725 visninger
|
Oprettet:
et lille spørgsmål om opdræt. {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Er på udkig efter en hvalp med dkk tavle, og er i den forbindelse blevet lidt forvirret - da jeg er ret grøn inden for området:)
Kan man godt sælge hvalpe med tavle uden man har en kennel?
Og hvis man kan det, hvad er fordelen så ved at købe ved en kennel frem for en "ikke kennel"?
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
eks mine hunde:
Hearts of Hope's Edison
hvis jeg ikke havde kennelmærke så ville han bare hedde
Edison
Men tavlen er den samme - men dem med kennelmærke kan have noget større erfaringe indenfor opdræt og racen.
Tro endelig ikke at kennel dækker om en bunke hunde i en stald, for det gør det ikke - kennelhunde bor også i sofaen og de har måske kun en enkelt hund. Så tag ud og besøg dem du kunne være interesseret i og vælg det sted du bedst kan lide
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 532
Vil det være en ulempe for mig i forbindelse med udstilling hvis hvalpen ikke kommer fra en kennel?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
man må få 3 kuld hvalpe inden for 5 år uden at skulle have kennelmærke.
men nu tænker jeg lidt på, hvad du mon forstår ved en kennel?
jeg har 4 familiehunde, der sover i sofaen, går til træning og er med på camping...ca en gang om året får vores kennel et kuld hvalpe, der bliver født og opvokser indenfor
jeg har kennelmærke, men folk forventer altid at jeg har kæmpebure i haven og altid har hvalpe
det der er fordelen ved at købe ved en kennel, er at forældredyrene er tjekket for racetypiske sygdomme og har været udstillet, så man har en sikkerhed for at den hvalp man køber er så racetypisk og sund som muligt.
selvfølgelig kan man ikke helt gardere sig og der kan komme hvalpe med sygdomme eller som ikke er racetypiske ligemeget hvor seriøs en opdrætter man er
feb 2006
rent juridisk står du også stærkere, da DKK hjælper deres medlemmer og fx går ind og mægler hvis der opstår uenighed mellem opdrætter og køber
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
feb 2006
feb 2006
okt 2007
men du skriver at fordelen ved en kennel er at forældredyrene er tjekket for racetypiske sygdomme og har været på udstilling. - Jeg troede at dkk stambogen var min sikkerhed for at forældre hundene er blevet tjekket?
Skal hvalpe fra "ikke kenneler" med dkk stambog ikke have været på udstilling og fået mimimum Good som bedømmelse før der må avles på dem? eller gælder dette kun for hvalpe der kommer fra en kennel?
feb 2006
det jeg tænket på var tavle kontra ikke-tavle
hvis hvalpen har tavle opfylder forældredyrene betingelserne og du har lige så stor juridisk sikkerhed hos en ikke-kennelmærke opdrætter som ved en kennel
okt 2007
Altså med mindre jeg ønsker at avle, så er der ikke den helt store fordel ved at købe ved en kennel - andet end at kennel-ejerne evt har mere erfaring inden for opdræt.
Tror nu alligevel jeg vil føle mig mere tryg ved at købe ved en kennel, men hvis den rigtige hund nu er ved en "ikke kennel", så burde det ikke være den helt store ulempe
feb 2006
feks min race boxer - der skal man kun tjekke for HD - men alligevel tjekker jeg også for spondylose, AD og hjertescanner mine hunde .
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Hatten af for det!!!!
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Ikke dermed sagt at det altid er virkeligheden
Derudover er der sundhedsaspektet - der er kun et at gøre; undersøge de forskellige opdrættere... Det er ret forskelligt hvor meget hver enkelt vælger at undersøge for - nogle holder sig til minimumskravet for stambogsføring, mens andre vælger at "at gå hele vejen"
Held og lykke med det
feb 2006
Du har overset at vi taler om hunde med tavle, uanset om der er kennelmærke eller ej og så har køber altså de samme rettigheder og hjælp at hente hos DKK, unaset hvad hun vælger.
N
Det er noget helt andet, hvis man køber uden tavle, for så står du alene med kampen - selv om der også glæder regler for dette, så skal man pludselig til at tage kampen alene og hvem orker lige det og har økonomi til det ??
okt 2007
Mette: Tusind tak
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Derudover har DKK jo ingen juridiske beføjelser... De sanktioner der kan være overfor en opdrætter (udmeldelse af DKK, fratagelse af retten til at opdrætte og udstille under DKK osv) gør sig jo ikke særlig gældende overfor en person, der har haft en enkelt kuld.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Åh ja!!!! DET er der ingen tvivl om........... Og uanset hvor godt man gør sit forarbejde er der aldrig nogle garantier.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Man skal dog være opmærksom på, at en kennel ikke nødvendigvis er erhvervsdrivende. Jeg har f.eks. et kennelmærke og har en kennel (4 sofahunde og et kuld i ny og næ), men laver ikke hvalpe nok til at jeg skal registreres som værende erhverv og handel emd mig er derfor at anse som værende civilkøb, selv om jeg har en kennel.
Så man skal altså skelne mellem, om folk har kennel i juridisk forstand eller "bare" et kennelnavn i DKK.
feb 2006
et lille spørgsmål om opdræt.