{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.595 visninger | Oprettet:

når man skal vælge hunderace?????????? {{forumTopicSubject}}

hejsa

jeg vil til at lave en liste over de egenskaber, min kæreste og jeg gerne vil have hos den hund, vi en gang i fremtiden skal have...

men jeg er umiddelbart lidt blank mht hvad jeg egentlig skal tænke over, så vil I ikke gerne komme med en masse gode idéer, som vi kan/skal tænke over, inden vi beslutter os helt for en race?



starten på denne tanke er kommet under denne tråd:

http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=438499

men jeg har også tænkt på det tidligere, fordi min kæreste og jeg er så uenige om hundevalg....

helt nede på bundlinjen, så vil han gerne have en alaskan malamute, og jeg vil gerne have en labrador.

vi har tænkt på rigtig mange racer, blandt andet:
alaskan malamute
finsk lapphund
nova scottia duck tolling retriever (som vi faktisk er vendt tilbage til nogle gange, men nu vil jeg vende mig væk fra den igen...)
engelsk bulldog
old english bulldog
vi har her de sidste dage snakket om golden retriever, men det er kun fordi min kæreste ikke vil have lab, fordi den er alt for almindelig (synes han. jeg tænker: der er da en grund til, at der er så mange der har den)


så kom hid med alle de ting man skal tænke på, overveje, vælge til/fra, osv osv osv osv, når man vil til at have hund.

på forhånd tusind tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når man skal vælge hunderace??????????
  • #1   28. dec 2010 TÆNK - Før du anskaffer dig en hund/hvalp
    http://www.facebook.com/#!/note.php?note_id=10150115086195466&id=1059597850


  • #2   28. dec 2010 tak smiley

    den vil jeg lige læse igennem....

    det skal måske lige tilføjes, at jeg har haft hunde før, og har en del mere kendskab til hunde og hundeopdragelse end kæresten.


  • #3   28. dec 2010 Det vigtigste er ikke om hunden er almindelig, men om den passer ind til jeres liv. Hvad kan i tilbyde hunden at tis, aktivering, træning, osv.
    B
    bor i i lejlighed eller hus. Nogle racer er udehunde og befinder sig ikke godt ved og være lukket inde det meste af dagen.


  • #4   28. dec 2010 tis = tid

  • #5   28. dec 2010 jeg ved godt at det bestemt ikke er det vigtigste om den er almindelig, men det tænker min kæreste meget over, og han vil have, at det skal være "fars hund", selvom den selvfølgelig skal være vores begges, men mest hans...

    han har rigtig tit oplevet, at selv hans forældres hunde nogen gange hellere vil være hos mig, end hos ham, som de jo har kendt hele livet, mens jeg "kun" har været i familien i ca 2½ år... derfor skal det være "hans" hund.......


  • #6   28. dec 2010 Brug hjernen, før du køber hund. S


    2 x 2 liter tis i døgnet leveret af 2 voksne , mon ikke det er nok LOL

    ej undskyld , kunne ikke dy mig

    engang imellem for man bare skrevet noget vrøvl hehe


  • #7   28. dec 2010 Det er jo så op til ham og være den bedste for hunden. Hvis han beskæftiger sig med hunden bliver den også knyttet til ham.


  • #8   28. dec 2010 Inden man vælger en race - synes jeg man først og fremmest bør undersøge hvor forskellige hunderacer kan være.
    Det gælder både deres historie, deres oprindelige brug, eventuelle arvelige skavanker og racespecificeret adfærd.

    Så skal man overveje om man har tid og lyst til at gå lange eller korte ture med dem.
    Og ikke mindst hvor meget fysisk motion den har behov for.

    Skal det være en hund man nemt kan tage med sig overalt.

    Hvilke billeder har man i hovedet af hvad en hund er, eller hvordan ens egen hund skal være.

    Hvor meget man har lyst til at træne og samarbejde med den. Således at dens behov også opfyldes der.

    Skal det helst være en 'sofa-kartoffel' der ikke orker for lange ture og har det fint med ikke at skulle stimuleres meget ofte.

    Skal den bruges til noget bestemt, jagt f.eks.

    Skal den udpræget være god mod små børn eller større børn.

    Passer racen til ens boligform.

    Vil man have en meget selvstændig hund, eller skal den være udpræget social overfor alle mennesker, eller noget midt imellem.

    Doven, legesyg, ivrig, stædig, vagtsom, rolig - er også blandt egenskaber nogle racer typisk besidder mere end andre.

    økonomi - har man økonomien til at fodre størrelsen, samt evt dyrlægeregninger og pleje, og det der ellers kan være en god ting at gøre med/for hunden.

    - Det er da blot nogle få vigtige overvejelser jeg synes man bør overveje inden man vælger en race.



  • #9   28. dec 2010 Bertil AKA Simba :

    *GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG*



  • #10   28. dec 2010 brug hjernen - nemlig....

  • #11   28. dec 2010
    Bertil AKA Simba
    Ja, ja ja, Du driller , gør du.


  • #12   28. dec 2010 line - det er en rigtig god liste.... hvis du har tid og lyst, må du meget gerne udvide den. synes den er rigtig god smiley



  • #13   28. dec 2010 Samt det er pænt dyrt at have hund smiley

  • #14   28. dec 2010 årh ja... glemte lige, at han i en overgang var fuldstændig solgt over welsh corgi..... men den har jeg sagt nej til, da vi har trapper op til lejligheden.....

  • #15   28. dec 2010 jepper, jeg driller hvor jeg kan smiley

    og i kan ikke fange mig hehe


  • #16   28. dec 2010 Tak smiley
    Vigtigt emne ihvertfald - hvis flere havde gjort sig flere og dybere overvejelser inden de fik hund, eller valgte en race, så ville der nok også være færre problem/-og 'uønskede' hunde rundt omkring...

    Et vigtigt påpeg om at ikke alle racer er hvermands-eje, og også en reminder om at det nok heller ikke er den enkelte races skyld i ulykker, men nok snarere den anden ende af snoren der ikke var sit ansvar fuldt bevidst ved valg af hund.

    Jeg vil se, om ikke der kan hæftes nogle flere ting på - til en større samlet sammenhæng smiley


  • #17   28. dec 2010 Aktivitetsniveau
    Sundhed
    Pladsbehov
    Sind (racemæssigt)
    Pelspleje


  • #18   28. dec 2010 Bertil AKA Simba
    Pokkers, jeg skal over broen for og sule dig. Så du slipper denne gang.


  • #19   28. dec 2010 Jeg føler mig også rimelig sikker her på Djævleøen i øjeblikket smiley

  • #20   28. dec 2010 ok.... nu har jeg sat det hele sammen til en lang liste... både herinde fra, samt det link til facebook, der er længere oppe:

    • Størrelse
    • Køn
    • Race
    • Har du tid?
    • Har du overskud?
    • Passer en hund ind i hverdagen?
    • Har du råd?
    • Hvordan bor du?
    • Børn
    • Race eller blanding
    • Stor eller lille
    • Han eller hun
    • Hunde fra internater
    • Hund fra kennel
    • Sæt dig grundigt ind i racernes forskellighed
    • Racernes særpræg og forskellige behov
    • Hyrde- og kvæghunde
    • Hyrde- og vagthunde
    • Drivende jagthunde
    • Apporterende jagthunde
    • Stående jagthunde
    • Stillende jagthunde
    • Mynder
    • Slæde- og trækhunde
    • Kamp- og stridshunde
    • Gårdhunde
    • Terriere
    • Hof-, tempel- og selskabshunde

    • udehunde / indehunde
    • Inden man vælger en race - synes jeg man først og fremmest bør undersøge hvor forskellige hunderacer kan være.
    Det gælder både deres historie, deres oprindelige brug, eventuelle arvelige skavanker og racespecificeret adfærd.
    • Så skal man overveje om man har tid og lyst til at gå lange eller korte ture med dem.
    Og ikke mindst hvor meget fysisk motion den har behov for.
    • Skal det være en hund man nemt kan tage med sig overalt.
    • Hvilke billeder har man i hovedet af hvad en hund er, eller hvordan ens egen hund skal være.
    • Hvor meget man har lyst til at træne og samarbejde med den. Således at dens behov også opfyldes der.
    • Skal det helst være en 'sofa-kartoffel' der ikke orker for lange ture og har det fint med ikke at skulle stimuleres meget ofte.
    • Skal den bruges til noget bestemt, jagt f.eks.
    • Skal den udpræget være god mod små børn eller større børn.
    • Passer racen til ens boligform.
    • Vil man have en meget selvstændig hund, eller skal den være udpræget social overfor alle mennesker, eller noget midt imellem.
    • Doven, legesyg, ivrig, stædig, vagtsom, rolig - er også blandt egenskaber nogle racer typisk besidder mere end andre.
    • økonomi - har man økonomien til at fodre størrelsen, samt evt dyrlægeregninger og pleje, og det der ellers kan være en god ting at gøre med/for hunden.
    • Aktivitetsniveau
    • Sundhed
    • Pladsbehov
    • Sind (racemæssigt)
    • Pelspleje


    hvor meget mangler der ellers?


  • #21   28. dec 2010 Ud fra de racer du nævne er der godt nok et stort spring mellen bulldog og alaskan malamute
    De to racer er så forskellige som de næsten kan blive.
    Prøv og søg mere ind på hvordan hunden skal være i forhold til jeres liv, og ud fra det finde nogle racer i kan kikke mere på.
    alaskan malamute er en meget aktiv hund der gerne vil være meget ude.
    Så det er måske ikke lige en lejlighedshund.


  • #22   28. dec 2010 nej nemlig.... jeg har også sagt til ham, at jeg ikke vil have en malamut her.

    og det han kan lide ved bulldoggen er udseendet. han kender ikke ret meget til sindet, udover hvad han har oplevet ved en ca 9 år gammel tæve, der ovenikøbet er steriliseret, så det er MEGET begrænset, hvor meget hun har lyst til at bevæge sig.... smiley


  • #24   28. dec 2010 Med eller uden tavle!

  • #25   28. dec 2010 altså jeg er for længst kommet langt ud over det med om hunden er pæn eller ikke pæn...

    men det var da bestemt også en mulighed at snakke med nogle af de meget hundekyndige personer smiley

    lige nu er planen, at vi hver laver en liste, hvor vi tænker over de ting i listen, og andre ting, som kommer efterhånden smiley

    og så er jeg ved at undersøge mulighederne for at komme til en udstilling i nærheden af os...


  • #26   28. dec 2010 mit ultimative krav er, at det er med tavle smiley

  • #27   28. dec 2010 Super godt krav! smiley

  • #28   28. dec 2010 nemlig....

  • #29   29. dec 2010 god liste, hvis ikk det var fordi min pc ikk kunne (går ud over siderne) havde jeg gemt listen i office.. Tror den kunne blive god en gang smiley


  • #30   29. dec 2010 Nu er den gemt ^^

  • #31   29. dec 2010 ellers har jeg den selv liggende i et worddokument, så jeg kunne sagtens maile den til dig smiley

  • #32   29. dec 2010 Har fået den gemt, tror den kan blive nyttig om nogen år / mange år =/

  • #33   29. dec 2010 ja... den tror jeg der er mange der kan bruge smiley

  • #34   29. dec 2010 Den liste er da et godt bevis på, at hund kræver stor forberedelse.. Først gå i gennem listen, så finde racerne der matcher svarende på listen og så finde den af de racer der passer en aller bedst smiley

    Kunne være sjovt at kører listen igennem og se om ens hund passer på alle områderne smiley


  • #36   2. jan 2011 Nu har jeg muligvis overset noget smiley

    men er lige nysgerrig på at høre, hvilken slags bulldog I havde kig på?

    Der er god forskel mellem bulldogs også kontra Alaskan Malamuts samt lign. arbejdshunde -
    men fælles for dem alle (de store af dem) er at de skal have meget motion, så er deres stædighed sådan klassisk forskelligt også, men de er begge arbejds-/og- vagthunde af historie, så der er de meget lig op ad hinanden.

    Men jo, hvis I gerne vil have en hund der vil elske at komme ud og gå lange ture i al slags vejr, så er disse to racer gode kandidater....

    hvis de lange daglige ture plus de ekstra lange om ugen ikke er ønsket, eller muligt, jamen så er franske og engelske bulldogs gode valg, da de er selskabshunde, og deraf ikke har det største motionsbehov.
    De kræver minimum af pelspleje.

    Malamuts har meget pelspleje, og så skal har mange af dem det bedst udendørs også...

    Jeg synes det er rigtig fint at I går ind og undersøger en masse racer først, inden i beslutter jer,
    og så også gransker en race godt, har man et godt øje til den smiley

    og så selvfølgelig ikke at glemme, at ikke alle hunde lever 100 % op til racestandarden og de har alle også deres egen personlighed smiley


Kommentér på:
når man skal vælge hunderace??????????

Annonce