{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.785 visninger | Oprettet:

Fordele/ulemper ved kastration {{forumTopicSubject}}

Hej. I næste måned er min Amstaff 9 mdr. gammel, og jeg har overvejet at kastrere ham. Kan I fortælle mig nogle fordele/ulemper ved at kastrere min hanhund? Og hvordan det foregår?
Jeg har hørt at det tager 10 dage inden stingene forsvinder, så derfor har jeg overvejet evt. at gøre det i min efterårsferie, for at være sammen men ham hele tiden, så der ikke går noget galt. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele/ulemper ved kastration
  • #2   17. sep 2010 Det er også derfor jeg vil have ham kastreret. Netop for at undgå at han bliver umulig. Han er blevet kønsmoden da han løfter benet når han tisser. Og da min kærestes Amerikanske Billdog var i løbetid sprang han op på ryggen af hende, men han kunne heldivis ikke finde ud af hvad han skulle gøre smiley Men kønsmoden er han. Jeg fik af vide ved dyrlægen at jeg skulle vente til han var 8-9 mdr gammel med at få ham kastreret

  • #3   17. sep 2010 Der en risiko for at hunden bliver angst/nervøs.
    Det fysiske kønspræg kan også blive påvirket.
    Mange hunde har det svært med neutraliserede hunde, fordi de bliver usikre på hvad det er for en.
    Stofskiftet øges og hunden kan blive iriterrende madglad.

    Jeg er ikke enig i at hunden ikke kan udvikle kønsaggression.


  • #4   17. sep 2010 God artikel Henrik!

    For mig er et kirurgisk indgreb noget man gør, når der er medicinsk eller adfærdsmæssig indikation for det, og hvor det er klart, at det løser et konkret problem.

    Kastration kan have fordele og kan have ulemper, som der står i Henriks gode link.
    Og man kan desværre ikke forudsige resultatet.


  • #5   17. sep 2010 For mig at se er der ingen ulemper ved at kastrere. Det er det bedste jeg nogen sinde har gjort for Silas smiley
    Han behøver ikke humpe alt og alle, eller tisse om kap med andre hanhunde. Han er mere rolig og mindre stresset omkring tæver end mange han hunde, og det er super rart.


  • #6   17. sep 2010 Louise ! : Vil det så sige at jeg kan risikere at min hund bliver angst/nervøs hvis den bliver kastreret ?

  • #7   17. sep 2010 Min hanhund kan med alle hunde indtil videre. Uanset race eller køn! Han bliver ikke stresset når der er hunde. Han vil bare over og snakke med dem, når vi møder andre på gåturen. Han står bare helt stille og snuser til dem.

  • #8   17. sep 2010 I den aritkel som Henrik P linker til står der at de hunde de har kastreret med adfærdsproblemer, bare har gjort problemet/problemerne meget værre end de var før! Nu bliver jg forvirret.. Vil det så sige at det er en dårlig ide at kastrere Coco fordi han ikke er særlig god til at være alene hjemme lige nu? (Vi mentaltræner, og han er blevet bedre til at være selv) smiley

  • #10   17. sep 2010 Jeg bor ikke sammen med min kæreste, så tæven er ikke et problem. Men ja jeg har godt hørt om de der kønsagressioner .

    Og min venindes Amstaff er ligepludselig også blevet aggressiv over for andre hanhunde.. Hun tør ikke lade ham være sammen med andre hanhunde. Det er bare kommet ligepludselig. Jeg kan ikke præcsi huske hvor gammelhan er, men jeg mener han er omkring 2½ år gammel Ved ikke om det kan have noget at gøre med at han ikke er kastreret ?


  • #12   17. sep 2010 Der er ingen garanti for, at egetkønsaggression bliver neddæmpet ved kastration.

    Der er undersøgelser der viser, at neutralisering af hunde både har tendens til at øge aggression generelt, øge nervøsitet både ved andre hunde og generelt. Også hos hunde, der ikke i forvejen har adfærdsproblemer

    Desværre er videnskabelige undersøgelser en mangelvare og de få der er, er der ikke mange der har lyst til at tage alvorligt.


  • #13   17. sep 2010 Det er nok det bedste vi har gjort ved Taiko. Hans streesnivu er dalet betydeligt, og han er blevet en gladere og mere samarbejdsvillig hund.

  • #14   17. sep 2010 Rollo, umiddelbart synes jeg ikke det er så ansvarligt at lave et indgreb på en hund, hvor der er en risiko for øget aggression og angst hos en race, der har det lidt i sig i forvejen.

    Jeg er ikke imod kastration, men jeg er imod at man laver kirurgiske indgreb, der har store konsekvenser for hundens liv på mange fronter, når der ikke ligger en sundhedsmæssig indikation for at gøre det.

    Jeg mener ikke at en hanhund får et bedre liv eller et lettere liv - det handler ganske enkelt om at man som ejer tilpasser, opdrager og stimulerer sin hanhund.

    I forhold til at få hvalpe - det er ret enkelt. Hold hunden væk fra løbske tæver.



Kommentér på:
Fordele/ulemper ved kastration

Annonce