{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

kat i haven {{forumTopicSubject}}

vi har katte i haven som har besluttet at lave hækken og til offenligt toilet.............hvilket zally ikke ka ha...........hva sker der hvis hun endag måske få heldet med sig og måske få pelset een ???????.. her tænker jeg på evt dyrlæge.... bøder... forbud.... ikke på hvem der er synd for..................::::)))))). er der nogen der ved det......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kat i haven
  • #1   22. apr 2006 har den halsbånd??

  • #2   22. apr 2006 altså kattene.. har de halsbånd?

  • #3   22. apr 2006 det ved jeg ikke men jeg tror jeg ved hvis det er........det der problemet er om jeg kan blive straffet hvis min hund æder en kat i min have...................

  • #4   22. apr 2006 skal ud med hundene nu jeg vender tilbage sener i eftermiddag.....hej håber på svar.............

  • #5   22. apr 2006 Mon ikke katten når at fløgte når en hund kommer styrtende hen mod den? (det håber jeg virkelig)

  • #6   22. apr 2006 det tror jeg helt ærligt ikke at du kan.. hvis du kender/ eller ved hvis de er, så kan du jo gå til ejerne og sihge at de er i din have og du ikke kan tage ansvar for hvis din hund tager fat i dem.. Så har du advaret dem og jeg vil ikke tro at du kan få en bøde for det..

    Man må jo også skyde en kat hvis den er på privat grund men ikke en hund..


  • #7   22. apr 2006 Flygte

  • #8   22. apr 2006 Man må da ikke skyde en kat. Og da slet ikke i bebygget område. Mine hunde har aldrig været i nærheden af at fange en kat, men en af dem har taget nogle høns der var kommet ind i vores have. Man er ikke erstatningsansvarlig når de kommer ind i privat have

  • #9   22. apr 2006 Øv L&M. det er da et irriterende problem du der har fået dig.
    Kun den der har oplevet det kan sætte sig ind i hvor irriterende det er at vade rundt i kattelort.

    Jeg er glad for at mine katte ikke længere kan bruge gruset i min gårdsplads, hihi.

    Nej du kan ikke straffes, hvis din hund snupper en kat i din have.

    Det er meget heldigvis meget sjællent at hunden får fat i katten, men mon ikke de holder sig væk, hvis hunden forsøger tit nok. Det håber jeg for dig.


  • #10   22. apr 2006 Hørte faktisk i radioen igår, at hvis man har problemer med katte i sin have, så er det faktisk lige så ulovlig som løse hunde, for katte må ikke gå løse rundt hvis det er rigtig, for der gælder de samme regler som det gør med hund.

  • #11   22. apr 2006 Samtidig vil jeg mene, at hvis dine hunde, kom til at få fat i en, så kan du ikke blive krævet til ansvar, for katten befinder sig på din matrikkelsnummer.

  • #12   22. apr 2006 Jeg tror altså nok at må skyde en kat hvis den er på orivat grund og man har haft fat i ejeren hvis man vel og mærket ved hvem de er, og har advaret dem..

    Ja et med reglerne om løse katte er rigtigt nok..
    Vi har også problemer med vildkatte ude ved os.. så fik ej fanget en hunkat dert havde lagt killinger i vores have og ringede til kattesnværn så tog de sig af den... Ved ikke om den er aflivet.. det fik jeg ikke afvide...

    Men det er et stort problem for os med vildkatte her hvor jeg bor..


  • #13   22. apr 2006 håber virkelig aldrig din hund får fat i en kat... det går altid ud over hunden, en kat vil altid kunne få vendt sig rundt og kradse og de er nogle sataner , de går efter øjnene.

  • #14   22. apr 2006 tror faktisk godt man kan komme til at at stå til ansvar, det er jo også dit ansvar hvis hunden bidder postbudet eller sågar en indbrudstyv og der ikke er et skilt med hunden bidder

  • #15   22. apr 2006 Sikke meget jeg har hørt efter igår............ Men der blev også sagt, at hvis man har problemer katte i sin have, måtte man gerne skyde dem (det er ikke for jeg opfordrer til noget i den retning, har personligt ikke noget imod katte, men er bare mere til hunde), men så skal man først have et indlæg i avisen, så ejererne af kattene blev advaret først.

  • #16   22. apr 2006 Thomas S: Du kan ikke gøres ansvarlig, fordi katte må ikke gå løse, de skal gåes med i snor lige som hund, så det er ejeren af katten som hænger på det, katten læser nok heller ikke lige skiltet at hunden bider.........*s*

  • #17   22. apr 2006 uha ja. jeg har SET en kat jeg kender som hedder omaley som kradsede øjnene ud på en doberman. virkelig grumt.

    det eneste der skete med katten var at den fik 2 huller i huden.. og dobermanden skulle aflives...

    Syntes du skal snakke med ejeren af katten !


  • #18   22. apr 2006 Dorte Kathrin B>> en inbrudstyv må heller ikke gå ind i dit hus, men din hund må ikke bidde ham så koster det sku knaster..

  • #19   22. apr 2006 prøv og sprøjt sådan noget gå væk kat ud langs haven det kan være det hjælper

  • #20   22. apr 2006 Thomas S: Der er altså forskel på en indbrudstyv og en løs gående kat, hvis du ikke tror på mig, så læse katte loven. Det var en naturudsendelse jeg hørt dette fra i torsdag.....og han må jo vide hvad han taler om.
    Der er en lov omkring at have kat og det er ejeren som skal overholde dette, men kender ikke til at forælderne af en indbrudstyv, skal stå til ansvar for hans handlinger.....


  • #21   22. apr 2006 Dorte Kathrin B>> det kan da godt ske du har ret ved det ikke, men håber ikke for nogens hund den får fat i en kat, det går altid ud over hunden.


  • #22   22. apr 2006 Dorte Kathrin B>> jeg havde ret ser det ud ti l*SS*
    enten har du hørt forkert eller også ved han ikke hvad han snakker om ham du har hørt det fra.

    Selv om de to mest populære husdyr afføder mange sager og stridigheder, så er der juridisk set en verden til forskel på hunde og katte. Der gælder nemlig:

    1) Meget klare og detaljerede regler for hunde.

    2) Men kun spredte og til dels forældede regler om katte.

    Hvis du får problemer med hunde, kan du slå op i en lov – hundeloven – og finde svaret på, hvad du kan foretage dig. Men får du problemer med katte, er der ingen kattelov at slå op i.

    Bliver du påført en skade eller en udgift på grund af en hund, står du uden videre til at få erstatning. Her gælder et såkaldt objektivt ansvar, dvs. hundeejeren hæfter for de skader, hunden forvolder.

    Bider en hund fx din jakke i stykker, får du jakken erstattet. Løber en hund ud foran din bil, så du kører galt og ødelægger bilen, får du skaderne erstattet. Og vælter naboens hund fx noget service af dit havebord, får du porcelænet erstattet.

    Når det gælder hunde, skal der ikke foretages en vurdering af, om hunden eller hundens ejer kan bebrejdes noget i forbindelse med skaden. Det skal blot konstateres, at hunden har været årsag til en skade, og så skal den erstattes!

    Der kan dog være sager, hvor erstatningen bliver nedsat, fordi en person har udvist såkaldt egen skyld, fx ved at lægge sig på knæ og snerre ad en hund, der derefter bider den pågældende person.

    Bliver du påført en skade en eller en udgift på grund af en kat, skal det bedømmes efter en helt anden skala, om du kan få erstatning eller ej. Nemlig om man kan bebrejde kattens ejer noget i forbindelse med skaden.

    Løber en kat fx ud foran din bil, så du kører galt og ødelægger bilen, får du ikke skaderne erstattet. Her er det ikke nok at dokumentere, katten var årsag til uheldet. Der skal tillige være noget, man kan bebrejde kattens ejer, og det er der ikke!

    Ud over ansvaret for skader er der mange forskelle på reglerne for hunde og katte. Det gælder blandt andet følgende:

    1) ”Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, er mærket og registreret samt bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse” (hundelovens § 1 stk. 1). Det skal kattenes ejere ikke sørge for

    2) ”Det er forbudt at holde hund på steder, hvor der ikke er beboelse, såsom i kolonihaver, medmindre politiet meddeler tilladelse dertil”. (hundelovens § 2). Dette forbud gælder ikke for katte.

    3) ”Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne”. (hundelovens § 4). Sidder en kat derimod og mjaver aftenen lang ude i haven, er der ingen hjælp at hente fra ordensmagten.

    4) ”Det påhviler besidderen af en hund at holde den ansvarsforsikret. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning” (hundelovens § 8 stk. 2). Ejere af katte skal ikke tegne en ansvarsforsikring.

    Hvor hundeloven indeholder meget detaljerede regler, som du kan bruge, hvis du har problemer med hunde, skal du vidt omkring i kringlede og gamle paragraffer for overhovedet at finde lidt skyts, når det gælder generende katte.

    Er du fx træt af, at kvarterets katte færdes på din grund, må du ty til reglerne i lov om mark- og vejfred for at finde ud af, hvad du kan gøre.

    Du har ret til at jage kattene bort, fx ved at sprøjte med en kraftig vandpistol, og du kan indfange kattene og kræve en slags løsepenge for at udlevere dem igen. Nemlig såkaldte ”optagelsespenge” (”…det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr”). For katte udgør beløbet 0,50 kr. pr. døgn.

    Da reglerne om ”optagelse af husdyr” i lov om mark- og vejfred slet ikke er tidssvarende, når det gælder katte, er der praktisk talt kun én effektiv mulighed for at slippe af med generende katte. Nemlig at jage dem ud af haven på en så effektiv (men "dyrevenlig”!) måde, at de ikke har lyst til at vende tilbage igen. Skulle katten komme til skade, når den flygter fra din grund, kan du ikke forpligtes til at betale erstatning. Det fremgår af § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:

    ”Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer”.




  • #23   22. apr 2006 de er nogle sataner til at kradse øjne ud på hunde så..*s*


  • #25   22. apr 2006 Hej
    Vi har også naboens katte i haven, og da vi selv har katte og derfor en kattelem har vi dem også inde i huset engang imellem, Ozzy kan lide vores katte men de andre går han helt amok over og bliver meget ophiset og vil meget godt havde fat i dem.
    Jeg var inde og sige det til naboen at jeg ikke kunne love at der ikke ville ske deres kat noget hvis Ozzy en dag vil får fat i en af dem , det håber jeg da ikke han gør men så ved de det og så må de beslutte hvad de vil gøre.
    Jeg synes selv som katteejer at man ved når man har udekatte at chancen for de går ind til de "forkerte" er der.
    Og jeg ved at hvis naboerne kommer og klager over min kat, skal jeg holde den på min ejen grund i følge katteloven.
    Og man er ikke ansvarlig hvis der sker andres kat noget på din grund.
    Jeg ville går over og sige det og så er det jo op til dem om de vil holde deres katte inde eller tage chancen.


  • #26   23. apr 2006 Det bliver du ikke gjort ansvarlig for.!

    Rent faktisk kan man stille krav om, at katten(e) skal holdes inde på ejers matrikel.. Men heldigvis bliver dette krav sjældent håndhævet..*s*
    Det er enhver katteejers eget ansvar, om der sker katten(e) noget uden for egen matrikel.

    Men for god ordens skyld, ville jeg da lige kontakte de omkringliggende naboer, og fortælle dem at, dine hunde sikkert vil "klippe" katten(e) hvis de kan slippe af med det..*s* -Så er de på forhånd advaret, -hvis uheldet skulle ske.


  • #27   23. apr 2006 Man må ikke bruge hverken haglspreder eller riffel i et parcelhuskvarter !
    Og man skal godt nok have en stor (læs: lang) have, for at måtte bruge en luftbøsse !


Kommentér på:
kat i haven

Annonce