{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.782 visninger | Oprettet:

Ideer til velegnet familiehund {{forumTopicSubject}}

Min søster har bedt mig hjælpe med at se på, hvilken hunderace der kunne være aktuel for hendes familie.

Men da der findes så mange racer, ville jeg høre om nogle af jer ville komme med lidt input - så hun derefter kan gå ind og læse om dem.

Fakta: Familie på 3 (far, mor og søn på 7 år).
Sidste år måtte de aflive deres bernersennen, da hun havde slem hd (blev 8 år).

De ønsker en mellemstr. hund.
En korthåret - eller en langhåret med minimal pleje.
Det skal være en familiehund.
Der vil startes hvalpemotiveringshold
Hun har deltidsarbejde, så den ville ikke skulle være forfærdelig meget alene - men skal stadig kunne tilvænnes det.
Det skal være en hund, som egner sig til børn. (selvfølgelig børn med naturlig respekt for hunden) - og den skal kunne med mindre hunde (ikke se dem som bytte)
Det skal ikke være en høj-ernergisk hund. De regner med 1 - 1½ times motion om dagen. - nogen dage mere selvf.
Men i det realistiske dagligdagsbillede.

Den vil på sigt skulle sove alene nedenunder, mens de sover ovenpå. Så det må ikke være en meget afhængig race (mangel af bedre ord, men håber i forstår).

Det er ikke en hund, som de absolut står og vil ha nu her. De vil gerne lige ha tid til at kigge sig lidt rundt, så de finder den rigtige race og ikke mindst den rigtige hund.

Men håber på lidt input smiley på forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ideer til velegnet familiehund
  • #1   29. jan 2011 Måske en golden? Det er ikke en kæmpehund og det er begrænset hvor meget pelspleje der behøver at være. En tur med børsten en gang om ugen kan gøre det. Det er en forholdsvis rolig race som ikke "spiser" små hunde og børn.
    Husk at være OBS på forældrenes sundhed mht HD og AA .


  • #2   29. jan 2011 golden er udelukket - den er for stor....
    ønsker en mellemstr. hund.

    og det er også med henblik på, hvor nem den er at få med rundt - og evt. passes, når det er.


  • #3   29. jan 2011 Har selv kigget på en finsk spids - men jeg synes ikke rigtig der er så mange opdrættere i dk?

  • #4   29. jan 2011 Hvad med cavalier?

  • #5   29. jan 2011 cavalier har jeg bare hørt så meget omkring ang. mitral prolaps osv.
    det tror jeg ikke lige er sagen - men en dejlig hund i øvrigt smiley


  • #6   29. jan 2011 Shetlands Sheepdog. Skøn hund.

    Den ville jeg mener har alt det de ønsker.
    Kan tage fejl men jeg tror faktisk også 1 1/2 times motion er nok for den.
    Der er noget pelsarbejde med den men ikke overvældene efter min mening.


    Ellers er der Cairn Terrier men er de for små måske?
    En pragtfuld og sjov hund.
    Her er næsten ikke noget pels arbejde men man skal regne med et besøg hos trimmer ca hver 4 måned.


  • #7   29. jan 2011 jeg foreslog selv shetlands sheepdog, men det var de ikke intr i.

    og cairn terrier kunne være et bud - skriver den på listen - tak smiley


  • #8   29. jan 2011 Shiba Inu, Mellempuddel eller beagle kunne måske være et bud? For det lyder ikke som om de vil over i decideret selskabsracer, selvom de ønsker en forholdsvis nem hund?

    Border terrier, kunne måske også passe...



  • #10   29. jan 2011 Altså jeg ville da anbefale en Old English Bulldog.

    Den er lærevillig, elsker børn, utrolig god af sind, de fleste kan med andre dyr. Elsker en god lang tur, men kan godt nøjes med i dagligdagen kun en time til halvandet. Det er en rigtig lege hund og putte hund. Og så er sundheden faktisk rigtig god. Vil faktisk sige, det er en rigtig god familiehund, da den knytter sig til hele familien, og ikke en bestemt.
    Dog er den ikke FCI godkendt, så ønsker man udstillinger og gerne vil langt inden for dette, er det ikke den rigtige race. Man kan godt udstille i NKC regi, men det er nu mere hygge og sjov, end direkte seriøst smiley


  • #11   29. jan 2011 De fleste sheltier, jeg kender, har desværre et lidt for højt stressniveau til, at jeg nogensinde ville anbefale dem som hund i en børnefamilie...

  • #13   29. jan 2011 beagle har de selv snakket om - men jeg vil bare umiddelbart tror det er for stor en mundfuld for dem? tænker på dens høje energiniveau og dens evne til at kunne høres hehe

    nej jeg sagde også til dem, at det var ikke nemt - for som regel er der pelspleje eller en meget aktiv hund hehe....


  • #14   29. jan 2011 Maj-Britt *DKK snob *
    Det er jeg glad for at høre. Dem vil jeg gerne møde en dag smiley


  • #16   29. jan 2011 Glemte lige at der er minimal pelspleje. Dog er det en kæle hund så det basker. Den elsker at være i centrum og møffer gerne op i sofaen selv om den ikke må, bare for at blive nusset og rørt. Der er inngen jagtinstinkter eller hyrde instinkter. Så det eneste man egentlig kan træne er ganske alm. lydighed, som den også vil elske smiley

  • #17   29. jan 2011 ja det ville være en god ide at tage til udstilling, hvis man nogenlunde vidste hvad man kiggede efter....ellers ville det være ret uoverskueligt.

    jeg udstiller selv - og har skam påduttet dem kun at købe med dkk ;-P


  • #19   29. jan 2011 Christina:

    Jep, så er OEB ude af billedet smiley


  • #20   29. jan 2011 ja Maj-britt det kunne være et bud smiley

    åh jeg er så glad for alle jeres input - bare bliv ved.

    så laver jeg nemlig en liste med alt det nødvendige over de racer som er aktuelle, så de kan danne sig et billede ud fra det - og tage den derfra.


  • #21   29. jan 2011 Det jeg hænger mig i, er at de kun kan gå en time til halvanden om dagen, det er faktisk ikke ret meget.
    Går man ind på Pedigree hundetest, er det faktisk kun den Engelske bulldog de anbefaler, med det motionsbehov.


  • #24   29. jan 2011 Maj-Britt:

    Jo men hvis vi snakker terrier, bernersennen og hunde i den kategori, vil jeg altså ikke mene en time er nok. Man anbefaler altså heller ej, mynder kun får en time om dagen i motion. Måske de trives med det, kender jeg ikke til. men hvad jeg kan læse mig til, kræver de mere.

    En time om dagen er jo ikke meget. Bare mine for da, ca en halv time om morgnen, en halv til tre kvarrter om eftermiddagen, og så en time om aftenen. Og selv der, kan jeg altså få dårlig samvittighed, over de ikke er mere ude, selvom de også har en have.

    At en pekingeser, papillion eller shi tzu ikke kræver mere, er vel en vane sag. Er sikker på, de vil nyde at komme med på længere ture.

    Ved da også min kammerat som har corgien, er ude ca. to timer om dagen, og anthon tager da gerne længere ture, hvis hans far gad.

    Men det kommer self. også an på, hvad man laver på sine ture smiley


  • #25   29. jan 2011 Mener også det er lidt et spørgsmål om hvad hunden er vant til, og få af motion. Mine fungere fint på det. Men ville også sagtens kunne klare mere.


  • #26   29. jan 2011 hvad med en basset hound? Skøn familiehund!


  • #27   29. jan 2011 Ja Basset hound er en dejlig familiehund, og den kræver vist heller ikke så stor motion. (hvad igen jeg kan læse mig frem til, kender desværre ikke så meget til racen) Men den skulle være en god børne hund samtidig, da den skulle have en stor tolerance smiley

  • #28   29. jan 2011 de kræver faktisk noget motion, men ville godt kunne næjes med en time dagligt, hvis bare de får lov at bruge deres fremragende næse til søgeopgaver.

    Har selv en basset.


  • #29   29. jan 2011 Jeg ville aldrig anbefale en Kooiker til en børnefamilie og slet ikke hvis den kun får 1- 1½ times motion om dagen, det kan kun gå galt...

  • #31   29. jan 2011 Jeg vil bare nævne at en islandsk fårehund er enormt afhængig af dens folk og den bliver super nemt stresset. Den har et højt aktiveringsnivue og skal have 1 til 2 timer og så mentalt aktivering ved siden af. Den er millevidt fra det de har haft.

  • #34   29. jan 2011 En Boston Terrier selvfølgelig..

  • #35   29. jan 2011 Maj-Britt:

    se nu fik du mig jo til at slå pekingeseren op *GG* men du har helt ret. Pekingeseren blev lavet med korte krumme ben, så den ikke kunne gå langt af gårde :-)) den skulle være stædig som et æsel, nedladen som folk højt på stå og skulle have en snegls hurtighed *GG* den er faktisk sjov at læse om.

    Men man kan jo ikke kalde den en mellemstor race, så den er nok ikke hvad TS søger.



  • #36   29. jan 2011 Min søster har to cavalier, dejlige hunde, og de passer godt til din beskrivelse. Ville have sagt en berner sennen igen, eller golden retreiver, men lyder til vi har forskellige defination på mellemstr. hund :b

    Ellers måske en basset hound?


  • #38   29. jan 2011 Hvis du i forvejen har kigget på finsk spids, så skulle du også kigge på Norsk Buhund og Norbottenspids. De har ca. samme størrelse og der findes flere opdrættere i Danmark.

  • #39   29. jan 2011 Ville også sige Fransk Bulldog eller boston terrier... De ELSKER børn og er en rigtig putte familiehund, men vil også gerne lege med børnene. Deres motionsbehov kan variere - Min Franske kan sagtens gå 2-3 timer om dagen når vi træner op til det men kan også sagtens nøjes med en hyggetur i parken og lege med sine hunde venner smiley

  • #40   29. jan 2011 tja hvis de ikke har noget imod lidt pelspleje og i har tænkt spids.
    Hvad så med Volpino Italiano?
    Jeg er ikke helt inde i den race men kors hvor ser den bare skøn us. Efter min mening den kønnest spids der er.


  • #42   29. jan 2011 Der er stor forskel på spidshunde. Det er ikke dem allesammen, der kræver lige meget. Både Norsk Buhund og Norrbottenspids fungerer godt som familiehunde og passer fint til TS´s beskrivelse.

  • #43   4. feb 2011 Vil helt klart anbefale skotesk terrier. Det er en mindre hund der selv mener den er stor. Kan nøjes med små gåture, men kan også klare lange ture, og elsker skov og strand.
    Har haft 3 og har 3 børn, har haft dem både sammen med baby, små børn og større børn, hundene elskede børnene og vi har aldrig været nervøse, selvfølge har både hund og børn fået opdragelse til at omgås hinanden. Der har aldrig været særlige problemer med renligheds-træning eller være alene hjemme træning (mere end normalt for en hvalp), og hunden er både til leg og til ro.
    Pelsplejen fordrer frisør besøg, men så fælder den tilgengæld heller ikke.


  • #44   4. feb 2011 Hanne M:

    Vil sige man da skal være en ejer, der ved hvad man har med at gøre ved en skots terrier. Min mormor og morfar har også altid haft skots terrier, dejlig race, men utrolig selvstændig og går ikke af vejen for noget som helst, og ikke den nemmeste at lydigheds træne smiley


Kommentér på:
Ideer til velegnet familiehund

Annonce