5.050 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Hvornår må hun gå på trapper? Hvornår må hun gå på trapper?
Jeg har en lille Powder Puff og åh, hvor ville det bare være rart, hvis hun noge ngange selv kunne komme ovenpå :). Men pludselig kan jeg slet ikke huske, hvornår vi lod Disen gå på trapper selv og kan ikke lige finde en konkret anbefaling.
Hvad ville I sige? Hun er jo en lille hund og i første omgang ville det bare dreje sig om at gå op.
0 synes godt om
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 169 Svar: 3.632
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
Så må vi håbe, her sidder nogle kloge oveder, der kan hjælpe os begge
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.125
De store racer skal være et år inden de er udvokset nok til at gå på trapper
feb 2009
Men fandt lige det her på nettet!
(link fjernet)
så det vil jeg hvertfald prøve - altså løfte hende ned, og de dage jeg simpelthen ikke kan løfte hende op, så have hende i snor
dec 2008
Vil det sige, at efter 6 mdr. gik hun rigtigt på trapper? Så er der nemlig ikke så længe til :). Der er forresten ikke tale om intensiv trappetræning men 2-4 gange om dagen op ad 14 trin med repos imellem.
I forvejen tager hun et par gange om dagen 3 brede, flade trin i gården og et enkelt i haven
dec 2008
Den fandt jeg også, men hun anbefaler jo faktisk, man bærer hvalpen så længe som muligt, hvilket (vægtmæssigt) for mit vedkommende betyder for evigt. Samtidig skriver hun så også, at opad bruges musklerne, så det er der egentlig ikke noget galt i. En aanelse forvirrende, synes jeg
feb 2009
men jeg får hvertfald fat i et børnegitter mere så trappen er lukket helt af. så hun ikke tager unødige ture.. vidste godt store hunde skulle være 1 år (eller det havde jeg hørt) men altså.. hun når dælme og blive tung da
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 643
Vi bor på 4. sal og bar Chelsea og og ned til hun var knap et år. Det har også resulteret i, at hun har A hofter. Men det var hårdt
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
feb 2009
dec 2008
Jeg synes nu nok også, der er en del forskel på decideret agility-træning og et par ture op og ned af en trappe. Polly hopper da også selv op i sofaen og en træstub i ny og næ i skoven, det håber jeg sørme ikke, hun tager skade af.
Lea
Det lyder da opmuntrende. Jeg kan fornemme, der nok vil gå noget tid før hun tør gå op selv, så måske kan jeg roligt gå i gang med at vænne hende så småt til det
jun 2008
Og der er jo en grund til at de fleste dyrlæger anbefaler at hvalpe ikke går for meget på trapper, er med på løbetur, går til agility osv. De skal simpelthen ikke overbelaste deres led, det kan de altså tage skade af. Endnu en gang, der er selvfølgelig stor forskel på at løbe agility og gå på nogle få trappetrin med en hvalp. Helt sikkert:) Havde jeg fem trappetrin foran mit hus, ville jeg da ret hurtigt lade hvalpe tage de trin nogle gange om dagen. Men alt med måde:)
jun 2008
Lea: Det er ikke slid, men overbelastning af ikke-færdigudviklede led og knogler.
En dyrlæge skriver sådan her om det med trapper:
"Man rider ikke på et føl", sådan siger man i hesteverdenen. Og med det menes, at føllet og unghesten "skånes". Hesten skal være udvokset før den belastes med at bære en rytter. Vi skal ikke ride på hundene, men grundtanken er den samme, altså at hunden skal være voksen før man belaster dens krop med anstrengende aktiviteter. Anstrengende aktiviteter er eksempelvis længerevarende løb - eksempelvis ved siden af en cykel eller med på løbeturen, gentagne daglige ture på lange trapper samt andre udfoldelser der belaster hundens krop overdrevent.
Hofteledsdysplasi er, kort fortalt lidelse, hvor hofteleddet er ustabilt. Udviklingen af hofteledsdysplasi skyldes et samspil af forskellige faktorer: Arven fra forældre dyrene, hundens størrelse og race, væksthastigheden, foderets sammensætning, træningsintensitet og varighed af træningen. Der er altså både genetiske og miljømæssige faktorer, som spiller ind. Og derfor er det bl.a. hensigtsmæssigt at skåne hvalpe og unghunde for gang på mange trapper, anstrengende løb, mange gentagelser i træning og lign. - særligt i vækstperioden.
Heri er jeg egentlig meget enig, jeg lader min hvalp lære at gå på trapper (både for miljøtræningens skyld og for motorikkens skyld, og gerne forskellige typer, både i metal, åbne trapper, osv.) Men hun skal ikke gå på trapper flere gange om dagen. Jeg vil heller ikke lade hende springe ud af bilen (nu er der også meget langt ned fra min bil). Men tilgengæld skal hun da op på sten, træstammer osv. en gang i mellem, for motorikkens skyld og selvfølgelig fordi hundene synes ta den slags er rigtig sjovt. Havde jeg et par enkelte trin i huset eller haven, ville jeg ikke bekymre mig om det, men længere trapper vil jeg begrænse og kontrollere.
Begge mine voksne hunde har A hofter og jeg tror at en stor del er arv, men jeg tror også at det har en betydning at vi har skånet dem.
Det vigtigste at huske er nok, alt med måde
Hvornår må hun gå på trapper?