Vil en til hund hjælpe? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved det er svært at komme et konkret svar når i hverken kender mig eller min hund, men ber om råd alligevel.
Sagen er vores hund på nu over 1 år. Da vi fik hende startede vi alene hjemme træning ret hurtigt, og hun virkede ok med det. Jeg havde 4 uger med hende inden hun blev ladt alene rigtig før første gang, og det gik fint de første 2 ugers tid. Derefter fik vi klager over hun var begyndt at gø og pive KONSTANT.
Lige siden der har hun ikke kunne være alene hjemme. Har startet alene hjemme træning op mange gange, og det går fint når vi træner. Har haft 2 forskellige adfærdsbehandlere ude, uden resultat.
Tror i at en nr 2 hund vil hjælpe på hendes problem? Eller vil det bare kunne forværre situationen?
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 1.168
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Dertil kommer at det er en ualmindelig dårlig grund til at få hund nr to, at man har problemer med den første.
Man bør få hund nr 2 for sin egen skyld -fordi man har tid, lyst og overskud til en hund mere. Ikke fordi den første har problemer.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Steffen & Stine C
I Kan meget nemt ende med to hunde der ikke kan være alene.
maj 2006
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 530
Men efter ikke at skulle ane mine levende råd, ( efter jeg selv synes at ha prøvet nærmeste alt), har jeg valgt at tage nogle valg som gør livet lettere for min hund, og er heldig at nærmest kunne have hende med overalt. Men det løser ikke ligefrem problemet på sigt...
jun 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Hunde: 3 Emner: 190 Svar: 2.913
Og ja som de andre, stort nej til en "hundesitter"
mar 2009
Har ikke prøvet bur, men er heller ikke meget for den metode.
Sidste gang hun var hos dyrlægen satte de hende i bur efter hun var færdig. Hun larmede så meget, så de måtte tage hende med ud i receptionen, hvor hun pænt lagde sig til at sove... Så det ikke kun hjemme hos os.
maj 2006
mar 2009
jan 2007
Hvad har de adfærdsbehandlere i har haft ude foreslået?
jun 2007
mar 2009
Nr 2 sagde at vi skulle blive ved at træne alene hjemme. Men at når hun var så gammel som hun var lærte hun det nok ikke! Nr 2 sagde ikke særlig mange kloge ting efter min mening.
mar 2009
jun 2007
jan 2007
Jeg tænker mere sådan generelt.
Du kan sikkert google dig til en masse om emnet, og måske osse finde noget herinde.
Går i til træning med hende? Hvis ikke synes jeg i skal prøve at melde jer til træning et sted. Det at lære nye ting, og på den måde finde ud af at hun godt kan, giver faktisk selvtillid. Det er dog vigtigt at hun har succes med træningen -man skal bygge hver øvelse op på en måde så den giver masser af succesoplevelser. Og selvom fejl jo sjældent kan undgåes 100% så skal hun helst ikke have for mange af dem.
Når i går ture, så giv hende små opgaver som i ved hun vil kunne klare. F.eks. at kravle over/under/igennem ting. Derhjemme kan i give hende små problemløsningsopgaver (f.eks. gemte guffer i et viskestykke, et lille spor osv).
Det lyder banalt, men den slags succesoplevelser er faktisk med til at give hunden selvtillid.
mar 2009
Det skal lige siges. Min hund betyder alt for mig. Hvis huset brændte redet jeg nok hende før manden... Vi har et utrolig tæt bånd, hvilket også før i tiden gav problemer med hun var MEGA mor syg, og jeg kunne ikke en gang gå på WC uden hun pev foran døren, selvom min kæreste var hjemme. Samt hun overhovedet ikke hørte efter hvad han sagde. Det har vi dog arbejdet på, og det er næsten væk nu.
mar 2009
Vi har ikke gået til rigtig hundetræning, forstået på den måde et rigtig hold. Men har trænet hos en hundetræner vi kender privat hvor der var en anden med også.
Vil utrolig gerne gå til agility med hende når hun bliver gammel nok.
Vi går spor med hende som hun er blevet ganske god til efterhånden. Men indrømmer gerne jeg helt sikkert kunne være bedre til f.eks at gemme godbidder og den slags.
I det hele taget træner jeg ikke særlig meget med hende mere, fordi hun er med mig altid, og fordi jeg blev så fustret over det ikke hjalp, da jeg nærmest ikke bestilte andet end at lege og aktivere hende.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
Da Trøffel var ung havde hun også kæmpe alene-hjemme-problemer. Hun splittede alt i atomer... Potteplanter var væltede, vinylgulve kradset op og bidt i, vægge gravet i og dørkarme ødelagt - plus alt muligt andet... HVER DAG....
Jeg tror ikke man kan sige noget generelt om hvordan man afhjælper problemet, da det i høj grad afhænger af hunden... men kan da fortælle hvad jeg gjorde dengang...
Efter mange andre forsøg endte jeg med at hun kun havde ca 10 kvm at være alene på. ALT blev skærmet af grundigt HVER morgen med spånplader (hun gravede i vægge, spiste dørkarme og gulvet) Hun fik et frosset marvben med oplødt tørkost/leverpostej... en klud med godbidder i, hvor hun skulle få dem ud... En kasse med godbidder/tørkost i, som hun kunne splitte ad og en "godbidsbold"...
Samtidig sørgede vi for at gå en god tur om morgenen med hende- på omkring 1/2 time, hvor hun også løb løs og hvor vi spredte en håndfuld tørkost udover en mark, som hun skulle søge efter - og en smule "gå pænt-træning, hvor hun skulle koncentrere sig....
-Jeg stod tidligt op om morgenen for dette, men det var DET værd...
For Trøffel handelede det nok mest om aktivering, (og det gør det måske ikke hos alle hunde???)og det havde hun brug for først på dagen.... Nu hvor hun er 4 år har hun stadig brug for meget aktivering, men hun har lært at det først sker om eftermiddagen...
HUn kan sagtens være alene hjemme uden at ødelægge... Det eneste man skal passe på med nu, er at der ikke ligger noget mad fremme, for DET tager hun...:-)
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 119
Måske dette kan hjælpe
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 335
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 335
Det er ikke løsningen at få en ny hund hvis den første er bange.. det er hvad jeg kalder symptombehandling og hjælper ikke på årsagen..;-)
jan 2007
Det samme kan så gælde ved dyrlægebesøg mm.
Og så er det da muligt at det vil hjælpe med nr to -men ville du være villig til at tage chancen? Jeg ville ikke... for der er altså en betydelig risiko for at man istedet står med 2 hunde der ikke kan være alene
Vil en til hund hjælpe?