993 visninger
|
Oprettet:
Gæster og gøende hund - hjælp {{forumTopicSubject}}
Kort og godt:
Hvad gør i, når hunden gør af jeres gæster og bliver ved?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.638
Hvis de er understimuleret får de noget hensigtsmæssigt at lave.
Er det en dårlig vane, skal de lære at de skal være rolige før de får kontakt.
Er de angste, skal de lære at gæster betyder kun noget godt.
Er de stresset skal de stressreduceres, o.s.v.
:o)
sep 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.890
Så det betyder at gæster slet ikke skal snakke med Gaia (medmindre hun selv kommer -og det gør hun som regel når de har været her lidt tid), og derudover har jeg lært Gaia at gå hen i sin kurv når det banker på døren. Der skal hun blive til gæsterne er kommet ind, har sagt goddag osv. Først når gæsterne har sat sig og der er ro på, får Gaia lov at forlade sin kurv.
-på den tid er Gaia nemlig osse faldet til ro, og kan så gå ud og tøffe omkring uden gøen.
Når hun er med hos mine forældre er det en anden sag -der er vi jo oftest udenfor (har hesten derude, så hun er med i stalden), og så kan det altså være svært.
Hvis jeg ved der kommer nogen, får hun en snor på eler bliver lukket væk inden de kommer, men kommer der nogen uventet, må jeg gå om og hente hente hende og så ellers prøve at få ro på hende.
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.815
Hmm, det er Jens' gæster, så den går nok ikke, men ellers et udmærket bud
marianne
Kunne forestille mig, det er en blanding af stress og utryghed over, at der er så mange mennesker og nogle af dem lugter endda væmmeligt af fremmed hund, så hvordan stressreducerer vi lige og lærer hende, at gæster er godt?
Vi har prøvet, at én af os sætter sig ved siden af hende med favnen fuld af godbidder og prøver at fange hendes opmærksomhed - virker ikke specielt godt. Og hvis endelig, der bliver ro, starter hun forfra så snart man flytter sig
Lukke hende inde i den tro, at så var hun væk fra alle de mennesker og ville falde til ro - virkede heller ikke specielt godt og mit hjerte kan næsten ikke bære det
Tage hende op og berolige hende - det virker til dels, men jeg synes, det virker HELT forkert. Min påstand, som Jens er uenig i, er, at der ikke er meget træning i det, da man bekræfter hende i, at gæsterne er farlige - måske tager jeg helt fejl og det er vejen frem
Lade hende rende og gø og ignorere hende - det stopper hun heller ikke af og hverken mine nerver eller genboens ører bryder sig om den metode
nov 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 161
dec 2008
Det med at kunne blive i kurven ville være ret smart. Det har vi desværre ikke lært hende endnu og der kommer gæster i morgen tidlig, så tvivler på, vi kan nå det
dec 2008
Det er ikke bare, når de kommer ind af døren. Hun bliver ved i timer. Dem, der lugter af hund, går hun lige hen foran og står decideret og gør af dem, ellers render hun bare rundt og gør af det hele
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.890
Når hun så forlod kurven, blev hun bar ført tilbage mens jeg sagde "i kurven" og fik så sit ben igen.
I dag går hun selv i kurven og tager en halv time på øjet når vi har gået tur. Reiki gør det samme -han kender jo osse rutinen.
Så da vi skulle have det indlært når der kom gæster (hvilket jo er sværere end efter en dejlig trættende gåtur), hev jeg tyggebenene frem igen, og så blev der ellers trænet.
Gæsterne fik besked på at ignorere hunde, og affinde sig med at jeg styrtede forvildet rundt;o)
Og så blev hun ellers et hav af gange bedt om at gå tilbage til kurven og spise sit ben.
På et tidspunkt fattede hun det, og selvom hun stadig får noget lækkert med i kurven når der kommer gæster, er det i dag mere af vane end nødvendighed, og oftest er det bare en lille kiks e.l.
Men det kræver altså at man er ligeglad med at gæsterne synes man er sær fordi man forvildet farer rundt og tager hunden tilbage til kurven *G*
sep 2007
Det er svært at rådgive dig rigtigt uden at se hunden og få en snak sammen.
Vi har prøvet, at én af os sætter sig ved siden af hende med favnen fuld af godbidder og prøver at fange hendes opmærksomhed - virker ikke specielt godt. Og hvis endelig, der bliver ro, starter hun forfra så snart man flytter sig.
Ideen er god nok. I skal begynde på den afstand, hvor hun stadigvæk kan spise og være i ro. Først skal hun kigge på gæsten, derefter får hun godbid. Prøv og se om du kan finde noget om modbetingning/counterconditioning. Det bedste er I får en der kender proceduren til at vise jer det :o)
Lukke hende inde i den tro, at så var hun væk fra alle de mennesker og ville falde til ro - virkede heller ikke specielt godt og mit hjerte kan næsten ikke bære det
Nej, det er ikke altid rart at blive skilt fra flokken.
Tage hende op og berolige hende - det virker til dels, men jeg synes, det virker HELT forkert. Min påstand, som Jens er uenig i, er, at der ikke er meget træning i det, da man bekræfter hende i, at gæsterne er farlige - måske tager jeg helt fejl og det er vejen frem
Du har fuldstændig ret :o)
Lade hende rende og gø og ignorere hende - det stopper hun heller ikke af og hverken mine nerver eller genboens ører bryder sig om den metode
Nej, og hun får det jo ikke bedre af det.
Når I starter træningen, skal hun, som Michelle siger, være både fysisk og mental træt. Hendes godbidder skal kun bruges til denne træning og det skal være nogen "hun vil dræbe for" :o)
Start med en gæst, der ikke lugter af hund og som hun bliver mindst bange for. Begynd på den afstand, hvor hunden ser gæsten men reagerer ikke.
Hunden ser gæsten - er rolig - godbid....mange gange
Når hunden forventer godbid, når gæsten kommer, skal afstanden til gæsten mindskes. samme procedure derefter.
Derefter en lidt mere skræmmende gæst - startende der hvor hun stadigvæk er i ro.
Forestil dig forløbet som trappetrin, som bliver sværere og sværere i tempo.
Til at støtte processen kan du bruge zylkene.
Håber det er forståeligt. Det kan bruges hvis din hund er bange for gæster, men som sagt tidligere er en adfærdsbehandler en god ide :o)
sep 2007
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.091
Hvis hun starter med at gø når det ringer/banker på døren, ku det være i sku bede gæsterne om bare at gå ind (hvis i er trygge ved det) evt lade døren stå på klem så den ikk ska lukkes op.
Få gæsterne til at komme en ad gangen og uden at snakke og larme en masse.
Måske er det skræmmende for hende hvis en masse mennesker kommer på samme tid, og der er en masse larm fordi man ska hilse på hinanden og sådan.
dec 2008
Det gik faktisk over al forventning. Af sig selv er hun åbenbart blevet lidt bedre end sidst. Hun blev ikke taget op og ikke lukket væk. Vi aftalte, at de skulle vente udenfor lågen når de kom, Jens kunne gå derud og jeg ville så sidde i gangen med hende, hvor hun kunne se dem. Det gik også fint 2 sek. til Jens glemte det, åbnede lågen og alle brasede ind.
Nå, men jeg fik hende med ud i køkkenet til hendes stol, hvor hun fik en kong med leverpostej og sådan nogenlunde blev der. I starten gøede hun en del, men blev så vist ud i stolen, hvor hun halvvejs kunne falde til ro. Og efter lidt tid, kunne hun for det meste gå rundt blandt folk og snuse.
Det største problem var børnene, som faktisk virkelig er søde og velopdragne, men deres forståelse af, at hunden skal have en pause er ikke helt den samme som min eller hundens og selvom de hverken driller eller er voldsomme, er det svært for Disen, når de alle tre gerne vil give hende opmærksomhed på én gang.
Jeg har aftalt med Jens efterfølgende (vi havde egentlig også aftalt det på forhånd, men det forstod han åbenbart ikke helt), at næste gang må han gøre mere ud af at forklare, hvad det betyder, at hunden skal have fred (det er hans familie og jeg kender ikke børnene så godt, at jeg har lyst til at være "bussemand" overfor dem konstant).
Og så skal vi helt sikkert i gang med at træne "folk kommer ind". Efter jeg har set, at hun med tiden kan falde ned, er jeg faktisk ret fortrøstningsfuld omend det har været en halvstressende dag både for hende og mig.
sep 2007
Det skal nok blive godt :o)
dec 2008
Det var i hvert fald rigtig rart at få svar omkring nogle af de ting, vi har prøvet, for det er jo super frustrerende for både hund og mennesker når man ikke kan beslutte sig for en enkelt metode og render rundt som hovedløse høns og fægter i øst og vest.
sep 2007
Nej det er svært at leve op til nogle forventninger, når mor og far ikke er enige og konsekvente ;o)
Gæster og gøende hund - hjælp