{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.318 visninger | Oprettet:

Husk mundkurv og line på listehunde {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og ævlede med min veninde en dag, og vi kom til at snakke om listehunde uden den lovpligtige mundkurv og/eller line - og hvis en sådan hund blev overfaldet.

Case:

Lotte lufter sin AST på den stille villavej. Det er kun lige en lille tissetur, så hundelil får lov at gå uden mundkurv.

Ud fra en hæk springer en ondsindet labrador med en lille 8-årig pige i den anden ende af linen.

Lottes hund får lidt skrammer og et stort chok - og Lotte vil egentlig gerne melde episoden til politiet.. Det er uansvarligt at lade en 8-årig pige lufte en hund der er aggressiv, og hunden burde egentlig pålægges mundkurv.

.. Men Lotte kan intet melde da hun ikke selv har overholdt loven - eller kan hun?

Vi kom til at snakke om mundkurv vs spritkørsel.
- En spritbilist vil altid få hele skylden for et uheld i lovens øjne; men gælder samme regelsæt ved en listehund uden mundkurv?

Jeg ved det reelt ikke, men jeg ville ikke turde løbe risikoen for ikke at kunne anmelde et overfald uden min egen hund kunne komme i farezonen til en aflivning fordi jeg ikke selv havde overholdt loven...

Hvad tror i? Eller bedre endnu - hvad VED i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Husk mundkurv og line på listehunde
  • #1   20. dec 2010 Jeg ved det faktisk ikke. Det er et meget godt og interessant spørgsmål, du der stiller.
    Håber virkelig, at der er nogle andre, der ved noget om det, for jeg er da selv nysgerrig efter at vide hvordan det skal tolkes.


  • #2   21. dec 2010 Jeg tror faktisk mest på at listehunden vil få skylden fordi den som start ikke overholdt loven.. Men det baserer jeg udelukkende på spritkørsel, så jeg ved intet med sikkerhed..

  • #3   21. dec 2010 Nej der er ingen lov som sådan, men en evt aggressiv hund kan pålægges at skulle føres i line (og evt mundkurv) OG være i følgeskab med en voksen.

    Det ved jeg fordi min svigermos tidligere rotte-blanding fik et sådan påbud.
    - Og hunden var ikke i følge med et barn da det skete (den løb efter en cykkel og bed ud efter cykelisten)


  • #4   21. dec 2010 Jeg tænker mere på om labben overhovedet vil komme til at betale noget som helst fordi ASTen ikke overholdt loven?

    Altså KAN en listehundeejer melde en episode hvis denne ikke selv har overholdt loven?


  • #5   21. dec 2010 Uden at vide noget vil jeg da mene at hun ville kunne melde en sådan situation.. selvom hun ik har overholdt loven og haft mundkurv på..

    så længe AST'n ik har angrebet kan ingen jo bevise om hun har overholdt loven- og hvis hunden er blevet angrebet på denne facon hvilket før er set..

    så har AST'n jo absolut ingen skyld.. og som det danske politi arbejder med denne lovgivning ville der hvis ikke være den store fare for en anmeldelse..


  • #6   21. dec 2010 men igen- det burde jo et eller andet sted være som du foreskriver at AST'n ik kunne melde noget da den ikke har overholdt loven...

    det er bare ikke sådan det foregår ude i de danske politikredse desværre og heldigvis..

    for jeg mener stadig at loven rammer både de rigtige personer men sammetid skader den utrolig meget for de seriøse hundeejere.. - men det er en hel anden diskussion som jeg slet ikke vil bringe på bane smiley haha


  • #7   21. dec 2010 En bekendt spurgte politiet om det samme, hun har en ældre (dejlig) AST-dame. hun fik det svar at ligemeget hvad så er det ASTen der tager skraldet, den står jo på listen og er åbenbart skyldig lige meget hvad.

  • #8   21. dec 2010 Ja, men hvis situationen var som ovenfor beskrevet, så løser det jo ikke problemet med den aggressive lab og dens uansvarlige ejer.
    Jeg forstår ikke hvordan man på forhånd kan sige at listehunden er skyldig, uanset situationen.


  • #9   21. dec 2010 Hvis pigen er 8 år, så kan hun ikke finde ud af om hunden har mundkurv på eller ej, så jeg ville melde det, og hvis spurgt havde min hun haft mundkurv på, hvis ikke spurgt nævner jeg intet om mundkurv.

    Flere steder ved POLITIET ikke engang at en AST skal bære mundkurv, eller nogen racer udover pitbull og tosa inu er ulovlige, så den chance ville jeg tage.


  • #10   21. dec 2010 Hvis AST er født før d. 17. marts 2010 er det stadig politiet der skal bevise racen.. det kan de ikke.. ergo så kan man melde det uden problemer.. er hunden født efter d. 17. marts 2010, så ville jeg nok stadig melde det, og så tage den bøde det koster..

Kommentér på:
Husk mundkurv og line på listehunde

Annonce