{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kastration.
  • #2   19. okt 2016 Hos kastrerede huskies har jeg observereret følgende:
    -Overdrevet produktion af underuld (pelsen fælder året rundt og 'kruser' flere steder)
    -Nedsat drive
    -Overvægt
    -Øget vækstperiode når kønshormonerne fjernes på for ung en hund. (Hundene bliver for høje og proportionerne forskydes)
    -Problemer med at blive genkendt som hhv han/tæve fordi lugten forsvinder. Dette kan være et kæmpe stort problem for både hunde i flok og enehunde der søger legekammerater. Ofte ender det i adfærdsproblemer.

    Nedsat drive er klart hvad folk kalder 'en nemmere hund', men det er jo ikke meningen at racen skal være nem, så hvorfor begive sig ud i en hel masse bivirkninger for dét formål?
    Man kan i stedet vælge en race, der passer til en selv.
    Der er kun meget få tilfælde hvor jeg ville anbefale en kastration af en slædehund, netop pga de mange følger der kan komme.


  • #3   19. okt 2016 Den ret begrænsede forskning, der ligger om kastration af både hanner og tæver fremhæver øger aggression, øget usikkerhed, taktilskyhed, øget gøen, pelsproblemer, inkontinens hos tæver, nedsat forbrænding (overvægt) som de mest markante problemer.
    Derudover, naturligvis, risikoen der følger et kirurisk indgreb.

    Fordele må være nedsat risiko for visse typer kræft og regulering af adfærd som følge af for voldsom produktion af kønshormon.


  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 94
    #5   19. okt 2016 Malene har sagt meget af det.
    Egne observationer (som naturligvis er ganske uvidenskabelige): Væksten bliver virkelig fucked up ved tidlig kastraktion, langbenede og trangbrystede bliver de.
    ulden, mat og for rigelig pels har jeg set rigtig meget af.
    Usikre hunde der får det endnu værre (så måske er det ikke undersøgt nok til at kunne afskrive det som en myte?)
    Til gengæld ser jeg ikke faldende drive, her tænker jeg meget på udenlandske konkurrencehunde. Jeg har selv en kastreret han som bestemt ikke mangler drive. Det kunne måske have noget at gøre med familiehunde der "får lov" at blive sløve og overvægtige?
    Fordele: alt hvad der har at gøre med sex, så ved totalt oversexede hanner, ville jeg seriøst overveje det.



  • #8   19. okt 2016 Personligt har jeg kun haft kontakt med hanhunde, som er blevet kastreret, hvor det har hjulpet på deres kønsaggression. Hvilket jo herinde i "storbyen" har været en stor fordel og gjort hundenes (og derved ejerens naturligvis) liv mindre stressfyldt.

    Ift. manglende drive, som Griffen siger, og lidt hvad jeg læser ud af Pia K's indlæg, så handler det om, at nogle (ikke alle) hunde lettere tager på, når de er neutraliseret, og nej, en tyk hund gider ikke bevæge sig, selvfølgelig ikke, det er jo super hårdt. Det kan jeg i den grad skrive under på, da Coco en overgang var oppe på over 9kg, da hun var yngre (og ikke steriliseret). Jeg slankede hende ned til 7,5kg og fik en energibombe uden lige! Idag er hun steriliseret og ligger på omkring 8,3kg, hvilket jeg gerne så var mindre, men ja, det er sgu svært med en neutraliseret hund smiley Til gengæld er hun blevet langt mere aktiv, da humøret er steget markant af at komme af med hormonerne, så hun aktiverer sig selv mere på vores ture, og går gerne lange ture op og ned ad bakkerne ude i skoven smiley


  • #9   19. okt 2016 Hvad er taktilskyhed ?

  • #10   19. okt 2016 Jeg har også læst en masse om det, da jeg har en hanhund og en tæve, og det er planen at hanhunden skal kastreres. Afhængig af en masse ting. Personligt har jeg kun erfaring med én hund der er kastreret, mine forældres samojed - han har ikke ændret sig specielt meget og er nem at have med at gøre altid. Der er selvfølgelig den fordel at de har mindre tendens til at strejfe.
    Min Nellie (tæve) er steriliseret, og det eneste der er ændret ved hende er at hun har en lille smule nemmere ved at tage på (ingen stor forskel), og faktisk er hendes pels blevet blødere. Hun er dog stadig lige så tosset som hun altid har været. smiley


  • #11   19. okt 2016 Jeg fik min første hanhund kastreret på grund af for meget eget kønsaggression. Han var 1½ år gammel på det tidspunkt, og jeg følte, at det tog toppen af problemet, men heller ikke mere end det. Set i bakspejlet med lidt mere erfaring, er det muligt, at den forbedring, jeg så, lige så meget skyldtes, at han blev voksen.

    Han fik ændring af pelsen, men den var til at holde. Han vedblev at være meget hanhund, og andre hunde var ikke i tvivl om, hvad han var. Han vedblev også med at være en selvsikker og selvbevidst hund.

    Han var en livlig, legesyg hund, faktisk lidt en vildbasse, og det ændrede sig heller ikke. Muligvis derfor blev han heller aldrig tyk, men vedblev at være en slank livlig hund.
    Man hører så ofte, at neutraliserede hunde bliver for tykke, men det er jo altså ejerens ansvar, at det ikke sker. Ud over Sandy, der blev kastreret, har jeg haft en del tæver, der er blevet steriliseret, og de har heller ikke fået lov at blive tykke. Hos nogen af dem har jeg måtte sætte foderrationen lidt ned, og ja, nogen af dem føler sikkert, at jeg sulter dem, men hellere det end at de først for lov at blive for tykke og så skal tabe sig en hel masse.


  • #12   19. okt 2016 Jeg håber selvfølgelig ikke at min hund skal kastreres men hans ene testikel ser lidt anderledes ud og skal have fat i dyrlægen snart (muligvis idag), han fungerer godt som en intakt hund rent hormon mæssigt vil jeg mene.
    men hvis der er noget galt, så skal han jo højst sandsynligvis kastreres.

    Så vil gerne forberede mig nogenlunde hvis det er tilfældet.


  • #13   19. okt 2016 Velbekomme, Isabelle smiley

    Informationen kommer fra en udgave af "Hund og Træning" så vidt jeg husker Februar 2010.

    Lene, Taktilskyhed er værgring mod berøring.

    I forhold til drive, som nogle skriver om, så er der i min race en markant oplevelse af nedsat byttedrift hos kastrerede hanhunde. Og her taler vi arbejdende hunde.
    Kun hos hanner, ingen forandring hos tæver hvad det angår.



  • #14   19. okt 2016 DH, hvis der er noget galt kan du jo nøjes med at få fjernet den syge testikel.

  • #16   19. okt 2016 Det kommer vel an på hvad det er ikke?

  • #19   19. okt 2016 Jeg har haft tre kastrede hanner igennem årene - to hyrdehundeblandinger og så Aqui nu.

    Det eneste, der har ændret sig med de tre, har været interessen for (løbske) tæver, og så har det liiigge taget toppen af, hvis de har haft tendens til at spille smarte overfor andre hanner. Det har gjort det nemmere, at have dem løs med andre hunde, og det har givet lige 10% mere fokus på træningspladsen.

    Ingen af dem har ændret pels, drive eller anden adfærd - og ingen af dem har været/er overvægtige. Aqui er stadig 100% hanhund med stor ansvarsfølelse overfor resten af flokken og masser af attitude og udstråling.


  • #20   19. okt 2016 CH, det med drive kommer måske også an på, hvad hunden bruges til. Min var jo ikke brugshund, så jeg kan bare sige, at hans lyst til leg, bevægelse, vagtsomhed m.m. ikke ændrede sig. Desværre heller ikke hans jagtlyst, og sådan noget bør en pyr ikke have for meget af, men det vidste han ikke.

    Men i USA bliver mange pyreneere brugt som arbejdene vogterhunde, og de fleste af dem er kastrerede. De er helt vilde med at kastrere i USA. Og fra hvad jeg har kunne læse mig til, er det ikke mit indtryk, at de ikke er fuldt ud lige så gode vogtere som de fertile hanner.


  • #22   19. okt 2016 Han bliver 2 år til januar og er en papillon, så hvis han skal kastreres er det vel ikke for tidligt?

  • #23   19. okt 2016 Taktilskyhed har jeg så ikke mærket noget til hos nogen af mine neutraliserede hunde.

    Men, Isabelle, jeg har oplevet, at hundene virker lidt mere ømskindede i forbindelse med pelspleje, når de bliver ældre. Og det er uanset om de har været neutraliserede eller ej, eller om hvornår det er gjort.
    Du tror ikke, bare det kan være det, der er problemet med Kela. Vi kommer ikke uden om, at det er en hårdere omgang for en hund med kastratpels at blive børstet igennem, og er den samtidig blevet lidt mere ømskindet pga. alder, så skal det gøres lidt mere forsigtigt.



  • #26   19. okt 2016 Vi har en kastreret han og tæve. Det eneste, der er med hanhunden er, at han har øget pelsproduktion. Ikke noget der genere ham eller os, men det ser lidt skørt ud. smiley
    Andre hunde kan ikke helt finde ud af om vores tæve er i løb eller ej, så nogen hanhunde kan godt være lidt ekstra interesseret i hende. Det sker heldigvis sjældent, og sker det, så går vi jo bare videre.

    Begge blev kastreret som 5½ måneders, det var lidt for tidligt mht. deres adfærd. Vores anden tæve vil være 1½-2 år ved kastration. smiley

    Vores hanhund er kun interesseret i løbske tæver, hvis de er sammen i længere tid, dvs. ikke på gåture, men da vores egen tæve var i løb var han meget interesseret i hende.

    Vores hunde kan ikke få nok af nusning af både os og andre mennesker. De har intet imod at man røre dem, men de vil ikke have at fremmede mennesker løfter på dem, så bliver de usikre - forståeligt nok.


  • #28   19. okt 2016 "...du skal vide, at der herinde ofte er en generel modstand mod kastration af hanhunde"

    Det er vist en sandhed med modifikationer... Der er vist ret ligeligt fordelt.

    Men heldigvis er der i højere grad nu end tidligere folk, der er kritiske overfor brug af kastration pr. automatik.
    Det er i øvrigt ret nyt - det er kommet inden for de sidste 6-7 år og det glæder mig, at argumenterne har betydet noget.

    Jeg har aldrig set nogen argumentere mod kastration, hvis hunden har fejlet noget i sine testikler eller som følge af for stor produktion af testosteron.



  • #29   19. okt 2016 Altså det med taktilskyhed er ikke noget jeg sidder og finder på, der er forskere, der har fundet den sammenhæng ved en metaanalyse af en hel bunke små undersøgelser.

    Så at Isabelle oplever det, som de observerede, er vel ikke så usandsynligt?


  • #32   19. okt 2016 CH, jeg tror da bestemt heller ikke, det er noget, du finder på. Jeg undrer mig bare, fordi jeg aldrig har hørt om det før, hvorimod ældre hunde, er ikke er så glade for at blive børstet grundigt har jeg oplevet ved mange af mine egne.

    Selvfølgelig er det ikke usandsynligt, at Isabelle kan opleve det med en af sine hunde, og nu har hun jo også uddybet det lidt.


  • #33   19. okt 2016 Der er jo rigtig mange egenskaber ved vores hunde, som vi blot registrerer og ikke nødvendigvis leder efter sammenhænge i forhold til. Eller omvendt, at vi finder sammenhænge i mellem ting i lidt overdrevet grad.
    Det er derfor, vi har så hårdt brug for at der bliver kigget på det af forskere.

    Og det eneste, vi har at forholde os til lige nu er den metaanalyse, jeg refererer til.
    Og ser ret tydeligt tendensen til at "bortforklare" resultaterne eller afvise fordi man ikke selv har oplevet dette eller hint...

    Det er lidt ærgerligt nu, det er det eneste, vi i virkeligheden har at forholde os til, som er en smule objektivt.


  • #34   19. okt 2016 Muligvis, men nu spørger ts om egne oplevelser, og vi har haft debatten så mange gange herinde, og det er første gang, jeg oplever, at det bliver nævnt, så selvfølgelig undrer jeg mig da.

    Var der noget i artiklen om hvor udbredt taktilskyhed er hos neutraliserede hunde ?


  • #35   19. okt 2016 Jeg husker det ikke i detaljer, det er jo trods alt næsten 7 år siden artiklen udkom nu (ville være rart med lidt dugfriskt på området!!)

    Men det er jo så at finde i kilderne, om ikke andet.

    Så vidt jeg husker forekommer taktilskyhed mest hos de kastrerede tæver, men jeg kan huske forkert...

    Det har i øvrigt været nævnt før herinde - for det ved jeg, at jeg har gjort smiley


  • #36   19. okt 2016 Ja, okay. Jeg ser trods alt ikke alt, der kommer herinde smiley

  • #37   19. okt 2016 Alt viden er fint, jeg ved bare der er forskellige holdninger, så det var mest derfor jeg spurgte hvad folk selv havde oplevet.

    Jeg vil gerne sætte mig ind i hvilke problemer og fordele det kan have, hvis det bliver nødvendigt.

    Han er temmelig usikker og jeg frygter at det kan blive værre ved kastration.


  • #39   19. okt 2016 Jeg har lige snakket med ham (viste ham en video), jeg skulle måle det og så tjekke igen om en måned, hvis den vokser så er det bare at komme afsted.
    Det bliver højst sandsynligvis kun den ene, der bliver fjernet hvis det er. smiley


  • #41   19. okt 2016 Jeg har skam heller ikke haft planer om kastration, men hvis der er noget galt så må det jo være sådan.

    Dyrlægen sagde også at det nok ville være bedst at kun fjerne den ene, hvis den ændre sig. smiley


  • #42   19. okt 2016 Manfred blev kastereret af to grunde, den største var han har en sygdom der gør jeg ikke kan bruge ham i avl og jeg ønsker ikke flere hanhund, kun tæver. Den anden var han mente han skulle styre træningspladsen og havde så svært ved koncentere sig på agility banen, mit i løb stoppede han op og skulle lige tjekke andre ting ud.

    Jeg har fået verdens bedste træningspartner og jeg kan have højløbske tæver her hjemme hvor han bare snuser til dem. Plus jeg har en hund der vejer det han skal og spiser (han ville ikke spise mere end 70-80g før og nu spiser han op)

    Det eneste ulempe var han blevet lidt usikker ved mød af hunde i snor og så han begyndt at flyve på vores hegn når der kommer nogle bestemte hunde forbi, men ved ikke om det er fordi han mangler kugler eller det fordi vi har fået en tæve i huset.



  • #44   19. okt 2016 Han kan gå i nærheden af andre tæver i løbetid uden at reagere særlig slemt, han fungerer i det hele taget godt som en intakt hanhund.

    min største bekymring ville være hans nervøsitet, han er ved at have okay selvtillid men det kan en kastration jo "ødelægge" ved nogle hunde har jeg læst mig frem til?

    dog har jeg ikke noget valg hvis der er noget galt med begge, det finder jeg så ud af og holder godt øje med ham.
    vi håber at han slipper for sådan et indgreb smiley


  • #45   19. okt 2016 Pia, har Aron taget 8 kg på EFTER han blev kastreret?
    Det lyder godt nok voldsomt smiley Altså jeg mener, så mange måneder siden er det jo heller ikke at han blev kastreret.


  • #46   19. okt 2016 Der er mange ulemper ved kastration, som allerede er nævnt, og du får nok ikke nogen til at sige, at de har fortrudt kastration af deres hund, da det ville være at skulle indrømme en fejl.

    Jeg kommer ikke til at forstå, at nogen skærer i en hund uden grund, og i 9 ud af 10 tilfælde gør hanhundeejere det for at gøre livet nemmere for dem selv. De kan altid fortælle om en masse problemer, som bare umuligt kan trænes væk. Oftest er modningsfasen frygtelig, men størstedelen af de hunde falder til ro med alderen, og uden kastration. Hanhundeejere leder efter quickfix, da nemme løsninger bare fungere bedre end "hårdt" arbejde.

    Sygdom er en helt anden ting, og ja så gør man, hvad der er nødvendigt.


  • #49   19. okt 2016 Elton nej ... med så ung hund ville jeg se tiden an.. han fejler jo intet.. unghund ja, men det bliver oftest "kloger" med alderen og fornuftig træning.



  • #51   19. okt 2016 Jeg ville slet ikke overveje det...

  • #52   19. okt 2016 Vil se hvordan han er når han er over 1 år. Her er der ingen der render i rumpen eller prøver at min han. Men han var 1 1/2 da han fik sine kappet. Ellers prøv den kemiske

  • #53   19. okt 2016 Min er kastreret... inden jeg fik ham... jeg oplever rigeligt af intakte hanner, som vil hoppe på ham fordi han lugter forkert. Flere tror jeg har en højløbsk tæve fordi han lugter som han gør, så det ville jeg gerne have været foruden.


  • #54   19. okt 2016 Jeg har intet mærket på min hanhund efter kasteration. Jo bevares, hans pels er har da ændret sig en smule og han fælder måske en anelse mere end inden.

    Han har slet ikke ændret sig mentalt overfor andre hunde - hverken eget køn eller modsat. Han er stadig lige så glad for andre hunde.

    Synes heller ikke drivet i vores arbejde har ændret sig, så alt i alt en god beslutning for os smiley

    Han blev primært kastereret pga. han var meget påvirket af tæver i løbetid. Dvs. Ingen kontakt, mistede appetitten, stod konstant og piv i vinduet. Vi har rigtig mange tæver i nabolaget og desværre vælger de jo ikke løbetid i samme periode smiley Nu er han kun påvirket af dem, hvis vi møder dem på vores vej og der skal de virkelige være højløbske og hvis der er en højløbsk tæve på træningspladsen kan han også være helt rundforvirret. Han var meget styret af hormoner inden....


  • #56   19. okt 2016 Pia, hvad vejer han nu og hvad skal han ned på?
    Det lyder altså fuldstændig sindssygt med 8 kg. på så få måneder smiley
    Min Schæfertæve har tabt 8 kg og er nu pæn at se på smiley
    Jeg har ændret i foderet, mængden og kørt vådfoder og råt indover.


  • #57   19. okt 2016 Største risiko ved kastration, er helt klart skodpels. Har selv 2 kastrerede hanhunde, hvor den ene er langhåret, med mega, mega meget underuld.
    Har selv haft flere kastrerede hanhunde, og kendt en del kastrerede hanhunde, og har kun oplevet 1 gang at det gav en voldsom adfærdsændring (angst).
    Generelt er jeg ikke begejstret for at kastrere hanhunde, fordi konsekvenserne ikke er undersøgt ordentligt. Men ved sygdom ville jeg ikke tøve med at kastrere.


  • #58   19. okt 2016 Det er kun hvis der er noget galt, at han skal kastreres.

    vil bare gerne forberede mig hvis nu. smiley


  • #59   19. okt 2016 Det er også en god idé at være godt forberedt, men desværre kan ingen spå om hvordan det kommer til at påvirke din hund, hvis det ender med en kastration.

  • #60   19. okt 2016 Det er stadig godt at vide hvad der kan ske.

  • #61   19. okt 2016 Helt enig smiley Skodpels, overvægt og angst/usikkerhed er de værste bivirkninger, men mange oplever heldigvis ingen af de nævnte bivirkninger.

    Vær obs på at det ikke nødvendigvis fjerner kønsdriften, og en kastrat stadig er i stand til at parre en løbsk tæve.


  • #62   19. okt 2016 Han er ikke rigtig interesseret i tæver, han har aldrig gidet tæver sådan rigtig.

    Han har haft andre problemer som gør at han ikke er så glad for fremmede hunde men dem han kender elsker han og det er alle hanhunde indtil videre. smiley


  • #63   19. okt 2016 Ok, så bliver det da ikke et problem med løbske tæver smiley

  • #64   19. okt 2016 Det eneste jeg har lagt mærke til er at han har en tendens til at slikke jorden når der er en tæve i løbetid, det er sådan set det. smiley

  • #65   19. okt 2016 Man har jo lov at håbe på at han mister interessen for lækkert tævetis, hvis han bliver kastreret smiley
    Det gjorde min første kastrat. Han gik fra at synge kærlighedsserenader hele natten, til helt at miste interessen for damer.


Kommentér på:
kastration.

Annonce