Tanker om foder {{forumTopicSubject}}
Nu kan det godt være jeg får revet hovedet af herinde, men sidder og undre mig omkring foder.
Da chili var lille fik den pedigree og nu får den et billigt mærke fra tyskland der hedder Chappi. Chili har aldrig fejlet noget som helst, den har kun været ved dyrlægen når den skulle vaccineres. Vi har altid fået at vide den er i perfekt stand.
Nu har vi så fået en hund mere Tikki. Den har siden vi fik den skidt rigtig rigtig mange gange i løbet af dagen. jeg snakkede så med dyrlægen som sagde jeg skulle skifte til noget andet foder. Jeg tænkte så jeg ville gentage succesen fra sidste gang med Pedigree. Og det har allerede nu hjulpet.
Men så får jeg at vide herinde at det er noget dårligt foder, og jeg skal købe noget der er dyrere.
Mit spørgsmål er så: Hva bygger i det på at pedigree er dårligt foder? Undersøgelser eller? For det er da heller ikke helt billigt, og hvordan kan de sælge det til den pris hvis det er dårligt foder?
.... man fraråder også at give sin hund madrester, det har Chili også altid fået...
hmm når man læser herinde kommer jeg virkelig til at føle mig som en dårlige hundeejer, selvom mine hunde altid er glade, sunde og raske
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Derudover er der nogle der fungerer på det ja, men der er rigtig mange der ikke gør.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
Mine hunde trives bedst med min hjemmelavede mad. Jeg har den opfattelse, at alt færdigkøbt foder er affaldsfoder, uanset mærke. Det gør jo ikke mig til en dårlig hundejer, så mit råd til dig er, fortsæt med det foder, som passer til dine hunde, og lad være med at lytte til alle de kloge hoveder, som bla. findes på HG
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
Hvis du vender en pose foder om og kigger på de indigrenser (?) der er i er det altid den der står først der er mest af. I Pedegree, Chappi mm er dette korn - korn er et fyldstof som stortset ryger lige igennem. Dette gør at hunden spiser mere (tit og ofte) og jo derfor så også skal mere ud. Hvis du vælger et foder hvor kød står først har du derfor også et foder hvor hunden ikke spiser så meget, fordi den optager meget mere af det den får ind.
I det dyre foder er det også tilsat ting til led, hud, tænder mm dette er ikke i det billige foder, så man får mere i foderet ved valg af et dyrt foder.
Håber det forklarede lidt om dit spørgsmål og undskyld det blev så langt
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.199
Der er ingen der er i tvivl om, at grønt er godt for mennesker, men derfor er stadig forskel på, hvordan vi sammensætter vores mad, alt efter, hvad der passer til os.
Og det er vel egentlig det samme med hunde?
Selv kigger jeg en del på prisen, men bestemt også på indholdet. Vælger et par stykker ud, også må hunden smage sig til, hvad den har lyst til. Også tager vi en prøve periode... Vi skifter foder jævntlig, da hundene køre træt i det samme for lang tid af gangen...
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Hvis der nu bare til eksempel står:
Majs, kyllingemel, kyllingekød, laks
betyder det jo ikke nødvendigvis, at der er mere korn/kulhydrat end kød/protein. Det kunne jo være:
30% majs, 25% kyllingemel, 25% kyllingekød og 20% laks
altså 30% kulhydratkilde og 70% proteinkilde
Det modsatte kan jo så også være tilfældet...
Jeg vælger altid et produkt, hvor jeg ved, at det er det samme hver gang, at råvarerne er af super kvalitet og at sammensætningen af næringsstoffer et optimal SAMT at disse næringsstoffer er tilgængelige for hunden.
Disse krav føler jeg ikke mærker som Pedigree opfylder og derfor er det ikke noget jeg nogensinde vil byde mine hunde.
Jo, hunde kan leve på det, men jeg vil gerne fodre optimalt og det gøres ikke med Pedigree og lign.
aug 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 396
Jeg spørger bare, pas på blodtrykket.
Troede egentligt det var et forum, hvor man måtte spørge hvis man undre sig over nogle ting.
Alle i andre, tak for jeres svar
Knus Malene & hendes 2 "affalds hunde"
dec 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 566
Prøv dig frem, for 19 år siden begyndte jeg med peedigre!! har aldrig fodret med andet siden, mine hunde ser kun dyrlæge, når de skal vacc.(bank under bordet) Jeg har udstillet i alle årene og bare fået ok for kondition og pels.
Nogle kan lide moderen og andre datteren, begge bliver gift!!!!!
lad være med at dømme andre for hvad de fodre med. Og fri mig for den sætning, så skal du bare se hvordan dine hunde så ud hvis du fodre med ordentlig foder. Er kan kolg eller hvad med sådan en udlægning?
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.092
Grunden til at Pedigree er så dyrt, er fordi, man også betaler for det kendte navn. De bruger mange penge på at gøre sig store på markedet, og de penge skal de jo have ind igen.
Må hvis man synes det er et godt foder, skulle man måske kigge ingredienslisten igennem for så kan man sikkert finde noget knapt så kendt men meget billigere
Men Pedigree er for mange af os, et foder vi ikke vil give vores hunde, netop fordi det indeholder masser af korn og biprodukter. Og korn kan være med til at hunden får allergi. Og hvis den først får allergi, skal man igennem en stor proces for at finde noget hunden kan tåle
Men der er jo ikke ét foder der er det bedste.
Det der virker for din hund, virker måske ikke for min. Så her er ingen facitliste
dec 2009
med hensyn til peedigree vil jeg skyde en bemærkning ind!! jeg har sagt det samme næsten!! som f.eks A&D, samt Bolil.
Da jeg er fodrings konsulent godtnok på andre husdyr. men grundprincipperne er jo de samme, Hundefoder er det man kalder lukkede blandinger, dvs at du ved overhoved ikke ved hvad du foder dine hunde med!!! du må ikke engang fodre grise med hundefoder!!!! pga de er lukkede. Er der nogle af jer kloge der kan fortælle mig hvad kødet er i jeres foder? hvad den biologiske værdi er? osv nej i kan ikke.
Jeg er ikke ansat hos pedigree!!, men da jeg for snart 20 år siden diskutere lødigheden af foderet, gik bølgerne så højt, at jeg blev inviteret til England og så deres fabrik og forsøgsstation. ALDRIG har jeg set forsøgsdyr have det så godt. der var 2 piger pr 6 hunde ansat, som passede dem, trænede med dem, altså nøjagtig som hvis de havde privat bopæl. Dyrene levede der til de døde af alderdom, og hold fast hver en lille "prut" blev der taget prøve af til lab. gennem hele deres liv juniorfoder osv.sidst seniorfoder. Alle hunde ca 70 kunne rende løs og kendte sit navn.
Det var hvordan de levede, så kommer jeg til fabrikken ALT foder kom ind i rustfrie container, det så ud som noget vi selv ville spise!! rent og pænt, det være sig okse, kanin, kylling, der var ikke grisekød!!
Ps jeg er ikke ansat hos pedigre, men fik turen da jeg hårdnakket påstod , at de animalske produkter var blod affald!! og andet ulødigt.
Det blev nok forlangt et indlæg, MEN jeg farer i harnisk når nogle som overhoved ikke har forstand på foder er så kloge, eller læser anelyseresultater, sor er bestilt at en foderfirma!! hved sidder og griner
jan 2008
De rammer du beskriver for fremstillingen af Pedigree overrasker mig ikke - det er samme forhold man ser hos alle de større fodermærker jeg kender. Ikke noget odiøst i det i min verden. Jeg stejler over, at man ikke overhovedet kan se, hvad det er for noget kød, der er i f.eks. Pedigrees produkter. Der synes jeg mange af de mere "stuerene" mærker er meget bedre!
Og hvad angår uigennemsigtighed... Det kan godt være, at "almindelige" mennesker ikke umiddelbart kan se biotilgængelighed mv. på diverse foderprodukter, men... Når firmaer som Eukanuba, RC, Hill's og Specific kommer rundt til dyrlæger/-hospitaler og sælger deres produkter, får vi en meget grundig gennemgang af ALT, der måtte være at interesse - indhold af aminosyrer, bearbejdning for at øge tilgængelighed, indhold af olier, gennemgang af kulhydratkilder og deres behandling osv osv osv... Det gør, at jeg har større tillis til de nævte mærker end til så meget andet.
dec 2009
PÅ forskellige fodmærker du nævner er der en meget høj fortjeneste !!!
Så hvis fortjenesten ligger på 40-50%, ja!! så skulle de da være noget
" tumpet" hvis det ikke er de bedste produkter!!! og anbefaler disse mærker. Da alle er LUKKEDE blandinger.
jan 2008
Og jeg siger ikke, at der ikke er andre lige så gode produkter - de mærker jeg nævner, er blot de mærker, jeg kan stå inde for, fordi "nogen" har valgt at komme ud og fortælle og forklare for mig, hvad foderet indeholder.
Der er i øvrigt også en ganske fin fortjeneste på de andre fodermærker jeg kender til ;o) Og jeg synes det er aldeles useriøst at vælge et foder ud fra, hvor stor en fortjeneste forhandleren måtte have.
Jeg betaler gerne for at vide, hvad min hund spiser. Køber jeg f.eks. Pedigree med kylling, kan jeg sagtens stå med det nøjagtig samme produkt, som hvis jeg købte Pedigree med okse. For at sige "med kylling" eller "med okse", skal der blot være 4% af ingrediensen i - hvad resten er, ved man ikke og det kan variere fra batch til batch. Ikke godt nok til mine hunde, men det er jo helt op til folk selv :o)
Tanker om foder