{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

hvilken race? {{forumTopicSubject}}

Hvilken race?

JA, én af disse tråde igen igen igen! MEN dette er måske også lidt for sjov, for mit liv kan nå at ændre sig mange gange inden jeg (måske) skal have en sådan hund jeg efterspørger smiley

- Det, jeg søger først og fremmest, er en klippe-race – jep, én med pelspleje en masse! Jeg er dog ikke til ruhårede racer, så de er udelukket! Jeg har længe ønsket mig en race hvor man netop kan bruge timer på at vaske, klippe, style osv.
- Størrelsen er sådan set underordnet – men i mine planer skal den gå sammen med hunde af mellemstor og stor race..
- Trænbar – her snakker vi sådan noget som lydighed, rally, nosework, agility – whatever, bare den godt kan lide at træne ét eller andet..
- Udstilling er et must – jeg ved godt at alle racer kan udstilles, men jeg bryder mig IKKE om at der skal være opdeling i arbejdslinjer/udstillingslinjer, som fx den store forskel i Border Collien!
- Den skal kunne gå i en flok – som skrevet ovenover, så vil den skulle indgå i et mindre hundehold, hvor den nok vil være hund nummer 4 eller 5. Hundetyperne den skal gå sammen med er én hyrde-/vogter-/spidshund og to slædehundetyper, så altså selvstændige racer..

Jeg har måske forelsket mig lidt i Shih Tzu og Puddel, men ærlig talt ved jeg slet ikke nok om de forskellige pels-racer og selskabsracer til at kunne vide om de kan passe på mine ønsker.. Jeg kan lide udseendet på Bearded Collie og Bouvier des Flandres – bare for at nævne nogle andre racer, som jeg dog ikke aner en fløjtende fis om smiley

Hit me! - udvid min horisont og fortæl mig om de spændende klippe-racer, store som små, og om hvorfor du tror lige dén race kunne være noget for mig!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken race?
  • #5   15. sep 2017 Klart puddel smiley udfra hvad jeg ved bruger mange udstillere meget tid på pels på deres aussies også

    Ellers en yorkie hvis den må være lille smiley


  • #6   15. sep 2017 Bearded collie er en fed race, har selv trænet en del sammen med et par stykker. De synes stort set alt er sjovt bare det fører til sjov og ballade eller nusning

    Bouvier des Flandres har kun mødt en og den var bestemt ikke alle mands eje. Skarp og kunne ikke lide andre mennesker/hunde end ejer.



  • #8   15. sep 2017 Jamen Puddel er også seriøst overvejet! Resten af familien truer dog med udstødelse og fratagelse af familienavn, men mon ikke de ændre mening hvis der først kommer sådan en krøltop ind? smiley

    Aussie havde jeg slet ikke tænkt på som en pelsrace på dén måde smiley men det er da rigtigt at de også bruger meget tid på pelsen.. Jeg kan dog være bekymret for om der er for stor forskel på udstillings og arbejdslinjer..


  • #10   15. sep 2017 Henrik - det var lige præcis det jeg gerne ville finde ud af med begge racer, og derfor jeg nævnte dem.. Har aldrig selv mødt en Bearded Collie, men havde et indtryk af at det er en fed race..
    Bouvier har jeg mødt et par stykker af og jeg var ikke helt overbevist om, hvordan de skulle være - én var meget reserveret og ville kun dens ejer, mens én anden var stik modsat..


  • #12   15. sep 2017 Tænkte faktisk også old english sheepdog.
    Men det er en meget stor hund skal man huske... Måske en puddel eller bearded collie var sjovere både størrelsesmæssigt, men måske også træningsmæssigt..


  • #13   15. sep 2017 Alle de der småhunde vil jeg fraråde sammen med slædehunde. Legen er ALT for forskellig og de ender simpelthen med at komme til skade (med mindre vi snakker om nogle tussegamle, kedelige slædehunde).

  • #14   15. sep 2017 SKAL det være en klipperace, eller må det også være racer, der kræver meget pelspleje på anden vis?

    Alt efter hvor pleasende en hund du vil have, kunne en samojede være et bud. Vær dig opmærksom på linjerne, for det er bestemt ikke alle, der egner sig til andet end udstilling og evt. træk smiley men jeg har set et par stykker, der klarer sig fint til rally, dogdancing og tricks. Nogen verdensmester bliver de ikke, men finder man den rette motivation, synes de fleste at det er sjovt at træne. Chessie har rundet sin 40. kommando (tricks og andre øvelser), så helt utrænbar er hun ikke - og det på trods af at vi ikke træner det særlig tit.

    MEN til gengæld går de fint i en større flok. Der bliver ikke som sådan skelnet mellem udstillings- og arbejdslinjer. Og der er masser af pelspleje! Der er selvfølgelig den almindelige pelspleje, der ikke behøver tage mere end 30 min en gang om ugen, men har man lyst, kan man sagens bruge timevis på det. Op til udstilling bruges der ofte flere timer på at vaske, tørre (blowe), børste, børste, børste, klippe hår ved poter og ører osv.


  • #15   15. sep 2017 Jeg stemmer for Pudel smiley Bearded Collie kunne nok også gå an. En Bouvier har ganske vist rigtigt meget pels at gå ombord i. Men her stopper sammenfaldet med dine ønsker så også. Jeg var selv meget sikker på at jeg skulle have sådan en engang. Men jeg gik bort fra den igen: alle dem jeg mødte var enmandshunde, der ikke var særligt venligtsinded overfor artsfæller.
    Måske et long-shot: Men Soft Coated Wheaten Terrier. De fleste af dem trives faktisk godt i en flok (lidt atypisk for terriers). Og du kan få den groominglyst styret smiley


  • #16   15. sep 2017 Her ville en Kerry Blue Terrier nok være et godt bud mht pelspleje, udstilling og trænbarhed. Irish Soft Coated Wheaten Terrier ligeså. Pudlen er jo nævnt.

  • #17   16. sep 2017 Klart en Cocker spaniel smiley


Kommentér på:
hvilken race?

Annonce