{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.632 visninger | Oprettet:

Når man skal klippe en Newfoundlænder? {{forumTopicSubject}}

Vi har på mit arbejde fået en stor Newfoundlænder dreng ind, som mildt sagt ser frygtelig ud. Hans pels sidder i store kager, specielt på hans bagdel og bagben er det helt slemt. Hunden er vist 4 år, og at dømme ud fra hans pels er det meget minimalt hvad han er blevet børstet.
Ejeren vil ikke betale for at få ham til hundefrisør, men har givet mig tilladelse til at trimme ham.

Men men men, jeg må indrømme at jeg aldrig har trimmet en hund før (har klippet heste, men det er jo ikke det samme) så har lige nogle spørgsmål som jeg håber at der er nogen der kan svare på.

Jeg har købt en trimmemaskine fra Pixie - ved godt at det ikke er den bedste kvalitet, men der er også grænser for hvor mange penge jeg kan bruge på en andens hund - og min plan er at bruge den til at klippe alle filtkagerne af på hans bagpart, og starten af hans hale da pelsen er fuldstændig umulig at få redt ud der.
Men når jeg klipper ham, skal jeg så køre maskinen mod eller med hårene?

Hvis det skulle vise sig at være umuligt at få redt hans pels ud på resten af hans krop, vil det så blive for koldt for ham hvis jeg klipper hele kroppen med maskinen? Jeg vil selvfølgelig bruge den største afstands-dims (arrrghhh hvad er det nu sådan en hedder?) til maskinen, så pelsen ikke bliver klippet ultrakort.

Er der nogle ting jeg skal være ekstra opmærksom på når jeg klipper ham? :O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man skal klippe en Newfoundlænder?
  • #1   15. sep 2010 Ved heller ikke noget om den slags men vil da sige hvis pelsen er så filtret er det bedre bare at klippe det af end at det rykker i hoveden og gør ondt. Nu der heldigvis ikke så koldt endnu så tror sagtens du vil kunne gøre det uden den fryser og noget af pelsen når jó at vokse meget ud inden vinter sikkert. Men fy for en ejer!

  • #2   15. sep 2010 Madam Blå:

    Jeg er også bange for at min maskine dør, så tror at jeg vil prøve at klippe så meget som muligt af med en saks først, og så rette til med maskinen.

    Jeg ved faktisk ikke hvor tæt alle kagerne er på huden, men de fleste så ud til at være et lille stykke fra :O)


  • #3   15. sep 2010 Du må absolut IKKE vaske ham først.....så blir filtret endnu værre !!!
    Og så skal du klippe med hårene når du klipper ham med trimmeren. Har selv lige været med til at skulle klippe en filtret newf ned, vi blev nød til at klippe ham helt bar bag på lårene, altså det der skulle have været lange faner!!


  • #4   15. sep 2010 De store filterkager som var i fanerne blev bare taget med trimmeren og det så næsten ud som når får bliver klippet, hun stod med et helt stykke filtet uld i hånden bagefter.....
    Filteren under maven tog vi med en saks, som Madam blå dåse forklarer.
    En coat king er god til der hvor filteren ikke er så slem, så han blev ikke klippet helt ned andet end alle fanerne på alle fire ben.

    Hvor arbejder du Karina ?? på et internat el. er den i pension ??


  • #5   15. sep 2010 Når ejer ikke vil betale for " arbejdet" ville jeg simpelthen sætte trimmeren ned i pelsen og så bare fjerne pelsen stille og roligt i en cam af gangen... Hvis du skal gøre det rigtigt skal han gennemredes og det vil i dette tilfælde tage flere timer.... Klip simpelthen knuderne af ham o.lign...

  • #6   15. sep 2010 cam = cm.
    Den newf Anette omtaler tog 2-4 mennesker 3 timer at ordne og så var det bare det værste vi fjernede


  • #7   15. sep 2010 Anette og Marianne:
    Mange tak for jeres svar, dejligt at høre fra nogen der har erfaring med den race :O))

    Bliver lige nødt til at spørge dumt, hvad er en coat king?

    Vovsen er ikke vildt glad for at blive pillet ved, (hvilket jeg egentligt godt kan forstå, det må skisme gøre ondt at have så filtret pels) Så tænkte at jeg ville ordne ham over flere omgange, men kan ikke helt finde ud af om det vil være bedst for ham at få det hele overstået på en gang?


  • #8   15. sep 2010 Hov, arbejder i en pension :O)

  • #12   15. sep 2010 Karin:
    Hvilken en af dem er det du har? :O))


  • #13   15. sep 2010 Prøv at se hvordan han reagerer på det;) Jeg har kun prøvet samme proces på en perser jeg fik smidt i nakken. Og hun var bestemt ikke begejstret da jeg gik i gang med saksen!! Men da først det ene bagben blev løsnet slappede hun af og nød resten af turen :0) Så fik begge ben fri af en omgang, og fintrimningen blev så gemt til et par dage efter, da hun var kommet sig, og havde vænnet sig til at gå normalt igen..

  • #14   15. sep 2010 Hov, havde ikke lige set at du havde skrevet igen :O))

    Den tror jeg bestemt godt kan bruges, beskrivelsen passer vist meget godt på det jeg skal bruge den til.

    Skal nok tage før og efter billeder af ham og sende til dig
    (og kan du så lige hoppe på msn) ;O)


  • #16   15. sep 2010 Karin:
    Er det "persille hakkeren" du snakker om? :O)


  • #18   15. sep 2010
    Ved ikke rigtigt omkring flere gange ? Jo han skal jo vendes til det, men måske er årsagen til at han ikke er blevet ordnet, netop derfor... Vær meget obs på hans hoved / mund. De kan godt finde på at bide ud efter en, hvis de " bestemmer for meget " derhjemme. Vær meget konsekvent og bestemt i din stemme.
    Tror jeg simpelthen vil klippe " klumperne " af ham... Ikke stå og flå i hans pels... Når der ikke er nogen klumper tilbage, reder du ham godt igennem og så trimmer du ham ned.... Lad pelsen være 5 cm over hele kroppen. Du skal ikke have nogen kam på trimmeren. Hans ører klipper du til rundt i kanten, så hårene ikke går ud over ørerne se her på Alberts:
    (link fjernet) .. Ovenpå ørerne klipper du lodret ned i hårene...


  • #19   15. sep 2010 Ahhhh jamen det kunne du jo bare have sagt *GG*

    Den vil jeg rigtigt gerne låne :O)


  • #20   15. sep 2010 Marianne:
    Når du siger klippe klumperne af ham, mener du så med saksen eller maskinen?

    Skal nok være meget opmærksom på han hoved og mund, det sidste jeg ønsker er at han kommer til at "smage" lidt på mig *G*

    Hvis jeg ikke har nogen kam på trimmeren, er det så ikke møg svært at få en ens længde? :O)


  • #21   15. sep 2010 Med en saks.... Nej for du køre bare stille og roligt langs pelsen ligesom hvis du kun tager hårspidserne hele tiden.. Kør trimmeren vandret over pelsen, ikke ned i den.. Vi satte kun trimmeren ned i pelsen / mod huden, når vi skulle barbere klumperne af den newf Antte omtaler... Jeg ville så vælge en saks, for ikke at fjerne alt pelsen, så han bliver helt bar

Kommentér på:
Når man skal klippe en Newfoundlænder?

Annonce