{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Når man er færdiguddannet... {{forumTopicSubject}}

Jeg afholder mine 3 ugers sommerferie pt. men mangler stadig 13 dage fra at afslutte min uddannelse som kontorass. med speciale i administration.

Jeg har igennem min elevtid ikke haft meget med økonomien at gøre andet end alm. betaling af faktura osv. Løn er kørt af firmaets bogholder samt diverse bogholder opg.

Jeg sidder og søger arbejde med jobstart medio august eller senere, men støder på det problem - 9 ud af 10 opslåede stillinger kræver, at man har praktisk erfaring med kørsel af løn. smiley

Jeg tog fag på skolen med løn og lovgivning, men det er åbenbart ikke nok.

Det er skisme ikke let at skifte spor sent i livet og så opdage, at der ting jeg har overset i den nye uddannelse..

What to do? Er det virkeligt så stor en del af administration at køre løn? En del af mine med-studerende sprang over på økonomi elev pga de sad med løn..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man er færdiguddannet...
  • #1   11. jul 2017 Det kommer helt an på, hvor du søger hen smiley

    Jeg er ansat i det offentlige og sidder i HR, hvor vi har løn. Mange steder hænger løn som regel sammen med økonomikontoret, men her ligger det i HR.

    Vi kører som sådan ikke løn. Vi indberetter en del til løn og resten kører automatisk via vores tidsregistreringssystem, hvor Statens Administration trækker data til de to forskellige lønkørsler, der er pr. måned.

    Vi har flere HK'ere ansat i forkontore eller sekretariater end i HR, hvor vi er 5. Kun to af os sidder med løn. Der sidder en del i Økonomi, men de sidder i debitorafdelingen.


  • #2   11. jul 2017 De færreste nyuddannede har de kvalifikationer, som arbejdsgiveren forlanger. Det handler bare om at få skrevet ansøgningen, så det er tydeligt, at du er Pippi, og det har du aldrig prøvet før, så det kan du helt sikkert.

    Ellers kan du måske bruge de sidste 13 dage på at hjælpe bogholderen med det?



  • #3   11. jul 2017 Og er enig med Julie. Jeg blev ansat uden at kunne en disse af HR arbejdet...ej heller systemerne smiley

  • #4   11. jul 2017 Jeg undrer mig over det er et krav, i betragtning af jeg er i gang med samme uddannelse med speciale i økonomi. (eller er så ny, så har ikke valgt speciale endnu, men det er det jeg gerne vil)

    Ellers må du ud at søge frit, og tage chancen de lige står og mangler dig selvom de ikke har slået stillingen op


  • #5   11. jul 2017 Linda - det var dog rart at vide.
    Jeg er på det private arbejdsmarked, og jeg kommer næppe over i det offentlige, da jeg ikke har kendskab til nogen af de systemer, som der køres med dér.
    De stillinger jeg søger, er en blanding af sekretær/alm administration/assistent til CEO eller lign. i en virksomhed.
    Men de fleste opslåede stillinger kræver, at man har praktisk erfaring med diverse programmer, som jeg ikke har mødt i min elevtid.

    Ang. bogholder - hun kommer kun 1 gang om mdr, og jeg har ikke mulighed for at se hende over skulderen, da min elevplads ikke har set det som værende en del af min uddannelse.

    Den sidste måned før min ferie, har delvis stået på oplæring af den nye assistent samt arbejde i produktionen, imens den nye assistent har overtaget opgaver på kontoret. Når jeg kommer tilbage, så er alle andre på ferie, så jeg får 13 stille dage.

    Jeg havde håbet på at kunne starte op på nyt arbejde direkte efter afslutning på elevpladsen, men det er utopi nu.


  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 94
    #9   11. jul 2017 Et jobopslag er en ønskeseddel. "Når nu vi er i gang, så kunne det også være rart med..." Vær endelig ærlig, men ikke så meget fokus på det du ikke kan.

  • #10   11. jul 2017 vil sige at uanset hvor man søger så skal man altid lære lige de specifikke systemer de lige bruger der hvor man får job ... du kan sagtens søge ind i det offentlige, man lærer systemerne, og de laver alligevel jævnligt om så man skal hele tiden lære ..

    uanset hvilket job man søger vil der som oftest være noget man kan og noget man skal lære...


  • #11   11. jul 2017 Enig med Hanne. Systemerne er ikke anderledes end andre steder...det er bare systemer, der loge skal læres at kende smiley

    At de fleste jobopslag omtaler løn er, at på mindre arbejdspladser har en ansat ofte flere kasketter på. Det er jo sådan man får hverdagen på en mindre arbejdsplads til at fungere smiley

    Jeg ville søge de stillinger, jeg fandt interesante og så satse på, at jeg trods manglende erfaring alligevel er den medarbejder, de søger smiley

    Sæt ikke dit lys under en skæppe...tro på dig selv og vær ærlig smiley

    Jeg sadlede selv om for et par år siden til samme uddannelse (bare inden for det offentlige), så ved godt lidt om, hvad du går igennem smiley


  • #12   11. jul 2017 Isabel smiley Jeg kan ikke springe ud som mand, hvor gerne jeg end vil smiley

    Tak for feedback. Jeg plejer at gå med rem og seler, og når stillingsopslag efterlyser folk med erfaring i diverse programmer, så springer jeg dem over.
    Jeg søger dog en del stillinger, hvor jeg kan se mig selv i det skrevne, selvom jeg ikke har alle kompetencer der kræves.

    Håber der er noget arbejde til mig, det er jo så let at finde arbejde iflg. blå blok...

    Og tak Linda smiley Det er sk*de hårdt at sadle om, og min måde at tænke arbejde på skal justeres stadig kan jeg se. Det er immervæk 2 forskellige verdener at søge som kontorass. istedet for folkeskolelærer... smiley


  • #14   11. jul 2017 Du skal da slet ikke være bleg for at søge noget, selvom du ikke nødvendigvis opfylder alle kravene, og selvom der evt. er nogen systemer du ikke kender.

    Jeg er lidt i samme båd som du. jeg har 5 uger tilbage af min elevtid og er i fuld gang med jobsøgningen (lægesekretær). Jeg har været til et par samtaler allerede, og ved ingen af dem har jeg helt opfyldt kravene - den sidste samtale jeg var til fik jeg mega god feedback på trods af jeg ikke fik stillingen (den var afsat på forhånd - eleven der havde fået lovning på den, gik jeg på skole med. men det er jo det offentlige, og de SKAL slå stillingerne op), og jeg blev kraftigt opfordret ti at søge den næste stilling, fordi de faktisk mente jeg havde alt det de søgte, på trods af de arbejder med et bookingsystem jeg ikke kender og indenfor et speciale jeg har absolut intet kendskab til, udover hvad vi har lært på skolen. Men jeg har arbejdet med noget der ligner og er god til dette - og det var nok for dem.

    Jeg har i øvrigt lige smidt to ansøgninger afsted til region midtjylland, som kører et helt andet journalsystem end her i det sydjyske - det er jeg ikke bekymret for. De fleste IT-systemer er jo bygget op efter noooogenlunde samme principper, så har man en smule intuition, finder man hurtigt ud af det smiley


  • #15   11. jul 2017 Det er nemlig skide hårdt at sadle om, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg har valgt rigtigt smiley

    Jeg kommer fra mad branchen, er uddannet cater, og dette er meget anderledes end det det, jeg kommer fra. Men jeg nyder ikke at vågne op med ondt i skuldre, knæ og håndled smiley

    Nogle gange er det en fordel at være nyuddannet...fx er man billigere i løn og ikke forudindtaget i forhold til opgaverne smiley Så jeg skal nok krydse fingre for, du finder et arbejde smiley


  • #16   11. jul 2017 Ja efter 11 år i detailhandel med at sælge fødevarer besluttede jeg at læse kontorelev også for at skåne knæ led skuldre og prøve en fair løn og arbejde fair arbejdstimer.

Kommentér på:
Når man er færdiguddannet...

Annonce