{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Dyrlæger der udtaler sig om adfærd. {{forumTopicSubject}}

Jeg må indrømme at jeg har det noget svært med dyrlæger der udtaler sig om adfærd, uden egetlig at have ret meget (ny) viden om det. Dyrlægerne uddannes sådan set "kun" til at vide noget om hundes fysiologi, sygdomme osv. Ikke til at vide noget om adfærd. Self. sker det det at dyrlæger uddanner sig videre inden for adfærd, og så er det en anden sag.

Det vil så sige at mange dyrlæger ikke har mere viden om hundeadfærd end andre. Problemet er så at folk generalt stadig er meget (!) autoitetstro og derved ikke stiller sig særlig kritiske når dr. dyr lukker en masse varm luft ud. Hvor ofte har man ikke hørt (læst) folk herinde sige "Min dyrlæge siger at min hund er dominant, bør få hvalpe fordi den bliver indbildt drægtig, osv osv."

Hvad mener i og har jeres dyrlæge noget reel viden om hundeadfærd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæger der udtaler sig om adfærd.
  • #1   14. nov 2010 Jeg har faktisk ikke oplevet at nogle af de dyrlæger vi har brugt gennem årene har udtalt sig om adfærd.
    Dog har der været en enkelt mente, at min første hund var nervøst anlagt og at han skulle aflives - noget af en fejlvurdering hun fik lavet der, som vi naturligvis ikke handlede på. Denne dyrlæge var kun kortvarigt ansat på den pågældende dyreklinik og vi brugte hende ikke igen.

    Jeg synes det er fint, at en dyrlæge giver sit besyv med, men det ville være dejligt, hvis vedkommende understregede, at det ikke er her, han/hun har sin spidskompetence og derfor IKKE er en autoritet på området.
    Mange stiller sig ikke kritisk overfor sin dyrlæges ord. Og det er en fejl. Helt generelt, IMO.



  • #2   14. nov 2010 Vores blander sig ikke i dyrenes adfærd... De har en hundetræner tilknyttet som de overlader den slags til smiley

  • #3   14. nov 2010 Jeg synes så til gengæld, der er alt for mange, som ikke har tiltro til deres dyrlæge. Og det er jo trist. Det er jo en stor tillidssag, at vælge dyrlæge.

    Jeg har været utrolig glad for mine dyrlæger. De har som regel selv haft hund, og masser af erfaring.

    Jeg tror problemet opstår, når vi synes de kun er ude efter at tjene penge.


  • #4   14. nov 2010 Min dyrlæge har erkendt at hun ikke ved så meget om adfærd som jeg gør. Vi får ofte en lille snak om emnet når jeg er der med hundene. De har så en af veterinær sygeplejerskerne der har uddannetzsig inden for adfærd.

  • #5   14. nov 2010 Vi har lige haft en adfærdskonsultation ved min dyrlæge og hans foreslag og ideer var mere up to date end så mange andre alm hundefolk jeg har mødt smiley så positiv overraskelse! Men han tilbyder jo så også decideret hjælp til adfærdsbehandling og må have en ekstra uddannelse ud over dyrlægen

  • #7   14. nov 2010 Min har ikke en disse viden om adfærd, racer eller noget i den dur, og han bliver udskiftet næste gang vi skal noget.

    "Lulu er en pitbull."
    "Ejere skal selv dokumentere racen for de hunde der er født FØR hundeloven trådte i kraft. "
    "Du må ikke lege med en muskuløs hund, da den så bliver agressiv og vil overtage styringen."

    Bare nogle af de ting han har brilleret med i løbet af de sidste par år.


  • #8   14. nov 2010 Der måske nok en tilsnigelse at skrive, at dyrlæger kun er undervist i fysiologi.
    Dette er en del af studiet, der også indeholder anatomi, patologi, farmakologi, mikrobiologi, genetik - og rigtig meget andet. Herunder etologi.



  • #10   14. nov 2010 Jeg stoler 100% på mine dyrlæger. De kender mig og ved hvad jeg står for. Og de VED at jeg kender mine hunde bedre end de gør, så HVIS der er noget adfærdshalløj jeg snakker med dem om (det sker meget sjældent), så taler vi tingene igennem og de kan give råd og vejledning, men de ved også at i sidste ende gør jeg som jeg synes er bedst. Men det er da altid dejligt at få gode råd og tips:-)

  • #11   14. nov 2010 Jeg er så heldig at min dyrlæge er uddannet adfærdsbehandler og det samme er en af sygeplejeskerne smiley Min dyrlæge er den ene af 2 på sjælland som politiet bruger til at vudere hunde der har været i bid sager osv. Så jeg stoler 100% på hende, hun har givet mig mange gode råd med Fluffy igennem tiden, så jeg er meget glad for hende.

Kommentér på:
Dyrlæger der udtaler sig om adfærd.

Annonce