8. apr 2006 Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Rottweiler vs bull mastiff?? Rottweiler vs bull mastiff??
Hej HG
Min kæreste og jeg kigger pt efter hund nr. 2 - og valget står mellem rottweileren og bull mastiffen... Jeg ved selv lidt om begge racer - mine forældre havde en dejlig bull mastiff tæve da jeg boede hjemme, og min kærestes bror har en rottweiler dreng på 8 mdr.. Kæresten derimod kender kun rotten, hvorfor vi selvfølgelig skal ud og besøge nogle opdrættere af begge racer..
Vi har pt en husky, så vi er vant til at komme meget ud :O) Vi flytter snarligst i eget hus længere ude på landet, så der vil være god plads til de 4-benede
Da min kæreste gerne vil i politiet til næste år med henblik på at komme ind som hundefører, vil hunden selvfølgelig blive brugt til en del træning, gerne gr. c arbejde..
Mit spørgsmål er så, hvad ville I anbefale :)??
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 519 Svar: 12.631
Det ER faktisk muligt. Der var en husky, der bestod politihundeprøven engang for mange år siden
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 116 Svar: 614
og rotten er en god hund så længe den blir aktiveret.
maj 2008
maj 2008
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Maria - tror det gør sig gældende for alle de store racer, at man ska passe meget på med over-motionering og for hurtigt vægtøgning
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 6 Emner: 6 Svar: 49
nu har jeg så også 2 rotter selv, men de er lærer nemme og gode vagt hunde.
Mine rotter er meget lydige og lærer nemme og elsker at prøve noget nyt:)
Altså min anbefaling er Rottweiler:)
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 95 Svar: 10.989
apr 2006
Ikke at det nødvendigvis er et problem, men vil gerne være HELT sikker på at vi ikke tager munden for fuld :O)
Nittib - sådan en skal ikke ind for mine døre, det er eneste race jeg er bange for ;O) Uden at jeg helt ved hvorfor - syned bare de er meget utilregnelige...
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 7 Emner: 5 Svar: 322
dec 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 156
maj 2009
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 82 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.630
Hvis han "bare" skal træne den i PH, skal han helt klart tage en rotweiler. En mastiff er IKKE en arbejdshund - så kan han ligeså godt bruge husky´en.
apr 2006
Som jeg allerede har skrevet skal vi ALDRIG have en schæfer - jeg kan ikke lide dem!
jan 2006
Så lad mig sige det på en anden måde. Hvis din mand godt vil ind som hundefører i politiet skal han "godkendes" af de andre hundeførere inden han bliver indstillet til at få hundefører uddannelsen. Det får han enormt store problemer med, hvis han har en anden race end schæferhund.
Og ja, jeg er skam godt klar over at andre racer end schæferhund kan bruges i politiet - den mest brugte hund på verdensplan hos politiet er malinois !
Men dette er Danmark og det danske politi er MEGET traditionsbundne - derfor skal han, hvis han satser på at blive hundefører, tage en schæferhund.
At du ikke kan lide dem er jo så bare ærgerligt for din mand .. han får svært ved det hvis han tager en rotweiler, for så mange er der ganske enkelt ikke i styrken.
maj 2009
og den kan på ingen måder sammenlignes med en husky
den er faktisk lavet som brugshund i england af skovløbere
jan 2006
Mallen er "lavet" som hyrdehund i sydbelgien for en hulens masse år siden, men det gør den absolut ikke egnet som hyrdehund i dag.
Mastiffen er komplet uegnet til PH arbejde, den er alt for tung, den mangler mod, den mangler vilje og evne.
Derfor min bemærkning om, at han ligeså godt kunne bruge huskyen .. resultatet bliver det samme .. IKKE godt ..
apr 2006
Det vil jo aldrig være en god ide at få en hund som den ene part er bange for - den skal jo også fungere som familiehund...
Derudover bliver det jo ikke denne hund, der skal med ham i politiet... Den skal "blot" trænes i gr. c arbejde for at han kan snuse lidt til det :O) Det skal først og fremmest være en familiehund :O)
okt 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 86
Og ang. Bullmastiff'en , så har jeg lige læst i min bog 'Den store bog om hunde' , at den blev brugt til arbejdshund .
Citat fra bogen :
'Den gamle engelske mastiff og bulldoggen er racerne bag Bullmastiffen, der siden 1860 er kendt som skovfogedens hjælper i kampen mod krybskytter. Racen blev officielt anerkendt af The Kennel Club i 1924. En kraftfuld, AKTIV og meget modig race, der kræver en fast hånd, men dog er NEM at træne og meget pålidelig. '
Vi har selv en Bullmastiff/Engelsk Mastiff , og han er MEGET lærenem !!
jan 2006
Så misforstod jeg dig. Jeg troede at din mand ville søge ind i hundepatruljen med den hund han havde tænkt sig at købe nu.
Men så er mit bud helt klart rotweiler - du kan IKKE træne C med en bullmastiff .. den er ganske enkelt en elendig brugshund.
Og prøv at se om du ikke kan "vænne dig til tanken" om en schæferhund i huset - de ER den mest brugte race i DK´s politi, og som ny hundefører i politiet er det helt klart sådan en han bør ha.
Held og lykke med valget
maj 2009
og ja i det danske politi er det schæfere...... ellers er det som narkohund eller bombehund mest labber
og hvis han vil have en hund nu og først er på vej ind i politiet så bliver det jo ikke den hund han skal have som makker men som familiehund som politihund ville jeg klart anbefale mallen super brugshund masser af arbejdsglæde og har engang set et klip herinde med nogle maller der løb og legede /trænede ...smukt
det ville jo være ligefør mine whipper ville skulle strække ud for og følge med ;-D
jan 2006
Og jeg vil lige sige at selvom JEG ikke bor i Nakskov, er der en politimand der tog en rotte ind, som han skrottede igen, da den manglede alt for meget til at blive politihund .. så han er tilbage til schæferne igen.
Det kan da godt være at der i en lille flække som Nakskov findes flere rotter end schæfere i styrke, men se det i det store perspektiv. Så kan du ikke få øje på rotterne for bare schæferhunde ...
jan 2006
Glad for at du morer dig
Men hvis du virkelig tror at en mastiff har det mod og den vilje der kræves for en god brugshund - ja, så er det jo din virkelighed ..
Jeg er indehaver af en mastiff - og hun vil da vældig gerne bide lidt i et ærme, hun vil da også gerne gå et lille spor .. men bliver det svært, bliver hun for belastet .. så står hun da af.
De mangler det jeg skriver - mod & vilje. Du behøver ikke tro på det, det gør det ikke mindre rigtigt
Mallen ville jeg heller ikke anbefale til en ny hundefører - slet ikke en, der planlagde at komme ind i politiets hundepatrulje.
okt 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 86
*Michélle aka Fie *
Jeg håber i finder en dejlig hund, som i får meget glæde ud af
jan 2006
Nå, det er bare én famlie i Nakskov vi taler om .. hmm ...
apr 2006
Der er ingen tvivl om at det bliver en DKK-hund - skal aldrig eje andet ;O) Har faktisk kontakt til en DKK-opdrætter af rottweiler som vi snarligt skal over og besøge :O)
Regnede heller ikke med at bull mastiffen ville egne sig specielt godt som brugshund, da den som du nævner er for laid-back... Den mangler drifterne... Men tænkte at det måske kunne lade sig gøre med tanke på dens oprindelse..
Alle hunde burde bærer mundkurv - nej nej, denne hund ska bare være familiehund, men da han kun er 22 og ikke den mest erfarne hundeejer, synes jeg det kunne være godt at næste hund var trænings-minded så manden kunne få noget erfaring inden han starter i politiet :O)
(håber ikke at han læser med
Vi har snakket om at følelsen måske ville ændre sig når det er en schæfer som vokser op hos en - man frygter jo sjældent en hvalp, og når man kender den, elsker man den forhåbentlig ligeså meget som ens andre hunde
jan 2006
Det der med "super brugsegenskaber" ville jeg personligt blive mere imponereret af, hvis de avlede på tæver med brugsprøver. Moderen til din har - iflg din profil - ingen ... det synes jeg ikke er så enormt seriøst, hvis du kan følge mig ?
Jeg træner iøvrigt sammen med Danmarks absolut bedste rotweiler - og selvom det er en fed hund med en dygtig fører, siger hun da selv at hun intet har at gøre ved IPO-DM for alle racer. Der holder han ikke helt.
Men lækker hund med super godt væsen, det er han ihvertfald
jan 2006
Kåret ved hjemmeværnet ? Ahh .. det har ikke noget med en brugsprøve at gøre
En brugsprøve på en brugsrace er en IPO / BHP (i yderste konsekvens PH) ..
maj 2009
Alle hunde burde bære mundkurv vi er enige i at man ikke kommer så langt på en træningsplads med en mastif som med en af de andre men i en "skarp"situation mangler de bestemt ikke mod har haft DDB og har oplevet en meget ubehagelig situation og jeg kan love dig for at der manglede han ikke mod eller vilje
men som all round hund ville JEG klart foretrække en bullmastif
jan 2006
Okay ... jeg har bare sådan en idé om, at laver man brugshunde, skal der også være brugsPRØVER på .. og helst inden avl
Dan -
At en hund kan skrælle af og forsvare med fuld styrke har intet at gøre med det mod den skal udvise på en træningsplads.
Jeg er temmeligt overbevist om, at hvis en eller anden ville overfalde mig ville min mastiff nok forsvare mig med fuld styrke - men det er jo slet ikke sammenligneligt med hvad der sker på en træningsplads.
Derfor min bemærkning om, at træningsmæssigt er de ganske enkelt uduelige. Men søde hunde .. jo da ...
jan 2006
Ja, dér bliver vi ikke enige - jeg er IKKE imponeret af hjemmeværnets træning eller prøver for hunde ..
Men vi behøver jo heller ikke være enige om alt
maj 2009
bare rolig når i får en hund fra hvalp af vil du komme til og elske den ubetinget selv om jeg ikke bryder mig om schæfere sååå er der da ikke noget sødere end en schæferhvalp med store skæve øre
jan 2006
Som avlsudvælgelsesprogram er IPO ganske enkelt det bedste. Du kan til hvilken som helst tid tage en hvalp efter IPO forældre (hvis de altså vel og mærke har bestået prøverne på reel vis og ikke bare fået dem i Tyskland) og så bruge denne hvalp til ALT !
Vil du træne i hjemmeværnet kan du gøre det - vil du træne i PH kan du gøre det - vil du ha en god politihund får du det ... altsammen på hunde efter IPO forældre.
Så som avlsudvælgelsesprogram "tæller" IPO helt klart højere, end at en hund som er "anvendelig i hverdagen".
De politihunde vi har rendende rundt i den danske etat .. hvor tror du deres forældre kommer fra ? Hjemmeværnshunde ? Eller nogen, der er IPO prøvede ?
Jeg er ikke ude på at gøre dig bekymret over din hund - forklarer dig bare at for MIG er din udtalelse om din opdrætter som en der avler på "super brugshunde" helt forkert, når h*n avler på tæver, der ikke har brugs = IPO/BHP/PH prøver ...
Så jo - JEG synes der er "noget at komme efter" .. men som sagt, vi behøver jo ikke at tænke ens, vel ?
Og lad være med at kalde det at være fordomsfuld - hvis du skal kalde det noget, så kald det en erfaring oparbejdet gennem arbejde med en hel del hunde siden 1989
jan 2006
Nu skriver du jo selv at jeg bare skal spørge .. så det gør jeg så
Du skriver at din opdrætters hunde har kunne måle sig med andre racer - og så ville jeg vældig gerne vide hvornår nogen rotte fra den kennel har været med på skamlen i en IPO-konkurrence imod andre racer ?
maj 2009
og dog kan godt være lidt i tvivl om der ikke sidder en gravhund eller 2 rundt omkring og har planer om og overtage verdensherredømmet (humor kan være anvendt)
jan 2006
Det har ikke noget at gøre med hvad du er imponeret af - det har noget at gøre med hvordan man avler de bedst egnede hunde .. og det gør man ved at avle på IPO hundene .. det er ikke noget vås ..
Du ser tit en rgtigt god PH hund efter IPO forældre - du ser stort set aldrig en rigtig god IPO hund efter PH forældre.
Jeg synes bestemt ikke at PH træning er "mindre værd" - men som avlsudvælgelse er det ikke ligeså effektivt som IPO programmet.
Men som sagt - vi bliver ikke enige her, og det kan jeg som sagtens leve med
maj 2009
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 95 Svar: 10.989
Go' familiehund
Ikke bange for noget
Let at opdrage
Elsker alle
Man kan tage den under armen , hvis det er nødvendigt
Løber hurtigt uden at blive forpustet
Kan snuse enhver brødkrumme op ...... så hvorfor ikke narko..... og ikke mindst
Den kan jage ALLE skader ud af byen , hvis de skræpper for meget...... så hvorfor ikke røvere og banditter....... he he .......
SORRY....... ku' ik' la' vær'......
jan 2006
Hold da kæft !
Så kunne vi ikke diskutere på et ordentligt og sobert plan mere .. ?
Din sidste bemærkning er så dum så jeg ikke engang gider kommentere den .- jeg forsøger at give dig mit syn på avl og brugsprøver .. og så kommer du med et langt forsvar af dig, din opdrætter, din hund, din hunds mor ..
Hvad har du egentlig gang i ???
Beklager at jeg forsøgte at forklare dig hvordan jeg ser på tingene, for det er du da helt tydeligt ikke iinteresseret i at få at vide.
Jeg er ked af at jeg har fejl-læst dig - du virkede ellers som en af dem herinde, man kunne få en god debat med .. men okay .. alle kan tage fejl engang imellem, og det var så min tur nu.
Held og lykke fremover med træningen af din hund ( og NEJ, der er INGEN skjulte hentydninger eller nedladenhed i det jeg skriver dér .. blot et oprigtigt ønske om held og lykke med det hele).
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.538
jeg vil nu også sige schæfer hvis han gået efter at blive hundefører men det skal lige siges at det er rigtig svært at blive det hos politiet.
maj 2009
mine whippets er trænet i lure coursing (løb efter en mekanisk trukket hare med skarpe sving i terræn ) og de kan da fint komme med den bedste greyhound og slippe en hare tror ikke den ville fatte hvad der skete før mine wipper havde nedlagt den griner
brugshunde frem for showhunde
fint nok en hund kan præstere på en bane under "ordnede" forhold men ikke sikkert den kan bruges til en skid IRL
maj 2009
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.728
Så den hund i køber nu, når med størst sansynlighed ikke at blive brugt hos politiet.
I kan så vælge en brugshund nu schæfer/rottweiler, og træne for at få erfaring.
En anden ting er, at hvuis det skulle lykkedes din kæreste at få en stilling som hundefører om 5-6 år, så kan i måske have en husky, en rottweiler og en ny lille schæferhvalp, som skal trænes til politihund. Det kan godt komme til at fylde meget i hjemmet, og hvad nu hvis der kommer egetkøns problemer og andet, ryger familie hundene så eller politihunden..?
Hvis jeg var jer, ville jeg bruge det næste stykke tid på at se forskellige kenneler af de forskellige hunde, og vent med at tage en beslutning, før din kæreste er kommet ind til politiet. Så kan han til den tid måske også få en tidshorisont over, hvordan mulighederne er for at blive hundefører.
I kan jo godt nu allerede begynde at snuse til brugsarbejde, ved at tage ud og besøge klubber, og se hvordan hundene arbejder, og der i gennem også nemmere kan beslutte hvad i ønsker af en hund.
maj 2009
mener det heller ikke som karater træk men mere som nogle ting der skal arbejdes med og nogle ting man skal være opmærksom på lige son mine wipper søde og rare hunde men kommer der en hare kat eller andet småt der ikke er en hund så forvandles de til iskolde dræbere
for så og ligge sig ind i sengen og putte igen bagefter
apr 2006
Mere uddybende, så skal hunden primært være familiehund, der er ingen af os der tidligere har trænet andet end simpel lydighed til hjemmebrug; det skal prøves fordi manden netop har en drøm om at komme i hundepatruljen... MEN det ligger mange år ude i fremtiden - han skal lige ind i politiet først :O)
Det bliver en af de to nævnte racer, da jeg altid gerne har ville tage til denne type hund, og nu er pladsen der snart :O) Det er ikke min kærestes hund, men mere min - han har sin husky, nu ska jeg have min ;O)
Tonny & Maja - vi ska skam ikke "nøjes" med at have 2-3 hunde ;O) Vi har lidt forskellig "smag" hvad angår hund, min kæreste og jeg... Jeg skal have franske bulldogs igen en dag - de er ikke til at undvære ;O) Også vil jeg meget gerne have en miniature bull terrier en dag :O) Han er glad for slædehundene og brugshundene..
Derudover synes jeg det er lige tidligt nok at lade vær at anskaffe en hund mere blot fordi han har en drøm om at blive hundefører - som du selv er inde på er det ik noget man bare bliver, der kan jo gå mange år før han får en sådan stilling :O)
Maj-britt - super flot hund, men skal den ikke aktiveres en god del for at være velstimuleret?? Har ikke haft andre racer end de to nævnte i tankerne...
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 62 Hunde: 7 Emner: 274 Svar: 4.722
og her tør jeg så godt byde ind...for bullmastiffen ER skam ikke en laid back hund eller sofa hund som mange sikkert vil kalde den...det er en ganske aktiv og intelligent race som bliver brugt af ivrige hundetrænere mange steder...dog har jeg ik hørt dem gå højere end c klasser..om det så er pga føreren eller hunden det skal jeg lade være usagt :o)
det er en tilpasningsdygtig race som hurtigt falder i hak med sin familie og omgivelser, så hvis man er aktiv-så er den med på legen...er man mere moderat i sine fysiske udfoldelser så er bullmastiff'en det altså også....mén der hvor det kan give problemer er hvor bullmastiff'en vitterligt mangler en evne til at "please" sin ejer..det er en stædig hund og den ser ikke de store ideer i at man gentager sine kommandoer i et hav-så ka man sku selv udføre øvelserne mens den kigger på....
som familiehund er den pragtfuld...intet mindre...de holder utrolig meget af børn og samvær med familien..nogle gange lidt for meget når det altså er 65kg der sidder på skødet af en!
mht det med tidlig motion...den er jeg ikke så urolig for..jeg har selv solgt til folk som holder af seriøs træning og udfordringer i hverdagens trummerum, så det handler kun om ganske almindelig omtanke og det gælder jo uanset hvilken race man skal træne med-alle racer kan ødelægges af forkert og for hård træning/motion...
hvad i skal vælge, ved jeg ikke...det er begge dejlige racer, som kan bruges...men ser man træningsmæssigt på det-så ville jeg dog gå efter rotten :o)
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.518
dec 2005
Følger: 35 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 29 Svar: 927
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 62 Hunde: 7 Emner: 274 Svar: 4.722
Rottweiler vs bull mastiff??