{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Hvilken stor race? {{forumTopicSubject}}

Har overvejet at anskaffe mig en hund igen. Men vil gerne høre lidt om jeres erfaringer med de store hunde.
Jeg selv har altid haft schæfer og opvokset med dem, men da de alle og en hver har været syge faktisk næsten fra fødsel, ved jeg ikke ikke det skal være denne race igen. Eller er der nogle specielle avler man kan finde hvalpe ved som ikke har en masse sygdomme.
Udover schæfern, har jeg en svaghed for dobermanden og malamuten.

Men vil meget gerne høre fra jer hvilken retning af en sund hund jeg skal gå i... måske en blandings hund?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken stor race?
  • #2   17. aug 2010 Hvad søger du i hunden? er det en arbejds hund (tænker på træning og sådan) eller er det bare en alm. fam. hund?

• #3   17. aug 2010 Der findes jo rigtig mange store racer...

Hvad har du af tanker omkring træning, motionsbehov, pelspleje ?
    Hvordan bor du, er der trapper... har du have og er den evt. indhegnet? Er du alene, har du børn?

• #4   17. aug 2010 Ja jeg kender en god kennel med Shæfere Kennel Vennebjerg, men kan også varmt anbefale en Rhodesian Ridgeback, men den er ikke at sammenligne med en shæfer, men den SKØN stor hund, meget rolig og fantastisk temp. God jagt

• #5   17. aug 2010 majbrit, hørt fra folk at blandnings hunde er sundere...

Jamen søger en hund som man kan arbejde med, træne, en aktiv hund. Jeg skal til at flytte på landet igen. Ingen børn, men katte og heste.

• #7   17. aug 2010 hvad kan du tilbyde hunden mht. aktivering, træning osv?

• #8   17. aug 2010 Jeg MÅ jo sige, at det ER muligt at finde en schæfer, der er sund og rask ;o)
    Det handler om at kigge sig godt for ;o)

Så jeg må jo sige, at hvis det er schæfer du holder af, så er det schæfer du skal have igen - men med en hel masse tid brugt på at finde den HELT rigtige.

Den med de sunde blandingshunde - desværre er det ikke sådan. De er hverken mere eller mindre sunde en renracede. Og de har den store ulempe, at man ikke kan se, hvad der er af sygdom i linjerne, da man som oftest slet ikke kender dem.
    Så det er lidt et lotteri.

• #9   17. aug 2010 Majbrit smiley tak for hjælpen smiley kan godt se logiken nu!
    Camilla, tænker jeg skal have en hund som skal ud og løbe med mig, med mig og hesten på tur, måske noget spor træning.
    CH, jah, elsker den hund... nu det 2 år siden jeg mistede min dejlige hanhund til nogle frygtlige sygdomme. Føler nu jeg er ved at være over ham igen. Jeg må jo prøve se om jeg kan finde en schæfer...

• #10   17. aug 2010 Lonni er du til udstillings- eller brugslinjer?

Hvilke sygdomme fik din gamle hanhund?

• #11   17. aug 2010 CH, ved ikk med udstilling, aldrig prøvet sådan noget. Altså savner meget det samvær en hund giver og alle de glade stunder. Brugslinjer, jamen alm træning, måske spor... ellers en dejlig familie hund.

Han blev født med hans bugspyts kirtel ikke virkede, så fik han noget øre problemer senere fik han fistler i anus og poter og vi måtte aflive ham. Altså han fungerede fint med bugspytskirtlen...
    Vores andre schæffere har fået hofte problemer og gigt.

• #12   17. aug 2010 Når jeg spørger til det med linjerne så er det fordi racen er delt op i to "typer".
    Udstillingslinjer og brugslinjer.
    Udstillingslinjer er den type, som vi kender bedst. Den der er sort/gul med sort saddel, sort maske og tydelige tegninger. Den er fremavlet med henblik på et godt eksteriør og i lidt mindre grad brugsegenskaber.

Brugslinjeschæferen har ikke helt det klassiske udseende. Ofte er den mindre lidt smallere, lidt mere "sporty" og er sjældent så vinklet som udstillingsschæferen.
    Dens farver er meget varierende fra fuldsort til grå, til sort/gul.

Begge typer har deres udfordringer sundhedsmæssigt. De har begge problemer med HD og AD. Det er nogenlunde det samme typerne i mellem, selvom graderne fordeler sig lidt forskelligt.
    Udstillingsschæferen har nok i højere grad tendens til at få syndromet "Cauda Equina", der er en sygdom i ryggen, der lammer bagparten. Andre knoglesygdomme i ryggen synes jeg også ligger lidt mere til udstillingsschæferen en brugslinjeschæferen.
    Desværre er problemer med bugspytkirtlen i hastig fremmarch i racen, så det er om at forhøre sig omkring familien.

Det, der for alvor skiller de to ad er deres egenskaber. Den ene er som sagt avlet på eksteriør, den anden på brugsegenskaber.
    Og det er nok her man for alvor skal kigge, når man skal træffe sit valg.
    En brugslinjeschæfer har krudt i enden og SKAL stimuleres en del. Den er skabt til brugsarbejde og trives ikke, hvis den ikke laver noget - dette i højere grad en udstillingsschæferen, som jo altså heller ikke kan tåle at kede sig alt for meget.

Vil du prøve at skrive lidt mere om, hvad du ønsker af din kommende hund, og hvad I skal lave sammen og i hvilket omfang?

• #13   17. aug 2010 Det jeg har i min profil er det der hedder udstilling hunde. Søde og dejlige hund som ikke fejler noget smiley

Men ja, som Ch beskriver så er det en verden til forskel på deres egen skaber i forbindelse med brugdhunde arbejde. Det er mulig og finde en udstillings hund som også kan bruges til brugshunde arbejde.
    Men jah, det er jo hvad man vil med sin hund smiley

• #15   17. aug 2010 Farven på hunden har ingen betydning, synes bare shcæffern er dejlig loyal og super sjov. Haft den bedste barndom med disse dyr, og den sidste jeg havde var jeg sammen med hver dag og nat. Vi brugte meget tid i skoven, på træningsbaner, svømmede sammen, han var også tit med på ride tur og bare fulgte med mig og hesten. Så søger typen der vil lave noget. Søger en rigtig god ven. Det med udstilling har jeg jo aldrig været til så tror ikke det lige er mig.
    Og CH, tak for din beskrivelser på hunden.

• #17   17. aug 2010 Pia, det er jo ikke det eneste, der definerer en brugslinjeschæfer. Man skal ikke have sådan en, hvis man ikke har tiden og lysten til det aktivitetsniveau - om den så er meget vinklet eller ej.

Så må man hellere finde en af udstillingslinjer, der bare ikke er så udtalt i vinklerne og som har en sund baggrund.

• #18   17. aug 2010 jeg tror du vil blive skuffet hvis du anskaffer dig en malemut. Det er ikke en hund man bare lige går til træning med, og det med at løbe med på rideture osv. For mig lyder det til du skal over i hyrde eller jagt racer. Synes at hvis du er vild med schæferen så er det da den race du skal have. Ellers tænker jeg måske dalmatiner..

• #20   17. aug 2010 Pia, jo, det er jo meget godt - men kan kan ikke vælge schæfer alene ud fra dens udseende, når der er så stor forskel på deres egenskaber.

Og man kan godt finde udstillingslinjer der ikke er helt karikerede, hvis man søger efter det.

• #21   17. aug 2010 Kig på mine - Det er ikke trekantede og de er sunde og raske! og fejler ikke noget. Det bliver selvfølgelig ædre. Men der er intet og se på dem. og de er udstillings hunde.

• #22   17. aug 2010 mange tak for jeres feedback.... jeg må ud og undersøge schæfferne igen smiley

• #24   17. aug 2010 Pia K - Vi er helt enige om det er noget skidt! Og jeg vil ikke selv have en trekants huund. Det er (ja sorry sproget) Pisse syndt og avle hundene så skæve.

• #25   9. sep 2010 Heeej..:)

Jeg har det sårn engang schæfer altid schæfer..:)
    Syntes de er den mest fantastisk hund, men selvfølgelig har de den skavank med HD. Men hvis man køber den ved en rigtig god kennel er risikoen jo lille, men man kan jo være uheldig.
    Jeg vil gerne forslå dig to schæferhundekenneler.
    Den ene er Team Marlboro, de avler nogle kanon hunde og på Hovedalvskue (den største schæferhunde udstilling i DK) der vandt de opdrætsklassen. Den anden er Kennel Kiami de har haft schæferhunde kennel i 25 år og det beviser en del. Men du kan prøve at kigge forbi mine vapser der er en hund fra hver kennel..:P
    Håber det hjalp

Kommentér på:
Hvilken stor race?

Annonce