Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad race er en god Lejlighedshund?
  • #1   29. nov 2010 det ville jeg mene afhænger af hvor vidt hunden blir aktiveret

• #2   29. nov 2010 Prøv at definér lejlighedshund.
    Er det fordi den skal gå på "kattebakke"?
    Er det rent størrelsesmæssigt?
    Er det aktivitetsbehovet?
    Er det ikke gøende?

Alle hunde skal ud min 4 gange om dagen, aktiveres, have næsen i jorden, opleve verden og alle hunde kan gø.

• #3   29. nov 2010 vivi - ikke alle hunde kan gø hehe, nogle hunde jodler haha smiley
    men de fleste hunde kan..

Men ja, det er nok en god ide at definere hvad I kan tilbyde hunden for at hjælpe jer på vej her smiley

• #4   29. nov 2010 Jeg har en bull terrier i lejlighed, og de er gode fordi de blot har brug for 1-2 gange dagligt hvor de kan få lov til at ræse, også er de ellers dovne resten af dagen.. Da de er madglade, er det rigtig godt at aktiverer dem ved at gemme hundekiks rundt i lejligheden - de bruger overraskende meget energi, på at bruge snuden smiley Så den kan jeg anbefale.. Mange gøer heller ikke så meget.. smiley Men hvis du er henad en lille, elegant hund, er denne race nok ikke for dig.. Men hvad er dine kriterier?

• #5   29. nov 2010 Vi bor i en lejlighed på ca. 45kvd, vi har kat så det skal være en race der kan med andre dyr, vi er to mennesker så hunden kommer ud og gå morgen, middag, eftermiddag, tidlig aften og sen aften som minimum, hunden skal ikke være for svær at træne. Størrelse fra Labrador og nedefter ville gerne have min mors GD men der er slet ikke plads til hende smiley

Gøende det er helt fint når der kommer gæster den skal bare ikke gø når vi ikke er hjemme.

• #6   29. nov 2010 Tja -jeg har en islandsk fårehund og en australian shepherd i lejlighed. Begge trives fint, men det kræver en del timer udenfor hver dag, når nu der ikke er have e.l. hvor de kan beskæftige sig selv lidt engang imellem.

Stort set alle hunde, kan efter min mening trives i en lejlighed HVIS man gider bruger tilstrækkeligt tid med den udenfor (hvor meget tid afhænger jo så af racevalg).

Man skal dog være opmærksom på at nogen racer har tendens til at gø en del, nogen racer fylder meget -hunden er nok ligeglad men overvej om i selv synes det er til at leve med.
    Bor man på 4. sal skal man have med i overvejelserne at det ikke er godt for hunden selv at gå op og ned af trapperne mange gange om dagen det første års tid.
    osv.

Så istedet for kun at se på at i bor i lejlighed, ville jeg kigge meget mere på hvor meget aktivering og motion i kan tilbyde. Om i ønsker en hund til f.eks. agility, jagt e.l. Skal den være lille eller stor? Hvor meget pelspleje gider i?
    og ja -den slags ting

• #7   29. nov 2010 umiddelbart tror jeg jeg ville kiggepå cavalier -de er forholdsvist nemme at træne, gøer ikke voldsomt meget og passer da fint i størrelse til en mindre lejlighed:o)

Men der er nu mange racer der godt kunne leve op til de krav du har skrevet -lidt mere info om hvordan i forestiller jer hverdagen med hunden skal være kunne være godt:o)

• #8   29. nov 2010 Det du beskriver er ikke noget man kan definere race, alene hjemme trænes skal alle hunde ellers lærer de ikke at være alene hjemme. Og prægning i en tidlig alder og senere træning bestemmer også hvordan omgang med andre dyr er og bliver.

• #9   29. nov 2010 I kan prøve at kigge på nogle af de små selskabshunde via www.canis-minor.dk Der er flere af disse racer som måske kunne være et godt bud ud fra det i indtil videre har skrevet i tråden her.

• #10   29. nov 2010 Jeg ville sige minimal pelspleje da vi har nok i vores katte smiley

En mellem hund ville være passende til os tror jeg, vi bor helt på 14 sal men der er elevator så hunden vil ikke lide overlast overhoved smiley

Vi bor i Kgs. Lyngby og bor ikke mange stoppesteder fra dyrehaven, plus vi bor lige ved lyngby Sø og skov så vi bor et rigtig godt sted for en hund.

Vi skal bare haven en hyggehund den skal ikke bruges til noget agility eller lign.

• #11   29. nov 2010 Hvis i skal I bus kan det godt være i skal undersøge om en hund i så fald skal være i taske og så vælge en hund der kan bæres i en OG vil finde sig i at være i en taske mens den er i bus smiley

Ellers så er jeg enig i hvad der bliver sagt længere oppe.. de fleste hunde kan trives i en lejlighed hvis de aktiveres nok og rigtigt..

Jeg skal selv have en hund på størrelsen mellem schæfer og malamute i min 45 kvm (til gengæld bor jeg jo så 900 meter fra havet og har bil osv.)

• #12   29. nov 2010 Sådan forstiller jeg mig hverdagen vil være for os:

Vi går begge i skole, men vi er aldrig væk mere end 4 timer højst.

Om morgen går den der står op først med hunden ca. en halv times tid også når den næste står op så går den så en halvtime eller mere hvis tiden er der.

Når man så kommer hjem skal man luftes igen, plus ud og aktivere med søge efter godbider, en tur i dyrehaven, en tur til lyngby og skal selvfølgelig have fundet et sted man kan slippe hunden løs så den kan krudte af og så kunne man evt lege apport eller lign.

Når man så kommer hjem igen kan man lige blive børstet lidt, så lidt afslapning mens vi spiser aftensmad også efter der en gå tur til,

Også lige inden den sidste går i seng smutter man lige ud et kvarter eller en halv time smiley

Der vil selvfølgelig blive masser nus, aktivering og leg indendøre.

Lyder det helt tosset?

• #13   29. nov 2010 Synes absolut ikke det lyder helt tosset -er det den første hund, ville jeg dog overveje at gå til træning. I hvert fald hvalpehold, og så kan i jo se om i får lyst til at fortsætte efterfølgende.

Det er en god mulighed for at få hjælp til evt problemer, lære den basale lydighed osv. og for jer som ejere, får i sikkert osse skabt jer et godt "hundenetværk" :o)

Jeg synes stadig cavalier lyder til at passe ind. Dog må der påregnes lidt pelspleje.
    Men ellers tænker jeg at fransk bulldog, boston terrier o.l. måske kunne være noget?
    De er heller ikke voldsomt gøende, ikke den store pelspleje, og jeg tror da de ville nyde de ture i kan tilbyde, og har ikke behov for at blive trænet og aktiveret i timevis.
    Men ja, mange af de små selskabsracer kunne passe ind der -bare være opmærksom på at flere af dem har tendens til at gø da en del af de små racer har været brugt som alarmhunde.

• #14   29. nov 2010 Prøv at se på en Griffon Petit Brabancon... Skøn lille kvik race der ikke gøer så meget, er ekstremt lærenem, en rigtig puttegris, men som samtidig elsker at arbejde og ingen pelspleje.
    Skriv evt. en PB hvis du har nogle spørgsmål :o)

• #15   30. nov 2010 Som udgangspunkt vil jeg sige at man kan have en hvilken som helst hund i en lejlighed, men det er mere op til én selv hvor meget plads man vil have i og omkring møblerne og hvor meget man har lyst, energi og tid til at væe ude med hunden, for at dække dens behov for aktivering og motion.
    Men faktisk er mange af de små selskabshunde, mellemstore europæiske spidshunde, grabhunde, samt vagt og gårdhunde nok ikke de bedst egnede, med mindre man gør meget for at begrænse deres gøen.

Jeg synes en lille spaniel kunne være et godt bud. (udover cavallier er der jo også den amerikanske cocker, og clumberspaniel, som begge er lidt større, men har ikke samme drive som eng. cocker spaniel)

• #16   30. nov 2010 Vi har en mops i en lejlighed. Og det fungerer glimrende. Han gør aldrig (men mange siger de ofte gør, fordi de er fram gammel tid en vagthund), men de mopser jeg kender gør ikke. Milo kan faktisk næsten ikke gø. Han er god til at være alene hjemme, men det drejer sig jo om træning. Vi er ude med ham 3 gange om dagen, nogle gange 4. Han elsker at gå tur, men de helt lange ture har han ikke det store behov for, og i det her vejr gider han faktisk ikke. Og du vil gerne have hyggehund kan jeg forstå:-) Så er en mops et rigtig godt valgt, for hvis der er noget de elsker så er det hygge:-) Jo mere han kan putte hos os jo bedre:-) Han elsker børn og andre mennesker, og tilpasser sig meget nemt. Vi har ham med alle de steder vi kan komme til og tager ham ofte med i bussen uden problemer. Han kommer godt ud af det med andre hunde, dog er er der nogle hunde som ikke kan aflæse hans sjove ansigtsudtryk og det giver af og til lidt problemer. Jeg elsker bare mops og kan kun anbefale det. De har desværre nogle sygdomme, som mange ikke kan komme udenom, så vil anbefale en forsikring, ellers kan det blive dyrt. Pelspleje er meget minimal.

• #17   30. nov 2010 så længe der er elevator så ville en welsh corgi cardigan også være et godt bud...

• #18   30. nov 2010 jeg vil også sige cavalieren smiley

• #19   30. nov 2010 Har i kigget på en løwchen??

• #20   30. nov 2010 Så det I søger er:

god førstegangshund/nem at bo med
    ikke alt for svær at træne
    må ikke være for gøende
    helst mellemstørrelse
    minimal pelspleje
    ikke være meget aktivitetskrævende

Jeg overvejede langhåret collie, indtil du skrev det med pelsplejen smiley den er middelstørrelse og rolig indendøre.

Cavalieren er et rigtigt godt bud, den er ikke middelstørrelse snarere lille og kræver typisk 1-2 ugentlige gennembørstninger.

bum bum hvad med en whippet? Det er en mynde og mange enten elsker eller hader udseendet smiley den skal tørres over med et vaskeskind jævnligt, den er rolig og meget afdæmpet indendøre. Den er højere end cavalieren, mindre end collien.

Eller evt. en rolig labrador af udstillingslinjer. Middelstørrelse, sødt temperament, nem at træne, ikke pelsplejekrævende men fælder en del og kræver da noget motion (hvilket alle hunde jo gør..)

Hvad er vigtigst for jer i jeres valg? Prøv at prioritere ud fra størrelse, pelstype, aktivitet etc.

• #21   30. nov 2010 Husk nu at Cavalieren også kræver mental aktivering og motion på lige fod med alle andre racer ellers bliver den rastløs.

• #22   30. nov 2010 Cavaliertossen: Alle hunde kræver aktivering. Jeg mente mere at cavalieren er mere overbærende end de fleste. Nogle gode gåture og sjovt legetøj så er de fleste cavalierer glade og lykkelige - det er vigtigst for dem at være meget sammen med ejeren smiley

Jeg har selv haft en og han elskede at blive brugt. Vi prøvede kræfter med agility, spor, utallige tricks. Mine forældres venner købte en søster med samme forældre men fra et senere kuld. De trænede overhovedet ikke, gik nogle gode ture og hun var en glad hund og var nem at omgås i hjemmet.

• #23   30. nov 2010 Mit bud vil også være en whippet, har altid ønsket mig én, og synes da at racebeskrivelsen ligger godt opad det du søger.. Den kan både være meget aktiv, men også rolig og blid smiley

• #24   30. nov 2010 Jeg syntes efter min mening at i skal vælge en mindre hund, end en labrador eller dalmatiner.... sys godt nok det er synd at ha dem i en lejlighed....

En shih tzu egner sig rigtig godt til en lejlighed...
    de er fredelige
    Små
    gøer næsten aldrig
    er ofte gode til at være alene hjemme¨
    fælder ikke
    perfekt familiehund...
    Elsker at putte;P

• #25   30. nov 2010 Camilla H - en lidt større hund, kan da godt være i lejlighed, hvis den bliver aktiveret så meget som den har brug for, den skal jo ellers bare spise, sove og slappe af, og måske putte lidt med familien i lejligheden.. smiley Det gode ved at have hund i lejlighed, er at de ikke bare kan lukkes ud i haven, man er nødt til selv at gøre meget for at de nu får den aktivering de har brug for.. Hvis ikke de´blive aktiveret, er det jo synd, uanset hvor den bor smiley Men stadigvæk synes jeg der er nogle hunderacer der er svære/udfordrende at have i lejlighed - som brugshunde, jagthunde osv.. Men alt kan vel lade sig gøre, så længe man ved hvad man går ind til fra start smiley

• #26   30. nov 2010 Sys bare ikke om det at folk har en stor hund... har tit hørt om at de bliver triste og blir underlige... da de ikke har den plads de skal have... en labrador i en 45kvd lejlighed.... det går jeg slet ikke ind for overhovedet

• #27   30. nov 2010 sys igen det kommer meget an på hvor man bor, hvis man bor nede midt i byen.... så sys jeg igen det er synd for en større hund, hvis de slet ikke har mulighed for at løbe rundt og lege... så for de jo slet ikke bevæget sig nok...

• #28   30. nov 2010 Det kommer da også meget an på ejeren. Det er da synd for alle hunde ikke at kunne løbe frit i en park eller lignende og lege. Det kommer meget an på den store hunds aktivitetsniveau. Har set labrador og golden der udmærket har tilpasset sig et liv i byen i en lejlighed. Og labradoren boede i en lejighed på 60 kvm, men det kræver da at man aktiverer den med noget...

• #29   30. nov 2010 Ja, men går stadig overhovedet ikke ind for det... sys det er synd, og det er min mening... ku aldrig finde på det selv...!

• #30   30. nov 2010 Camilla H - Jeg bor også midt i byen med min halvstore bull terrier, men vi har et stort grønt areal lige over vejen, hvor vi tit leger.. I weekenderne har vi bil, så det bliver som regel til en tur i hundeskoven/skoven smiley Synes det er et spørgsmål om hundens behov for aktivering.. Min nabo har en stor bullmastiff på 80 kvm, og den er så doven, at den nærmest skal tvinges ud smiley

• #31   30. nov 2010 det sys jeg os er fint.. hvis man har et sted man kan lege og lave spas;)
    men sys bare der er mange som ikke opfylder de krav der er for at have en stor hund i en lejlighed... sys tit folk siger at uhhaaaa 10 gå ture om dagen det skal jeg nok.... men efter nogle måneder måske... så gider de bare ikk bruge deres tid på det.... det kræver jo også bare generalt meget at have en stor hund.... altså fritid, og endnu mere hvis det er i en lejlighed.... men sys stadig det er bedre med en lille hund, da de fleste kan overholde det som at det indebærer:)
    Så kan man jo os nemt få 2 hunde, så de kan lege... hvis det er små hunde;P det begrænser jo også meget med 2 store hunde, i f.eks. en 40kvd lejlighed:)

• #32   30. nov 2010 Camilla - enig, det ville nok ikke være muligt at få to store hunde i en lille lejlighed, som det ville med to små, og hunde er jo flokdyr, og nyder ofte hinandens selskab.. smiley

• #33   30. nov 2010 Ja, nemlig.... det er altid godt med en legekammerat... Så er de aldrig ensomme når de er alene hjemme;)

• #34   30. nov 2010 Camilla - flytter selv i en del større lejlighed med plads til to vovser, så får han også en legekammerat smiley

• #35   30. nov 2010 Jeps bare helt i orden:) det lyder rigtig lækkert:P det er så dejligt når de har hinanden... for vi os rigtig meget glæde af;) Mange gode stunder... kan bruge flere timer på at kigge på, hvor dejligt det er at de leger og fjoller rundt;)

• #36   30. nov 2010 Camilla - ja, det er da også rart at se, at hunde kan få det samme ud af selskab, nærmest son mennesker kan.. Kunne enormt godt tæmke mig en whippet, boston terrier og mange flere.. Men er blevet enig med min kæreste, at det blive en bull terrier til, har det sådan - når det kommer til denne race at "lige børn leger bedst" smiley

• #37   30. nov 2010 Ja, det sys jeg os er en god ide.... Så har de os brug for den samme aktivitet.... Sys ihvertfald det er en god ide;)

• #38   1. dec 2010 Vil bare lige komme med et lille indput her...

Jeg bor i hus på 150 kvm fordelt på 3 plan. Kælder, stueetage og 1. sal. Planen var at vores hund skulle sove ovenpå sammen med os, til daglig være i stuen sammen med os og have adgang til kælder og entre når vi ikke er hjemme.

Buddy er så et skrog og tør ikke gå på trappen, fordi den har åbne trin og er lakeret. Dvs. vi har pt. kun hund i stueplan. Stueplan er ca. 65 kvm og dermed har han (selvvalgt godtnok) ikke mere plads end mange lejlighedshunde. Han er en collie og dermed en hund på labradorstørrelse. Og han lider altså absolut ingen nød smiley

• #39   1. dec 2010 Har han ikke os en have han kan lege i så?

• #40   1. dec 2010 Camilla: jo det har vi da smiley

men bruger den nu ikke ret tit til det formål smiley Han er derude 1-2 gange om dagen og han plejer ikke at gide at være derude alene ret længe af gangen. Så sætter han sig og venter på at komme ind igen...

Han kommer ud og tisse om morgenen i haven, hvis der ikke er sne, gemmer jeg hans morgenration derude, så han kan bruge noget krudt på at lede efter den. Er der sne får han maden i bustercube herinde i stedet.

Men han kommer ud og gå min 8 km om dagen fordelt på 3 ture samt 1 gang til hundetræning om ugen. Alt dette kan man også, når man bor i lejlighed smiley Han er stille indendørs og jeg ville da ikke have nogen betænkeligheder med at flytte ind i en lejlighed med ham smiley

• #41   2. dec 2010 Der er bare mange store hunde, som har brug for meget mere aktivitet, som der ikke er mange der opfylder

• #42   2. dec 2010 kan godt følge dig, men der er mange som bor i lejlighed, som ikke har tiden eller lysten til at aktivere ens hund.... det er nemmere hvis man har en have....

men det er fint at i har jeres holdning, men har også min, og det står jeg fast ved...

Kommentér på:
Hvad race er en god Lejlighedshund?

Annonce