{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.601 visninger | Oprettet:

er ked og skuffet-hundeproblem {{forumTopicSubject}}

Da vi overtog Tank for ca 2 mdr siden blev vi lovet at han var 100%renlig og at han kunne være alene hjemme en hel arbejdsdag uden problemer.
Men.......det kan han så ikke desværre.
Når han er alene ødelægger han alt han kan få fat på.
Vi forsøgte så at indskrænke området til gangen og badeværelset,men det har ikke hjulpet.
Han har haft selskab af vores gravhund,Batman uanset hvor vi har haft ham stående.
Om natten og når han er alene tisser og skider han indenørs på trods af times lang ture og aktivering.
Har forsøgt at stille og roligt bur træne ham,
'men han hyler,larmer og forsøger at bryde ud af buret hver gang han så bliver alene.
Nu har vi forsøgt alle trick og er på bar bund......
hvad mere kan vi gøre????

Og før nogen spør.......
ja han har været ved dyrlæge og der kan ikke findes nogen fejl.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er ked og skuffet-hundeproblem
  • #2   5. sep 2010 jeg tror jeg ville snakke med en hundepsykolog... tit har de nogle gode idéer til hvad man kan gøre for at afhjælpe problemer eller andre måder at køre hunden træt på... og det er gratis og ringe og spørge til råds... det har jeg prøvet at bruge før...

  • #3   5. sep 2010 jo.........
    Jeg ved godt det er en ung hund og at det måske kan læres,
    men jeg blev lovet noget andet end hvad jeg fik.
    Jeg ville ikke have taget ham hvis hun havde sagt sandheden.........noget jeg jo troede hun gjorde........
    Jeg valgte at få en hund der allerede var renlig og kunne være alene hjemme netop pga at jeg ikke har tid til at træne de ting.

    Tank er ellers super til at lære håndtegn og "hører" rimeligt efter på dem
    (skriver "hører" da hen jo er næsten døv)
    Men renlighed og det at være alene tager han bare ikke til sig.

    og jeg er bare så frustreret over at folk ikke bare kan fortælle sandheden!
    Er træt af at mit hjem stinker og at mine ting bliver ødelagt bare fordi folk vælger at lyve om at hunden har nogle problemer.
    Det ødelægger såååååå meget for os der overtager dem:-(
    Jeg har virkelig brug for nogle råd og vejledning her.......
    Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre........ smiley


  • #4   5. sep 2010 har I prøvet at hans morgenmad bliver spredt ud i haven så kan skal bruge hovedet og snuse sig frem til maden...
    eller... fryse opblødt mad ned i kødben og give ham inden han skal være alene?


  • #5   5. sep 2010 Det kunne være at han godt kunne være alene der hvor han kommer fra, men det sker nogen gange ved en flytning at man skal starte forfra med træningen. Det kan være de nye omgivelser stresser ham. Hvor lang tid havde i ham inden i startede på arbejde?

    Jeg forstår godt at det ikke er nemt, jeg har selv en hund som er utrolig stresset når den er alene og hun kan også finde på at være urenlig og hun er nu 2år, hun får flere og flere gode dage, men nogen gange går det helt tilbage, jeg har valgt at være tålmodig og bare starte forfra hele tiden. Især når det er rigtig slemt.


  • #6   5. sep 2010 Rikke: ja til begge ting.
    Har forsøgt frosne ben med leverpostei i,tyggeben af forskellige slags,aktivitetsbolde,mad udover i haven og også inde.......
    1 times tur kl 6 om morgenen hvorefter han får ting og sager med i gangen hvor der er åbent ud tilo badeværelset,med hans pude,vand/mad osv.
    Når man kommer hjem 2-3 timer senere ligner det noget der giver enhver lyst til at vende i døren og blive væk:-(


  • #7   5. sep 2010 Aflevere ham tilbage? så får du din normale hverdag tilbage uden rengøring efter ham hver dag, ved godt det nok bliver hårdt, men et eller andet sted må du gøre op med dig selv om du vil resikere at det bliver ved i mange år frem.

  • #8   5. sep 2010 så tror jeg seriøst jeg ville PRØVE at kontakte en adfærdspsykolog eller lignende, og prøve om de havde idéer der virkede. ellers ender det jo med I køre trætte i det og så taber i jo alle sammen på det... ingen gider komme hjem til det hver eneste dag og det burde være en glæde at have hund og kommer hjem til denne

  • #9   5. sep 2010 Sanne: Vi fik ham en fredag og jeg havde fri hele weekenden.
    Efter det gik min mand hjemme i 2 uger og forsøgte at træne med ham stille og roligt med korte tidsintervaller der blev udvidet og med godbider.

    Vi har haft hundelufter på som har kommet og luftet ham hvis vi skulle være længer væk end 4 timer,
    men allerede når hun kom der så så det forfærdeligt ud:-(

    At en hund i han alder har et uheld en gang i mellem tager jeg som en selvfølge,
    men når det er hver dag og fler gange om dagen på trods af masser af både fysisk og psykisk motion må jeg indrømme at jeg mister modet.


  • #10   5. sep 2010 Aino : Hun vil ikke tage ham tilbage (og jeg kan jo pludselig forstå hvorfor for hun har jo nok fyldt mig med løgn)

    Rikke: Jeg har en venninde der er adfærdterapaut og hun har ikke fler ideer at komme med........


  • #11   5. sep 2010 Vil lige nævne at jeg selv har været udsat for det samme, men det var en lille chihuahua, forsøgt alt muligt (samle hendes hømhøm op og putte den nyeste ii "katte" bakke osv). hun var ikke renlig om vinteren, mest om sommeren. Fik ikke selv den tanke at levere hende tilbage, vi havde masser af tålmodighed, men skulle jeg gøre det om den dag i dag, så havde det været en aflevering tilbage.
    Det er både kedeligt for Hunden og den nye ejer, at forrig ejer ikke var ærlig :o(


  • #12   5. sep 2010 det lykkedes aldrig med rafih!
    smiley

    han var til sidst dybt ulykkelig og evigt frustreret, så aflivning var den eneste humane løsning.

    ikke alle hunde egner sig til at blive omplaceret. heller ikke rafih.
    aldrig skal jeg have en omplaceringshund igen . aldrig!


  • #13   5. sep 2010 signe

    kender det, hvis saltos ejer havde fortalt om hans "lille" problem havde vi nok ikke taget ham med hjem,

    har du prøvet det med at lade ham høre musik når han er alene og ignorre ham når du kommer hjem? det har vi gjort fra start af, men nu hilser vi med det samme vi kommer hjem:-)

    mvh en der har to problemhunde som opdrætter/ejer ikke har fortalt om men ville aldrig give dem tilbage hvertfald ik min og mor vil ik gi sin tilbage
    hehe






  • #14   5. sep 2010 Marie-Louise : Det er det jeg er bange for om jeg bliver nødt til med Tank.....

    For hvem vil vel overtage en næsten døv hund der hverken er renlig eller kan være alene hjemme???
    Ikke mig hvis jeg hacde vist dette på forhånd:-(


  • #15   5. sep 2010 Lea : Musikk hjælper desværre ikke når hunden er næsten døv.......

  • #16   5. sep 2010 Marie-Louise: Vil da tro man godt kan det, MEN så skal der ihvertefald være en prøvetid! skrevet på papir med underskrifter og det hele.

  • #17   5. sep 2010 og ja.....jeg ignorerer ham når jeg kommer hjem for jeg gider ikke at en hund med poterne smurt ind i afføring skal hoppe op af mig.

    Så det foregår sådan her....
    jeg går ind i gangen
    lukker ham ud i køkkenet,
    gør gangen og badeværelset rent
    tager ham med ud i gangen og får vasket poterne af
    og lader ham så stå der imens jeg vasker køkkengulvet for ikke at få det rundt i resten af huset......

    Jeg orker ikke at have det på den måde... smiley


  • #18   5. sep 2010 signe: Måske nogen på en gård ville, men hvilket liv får han hvis han skal være "ude" hund ikk :o( Håber ikke for dig at dine andre hunde pludselig begynder at blive urenlige også, for de kan jo snuse sig til at han gør det indenfor...

  • #19   5. sep 2010 det lyder måske rigtig hårdt - men jeg ville aflive den....

    vores hus har stadig spor efter rafihs destruktive adfærd.
    tilsidst gjorde han fysisk skade på sig selv :´(

    jeg holder så uendelig meget af den skønne hund! han var vidunderlig!
    af ren og skær kærlighed til ham, valgte vi at få ham aflivet.



  • #20   5. sep 2010 Kan jeg godt forstå, det er ret så sørgeligt :o(

    *Krammer*


  • #21   5. sep 2010 har du prøvet dap?

  • #22   5. sep 2010 tror ikke han er urenlig inden for fordi han ikke er renlig (håber du forstår).

    rafih sked og tissede af angst til sidst når han var alene.
    han gnavede i døre og vinduer for at komme ud.
    han har kravlet i vinduer, og stået på bagben og gnavet, så vi har bidmærker i øverste fag på vores dannebrogsvinduer... han ku lige så nemt være væltet baglæns ned i vores akvarier der stod lige ved. smiley

    han var renlig, han var bare så bange!
    han ville bestemt ikke være alene, og tilsidst ville han heller ikke med op og blive passet hos mine forældre - hvor han havde det som blommen i et æg!

    både vores og hundens liv var et helvede. vi valgte at stoppe det efter 3 års kamp! intet virkede.

    savner dig uendeligt kære Rafih


  • #23   5. sep 2010 Thilde: mener du sådan noget her: http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm?id=417&sprog=1&item=yes
    Ser lidt spændende ud....


  • #24   5. sep 2010 Jeg tror ikke et "udeliv" ville være noget for ham for så skal han bo i en hundegård fordi han jo ikke kan høre at man kalder på ham.......

    Aino : Min ene gravhund har fået renligheds problemer i forbindelse med at vi begyndte at arbejde det mere.
    Og det er kun blevet værre efter vi fik Tank..........
    Faktisk til det punkt at jeg har vakgt at sætte ham til salgs.
    (der er dog også andre ting ved den ene gravhund der gør at han sælges........ikke kun urelighed....han passer bare ikke ind hos os desværre.)
    Men jeg er da i det mindste ærlig omkring det når folk spørger omkring den.

    Vores anden gravhund har været renlig siden han var 16 uger så der er intet at komme efter der.

    Endel har foreslået mig at jeg har Tank i bur når jeg er på arbejde og i hundegård om natten,
    men jeg mener bare ikke det er sådan man holder hund.


  • #25   5. sep 2010 Anio k: Ja smiley

  • #26   5. sep 2010 Thilde : Er det den duft ting man kommer i en stikkontakt?
    For sådan en har han allerede spist! smiley


  • #27   5. sep 2010 Det måske ikk sådan man holder hund.. Men det hjalp den ene af mine med at bliev renlig.. Hun var ikk renlig som 1 års.. Så var de u bur når de var alene.. Nu kan de være alene i hele huset uden uheld smiley Så det måske værd og prøve??

  • #28   5. sep 2010 Ja det er det... Kan du ikk sætte den et sted de ikk kan komme til den så smiley

  • #29   5. sep 2010 Jeg vil personligt mene han kan blive "tosset" - "skør i hovedet" hvis han skulle være i bur - hundegård, for han kan ikke høre, men i det han er indenfor i et hjem, der kan han mærke at man er i nærheden.

  • #30   5. sep 2010 SIgne:

    Kan godt være du ik mener at det er en måde at holde hund på smiley

    Men jeg har Baile i bur når han er alene hjemme og er ikke bange for at indrømme det.

    Bailey splittede lejligheden og var ikke renlig når han var alene lige meget hvor kort tid jeg var væk.
    Efter 10 måneders kamp med diverse metoder, samt starten forfra på alene hjemme træning et utal af gange, der valgte jeg at prøve buret.

    Vi trænede buret i 14 dage - 3 uger og siden har det kørt upåklageligt.
    Han har puder, tæpper osv i buret, men splitter intet og er 100% renlig.

    Han bruger nogle gange buret som kurv og går selv derind og sover til middag hvis han føler for det.

    For mig er det en succes... Så tager jeg gerne 'dårlig hundejer' på skuldrene smiley - Det fungerer her og jeg har en rolig og træt hund når jeg kommer hjem i stedet for en hund der nærmest løber på væggene når jeg kommer ind ad døren...


  • #31   5. sep 2010 Thilde: Så skal jeg jo have sat et stik op af en elektiker oppe i loftet eller noget......
    Han er jo ikke renlig selvom jeg er hjemme......

    Aino: Nemlig lidt sådan jeg også tænker.

    Det ville måske være lidt anderledes hvis han var hørende.


  • #32   5. sep 2010 Laura.. : Mine kan hellerikk undværre deres bur.. De kan slet ikk falde til ro om natten hvis de ikk kan komme ind i det.. Så sys ik kvi skal ha "dårlig hundeejer" stemplet på vores skulder... Der jo forskel på om hunden er angst i buret, eller som vores elsker det smiley

  • #33   5. sep 2010 Laura: Jeg synes ikke du skal tage "dårlig hundejer" på skuldrene, for det er du efter min mening ikk! :o) Men jeg ville alligevel ikke gøre det med en hund som Tank, netop fordi han er meget dårlig hørende eller slet ikke kan høre...

  • #34   5. sep 2010 Laura : Jeg vil ikke kalde dig en dårlig hundeejer af den grund....absoludt ikke.
    Det fungerer jo fint for både dig og hunden åbenbart,så er der jo ikke noget problem i det.

    Vi har burtrænet i over en måned nu og det fungerer bare ikke.
    Har sat med lukket bur dør og fodret med godbider osv og har haft hjælp af terapauten til det uden at det lykkes.
    Han vil gerne bruge det som soveplads,
    men han vil ikke være i det når han er alene


  • #35   5. sep 2010 Måske som der var en der nævnte før, er den bedste løsning at give ham fred.. Han lyder jo til at bruge meget tid på at stresse?

  • #36   5. sep 2010 signe: ligner desværre der kun er et at gøre, gå den tunge vej :o/ men trøst dig med at du har gjordt hvad du kunne, og det absolut er det bedste du slutter med.

  • #37   5. sep 2010 Er bare stødt på en del: ' Puuuuha, du her fejlet som hunde-ejer' kommentarer mht. bur smiley - men det tager jeg nu ik så tungt... Som sagt fungerer det for os smiley

    Kan godt se at det måske godt kan ha noget med hans manglende hørelse at gøre. SPecielt hvis I har forøgt i over en måned.

    Ellers ærgligt at han ikke vil det, når I nu også har prøvet alt andet smiley


  • #38   5. sep 2010 Ja det gør han desværre smiley

    Var forberedt inden jeg skrev her inde at det nok var dèt de flæste ville komme med så det kommer ikke som en stor bombe på nogen måde:-(

    Syns jeg er ved at være træt af at få aflivet hunde som andre har ødelagt!!

    Batman har jeg haft fra helt lille og der har aldrig været noget......
    Nu er jeg ved at være der hvor jeg snart opgiver at have en hund nr 2,
    men Batman har aldrig været alene hund så det tror han han ville være meget ked af om jeg lige pludseligt bestemte at han skaulle være.


  • #39   5. sep 2010 du må træffe det rette valg (som i mine øjne er at give din frustrerede hund fred)

    der er ingen dyr der er kede af at blive aflivet - de får bare en ny chance smiley

    og så må du - når du magter det - få en ny hvalp...



  • #41   6. sep 2010 Citat: Vi fik ham en fredag og jeg havde fri hele weekenden.
    Efter det gik min mand hjemme i 2 uger og forsøgte at træne med ham stille og roligt med korte tidsintervaller der blev udvidet og med godbider.
    Vi har haft hundelufter på som har kommet og luftet ham hvis vi skulle være længer væk end 4 timer,
    men allerede når hun kom der så så det forfærdeligt ud:-(

    Du skriver i har trænet alene-hjemme. Hvordan gik det...?
    Hvis i kun nåede op på eks. 5 min. på de 2 uger, så er det hele jo ødelagt hvis i går direkte fra 5. min. til 4 timer, og i er desværre nødt til at starte forfra igen.

    Jeg har ikke læst alle de ovenstående kommentarer, men det er ganske normalt, at en hund kan være alene hjemme hvor den kommer fra, men ikke hvis den kommer et nyt sted hen. Den skulle måske nok have haft en måned tids til at vænne sig til jer/jeres hus inden i begyndte på alene-hjemmetræningen.


  • #42   6. sep 2010 da jeg købte willum fik jeg også at vide han var renlig og sagtens kunne være alene hjemme.... nåååå nej. han sked og pissede inde, ødelagde ting og styrtede rundt i hele huset og gøede...
    Der er nu gået lidt over 2 år og nu er han bare verdens dejligste hund, jeg er hans hjem nr 4, han var 8 mdr da jeg købte ham, aflivning har stået først på listen mange gange. men er glad for jeg ikke gav op. Havde jeg gået på arbejdde, ja så havde han været væk idag.
    Du kender hunden og ved hvad der er bedst for den... er det at give den fred, ja s¨trøst dig med du har prøvet alt.


  • #43   6. sep 2010 Du skriver at I aktiverer ham meget før I skal ud og gå tur. Ligeledes at der er både kødben og dimser med ham når han skal være alene hjemme, jeg tror I skal gøre det lige omvendt - det virkede i hvert fald for os.

    Vores hunde ligger og sover mens vi gør os klar til at gå på job om morgenen. Vi taler ikke ret meget med dem og hvis vi gør, så er det stille og roligt og uden leg. Så går vi den samme lille bitte tur på 5 minutter rundt om blokken - ALTID den samme kedeige korte rute og vi tisser og skider næsten de samme steder hver gang.
    så får de deres mad, bliver lagt hen i deres kurv og så går vi fra dem. Der er intet legetøj eller hundevenlige dimser at finde.
    Efter vi begyndte på det har vi intet haft ødelagt og ingen tis på gulvet og vi har endda lige fået en omplaceringshund her i august måned.

    I starten var det svært for mig at køre denne her rutine, da jeg har meget tid om morgenen hvor jeg gerne ville træne min hund og lege med hende, men det duede simpelthen ikke. Hun blev kørt op og troede så at hun skulle lege resten af dagen mens vi var væk istedet for at bruge tiden på at sove.

    I øvrigt så ved jeg godt at det er klamt med en hund der hoppe op af en så snart man kommer hjem, men at lukke den i køkkenet tror jeg gør mere skade end gavn. Det lyder måske åndsvagt, men tag og anskaf dig en overtræks dragt ala noget maler dims og så tag den på inden du går ind. Når den så hopper op så skubber du den ned og laver dæktegn eller gå i kurven tegn og så rydder du ligeså langsomt op mens den ligger. Det er svært og hårdt arbejde og kan næsten fornemme på dig at du ikke orker mere fordi du har været så meget igennem, men tænk hvis nu det virker.


  • #44   6. sep 2010 DU skriver i har gravhunde... Kommer de i hele huset mens problemhunden er spærret inde på et lille område. Har de nogle "rettigheder" den store ikke har, her tænker jeg fx at de kommer i sofaen mens den store må blive på gulvet eller i soveværelset mens den store må blive i gangen?

    Jeg ville også sørge for ro omkring ham om morgenen. Ud i haven og tis og så ellers bliv i kurven og sov. Og alt det legetøj kan måske forøge hans stress...



  • #45   6. sep 2010 Louise : De følger de samme regler og den samme træning bortset fra at Tanks træning selvfølgelig er visuel og ikke verbal da han jo ikke kan høre ret godt

  • #46   6. sep 2010 Nu skriver jeg lige det der falder mig ind når jeg læser tråden...det er måske ikke rigtigt, men det er sådan jeg læser det:'(
    Han er 9 mdr og nok i lømmelalderen, han er lige flyttet og skal vænne sig til nye omgivelser og en ny familie (var han alene hund før?), den tidligere ejer magtede ikke at træne med ham, du magter heller ikke at træne med ham...jeg synes det lyder lidt som om du ikke har lyst til ham, du er sur (på ham...) fordi den tidligere ejer har løjet, hvilket vi jo ikke ved, måske VAR han renlig og kunne være alene hjemme hos hende...


  • #47   6. sep 2010 Rie : Tro mig når jeg siger jeg har lyst til ham.
    Jeg har trænet hunde siden jeg var 15 år hvor jeg tog mine første kurser og kombinationen af Boxer og hørehæmmet er en jeg har ventet på i mange år.

    Ved godt det måske lyder mærkeligt i nogens ører,,,,men det er simpelthen drømmehunden.

    Det er derfor jeg er sååååå desperat efter råd/løsninger på hans problem her inde.

    Var jeg ligeglad med hunden havde jeg jo nok bare fået ham aflivet med det samme,
    men jeg har kke opgivet endnu.

    Desværre er der inegn her eller andre steder der har kommet med noget jeg ikke allerede har forsøgt så jeg står stdig med et hus der lugter af lort når jeg kommer hjem og en hund der driver os til vanvid


  • #48   6. sep 2010 undskyld... men jeg undrer mig MEGET over at din drømmehund, er en hørehæmmet/døv hund?

    Jeg har enormt ondt af Tank, hans liv må være uoverskueligt stresset og jeg kan ved gud ikke forstå at nogen vil lade sit kæledyr leve på den måde. Han kan tydeligvis ikke overskue ret meget, måske det at være hørehæmmet/døv ikke er så optimalt for ham som for dig.


  • #49   6. sep 2010 Jeg tror dig, Signe;) Det må også være meget frustrerende, det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Jeg håber det bli'r bedre når han er faldet til og er klar over, at det er hos dig han skal blive. Var han alene hund før? Jeg har ikke de gyldne ord, men føler med dig og Tank.

    Jeg arbejder indenfor døveverdenen og jeg kender flere døve som har taget døve hunde til sig...og det behøver ikke være et problem, men kræver selvfølgelig en speciel indsats.


  • #50   6. sep 2010 Jeg spørger lige igen, da du ikke har svaret...

    Citat: Vi fik ham en fredag og jeg havde fri hele weekenden.
    Efter det gik min mand hjemme i 2 uger og forsøgte at træne med ham stille og roligt med korte tidsintervaller der blev udvidet og med godbider.
    Vi har haft hundelufter på som har kommet og luftet ham hvis vi skulle være længer væk end 4 timer,
    men allerede når hun kom der så så det forfærdeligt ud:-(

    Du skriver i har trænet alene-hjemme. Hvordan gik det...?
    Hvis i kun nåede op på eks. 5 min. på de 2 uger, så er det hele jo ødelagt hvis i går direkte fra 5. min. til 4 timer, og i er desværre nødt til at starte forfra igen.


  • #51   6. sep 2010 den der dap tingest til stikkontakten kan man også få som halsbånd - måske var det noget??

  • #52   6. sep 2010 willum havde bare brug for tid til at falde til, og det tog altså over et halvt år, kender intet til hørehæmmede hunde, men de har vel også brug for at føle de høre til i flokken, aner ikke hvad du skal gøre men føler din frustration....

  • #53   6. sep 2010 nu ved jeg ikke hvordan han ville have det hvis han havde mulighed for at gå ud når han er alene, det hjalp utrolig meget på willum, han kan ikke lide at være spærret inde, og stort set alle problemer forsvandt når han kan gå ud, bortset fra han stadig stjæler alt spiseligt

  • #54   6. sep 2010 Han gik sammen med sin mor der han boede før.

    Vi var oppe på 4-5 timer anene hjemme uden at der var nogen problemer.

    Grunden til at det er drømmehunden er at jeg har trænet med endel døve hunde og de er såååå lærevillige:-)
    Har også selv haft en døv border collie og han var verdens dejligste hund,
    men han blev desværre alvorlig syg og skulle aflives.
    I tillæg er jeg vild med Boxeren som race og derfor gør det kombinationen til en drømmehund.

    Jeg tager kontakt til min terapaut igen i morgen for at se om hun har fået nogle gode ideer.

    Ellers må vi jo forsøge forfra atter engang og se hvor vi ender.
    Eller så må vi jo forsøge at leve med situationen til efter jul hvor jeg har 3 mdr afspadsering pga skift af arbejde


  • #55   6. sep 2010 Måske du kunne undersøge om der var en hunde "dagpleje" i nærheden af jer??
    Det kunne måske hjælpe jer til at starte med til i havde fået trænet alene-hjemme noget mere??


  • #56   6. sep 2010 Ok. Ja, så kan jeg godt forstå det ikke er let, når det gik godt i starten.
    Håber i finder en løsning på det :o)


Kommentér på:
er ked og skuffet-hundeproblem

Annonce