlig; ingen grund til at risikere forbud mod flere racer hvis det så alligevel går galt.. Men med boxer, STB og andre lignende blandinger er det en rar ro at have i sjælen =)

Fortsat god torsdag =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bevisførelse - svar fra politiet
  • #1   1. jul 2010 Nu bliver det godt nok ikke ligefrem aktuelt for mig, men ville da bare lige sige at jeg synes din tråd er så fin smiley
    Dejligt at få et konkret svar fra en autoritet, og jeg håber da andre kan få ro i sjælen oven på dit indlæg.


  • #2   1. jul 2010 Har lige fået tid ved dr dyr d 12, ikke næste uge, men det må alligevel kunne gøre det =)

    SKØNT =D


  • #3   1. jul 2010 Dejligt for dem, hvis hunde uden tavle kunne blive mistænkt, men forstår nu ikke hvordan en dyrlæges "vurdering" af en blandingshund kan være nok bevis :S Kan forestille mig vi fremover fortsat vil have problemer med listehunde/blandinger deraf, der bliver indregistreret som ikke-listehunde, hvis det kan være bevis nok.



  • #4   1. jul 2010 Tommel op smiley Det var en ret go ide med at gå rundt med sit bevis hvis ens hund ligner en listehund.
    Det ville også give mig mere jo i sjælen hvis jeg med det samme ville kunne bevise at min vuffer er ok smiley


  • #5   1. jul 2010 Hvis man læser denne her, så behøver man ikke frygte noget, hvis hunden ikke ligner en af de "forbudte" racer

    (link fjernet)


  • #6   1. jul 2010 Men problemet er jo, at en boxer-blanding og en amstaff-blanding sagtens kan komme til at ligne hinanden.
    Cane Corso blanding - der er RIGTIG mange racer der fysisk kan ligne smiley


  • #7   1. jul 2010 René - tillader mig lige at kopiere det ind smiley


    4. Hunde, der ser ud som en af de forbudte hunde



    4.1. Hvad indebærer den såkaldte omvendte bevisbyrde?



    Hvis der tvivl om, hvorvidt en hund tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er forbudt, kan politiet stille krav om, at besidderen dokumenterer hundens race eller type. Det er således besidderen af hunden, der skal bevise, at hunden ikke er omfattet af forbuddet.



    Politiet skal dog i første omgang – f.eks. på baggrund af en hunds udseende eller oplysninger fra besidderen eller andre – have rimelig grund til at formode, at der kan være tale om en hund, der er omfattet af forbuddet, før det kan kræves, at besidderen skal skaffe den nødvendige dokumentation for, at den pågældende hund ikke er omfattet af forbuddet.



    Politiet kan altså ikke forlange dokumentation fra en besidder af en hund, når der ikke er nogen nærmere anledning til det, f.eks. hvis hunden på ingen måde ser ud som en af de hunde, der er omfattet af forbuddet.



    4.2. Hvilken dokumentation skal jeg fremskaffe?



    Der er ikke i hundeloven fastlagt krav til, hvilken dokumentation besidderen skal kunne fremlægge for at bevise hundens race.



    Besidderen af en hund kan f.eks. fremlægge en stambog vedrørende hunden, eller besidderen kan fremlægge erklæringer fra personer, der kan redegøre for hundens afstamning.



    Det er i dag ikke umiddelbart muligt ved hjælp af dna-test eller for en dyrlæge at bestemme en hunds race. Man bør derfor sikre sig f.eks. en stamtavle, hvis man anskaffer sig en hund, der ligner en af de racer, der er omfattet af forbuddet. I den forbindelse er det naturligvis en forudsætning, at oplysningerne er korrekte.



    4.3. Hvornår skal man være særligt opmærksom på at sikre sig dokumentation for en hunds race eller type? (”positivlisten”)



    Køber man en hund, der har udseendemæssige træk til fælles med en af de forbudte hunde, anbefales det at være særligt opmærksom på at få dokumentation for hundens race eller type, jf. pkt. 4.2.



    Følgende hunde har visse udseendemæssige træk til fælles med en eller flere af de forbudte racer, og man bør ved anskaffelse af sådanne hunde være særligt opmærksom på at sikre sig dokumentation for hundens race eller type (”positivlisten”):



    •Polski owczarek podhalanski
    •Cao fila de sao miguel
    •Dogue de bordeaux
    •Bullmastiff
    •Mastiff
    •Mastino napoletano
    •Cane corsa italiano
    •Staffordshire bullterrier
    •Dogo canario
    •Anatolsk hyrdehund
    •Iberisk dogge


    Det bemærkes, at listen ikke er udtømmende.


  • #8   1. jul 2010 Lyder som en god plan, men tror ikke det er alle dyrlæger der ville skrive under på hvad racer der indgår i hunde, når de ikke er sikre selv. Men kan godt forstå at du vil være på forkant. Det må være ubehageligt at være i "risikozonen" Jeg priser mig lykkelig over at vores ikke ligner.

  • #9   1. jul 2010 Jeg vil begynde at tage min chip-scanner og stamtavle med, hvis jeg skal lufte kærestens hund fremover. Heldigvis har den FCI (DKK) tavle, så det er piece of cake .. men bare lige for at være helt sikker.

  • #10   1. jul 2010 Hvordan kan en dyrlæge lave sådan en attest for dyrlægen kan jo ikke være sikke på at det er disse racer der er i hunden plus en DNA kan der ikke laves på hunden, den attest er da ikke meget værd.... Må krydse for at man så kun render ind i den venlige betjent

  • #11   1. jul 2010 Som jeg spurgte betjenten, så skulle det være nok bevisførelse at min dyrlæge skrev en attest med hendes bud på racesammensætningen, han sagde at min egen dyrlæge måtte have en formodning om, om den blanding jeg tilskrev ham som var troværdig eller ej..

    Jeg er ikke ude på en større udredning om dyrlægens baggrund for at kende en blandings racer på udseendet eller sindet, jeg kan jo kun vidregive hvad betjenten sagde til mig.. - Og et eller andet sted må jeg jo gå ud fra at det ER dokumentation nok, ellers aner jeg ikke hvem jeg skal spørge omkring lovgivningen?


  • #12   1. jul 2010 Det kan jeg godt se

    Måske skulle man stille et brev op til justitsministeret og dem der sidder i hundeudvalget


  • #13   1. jul 2010 Dem i hundeudvalget og dem der bestemte sig for loven skulle træde i kraft er så vidt jeg er bekendt med ikke enige?

    Jeg valgte at ringe til politiet for at få en redegørelse her og nu, og ikke skulle igennem langvarige mails man muligvis aldrig får svar på..


  • #14   1. jul 2010 Jeg tror de fleste dyrlæger skriver lige præcis hvad ejeren vil ha´ der skal stå, på de attester. smiley
    Det er nu engang deres levebrød, og de er ikke underlagt noget specielt ansvar mht. denne nye lov.

    Du må nok hellere holde dræber maskinen indendøre til den 12. ! smiley


  • #15   1. jul 2010 Jesper - Det tvivler jeg nu på min dyrlæge ville; ikke alle har dyrlæger der er villige til at medvirke i lovbrudet for at redde sig 500 kr en gang om året for sundhed og vaccine...?

  • #16   1. jul 2010 Nina : Jeg skrev jo også de fleste :)..og så kommer der jo- udover vacciner osv- også lidt penge i kassen fra alle de hundeskrammer der skal syes smiley (det var så sarkasme hvis nogen er i tvivl smiley )

  • #18   1. jul 2010 Sunshine - Jeg spurgte min dyrlæge, og hun sagde at hun ville undersøge hvad sådan en attest skulle indeholde inden vi kommer, og så ville hun meget gerne udfylde den..

    Det er slet slet ikke meningen at jeg vil gøre dyrlægen til snydepartner for at slippe udenom loven, jeg vil bare gerne sikres at min boxerblanding ikke bliver krævet aflivet fordi han går løs..

    Jeg har udtalelse fra politiet og min dyrlæge, men kan læse på jer at jeg skal have en skriftlig erklæring fra samtlige betjente, politikere og nærmest dronningen også før det kan godtages som værende korrekt..

    *suk*

    Her ville jeg bare dele en glædelig nyhed for os der muligvis kunne blive ramt af loven.. Men næææ, sådan skulle det ikke være =(

    Jeg kan sagtens se huller i hvis en dyrlæge gerne skriver under på en løgn om en blanding, men fordi andre vil snyde sig fra noget betyder det jo ikke at vi alle har intentioner om at lyve hunden til at være andet end hvad den er?

    Jeg ville bare gerne vide hvad der skulle til for at jeg igen trygt kunne færdes frit med min hund der kunne LIGNE - jeg fik svar fra politiet, men åbenbart ved i bedre end hr betjent?

    SÅ kære HG, hvad foreslår I så jeg skal gøre for at sikre mig at min blandingshund ikke bliver påtvunget mundkurv, line eller aflivning?

    Aflive min hund og købe en ikke-lignende med DKK?

    Undskyld jeg bliver vrissen.. Jeg var bare så glad over at kunne dele "hvordan vi undgår misforståelser"...


  • #19   1. jul 2010
    Nina: Jeg kan fint følge dig, og det er fint, du får lavet den attest.

    Hvor stor er sandsynligheden egentlig for, at Brian eller Connie eller ??? får lavet sådan en attest på deres hund??


  • #20   1. jul 2010 Den første gang jeg var til dyrlægen med min ældste malinois spurgte han da jeg kom ind med den - "hvad er det for en race ?"

    Det skal nok blive godt smiley


  • #21   1. jul 2010 Jeg må takke nej til dyrlægen og se om jeg kan få en eller anden fra DKK til at give mig en uvildig vurdering af hvad han indeholder..

    Kan godt se at ikke alle dyrlæger ved lige meget om racer, jeg synes bare det er tydeligt at det er boxeren der er i Kaoz - men jeg ved også at ikke alle kan se det..

    Beslutter nogen sig for at min lydige og venlige boxerblanding er ulovlig må jeg jo indhegne sommerhusområdet ved vandet og kun gå ture der..

    Og nu lukker frøknen her for nettet, bliver helt frygtsom over at nogen kan være i tvivl om, om han er ulovlig og kræve ham aflivet..

    Min lillebitte lydige vov... =(


  • #22   1. jul 2010 * Nina - Siger mange TAK *

    Du kunne måske også geare lidt ned og indse, at hvis dyrlægerne skal være blåstemplere for at der IKKE er MH i blandingerne, kan det da være helt ligegyldigt .. en dyrlæge er fin til en masse ting, men særligt meget racekendskab har jeg aldrig haft indtryk af at de besidder.

    Synes ikke det er ret trygt at lægge ansvaret for en racebedømmelse over i hænderne på dem .. men det er da en fin idé hvis man har en MH-blanding og godt vil ha den frikendt for snor, mundkurv og overdragelsesforbud ..


  • #24   1. jul 2010 Nu tvivler jeg på, at jeg bliver stoppet med mine små tæppetissere. Men skulle det ske, så kan jeg ikke bevise noget som helst. Og har ingen anelse om hvordan jeg skulle kunne det.

    Men jeg vil spørge politiet om de vil give mig 1 time, og så er det ellers bare afsted til grænsen. Så er det bye bye DK. Så bliver huset sat til salg. På det område har jeg overhovedet ingen betænkeligheder. Og jeg kan sagtens passet mit arbejde uanset hvor i verden jeg bor. Har flere danske kollegaer der er bosat i Sverige, Tyrkiet og Spanien. Jeg gør bare det samme. Ingen tvivl i mit sind.

    Jeg afliver under ingen omstændigheder mine hunde fordi jeg ikke kan bevise deres ophav.



  • #26   1. jul 2010 Martine - jeg har SÅ svært ved at geare ned, det indrømmer jeg blankt..

    Jeg var SÅ lykkelig over at have fundet løsningen på at jeg kunne risikere at min hund blev fejlbedømt, men den sikkerhed har jeg intet af længere - uanset hvad politiet så sagde i eftermiddags..

    Jeg er frustreret over at jeg absolut på ingen måde kan sikre at min lovlige blanding ikke bliver taget for noget den ikke er - ikke med en dyrlægeattest (som jeg da udemærket kan se problematikken i), og heller ikke med mine blå øjne (som ikke er blå)..

    Jeg aner ikke mine levende råd, for jeg vil ikke gemme min hund og frygte at jeg skal bevise noget jeg ikke kan hver gang jeg støder på en politibil, og derfor ringede jeg idag til politiet for at finde ud af netop hvordan jeg kan fremskaffe et bevis de vil godtage..

    Jeg kan sagtens se problematikken med dyrlægen... Men hvad søren skal jeg ellers gøre?

    Det var et ganske seriøst bud med en fra DKK, sådan en person må da kunne gennemskue om hunden indeholder de racer jeg påstår? Eller en boxeropdrætter? For Kaoz har meget af det legesyge og glade sind som en renracet boxer har det..

    Jeg prøver ikke at snyde nogen til at tro min hund er lovlig, jeg prøver at bevise den er det..


  • #27   1. jul 2010 Nina, hvorfor tror du at Kaoz nogensinde ville komme i farezonen ?

  • #28   1. jul 2010 Rene - Det er måske dumt og nærtagende..

    Men i aftest kom der en politibil kørene (sjældent syn), og mens jeg stod med koen og ventede på de skulle dreje så jeg kunne komme over gaden, der kiggede betjenten meget på Kaoz.. Og jeg blev nærmest panisk for han skulle rulle vinduet ned og spørge efter beviser..

    Den frygt gider jeg ikke rende med hver gang jeg øjner noget der ligner en betjent, så tænkte jeg ville ringe idag og høre hvilket bevis de ville godtage hvis nu jeg blev bedt om at bevise noget..

    Måske ER jeg meget nærtagende og måske er min frygt ganske vidst ubegrundet.. Men jeg hader tanken om ikke at ane mine levende råd hvis betjenten næste gang ruller vinduet ned og ikke tror på boxer-delen..



  • #30   1. jul 2010 Lige nu forstår jeg slet ikke problemets omfang - din hund ligner på ingen måde nogen af de nu ulovlige racer, du har en aftale med din dyrlæge der uden tvivl(formoder vi) laver den attest der fjerner din frygt og bekymring.
    Jeg ville tage det ganske roligt hvis jeg var dig smiley


  • #31   1. jul 2010 Jesper - Mine tvivl kommer pga brugerne der planter tvivlen om, om betjentene nu VIL godtage attesten.. Og jeg bryder mig heller ikke om at blive sidestillet med de der kan bruge attesten til at snyde..

    Nej jeg bevarede ikke overblikket og min kuule holdning, men jeg er dælme blevet ræd for hvordan fan**n jeg skal bevise noget som helst hvis jeg bliver bedt om det af hr betjent!

    Måske vil det aldrig nogensinde blive aktuelt, men jeg bryder mig ikke om at lalle rundt i "måske ikke verdenen" og tro jeg er sikret fordi min hund er lydig og godmodig..

    Jeg regner ikke på nogen måde med at min hund vil overfalde nogen eller noget, men det at hunden LIGNER (og det kunne man med god vilje godt synes at hans ansigt gør), kan være grund nok til at politiet må spørge efter beviser..

    Ja... Jeg er nok lidt panisk og ønsker sikring i både pose og sæk..

    Jeg undskylder hermed lige for den hjeneblødning jeg var tæt på tidligere ; )


  • #33   1. jul 2010 Nina, jeg synes slet ikke Kaoz ligner noget der kunne give anledning til politiet kræver dokumentation, og de skal have en anledning efter hvad der står i linket øverst oppe...

    Jeg har jo også en hund uden tavle, men har slet ikke spekuleret over det i dette tilfælde


  • #34   1. jul 2010 Jeg ville nok ikke være så bekymret for politiet, men mere for hysteriske civile smiley

  • #35   1. jul 2010 Rene - Jeg har før fået spørgsmål omkring kamphundeblanding når han har haft sin lædersele på, derfor jeg ved nogen folk kan tænke han ligner andet end en boxer-lab blanding..

    (ps jeg er helt rolig nu, skal nok lade være med at blive tøsefornærmet igen)

    Jeg havde ikke skænket det en tanke før i aftes da politimanden kiggede på Kaoz.. Og jeg ved udemærket at han jo sagtens bare kunne glo for at gøre det, men det satte tankerne igang omkring hvis nu han havde spurgt..

    Jeg ville tage ansvaret hvis min hund VAR en listehund, men jeg vil ikke holde ham i line og med mundkurv fordi han kunne risikere at ligne..


  • #36   1. jul 2010 Hunden : Altså..nu var hun lige kommet ned på jorden igen!!

    Nina : Jeg forstår (tror jeg nok) din trang til at være på den sikre side..men ingen betjent uden solstik,vil nogensinde anfægte din hund som værende en listehund.

    Træk vejret ind igennem næsen..pust uuuud igennem munden smiley


  • #38   1. jul 2010 Camilse - Jeg er en af de hysteriske, det ved jeg godt *GG*

    Politiet gør sig sjældent bemærket her i byen, aner heller ikke hvorfor de var her i aftes - og tvivler på de nogensinde vil få bemanding og tid nok til at cruise gennem Bogense city for at belure unge piger med deres flabox...

    Jeg ved sagtens alle de ting.. Men jeg ved også at jeg ville panikke HVIS jeg blev bedt om at bevise hans blanding..


  • #39   1. jul 2010 Men synes nu bare den mest af alt ligner en lab.

  • #41   1. jul 2010 Jesper - Jeg slår mig på hvidvinen om lidt - netop for at bevare min nyfundne kuule holdning ; )

    (og er overrasket over jeg lod mig selv provokere og misforstå jeres skrevne ord, jeg er vist mere bekymret end jeg troede)

    Anna - Jeg kan sagtens sagtens se problematikken i det med de blandinger der faktisk ER ulovlige.. Jeg ville bare ønske min lovlige blanding kunne sikres uden at jeg blev sidestillet med grethe med 14 rednoses der fik dylle til at lyve dem til at være vizla/lab og ½ sofapude ; )


  • #42   1. jul 2010 Nina:

    Jeg tror også du misforstod det jeg skrev *gg*

    Med hysteriske mennesker, tænker jeg på alle dem der nærmest går i panik, hvis de hører der er en MH i samme by som dem.


  • #44   1. jul 2010 Anna - Også derfor jeg ringede til politiet og forhørte mig om hvilke beviser de ville godtage..

    Jeg aner ikke hvad jeg ellers skal gøre.. =/


  • #45   1. jul 2010 Kan du ikke få en erklæring fra dem der har "lavet" ham? Det burde jo være nok i følge deres vejledning:

    "Besidderen af en hund kan f.eks. fremlægge en stambog vedrørende hunden, eller besidderen kan fremlægge erklæringer fra personer, der kan redegøre for hundens afstamning. "

    (link fjernet)


  • #46   1. jul 2010 Ann-Sofie - Jeg fik ham som 11 måneders og har ikke kontakt til sælger længere.. Kunne måske godt finde hende, men jeg tvivler på hendes udsagn er mere værd end dyrlægens ville være?


  • #47   1. jul 2010 Hmm, der står bare fra personer der kan redegøre for hundens afstamning, og det burde hende/ham der har lavet hvalpen da?

    Jeg ved også, at så kan man snyde med det, men ud fra hvad der står i vejledningen, så burde det være nok.

    men kan godt se, at det ikke er nemt hvis kontakten er gået tabt og du jo ikke selv har erhvervet ham fra hvalp smiley


  • #48   1. jul 2010 Nina -

    Jeg forstår godt din frustration, og jeg kan godt forstå du bliver desperat. Jeg opponerer bare imod at dyrlægerne skal være dem, der giver grønt lys for blandinger - det mener jeg på ingen måde de er kompetente til.

    Hvad du skal gøre ? PAS !!!!

    Herfra hvor jeg sidder, synes jeg altså ikke at din hund ligner en MH på nogen måde - hvis det er nogen trøst ...

    Og jeg tror så iøvrigt heller ikke, at de vil falde over hunde der har en rolig adfærd .. men klart, intet er sikkert her, og jeg er "spændt" på at se hvad der kommer ud af det hele .. om noget ..



  • #49   1. jul 2010 Martine - Jeg får min attest d. 12 - værdiløs som den end måtte være, så må det være min lille sikkerhed til det "hvis nu" der forhåbentligt og næsten sikkert aldrig vil forekomme.. =)

    Der er ingen tvivl om, at en listehundeejer vel sagtens vil kunne lyve sig til en lignende attest, men jeg har bare på ingen måde nogen ideer om hvad jeg ellers kan gøre.. Og jeg gør jo blot hvad hr betjent rådede mig til..

    Jeg må af med læderselen hvis det er den der kan gøre at jeg risikerer at skulle bevise noget =)


  • #50   2. jul 2010 Nina: Glædelige nyheder. Da du har haft din hund før 17. marts 2010 (det kan du bevise) så gælder der ikke omvendt bevisbyrde jf. følgende:

    "Justitsministeriet har overvejet, om der også i forhold til overgangsordningen burde gælde en form for omvendt bevisbyrde, hvor det er op til besidderen at dokumentere, at hunden ikke tilhører en af de forbudte racer eller krydsninger. Justitsministeriet finder imidlertid ikke, at det vil være rimeligt at pålægge personer, der har erhvervet en hund før lovforslagets fremsættelse, en sådan forpligtelse. Justitsministeriet lægger herved vægt på, at disse personer ikke ved erhvervelsen har haft anledning til at undersøge, om hunden tilhører en af de forbudte racer, eller til at skaffe sig dokumentation for, at dette ikke er tilfældet. I forhold til hunde omfattet af overgangsordningen vil det derfor være politiet, der i fornødent omfang skal godtgøre, at hunden tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, der er omfattet af forbuddet i § 1 a. Det indebærer i praksis, at politiet i almindelighed alene vil have anledning til at tage sager omfattet af overgangsordningen op til nærmere behandling, hvis der umiddelbart foreligger meget klare indikationer på, at den pågældende hund tilhører en af de forbudte racer eller krydsninger heraf."

    http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L163/som_fremsat.htm#dok

    Så det ser ud til du kan slappe af med godt samvittighed :o)

    God weekend


  • #51   2. jul 2010 Ann-Sofie - Se DET var da vidunderlige nyheder =D

    1000 tak =)


  • #52   2. jul 2010 Selv tak smiley

  • #53   2. jul 2010 Endelig en smule fornuft smiley

    Men vil det så siger, at har man en amstaff (erhvervet FØR 17 marts) kan man i princippet påstå det er en labrador/boxer blanding, og så er det op til politiet at bevise at det ikke er?


Kommentér på:
Bevisførelse - svar fra politiet

Annonce