Calvé legg perthes?? Calvé legg perthes??
Hej Alle
I morges var vores lille hund så uheldig at brække hendes forben Og under røntgen opdager dyrelægen at hun har Calvé legg perthes på højre hofte
Så nu skal hun først opereres for brudet og i næste måned skal hun opereres for Calvé legg perthes
Er der nogen der har kendskab til denne avlige sygdom? Vil meget gerne høre fra folk der har en hund der er gået igennem sådan en operation, har nemlig læst at genoptræning osv kan tage op til et år.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
F.eks. ville hun ikke gå ret langt før hun lagde sig ned og skulle have en pause.
Det blev så opdaget lidt ved tilfældighed da hun skulle have undersøgt hjertet og dyrlægen så kunne se at der var et eller andet med hoften, som så efterfølgende blev røngtenfotograferet.
Hun blev aflivet, men havde jo så osse gået med det i en del år, og havde samtidig dårligt hjerte.
Det er en grim sygdom:o(
Håber det hele går godt med jeres hund -god bedring:o)
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
Min dyrlæge fortalte mig , at det er samme sygdom som især rammer drengebørn . De bliver også beordret ro ( sidder i kørestol) i en længere ´periode så hofteskålen kan få ro til at regenerere sig.
Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med dyrlægen omkring ro og så tage den derfra.
jan 2007
Min mors tæve var 6 år før vi opdagede det, og havde praktisk talt ikke nogen hofte tilbage.
Dyrlægen sagde dengang at man havde kunnet operere tidligere i forløbet, men at det var for sent nu hvor der jo ikke rigtigt var mere tilbage at operere på.
Hun var 4 år da min mor overtog hende, og det var kort herefter at vi opdagede hjerteproblemet. Men sandsynligvis var hoften allerede dengang "væk"
Dyrlægen fortalte at ubehandlet er der kun et udfald, nemlig at sygdommen bliver ved at "æde" af hoften til der ikke er mere tilbage.
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 141 Svar: 898
apr 2007
Børn bliver faktisk helbredt ved at sidde i en kørestol omkring et år så jo det giver mening Michelle ! prøv at læs om sygedommen både for mennesker og dyr ?
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
- dog ville jeg ALDRIG købe en hund, der var avlet på forældre med lidelsen(better safe than sorry)
Min søn har calve leg perthes og er blevet opereret 2 gange og skal muligvis igen for at få det raske ben til at stoppe med at vokse, så det andet måske kan indhente det(bla. pga. det der blev gjort ved tidligere operation er hans ben idag ca. 2 cm kortere end det andet)
Vi kæmpede en kamp med skole og sociale myndigheder i forbindelse med hans sygdom, da der gik lang tid, inden lægerne fandt ud af hvad der var galt blev det tilskrevet noget psykisk og problemer i hjemmet, og vi har alle efterfølgende været meget traumatiske pga. dette.....dette oveni, at han har gået i flere år med smerter, og vi andre har skulle kigge på uden at kunne stille noget op.
Puha....får det helt skidt bare af at læse dette
apr 2007
Min dyrlæge fortalte mig også at man ikke med sikkerhed kender arvegangen. Min hanhund satte jeg dog ikke i avlen og da han blev kort ned skulle han have været kastreret få dage efter.
mar 2009
Idag tyer lægerne oftere til operation, da de så "kun" skal holde sig i ro i 6-8 uger efter operationen
mar 2009
Heldigvis kendte formanden til sygdommen(hendes bror havde pudsigt nok også calve leg perthes), og hun blev simpelthen så rasende, at hun tog fri fra arbejde og havde hevet fat i skoleledelsen allerede næste morgen, som så kontaktede mig med kæmpe udnskyldninger(som jeg så ikke rigtig følte, jeg kunne bruge til så meget....men det er jo også så let at træde på dem, der i forvejen ligger ned.....de har så svært ved at finde overskudet til at træde igen).
jan 2007
Jeg synes bare ikke det giver mening inde i mit lille hoved;o)
Jeg er på ingen måde ekspert i sygdommen -jeg ved jo kun hvad vi fandt ud af dengang, og min mors tæve blev aflivet samme dag som det blev konstateret.
Hun havde som sagt osse dårligt hjerte, og samtidig var hendes så fremskredent at der praktisk talt ikke var nogen hofteknogle tilbage mere..
Hvordan hun kn have rendt rundt og leget med vores andre hunde og i øvrigt ikke have haltet en eneste dag i de 2 år vi havde hende, er mig en gåde.
Hendes eneste symptom (som vi jo tilskrev hjertet) var at hun lagde sig ned og nægtede at gå videre til hun havde fået en pause, når man gik tur.
Opdrætteren havde i øvrigt aldrig haft en hund med sygdommen. Hendes hunde bliver undersøgt for både PL og HD (og her ville det jo være blevet opdaget) inde avl, og der er ingen kendte tilfælde af sygdommen i linierne.
apr 2007
Hans opdrætter havde heller aldrig set det før i sine linier.
jun 2011
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 60
Jeg har lige fået tilsendt dette link fra en bruger her inde, da jeg idag har fået diagnostiserede (eller hvordan det staves) calve legg perthes i min lille dreng's bagben... Han skal på medicin i 2-3 mdr i håb om at han så slipper for operation... Men som dyrlægen sagde uden jeg måtte hænge ham op på det, så er det kun ca 20% der undgår den operation... Men da lille Adam er ung i nu så håber vi på at medicinen kan gøre det...
apr 2009
Hun blev desværre aflivet da dyrelægen ikke mente det ville blive godt igen og at hun ikke ville kunne gå selv de første 4 måneder og derefter ville det blive hårdt genoptræning og selvom vi gjorde det var der stadig ikke stor chance for hun ville kunne gå normalt
Da hun først begyndte at halte tog vi til en anden dyrelæge da vores egen var ved at flytte og her fik vi afvide at det bare var en fiberspringning og der kunne gå måneder før det blev normalt men det viste sig jo så at være noget andet
mar 2009
Han er endnu ikke blevet opereret i sit ben(for at stoppe væksten), men det får vi sikkert klarlagt her i løbet af efteråret, når han skal til kontrol igen.
Lige pt. går det ganske fint for ham og han er begyndt til BJJ(Brazilian jiu jitzu), hvor han får brugt lidt energi og han stortrives igen.
apr 2009
mar 2009
mar 2009
apr 2009
Calvé legg perthes??