{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Kastration??? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er en pige på 12 år som har den mest fantastiske lille vovse-hvalp på 7 måneder smiley smiley smiley
Han er en dansk svensk gaardhund, og er derfor meget livlig, hvilket jeg virkelig godt kan lide. Problemet er bare at mine forældre syntes at han skal kastreres, hvilket jeg er virkelig usikker ved, der er nemlig mange som siger, at hanhunde mister deres energi, og dermed bliver mere "sløsede" hvis de bliver kastreret.
Jeg ved virkelig intet om kastration, og jeg vil virkelig gerne have nogle råd til hvad der ville være smartest at gøre ved min lille hanhund. Jeg har også hørt at man skal kastrere hunde tidligt, og det forstår jeg virkelig ikke. Har det noget at gøre med at hunden bliver endnu mere "sløset" hvis den bliver kastreret senere??? smiley smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration???
  • #1   18. okt 2015 Hvorfor vil de kastrere ham?
    Der er absolut ingen grund til kastration, hvis ikke der er problemer, at hunden fx. pines i en ekstrem grad over løbske tæver smiley Og jeg ville slet, slet ikke kastrere så tidligt.


  • #2   18. okt 2015 Ok tak for rådet smiley smiley

  • #3   18. okt 2015 Der er ingen grund til at kasterere hvis hunden ikke fejler noget som skyldes for meget testosteron (mandligt kønshormon). Skal det endeligt gøres, så bør hunden efter min mening være helt voksen, altså omkring 2-3 år.

    Kastration kan have en række negative bi-virkninger, for hunden.


  • #5   18. okt 2015 Hvad er i øvrigt årsagen til dine forældre vil kasterer ham?

  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #6   18. okt 2015 At hunden er en vildbasse og er 7 måneder er blot et sundhedstegn. Det er jo en hvalp. smiley

    Vil også sige hunden skal være 2-3 år.
    Og hvorfor skal han kastereres?
    Snak evt. med jeres dyrlæge omkring det. Dyrlægen vil kunne fortælle om fordele og ulemper ved det.


  • #7   18. okt 2015 Mine forældre er bange for at Vaks løber væk for at parre sig med tæver, og vi bor tæt på en stor vej, så det ville være forfærdeligt hvis han løb væk. Vi vil gerne have at han kan fortsætte med at løbe frit rundt uden at stikke af, men det kan hanhunde vel ikke når de er kønsmodne, og kan lugte tæver i løbetid??? Det er da også noget med at hanhunde ikke "ved" at de er blevet kastreret, hvis de vænner sig til at de er en hanhund???

  • #8   18. okt 2015 Uheld kan jo ske, men selvfølgelig løber han ikke væk, hvis haven er forsikret ordentligt og de har ham i snor, hvis ikke der er et stabilt indkald smiley Intakte hanhunde stikker ikke bare af i rus hvis de lugter en tæve smiley

  • #9   18. okt 2015 Alle hunde kan strejfe, det er jeres ansvar at sørge for at det ikke sker.

    Jeg synes i øvrigt ikke om at man vælger at skære i hunden, for ens egen bekvemheds skyld.


  • #10   18. okt 2015 Ja den slags kan jo ske, jeg har haft en hanhund der simpelthen ikke kunne holdes hjemme så snart der var tæver i løbetid smiley

    Jeg har fået min Anton kastereret sidste år, og han er bestemt ikke blevet mindre livlig af den grund, han er en sand spilopmager og krudtugle smiley


  • #11   18. okt 2015 Kato er også kasteteret og han er bedstemt ikke blevet mere doven eller hvad han så kan kalde det

  • #13   19. okt 2015 Min jack russell terrier blev kastreret da han var ca. 2 år. Han havde det ganske enkelt elendigt, når tæverne var i løbetid. Det var med meget store overvejelser, for jeg har aldrig før måtte kastrere mine hanhunde, de har altid kunne trænes til, at lade løbske tæver være. Din hund skal være mindst 2 år før du overvejer en kastration Og inden det sker, så prøv en kemisk kastration, virker den er der stor sandsynlighed for, at en rigtig også virker

  • #14   19. okt 2015 Prøv at bed dine forældre at overveje perspektivet i det.

    En kastration opfattes som værende noget helt almindeligt, hurtigt gjort, rutinepræget og uden de store komplikationer. Men det er altså lidt af en misopfattelse.

    Det er kirurgi - man bedøver hunden, man skærer i hunden. Man fjerner kønshormonproducerende kirtler, som har enorm indflydelse på hundens øvrige kemiske balance i kroppen.

    Det står overfor at sætte hegn op og lære hunden indkald...

    Det virker heeeelt tosset at lade en sund og rask hund gennemgå kirurgi og rode med dens kemi for at undgå opdragelse og et hegn.

    De to ting synes jeg ikke må stå overfor hinanden - det bør være en selvfølge at man som hundeejer opdrager hunden og gør alt man kan for at passe på den uanset dens hormonstatus.

    En hund bør kastreres hvis der er sygdom i kønkirtler eller hormonniveauet tager alt for meget livskvalitet fra HUNDEN. Ikke for at mennesker skal have det lidt lettere...



  • #15   19. okt 2015 Vi har fået kasteret Anton for at VI kan have det bedre, med Dana`s løbetider, sikke en masse bøvl, og hunde der skulle holdes adskilt eller sendes på ferie i så lang tid 2 gange om året.

    Sikke nogen forfærdelige mennesker vi er smiley


  • #16   19. okt 2015 Forfærdelige.. Måske, det ved du bedst.

    Egoistiske.. ja.


  • #18   19. okt 2015 Selvføgelig er vi da egoistiske, det er alle mennesker, selv du !!

    Maj Britt med sin jacks er også super egoistisk, hun skulle da bare træne ham ud af det.

    Du gør et større nummer ud af det end godt er, det næste bliver vel at man piller mandommen ud af hunden.

    Rigtig mange hanhunde fungere fint efter kateration, og Anton er en af dem smiley


  • #19   19. okt 2015 Jamen så er det jo godt at vi ikke bor i sverige ...Ikk ?

    Der er pitten jo også tilladt smiley

    Det er ikke alle love og regler sverige har som er ønskelige i Danmark smiley


  • #20   19. okt 2015 Jeg skriver lige præcis hvad jeg mener om det, der bliver spurgt om.

    Du kan sige hvad du mener om sagen, men bland mig udenom, tak.


  • #21   19. okt 2015 Det er et debatforum, jeg har ret til at mene og skrive hvad jeg mener, også hvad jeg mener om din mening .

    Ønsker du ikke at bestemt brugere skal kunne svare på dine indlæg, må du lave din egen tråd, og holde de pågældende brugere uden for den smiley


  • #23   19. okt 2015 Så lige meget om man kastrerer eller ej kan en hanhund ikke løbe frit rundt???
    Vi har talt med en dyrlæge (som vi kender privat) om det, og hun har selv en hanhund som er kastreret, og den kan godt løbe frit rundt.
    Vaks kommer for det meste når vi kalder, men vi tør ikke at løbe den risiko.
    Desuden bor vi ret isoleret inde i en skov, så han har vel ikke noget at løbe væk efter??(den nærmeste tæve bor ca. 1 km væk.)???
    Han skal helst kunne løbe frit rundt, for han elsker at fange mus og muldvarper i stalden, på marken, i skoven og i haven... smiley smiley


  • #25   19. okt 2015 Indtil videre har vi slet ikke haft nogle problemer med at han løber frit rundt smiley

  • #26   19. okt 2015 Er det jeres egen private skov?
    Hvis ikke, så må den ikke løbe løs der uanset om den er fertil eller ej.

    Der er masser af kastrater, der strejfer - det eneste en kastration gør i den forbindelse er at (for det meste) at tage kønsdriften væk, den fratager ikke hunden lysten til at futte hjemmefra af andre årsager.

    Så ligegyldigt hvad, skal hunden jo opdrages. Måske kommer den til at kunne gå rundt på jeres egen matrikel, måske gør den ikke. Det afhænger meget af jeres indsats for det.

    Men uanset må den udelukkende være løs på jeres grund, hvis den ikke er under fuld opsyn og kontrol.


  • #27   19. okt 2015 Den er kun løs i vores egne skove, og jeg ved godt at de godt kan strejfe selvom de er kastrerede, men hvis de bliver kastreret tidligt vænner de sig vel til at de ikke er hanhunde, og lader dermed være med at strejfe pga. tæver???

  • #28   19. okt 2015 Der er ikke nogen garanti for, at kønsdriften forsvinder fuldstændig. Således er der eksempler på hanner, der parrer tæver trods manglende testikler.

    Men - i princippet, ja. De strejfer ikke efter tæver. Men det behøver de jo altså heller ikke at gøre selvom de IKKE er kastrerede.
    På den anden side kan der være tusind andre ting, de kan finde på at strejfe for - og det er jo ligeså problematisk.

    Hunden skal opdrages og trænes uanset.
    Og helt ærligt - why fix what ain't broken. Ingen aner om hunden vil få et problem med det eller ej - hvorfor ligefrem skære i hunden for det?


  • #30   19. okt 2015 Problemet er jo at hvis vi skal kastrere ham skal vi gøre det snart, for ellers bliver han ved med at være hanhund indeni, det er vel ligesom med heste: hvis de bliver kastreret sent, tror de at de er hingste, og kan derfor ikke gå på fold med hopper i løbetid??? smiley

  • #31   19. okt 2015 Vi overvejede også en tæve, men min lillesøster, som også var den som plagede om en hund, VILLE have en han, så det fik hun selvfølgelig... smiley smiley

  • #32   19. okt 2015 Forholdene omkring heste og hunde i denne forbindelse er ikke sammenlignelige.



  • #34   19. okt 2015 Ej du kan ikke sammenligne det med heste smiley Undrer mig også kraftigt over hvorfor i overhovedet har anskaffer jer en hanhund. Vent, det er ikke sikkert der overhovedet opstår problemer. Og i slipper ikke for opdragelse og træning alligevel smiley

  • #36   19. okt 2015 Vores hanhunde strejfer ikke efter tæver, men naboen har lige fået heste til at gå på deres mark, som støder op til vores have, og dem kan hundene finde på at rende over til - af hensyn til hestene, har vi dem derfor altid under kontrol... Dvs., at de kun render frit, hvis vi er ude, og kan forhindre dem i at løbe over og forskrække hestene.

    Opdragelse og hegn ville jeg anbefale i dette tilfælde smiley


  • #37   19. okt 2015 Som jeg skrev tidligere, er min nuværende hanhund den første jeg har måtte kastrere. De andre hanhunde jeg har haft, var alle trænet til at lade løbske tæver være. Det er skam forsøgt med ham her, men hormonerne tog alt for meget over.
    Jeg har gået til træning og opvisning med de tidligere hanner, hvor der også var løbske tæver. Og det foregik helt uden problemer.
    Så inden i skærer i hunden, så træn med ham, han vil have godt af det


Kommentér på:
Kastration???

Annonce