{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.071 visninger | Oprettet:

Natascha I
Natascha I
Tilmeldt:
22. jan 2015
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 2

Økonomi når man skal ha hund?? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg vil gerne vide hvad skal der sættes af til en hund i måneden af penge? Jeg havde tænkt ca 1000 kr - 1100 kr pr måned men er det for højt eller for lavt sat? Hvad er realistisk?

Hvad bruger i som hundeejer udover budgettet? Hvis i bruger udover budgettet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Økonomi når man skal ha hund??
  • #2   4. aug 2017 Åh det kan slet ikke regnes ud, da der kommer uforudsete dyrlæge regninger.
    Vi har på 6mdr brugt i omegnen af 25.000,- blot på uforudsete dyrlæge regninger smiley


  • #3   4. aug 2017 Jeg laver trofast nøjagtigt budget hver måned (arbejdsskade smiley ), og den siger at jeg det sidste år i gennemsnit har brugt 1346 kr. hver måned på hundene.
    Men det er i alt, for dem begge.

    Dumle (labrador) er fx markant dyrere at have end Saga (tibetansk spaniel).
    Dumle tæller nok for de 1000, og Saga de 346 smiley
    Med i mit hunde budget er der fx også brugt en del penge på hunde træning, og det er jo en smagssag, om man vil bruge penge på det smiley


  • #4   4. aug 2017 Det kommer nok også meget an på hundens str.
    Der er nogle måneder, hvor jeg ingen udgifter har til Coco.

    Jeg køber 3x7 kg foder cirka hver 4-6mdr til omkring 350kr.
    Så er der selvfølgelig udgifter til dyrlæge, som nogle måneder er høje og andre ikke eksisterende.
    Forsikring betaler jeg halvårligt, ca 1100kr/6mdr.
    Tyggeting og godbidder køber jeg cirka hver 4.mdr, cirka 400kr.

    Køber næsten aldrig udstyr og legetøj efterhånden. Har så meget efterhånden..
    Men det var så til gengæld en meget stor udgift de første par år smiley


  • #7   4. aug 2017 Det kan gå rigtig stærkt ja!

  • #9   4. aug 2017 Det kommer meget an på hunden... En stor hund koster jo en del mere i foder end en lille..

    Der er forskellige forsikringer (ansvar er lovpligtig) evt. hundetræning..

    Er man en der køber meget eller lidt til hunden

    osv..


  • #10   4. aug 2017 En god sygeforsikring, kan heldigvis redde en fra de fleste store dyrlæge regninger smiley
    Dumle har ganske vist aldrig haft brug for sin, men Saga har helt sikkert "tjent sin ind".
    Hun har været til dyrlæge mange gange, men tror aldrig vi har haft en regning over 1800 kr - på trods af en brækket kæbe.


  • #11   4. aug 2017 Jeg bruger ikke specielt meget på månedsbasis, hvis vi ikke tager uforudsete udgifter med, men jeg har jo så også kun knap 3 kg hund på trods af at de er to smiley
    jeg vil dog til hver en tid anbefale 1000 kr i måneden (mere hvis det er en stor hund selvfølgelig), men simpelthen så man kan spare op til dyrlæge osv.
    Derudover at have en god opsparing inden og en god sygeforsikring smiley
    alternativt, vide hvor og hvor meget man kan låne hvis uheldet er ude, evt vide om ens dyrlæge laver afdragsordning.

    For mig har det aldrig været de faste udgifter der gjorde en forskel, selvom jeg ikke ved hvor meget jeg egentligt bruger. Og de der små dumme dyrlæge regninger som kan komme undervejs har jeg også bare betalt. Men nu står jeg selv med en hund der pludselig skal opereres for rigtig mange penge, jeg har heldigvis låne muligheder, men jeg ville da bestemt have elsket en bedre opsparing. smiley Og så vær opmærksom på hvad sygeforsikringen dækker, her dækker den nemlig desværre ikke lige præcis den ene ting jeg har brug for, hvilket jeg senere har fundet ud af at jeg kunne have fået dækket hvis Lucky var hos et andet selskab (ved dog ikke om han var for gammel da jeg fik ham til det)


  • #13   4. aug 2017 Stine H: essentials, hvor jeg er så heldig at være med i en foderring:)

  • #14   4. aug 2017 Hehe og nu tjekkede jeg lige posen, det er 3x3kg smiley Helt skævt husket herfra smiley

  • #15   4. aug 2017 Jeg bruger omkring 1200 kr. på Ellie. Det er inklusiv træning, dyrlæge, forsikring, foder og diverse smiley

  • #18   4. aug 2017 Jeg bruger mellem 1000-3000 kr om måneden på min labrador. Det er både foder, godbidder, kosttilskud, svømning, dyrlæge, træning, udstyr, prøvegebyrer, forsikring og hendes laserbehandlinger.

  • #19   4. aug 2017 Mine hunde koster ca. dette pr. måned. Pr. hund.

    Foder: 50 kr. (Olivers)
    Forsikring: 230 kr (Agria)
    Godbidder, rå ben og øvrigt udstyr: 100 kr
    Fast afbetaling til dyrlæge: 800 kr. (gælder dog for alle mine hunde, katte og kaniner. Regninger, som der ikke sendes ind til forsikringen, og selvrisiko fra de regninger, der er sendt ind)
    Øvrig dyrlæge/kiropraktor: 500-1000 kr
    (Ja, det er pr. hund. Nogen måneder er der intet og andre måneder er der. Fx har mine 3 hunde kostet 10.000 kr bare i denne uge. En til røntgen, en til sterilisering pga. livmoderbetændelse og en til dyrlæge pga. tarmbetændelse. Her er egen betaling ca. 3500-4000 kr, da en af regningerne ikke kan betale sig at sende ind.)
    Træning: 100 kr. (ca. pr. måned, pr. hund) Vi træner flere forskellige steder, og et af stederne træner jeg "gratis" da jeg selv er træner der..)


  • #21   4. aug 2017 Jeg er glad for, at jeg får sponsoreret foder, godbidder, tyggeben, legetøj og diverse hundeudstyr. smiley smiley

    Alle mine penge går til dyrlæge og kiropraktor...


  • #22   4. aug 2017 Jeg tør næsten ikke skrive det... Men vi bruger ca. 40.000 om året på hundene smiley Året med Penny kostede næsten det dobbelte smiley
    Det er dyrt at have en seriøs hobby, og det løber op med foder, kød, forsikring, træning, udstyr, udstilling, løb, prøver, dyrlæge, overnatning ifm arrangementer osv.
    De år jeg har et kuld hvalpe, hiver jeg i omegnen af 80.000 kr. op af lommen, og dertil kommer endda den frihed jeg køber fra arbejdet i den forbindelse. Men man kan ikke gøre den slags op i penge smiley

    TS hvis du lægger 1000 af pr md, så er du godt dækket ind til en mellemstor hund.


  • #23   4. aug 2017 Jeg synes ikke det er til at sætte op i budget.
    Træning og forsikring koster hver især omkring 115kr. pr. måned.
    Foder koster mig måske 150kr. pr. måned. Det er sådan en ting jeg køber når der er et godt tilbud, så det kan også nemt være mindre.

    Vi har et fast dyrlægetjek om året til omkring 800kr. - så kan der jo være andre besøg udover.

    Godbidder er også sådan noget jeg engang imellem køber større parti hjem ad, så der kan det heller ikke regnes ud for hver måned.
    Legetøj og andet tilbehør er også bare når jeg føler for det, jeg køber bestemt også mere end min hund har brug for smiley


  • #24   4. aug 2017 Jeg tør slet ikke regne på det.

  • #25   4. aug 2017 Jeg bruger ca. 750 kr om måneden til en lille hund. Jeg tænker 1000 kr er meget realistisk, hvis du har en opsparing, du kan tage af, hvis der kommer uforudsete regninger.
    Det kommer selvfølgelig også an på, hvad størrelse hund, vi snakker om.


  • #27   4. aug 2017 Når jeg sidder og betaler kurser eller 2-4 konkurrencer så kan det godt ses på kontoen (og rejsekortet) smiley

  • #28   4. aug 2017 Åha, det er svært at sige.

    Men jeg smider 500,- månedligt til side til dyrlægeregninger, derudover smider jeg 1000,- på min egen opsparing, bla til uforudsete dyrlægeregninger. Cirkus 600,- på mad, ben og godbidder, og regn med gennemsnitligt 300,- på diverse impulskøb af udstyr.. smiley og så er der forsikringer ved siden af. Den lovpligtige ansvarsforsikring er ikke så dyr årligt, sygeforsikring noget dyrere, men priserne svinger.
    Sidste måned kostede Milo mig 6500,- i dyrlæge.

    Gud hvor er det egentligt dyrt at have hund smiley


  • #29   4. aug 2017 Uden at regne helt præcist, bruger jeg et sted imellem 1000-2000 kr på mine hunde om måneden, jeg har en lille og en mellem/stor hund.
    Vi er sådan set afsted til dyrlæge eller kiropraktor hver måned, hvis der går en måned uden, så plejer det at være begge hunde den næste måned.
    Foder koster 350-400 kr om måneden, så køber jeg også godbidder her og der for omkring 100 kr om måneden måske.
    Derudover bruger jeg kosttilskud til den ene hund, ellers går det meste til dyrlægen/kiropraktor. smiley


  • #32   5. aug 2017 Jeg bruger vel omkring 5-600 kr pr måned på mine 4 hunde smiley det behøves ikke være så dyrt;)
    Jeg har en opsparing på 50000 til dyrlæge hvis det bliver nødvendigt, men jeg har faktisk aldrig brugt ret meget på dyrlæge, mine hunde må være sunde nok;)
    Forsikring alm ansvar er indeholdt i vores landbrugs forsikring og koster altså ikke ekstra;)


  • #33   5. aug 2017 Vi sætter i alt 1400 kr. til side om måneden på en speciel konto til vores to hunde (mops). I år har der ikke været specielt mange udgifter, så indtil videre er der overskud, men der har da været tider, hvor der pga dyre dyrlægeregninger har gået lang tid, inden den gik i plus igen.

  • #35   5. aug 2017 Vi bruger ca. 1000 kr/mdr. på 2 hunde af mellem/storstørrelse (28 kg og forventet slutvægt på 25-30 kg) eskl. vaccination, dyrlæge, legetøj og transport til hundene.

    ca. 450 kr./mdr. foder for begge (Essentials) - det er lidt svært at regne på, med en hvalp, fordi fodermængden ændrer sig hele tiden
    320 kroner/mdr for sygeforsikring på begge

    Ud over det, kommer der så træning, som er ca. 100-200 kroner om måneden for begge hunde i DCH, alt efter hvad vi skal træne, hvis vi får lov til at starte der.

    Så inkl. træning og godbidder er det omkring 1000 kroner, men hertil kommer så vaccinationer og selvrisiko ved dyrlægebesøg smiley

    Legetøj, dyrlæge og transport er svært at lave beregning på, fordi det varierer MEGET. Nogle måneder bruger vi intet, andre måneder bruger vi måske 500 kroner..


  • #38   5. aug 2017 Jeg har lige regnet på det - Meget interessant, faktisk!

    På faste udgifter, foder, forsikring, træning og vaccinationer bruger vi i gennemsnit 1600 kr. om måneden - lige under 20000 på et år.

    Herudover kommer der jo alt det andet - Jeg nævner lige det, der falder mig ind fra det sidste år:

    Uforudsete dyrlægeregninger - De har f.eks. haft noget mavehalløj og en øreinfektion indenfor det sidste år
    Legetøj
    Trænings- og konkurrenceudstyr (telt, tøj til hundefører, transportbur osv.)
    Tilmeldingsgebyr ved konkurrencer
    Udgifter og tilmeldingsgebyr ved udstilling
    Ringtræning (udover den alm. træning)
    Svømmehal
    HD/AD fotos og registrering af resultater
    Div. seler, halsbånd og snore
    Godbidder
    Div. dækkener til forskellige formål (f.eks. tørredækkener til bilen efter svømmehal)
    Ny hundeseng


    ... Og sikkert også meget andet, jeg ikke lige kan huske.

    Men i alt, ved en hurtig udregning, omkring 12000 kr.
    Vi har altså brugt min. 2600 kr. i gennemsnit pr. måned det sidste år - 31200 kr. i alt!

    Så fandt jeg da lige ud af, hvor alle mine penge forsvinder hen smiley


  • Natascha I
    Natascha I Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 2
    #41   5. aug 2017 så måske en 1000kr. i måneden? for det skal jo ikke være nogen udstillingshund eller noget fint vel...
    jeg vil rigtig gerne have en SBT


  • #45   5. aug 2017 #39
    Birgitta L - Vi kunne helt sikkert have brugt meget mindre, de helt nødvendige udgifter ligger på 1600 kr. om måneden.
    Der er jo ingen, der siger, man SKAL gå til konkurrencer og udstilling osv. og have fancy udstyr. Som du siger, havde pengene ikke været der, havde vi ikke brugt dem på hundene.
    Og ja, det er to goldens, vi har smiley


  • #46   5. aug 2017 Jeg vidste der kunne komme dyrlægeregninger, men jeg viste også chancen var meget lille så jeg købte Ziva på su. Hun er 15 uger og har med indkøb, legetøj, kurv, medicin, urinprøver, dyrlæge etc kostet 22.000,-

    Det var ikke med i budgettet så nu må hun ikke koste mere!

    Men hun koster et par hundrede kr i foder og et par hundrede i forsikring og et par hundrede til træning (vi kører ret langt) om måneden. Resten kommer an på hvor meget du forkæler og hvor syg den er


  • #47   6. aug 2017 Jeg tør slet ikke regne på hvad jeg bruger på min hund smiley
    Jeg bruger rigtig mange penge på dyrlæge regninger,sidste regning i mandags var på knap 5000 kr til blodprøver smiley
    Så en hunde sygeforsikring er rigtig god at overveje at bruge penge på,for mit vedkommende er den godt givet ud smiley


  • #48   6. aug 2017 Vi har et budget på 1000 kr om måneden, og det dækker fint hans omkostninger.

    I det er en sygeforsikring, så vi ikke ligepludslig skal aflevere 25.000 kr for en eller anden uheldig ting.

    Så personligt synes jeg ikke det er dyrt for en hobby, i forhold til så mange andre hobbyer.



Kommentér på:
Økonomi når man skal ha hund??

Annonce