{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

et lille spørgsmål om opdræt. {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Er på udkig efter en hvalp med dkk tavle, og er i den forbindelse blevet lidt forvirret - da jeg er ret grøn inden for området:)

Kan man godt sælge hvalpe med tavle uden man har en kennel?
Og hvis man kan det, hvad er fordelen så ved at købe ved en kennel frem for en "ikke kennel"?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  et lille spørgsmål om opdræt.
  • #1   17. aug 2010 kennel dækker kun om opdrætteren har valgt at købe et kennelmærke og dermed kommer hunden til at få det.

eks mine hunde:

Hearts of Hope's Edison

hvis jeg ikke havde kennelmærke så ville han bare hedde

Edison

Men tavlen er den samme - men dem med kennelmærke kan have noget større erfaringe indenfor opdræt og racen.

Tro endelig ikke at kennel dækker om en bunke hunde i en stald, for det gør det ikke - kennelhunde bor også i sofaen og de har måske kun en enkelt hund. Så tag ud og besøg dem du kunne være interesseret i og vælg det sted du bedst kan lide

• #2   17. aug 2010 altså der er ikke nogen juridiske fordele? Har indtil videre kun været ude og besøge kenneler, da jeg slet ikke vidste man kunne købe tavle hunde ved "ikke kenneler"
    Vil det være en ulempe for mig i forbindelse med udstilling hvis hvalpen ikke kommer fra en kennel?

• #3   17. aug 2010 det kan man godt.

man må få 3 kuld hvalpe inden for 5 år uden at skulle have kennelmærke.

men nu tænker jeg lidt på, hvad du mon forstår ved en kennel?

jeg har 4 familiehunde, der sover i sofaen, går til træning og er med på camping...ca en gang om året får vores kennel et kuld hvalpe, der bliver født og opvokser indenfor
    jeg har kennelmærke, men folk forventer altid at jeg har kæmpebure i haven og altid har hvalpe

det der er fordelen ved at købe ved en kennel, er at forældredyrene er tjekket for racetypiske sygdomme og har været udstillet, så man har en sikkerhed for at den hvalp man køber er så racetypisk og sund som muligt.
    selvfølgelig kan man ikke helt gardere sig og der kan komme hvalpe med sygdomme eller som ikke er racetypiske ligemeget hvor seriøs en opdrætter man er

• #4   17. aug 2010 hvis hvalpen har tavle fra DKK, så vil du kunne gå på udstilling uanset om hvalpen er købt ved en kennel eller ej.

rent juridisk står du også stærkere, da DKK hjælper deres medlemmer og fx går ind og mægler hvis der opstår uenighed mellem opdrætter og køber

• #5   17. aug 2010 skal man ikke også tage opdrætter uddannelsen for at få kennelmærke?

• #6   17. aug 2010 jo nu skal man vist, men det er en helt ny regel

• #7   17. aug 2010 har hunden dkk tavle, så kan den jo udstilles - uanset kennelnavn eller ej. Dog kan det have betydning hvis du vælger en han og du ønsker den skal i avl ... ikke alle opdrætter ønsker at bruge en hund der ikke har en kennelnavn

• #8   17. aug 2010 Connie: ved en kennel forstår jeg blot at de har et kennelmærke smiley
    men du skriver at fordelen ved en kennel er at forældredyrene er tjekket for racetypiske sygdomme og har været på udstilling. - Jeg troede at dkk stambogen var min sikkerhed for at forældre hundene er blevet tjekket?

Skal hvalpe fra "ikke kenneler" med dkk stambog ikke have været på udstilling og fået mimimum Good som bedømmelse før der må avles på dem? eller gælder dette kun for hvalpe der kommer fra en kennel?

• #9   17. aug 2010 jo hvis jeg har skrevet det, er det lidt noget vrøvl

det jeg tænket på var tavle kontra ikke-tavle

hvis hvalpen har tavle opfylder forældredyrene betingelserne og du har lige så stor juridisk sikkerhed hos en ikke-kennelmærke opdrætter som ved en kennel

• #10   17. aug 2010 Okay, tusind tak for jeres svar - så lærte jeg det i dag:D

Altså med mindre jeg ønsker at avle, så er der ikke den helt store fordel ved at købe ved en kennel - andet end at kennel-ejerne evt har mere erfaring inden for opdræt.
    Tror nu alligevel jeg vil føle mig mere tryg ved at købe ved en kennel, men hvis den rigtige hund nu er ved en "ikke kennel", så burde det ikke være den helt store ulempe smiley

• #11   17. aug 2010 husk på, alt efter race, så er der de krav man skal opfylde for at DKK giver tavle på hvalpene... MEN det er jo kun et minimum, så find ud af om der er andre problemer i racen og find en opdrætter der tjekke for det.

feks min race boxer - der skal man kun tjekke for HD - men alligevel tjekker jeg også for spondylose, AD og hjertescanner mine hunde .

• #12   17. aug 2010 Hvor er det dog dejligt at du spørger og går op i at sundheden er tjekket og at du vil købe din hvalp fra et godt sted og med DKK tavle!!!! Specielt taget i betragtning af hvilken race du vil købe:-)

Hatten af for det!!!!

• #13   18. aug 2010 Rent juridisk kan der være en fordel i at købe ved en kennel, da privatpersoner ikke er omfattet af købeloven... Altså, hvis du køber en hund af hr og fru jensen som har haft et enkelt kuld på deres tæve, og din hvalp viser sig at have en arvelig lidelse, så er du ikke dækket ind af købeloven, og har derfor ikke krav på at få refunderet en del af købesummen. Det har du derimod hvis du køber hos en reg. opdrætter.

Ikke dermed sagt at det altid er virkeligheden smiley Desværre oplever man nogle gange at opdrætterne forsøger at løbe fra deres ansvar, ligesom at det sker at en privat opdrætter (vedkommende med et enkelt kuld) tager sit ansvar seriøst, og trods juraen vælger at refundere...

Derudover er der sundhedsaspektet - der er kun et at gøre; undersøge de forskellige opdrættere... Det er ret forskelligt hvor meget hver enkelt vælger at undersøge for - nogle holder sig til minimumskravet for stambogsføring, mens andre vælger at "at gå hele vejen" smiley

Held og lykke med det smiley

• #14   18. aug 2010 alle er omfattet af købeloven

Du har overset at vi taler om hunde med tavle, uanset om der er kennelmærke eller ej og så har køber altså de samme rettigheder og hjælp at hente hos DKK, unaset hvad hun vælger.

N
    Det er noget helt andet, hvis man køber uden tavle, for så står du alene med kampen - selv om der også glæder regler for dette, så skal man pludselig til at tage kampen alene og hvem orker lige det og har økonomi til det ??

• #15   18. aug 2010 Platugler: det var en god pointe med de andre racerelaterede sygdomme - (som ikke er et krav at de bliver tjekket for) det må jeg lige sætte mig endnu bedre ind i...

Mette: Tusind tak smiley Men det er godt nok noget af en jungle indimellem smiley

• #16   18. aug 2010 Platugler - det er der godt mange der siger, men jeg har snakket med en jurist om netop dette, og har sort på hvidt at købeloven IKKE er gældende ved køb hos en "privat opdrætter" - altså en person der kun har haft dette ene kuld.

Derudover har DKK jo ingen juridiske beføjelser... De sanktioner der kan være overfor en opdrætter (udmeldelse af DKK, fratagelse af retten til at opdrætte og udstille under DKK osv) gør sig jo ikke særlig gældende overfor en person, der har haft en enkelt kuld.

• #17   18. aug 2010 * Men det er godt nok noget af en jungle indimellem *

Åh ja!!!! DET er der ingen tvivl om........... Og uanset hvor godt man gør sit forarbejde er der aldrig nogle garantier.

• #18   18. aug 2010 Købelovens bestemmelser er gældende i civilkøb (handel mellem private), dog gælder bestemmelserne ang. forbrugerkøb (§72 og frem) ikke i civilkøb (f.eks. det med 2 års reklamationsret).

Man skal dog være opmærksom på, at en kennel ikke nødvendigvis er erhvervsdrivende. Jeg har f.eks. et kennelmærke og har en kennel (4 sofahunde og et kuld i ny og næ), men laver ikke hvalpe nok til at jeg skal registreres som værende erhverv og handel emd mig er derfor at anse som værende civilkøb, selv om jeg har en kennel.

Så man skal altså skelne mellem, om folk har kennel i juridisk forstand eller "bare" et kennelnavn i DKK.

• #19   18. aug 2010 ja, det er nemlig der folk går galt i byen - det er nemlig ikke det samme

Kommentér på:
et lille spørgsmål om opdræt.

Annonce