{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.831 visninger | Oprettet:

Hjælp til overvægtig hund. {{forumTopicSubject}}

Min hund blev kastreret for ca. 8 måneder siden, han vejer nu 8 kg, og dyrlægen siger han skal ned på 6,5. Jeg syntes uanset hvad jeg gør bliver han ved med at blive tykkere, og det er jo synd for hunden. Men jeg er heller ikke god til at "sulte ham" han er sulten hele tiden, og så tænker jeg, at det må da ikke være rart at være så sulten hele tiden.

Er der nogle der kender til problemet, og hvad gør i?
Måske der er noget man kan give, som mætter, men ikke feder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til overvægtig hund.
  • #1   29. jan 2011 hvad fodre du med og hvordan?

  • #3   29. jan 2011 Motion? så ud og løbe med jer ;o) så kan det være det begynder at gå den rette vej. Held og lykke med det :o)

  • #4   29. jan 2011 Jeg har kun prøvet det med en kat og der fulgte jeg dyrlægens anvisninger mht fodermængden og aktiverede den noget ekstra. Nej, det er sikkert ikke rart at gå og være sulten, men det er jo til deres eget bedste. Det er heller ikke rart at være for tyk smiley

  • #5   29. jan 2011 Han får Acana light, men han bliver ved med at tage på, Før fik han Royal Canin satiey support (staves) på det foder kunne han holde vægten, men han råd andre hundes afføring og så sked han 7 gange om dagen.
    Det med mortion er ikke helt muligt lige nu da han er blevet en meget usikker hund efter kastrerationen, så han er ikke glad for at komme ud og gå, så vi går en masse små ture, så han kan rumme det.
    Han elsker dig dog at spurte frem og tilbage mellem mig og min kæreste, så får han en guf når han kommer smiley og det må da give lidt for han løber så hurtigt han kan.


  • #6   29. jan 2011 Han får mad to gange om dagen. Jeg har tænkt lidt på om jeg ikke kan give ham grøntsager + lidt brune ris om morgenen og tørkost om aftenen?

  • #7   29. jan 2011 Specific CRD-1.
    Kan kun købes hos dyrlægen. Det er genialt til hunde der skal slankes.

    Alternativt kan Hills Prescription Diet r/d eller Hills Prescription Diet w/d bruges.

    Eller Royal Canin Obesity.


  • #8   29. jan 2011 er ikke vild med alt det korn der er i det fra dyrlægen, på royal canin åd han andre hundes afføring og sked 7 gange om dagen, og hans øre begyndte at klø meget.

  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #9   29. jan 2011 Hvor meget guf kan han når at inkassere ved at fise frem og tilbage. Er det mere end han kan forbrænde. Og hvad er det for noget guf ?

  • #10   29. jan 2011 Didde
    Som du selv skriver, kan han jo også godt motionere lidt indendørs. Måske kunne "præmien" for at komme hen til jer også være f.eks. at ruske i et viskestykke med jer eller lignende i stedet for guf, så bruger han lidt ekstra energi der i stedet for at spise mere


  • #11   29. jan 2011 det er små stykker kyllinge pølse, eller kalkun i strimler, det feder jo ikke specielt meget, og han får heller ikke alt det acana der står på posen han skal have.

  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #12   29. jan 2011 Eller kaste en bold mellem jer og som belønning at han får bolden ind i mellem.Gem bolden væk efter leg så er den meget mere spændende når i tager den frem aftenen efter.

  • #13   29. jan 2011 Didde
    Men uanset, hvor lidt det feder, er det jo meningen, han skal indtage færre kalorier end an forbrænder og hvis man kan lave et indtag om til en forbrænding, må det vel være i den rigtige retning. Så kan han jo også få det mere mad på et andet tidspunkt.

    Jeg tænker på, om man kan blande noget af foderet med vand, så det fylder lidt mere i maven og der dermed skal mindre til at give mæthedsfornemmelse.

    Fornemmer du, han sulter eller er det dig selv, der tænker, det er synd for ham?


  • #14   29. jan 2011 Han er sulten, han sidder og piver og er rastløs om aften inden vi skal i seng.

  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #16   29. jan 2011 Hvor tit kommer han ud på de der småture om dagen ?
    For småture kan vel næppe regnes for decideret motion når han skal forbrænde, kan de ?


  • #17   29. jan 2011 Jeg kan stærkt anbefale ikke at servere mad i skål - lad din hund arbejde for føden, det er super godt både for mausen og for hovedet ;D

  • #19   29. jan 2011 Du er nød til at ignorere at han sidder og piver fordi han er sulten.
    At der kommer mindre mad i skålen må han vænne sig til. Du skal nok være noget mere striks end du tidligere har været, måske frem med vægten og vej foderet af hver eneste gang og ikke afvige et eneste gram.
    Og så drop de mange godbidder, eller brug noget som IKKE feder.


  • #20   29. jan 2011 Kontakt KBH dyrehospital som har uddannet folk i kost/ernæring/foder. Det koster ingenting.!!

    Hun hedder Nina Bechmann og vil ikke anbefale dig at give alle de ting folk foreslår herinde...:-( Hun har hjulpet flere af dem jeg kender med overvægtige hunde, med gode resultater...:-)

    Kan skrive kort hvad jeg ved fra hende.! Light foder holder KUN vægten nogenlunde ved lige. Min vens labrador var blevet anbefalet light foder af sin dyrlæge og der sket bare INGENTING og hunden var konstant sulten. Jeg tog ham med ned til Nina og så skete der hurtig noget....:-) Hunden vejede ca 8 kilo for meget. Nu kommer hunden osse til hundesvømning og nu har den næsten den rigtige vægt..:-)

    ! Du skal ha lavet en bestem madplan med de rigtige foder, og der ved jeg med sikkerhed af R/D fra Hills hjælper.! Du skal dele foderet op til 3 gange om dagen, da du så øger forbrændingen.!! Og KUN give ham foderet, INTET andet..!! Ved at du giver ham mad 3 gange dagligt vil han heller ikke føle sig så sulten..:-)
    HVIS du skal give ham noget kan du give ham en "Bucalap fra Aptus, der er ingen fedt, ingen proteiner i..:-)
    Håber det kan hjælpe dig lidt på vej...:-)


  • J H
    J H Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 87
    #21   30. jan 2011 Kender flere som har succed med eukanuba daily care overweight/Sterilised som der her:
    (link fjernet)


  • #23   30. jan 2011 Hej

    Min tæve er steriliseret. Jeg fordre også korn-frit.
    Min Mors veninde (som er dyrlæge) fortalte mig, at min hund skal have 10g foder pr. kg. Dvs. min hund vejer 10kg, så den får 100g foder om dagen. 50g om morgenen og 50g om aftenen.
    Jeg er temmelig striks, spiser hun fuglebrød eller lign. får hun mindre mad om aftenen. Og hvis jeg træner med hende, får hun også mindre.
    Hun har været steriliseret i halvandet år og har kun taget 100g på.
    Hun er evig sulten, men jeg nægter at have en tyk hund smiley


  • #24   30. jan 2011 Vores to tæver var også i overkanten med vægten, jeg skiftede fra RC til Wolfsblut hvor de ikke får så meget som de skal og som fyld får de risflager til hunde samt grøntsager ( de billige frost grøntsager) og Den ene er som hun nu skal være og den anden er godt på vej.

    De får selvfølgelig motion samtidig med så det ikke er musklerne der forsvinder, men hvis han får sine daglige gåture og så han løber mellem dig og din kæreste så burde han jo få rørt sig lidt i hvertfald.


  • #25   30. jan 2011 Anja...hvor køber du Wolfsblut henne eller er der nogen der ved, hvor det fås allerbilligst? smiley

  • #26   30. jan 2011 Jeg bestiller wolfsblut i Tyskland (tierspietcarte.dk - eller deromkring) og sparer over 100 kr selv om jeg skal betale for fragt. Skal selvfølgelig ikke bestille i sidste øjeblik, men en uges tid + inden vi løber tør for foder.

  • #27   30. jan 2011 Anne...ja, tænkte nok det var en tysk side - køber selv mit luposan hos zooplus.de og sparer så vidt jeg husker godt 200kr. ;D

  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #28   30. jan 2011 Hvorfor bliver en hund eller bare et dyr overvægtig ?
    Hvis det ikke lige er den åbenlyse årsag sygdom, så er det et symptom på noget. Det er os menneskers pligt at sørge for at dette ikke sker, så hvis dyret naturlige behov ikke bliver opfyldt men erstattet med mad, er det menneskets skyld.
    Jeg mener at hvis man som hundejer har en hund der er for tyk, man har pligt til lige at kikke lidt indad og spørge sig selv om man gør hvad man kan for at det dyr man har ansvaret for får opfyldt sine naturlige behov. Hvis hunden havde mulighed for at leve fuldt ud som en vild hund efter sine behov og egne frie valg, ville den så blive for tyk, nej det mener jeg ikke.
    (Den kan blive for tynd på mangel af føde).
    Husk hunden lever på de præmisser du udstikker for den.


  • #29   30. jan 2011 Susan...hvor vil du lige hen med dette?
    Der er jo tale om en kastreret hund og det er da udemærket TS søger hjælp herinde smiley


  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #30   30. jan 2011 Sus...

    Hvor skriver jeg at hun ikke skal hente hjælp herinde ?
    Hvis du læser mit indlæg igen så vil du opdage at det fuldt ud svarer på oplægget. Hvad er problemet, uddyb ?


  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #32   30. jan 2011 Sus...

    Mener du at en ejers pligt til at tage hensyn til en hunds naturlige behov bortfalder hvis den er katreret ?


  • #35   30. jan 2011 Jeg køber gennem safedog.dk men har fået en god aftale da jeg tager min 15 sække af gangen.

  • #36   30. jan 2011 Det er jo almindeligt at når hunde bliver kastreret at de har tendens til at blive for tykke, fordi de ikke bruger en masse energi på at tjekke lækre hunhunde ud, hvor der er en i løbetid og på at opretholde deres status som "stud".
    Det er bare ikke alle hundeejere som ved, at når deres hund bliver kastreret at de så skal være ekstra opmærksom på hvor meget foder hunden får og i langt de fleste tilfælde, nedsætte fodermængden. Det er ikke sikkert at alle dyrlæger informere om det ved afhentning af den nykastreret hanhund.
    Så synes det er ganske fint at TS spørger herinde til det.


  • #37   30. jan 2011 Anja...nej, der kan jeg vist ikke lige være med, hehe...

    Susan....nu er jeg slet ikke med, men vist ikke værd at bruge tid på smiley



  • #38   30. jan 2011 Enig med SUSAN H..

    Tit bliver det lidt en undskyldning hvis man møder en overvægtig hund, jamen den er også kastreret eller steriliseret, derfor er den blevet tyk..!! Og den får altså KUN dens foder..:-).. Hmmmm ja ok...:-)
    Hvis man kun giver hunden dens foder BLIVER DEN IKKE TYK..!! Med mindre man overfoder den.!! Alle sagde til mig, da min hund blev steriliseret for 1 år siden, bare vent din hund bliver også tyk nu..! NEJ sagde jeg det gør hun ikke, for jeg foder hende på samme måde, med det samme foder og hun får præcis den samme mængde motion.! Folk har tendens til at tro at hvis hunden ikke lige får den frikadelle eller det stykke flæskesteg, så bliver den meget ked af det.! Det er noget vi bilder os ind, hunden er ligeglad, og jeg er sikker på at hunden meget hellere vil ud og lege bold/træne med sin ejer end at få den frikadelle.! Og enig igen med SUSAN H ude i naturen vil de IKKE blive fede. Vi er selv med til at gøre dem fede/tykke. Og jeg er ikke ude på at hakke på nogen, men MIN personlig mening er at jeg syns det er dyremishandling at overfoder sin hund, tænk på alle de sygdomme vi er med til at give den stakkels hund KUN på grund af mad, og nu snakker jeg generalt.!! Kender flere overvægtige hund, hvor ejeren mener at hunden bliver ked af det, hvis den ikke lige får den pølse, frikadelle, og at det er strerilitationens skyld at hunden er fed ikke maden. Så nu har den fået dårlig ryg, dårlige hofter/albuer, sukkersyge, ledproblemer og skal fyldes med piller, gå til massage, akupunktur for at lindre dens smerter på grund af overvægt.! Jeg syns det er rigtig synd for hunden.!

    ANNE R: Så du mener altså at tæver bliver for tykke fordi de ikke længere er interesseret i at rende efter hanhunde og omvendt????


  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #39   30. jan 2011 Sus

    Ingen er forpligtiget over evner. smiley


  • #40   30. jan 2011 jeg har hele to kastrerede hanhunde og en steriliseret tæve og ingen af dem er tykke.

    Jeg må indrømme at jeg forstår slet ikke at det kan være så svært at holde sin hund slank! I princippet er det jo ret logisk - der skal ikke flere kalorier ind end der kan forbrændes og da det herhjemme i hvert fald er mig der helt og holdent bestemmer hvad hundene skal indtage og hvor meget motion de skal have, så er det nu ret enkelt.

    Og nu får jeg sikkert hug for den udtagelse... (o;


  • #41   30. jan 2011 Camilla C :

    Thumbs up.


  • #42   30. jan 2011 LENE D: Ja det gør du sikkert ligesom jeg nok osse gør...:-) Men jeg er fuldstændig enig med dig og SUSAN H...:-) smiley

    Måske skulle vi lige stoppe op og se hvad det er vi fylder i hunden mund..:-) Og gøre noget ved problemet...:-)

    Det er KUN os selv vi kan give skylden...:-)


  • #43   30. jan 2011
    ANNE....:-) smiley smiley


  • #44   30. jan 2011 Jeg har 2 valg muligheder med min hund.

    1: At give hende den frikadelle ekstra som JEG tror hun bliver lykkelig for at få, og gøre hende tyk, så hun får alle mulige sygdomme og måske smerter.

    2. At KUN give hende hendes foder og gå ud og træne med hende, stimulerer hende, svømme, cykle med hende og forhindre sygdomme så godt jeg kan og resultatet er at jeg kan få lov til at have hende i MANGE ÅR endnu...:-):-)

    Det er ikke et svært valg for mig..:-) smiley


  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #45   30. jan 2011 camilla C

    Der er kun et af punkterne du kan sætte mærkatet ansvarlig på og det er i hvert fald ikke nummer 1.


  • #46   30. jan 2011 Camilla C
    Du behøver ikke råbe mit navn !
    Jeg ved ikke så meget om tæver og hvordan de reagere når de bliver steriliseret, så det vil jeg ikke udtale mig om.
    Men hanner som ikke er kastreret bruger jo noget energi på deres drifter, på at holde sig orienteret om tæver i området og på at holde deres position. Når de bliver kastreret, så bliver de fleste af deres drifter jo fjernet, de fleste mister interessen for at holde styr på tæverne i omegnen, nogle bliver mere rolige i dem selv. Det gør at de ikke bruger den samme mængde energi som før kastrationen, og derved kan de have tendens til at blive lidt tykke, også selv om man bruger den samme mængde foder som tidligere.
    Og så er det selvfølgelig op til ejeren at justere på foderet hvis man observere at hunden bliver lidt mere rund end den ellers var.


  • #48   30. jan 2011 Mikala N
    Se det vidste jeg så ikke, men det er da en væsentlig faktor som en ejer til en nykastreret hanhund burde få at vide af dyrlægen. Det i sig selv indikere jo en nedsættelse i fodermængden.


  • #49   30. jan 2011 ANNE R: Hvad mener du med at jeg råber dit navn??? Jeg skriver dit navn med store baogstaver lige som jeg har gjort med de andre?? Så tror vist bare du er ude på krigsstien som du plejer at være.!!!

    Og det du siger med at hanhunde skal holde sig orienteret med løbske tæve, ja den part forsvinder hos nogle, men ikke hos alle der bliver kastreret. ! Og når de bliver kastreret har det INTET at gøre med deres drifter, det er hormonelt, og med det mener jeg at en hanhunds drifter forsvinder ikke med hensyn til hundetræning.!! SÅ hvis man tror at hanhunde bliver overvægtige fordi de ikke længere løber efter tæver , ja så må man jo bare sørge for at de får en anden slag motion hvis man tror det er derfor.! Jeg tror ikke på det.!!

    Jeg troede også at hvis jeg skulle strerilisere min tæve, så ville det gå udover hende drifter, så i forvejen er meget høje og især på en træningsbane, men der er der ingen forandring og det var også det min dyrlæge sagde og det samme gælder for hanhundene.! De kunne jo også være at hanhundene fik mere energi af mere motion, så de ikke blev fede, det samme gælder vel for os mennesker..:-) Så undskyldninger er der nok af...:-) smiley


  • #50   30. jan 2011 Camilla C
    Så kender du mig rigtig dårligt, når du skriver at "jeg er på krigsstien som jeg plejer at være". Jeg er meget sjældent på krigsstien.
    Og så havde jeg ikke set at du skrev de andres navn med stort. At skrive med stort indikere som regel at der råbes !


  • #51   30. jan 2011 Camilla C
    At du ikke tror på det, er jo ikke en garanti for at det er rigtig eller forkert !


  • #52   30. jan 2011 ANNE R: Nu har de andre slet ikke kommenteret negativt på at jeg har skrevet deres navn med stort...:-)

    Ok Anne, det vil altså sige at dyrlægerne ikke taler sandt så?? Og at du er meget klogere end dem??


  • #53   30. jan 2011 Camilla C
    Jeg skriver ingen steder at jeg er klogere end dyrlægerne - ved ikke hvor du har det fra ?????
    Jeg har lige nøjagtig hørt det fra en dyrlæge, men den dyrlæge ved måske ikke noget om det eller hva ???
    Har selv haft en hanhund i tidernes morgen som blev kastreret og fik den oplysning dengang. Kunne også mærke på ham og observere at han var anderledes i forhold til de ting, ,og jeg skulle nedjustere hans foder for at han ikke skulle blive for rund.
    Men egne erfaringer tæller måske heller ikke hos dig ?


  • #54   30. jan 2011 ANNE R:
    Jeg prøver bare at fortælle dig at man ikke kan bruge som undskyldning at hanhunde bliver automatisk fede fordi de ikke jagter tæver længere, og at man sagtens selv kan gøre noget ved problemet i stedet for at hele tiden finde undskyldninger for at hunden bliver overvægtig!
    Og hvis man som du ved/tror at hunden bliver mindre aktiv for ikke at rende efter tæver, så må man jo bare sørge for at motionere dem mere/på en anden måde.!! Kan ikke se det er så svært som folk gør det til.!!
    Og folk har tit alle mulige undskyldninger for at hunden ALTID vil blive fed/tyk/buttet/overvægtig når den er steriliseret/kastreret, og det er det der er årsagen til problemet.! Og det er det ikke, det er bare det jeg prøver på at sige, og det tror jeg nu osse alle dyrlæger vil sige.!!
    Det er ikke så svært at tænke lidt selv...:-):-)


  • #55   30. jan 2011 Camilla C
    Jeg har heller aldrig skrevet at det var en undskyldning. Jeg har skrevet at det er ikke alle med nykastreret hanhunde som ved at det kan være derfor deres hunde bliver for tykke, selv om de fodre som de plejer og motionere som de plejer at gøre. Og at det ikke er alle dyrlæger som informere om, at de skal være opmærksomme !
    Og ved man det ikke, jo så er det en undskyldning, men gør man så ikke noget ved problemet når det opdages, ja, så er man selv ude om at hunden bliver for tyk.
    Hunde behøver ikke blive for tykke, man skal bare tage sine forholdsregler og fodre derefter.


  • #56   30. jan 2011 Nej OK. Men hvis man kan se på sin hund at den lægger sig ud om den er kastreret eller ej, så må man kigge ind af og spørge sig selv hvorfor den har lagt sig ud.!! Og jeg siger bare at OFTE bruger folk det som en undskyldning at hunden er kastreret eller steriliseret at det er derfor at den er blevet tyk.! Og som jeg osse skrev tidligere så er det IKKE foderet de bliver tykke af, det er alt det andet de får ved siden af, også trækker folk fra i foderet i stedet for at fjerne alle gufferne/kagerne. Så får hunden ikke alle de vitaminer/mineraler den har brug for som er i foderet, og igen det ville enhver dyrlæge også sige.! Og ja det kan da godt være at folk ikke er klar over at hunden "kan" tage nogle ekstra kilo på når den er streriliseret hvis de fortsætter med kagerne/rester af aftensmaden, men undskyld mig.... Men hvor svært er det så at åbne sine øjne og tænke en ekstra gang over hvad det er man propper i hunden.!!! Eller kontakte sin dyrlæge.!!
    Jeg syns bare personligt at folk er gode til at fralægge sig alt ansvar og finde alle muliger undskyldninger for de problemer det evt opstår, og det mener jeg gerneralt med mange ting når man har en hund/dyr.!!
    Men lad det nu ligge.... Jeg har sagt min mening og du har sat din, og så må folk bruge det de kan bruge her eller lad vær, eller snakke med sin dyrlæge.!! Jeg personligt kontakter næsten altid de faglærte omkring min hund/dyr, så jeg ikke gør noget forkert, eller lytter til forkerte råd/mennesker som ikke ved hvad det handler om/drejer sig om. Der findes mange lidt for "kloge " hundeejere....:-):-) smiley Anne jeg mener generalt.!!:-) smiley


  • #58   30. jan 2011 MIKALA N:

    Er det bedrevidenhed at tænke sig om ?? Og hvordan man fodre sin hund???

    Og ja der er folk som syns deres hunde skal være buttede og som godt kan lide at deres hund er TYK..!!!

    Men her snakker vi om med hensyn til at hunden er steriliseret/kastreret og HER skal man tænker sig lidt ekstra om.!! Og for nogle løber det løbsk når hunden er steriliseret/kastreret, og JA NOGLE hundeejere SYNS at hunden SKAL ha den ekstra frikadelle, for ellers bliver den ifølge dem kede af det.!!

    Og nej jeg kan ikke se/forstå at det er et problem at tænke sig om med hensyn til overvægt om hunden er kastreret eller ej..!! Og i følge FLERE hvis du læser hvad de andre har skrevet som er enige med det jeg osse skriver, kan heller ikke se det er et problem at tænke sig lidt om.!! Og det har vi vel lov til at syns..:-) Tror du hunde ville være overvægtige i naturen??
    Er ulve det??

    Men fordi jeg vælger at skrive at man skal tænke sig lidt om og måske rådfører sig med sin dyrlæge/diætist.! Så er jeg på krigsstien.
    Vor Herre bevares..!!!!

    Og ja i min verden er det ikke så svært.!! Min hund vejer det samme som før, så nej kan ikke se problemet procenter eller ej.!!

    Men MIKALA N. Du er så osse lige den type som jeg slet ikke gider at bruge krudt på..!! Så hyg dig.!!!




  • #59   30. jan 2011 Folk som trækker fra i foderet istedet for godbidderne tænker ikke over, at hunden mister en masse sunde vitaminer og tilskud, som ikke findes i godbidder. For så ville de hellere skære ned i godbidderne og måske bruge foderet som godbidder. Mange er bare af den fejlopfattelse, at godbidder er mere lækre end tørfoder. Men ofte - i hvert fald efter min mening - så er tørfoderet (det meste i hvert fald) mere lækkert end godbidderne.

    Jeg tror da også at mange synes, at "Jamen, vapsen får jo næsten ikke noget at spise, se hvor sulten den ser ud". Og rigtig nok, den mængde foder hunden skal have, kan da med nogle foderprodukter se meget små ud. Jeg synes da ikke det er meget foder Riiini får når jeg har vejet af på vægten, men efter at have fået en forklaring på hvor koncentreret kødet er i foderet og hvilken størrelse det ville have da det var råt, så kan jeg sagtens se at mængden er passende for hans lille mave. Men det er jo ikke en viden som hvem som helst ligger inde med.

    Ofte tror jeg også problemet i at folk ikke er nøjagtige nok med fordermængden. Jamen den skal bare have en kopfuld, siger de. Men en kopfuld kan veje meget forskelligt om der er top på eller den kun lige når kanten.
    Personligt vejer jeg foderet af på en vægt til hvert måltid - 45 gram til den llille og 220 gram til den store - 2 gange daglig. Jeg skal ikke have tykke hunde.

    Mine forældre havde en hund og jeg lagde mærke til at den var begyndt at blive lidt vel rund. Jeg kommenterede det ofte i godt og vel et halvt år, men det kunne de ikke lige se. Min far synes hun skulle have det godt, så han købte hjemmebagt leverpostej til hende, som hun fik ekstra i sin mad. På et tidspunkt synes de så at hun var begyndt at være meget træt, ikke så livlig som hun ellers plejede at være. Jeg sagde det var fordi hun var for tyk, men det troede de ikke helt på. De tog hende til dyrlægen for at få hende undersøgt og dyrlægens ord var "Hun er for tyk og skal på skrump". Min far droppede leverpostejen (som jeg havde sagt længe han skulle) og hunden tabte sig og blev frisk og glad igen.
    Hvad sagde jeg .........
    Men de lærte lektien og passer nu godt på den hund (min Dian) som de har derhjemme. Hans foder bliver afmålt på vægt til hvert måltid og han får kun hundegodbidder i den rigtige mængde så det ikke går udover hans hovedmåltider.


  • #61   30. jan 2011 ANNE R.. Enig..:-) Thumps up....:-) smiley

    Jeg har sagt min mening herinde og givet de råd jeg har fra diætister/dyrlæger, og håber der er nogle folk der kan bruge det til noget..:-)

    Jeg går selv meget op i foder og undersøger, tager kursuser og snakker med uddannet folk. Jeg har en hund der desværre har allergi, og jeg har lyttet til mange forskellige mennesker omkring allergi, med det resultat at min hund begyndte at bide store huller på sig selv, og dyrlægen frarådet mig at "barfe" hende med alle anbefalede det jo og sagde at "DET" var det eneste rigtige og det var det eneste der hjalp...!! Der lærte jeg så min lektie der, og at lytte til nogle forkerte mennesker i stedet for dem der har en uddannelse indefor det. Og jeg er da super ked af idag, at jeg gjorde og udsatte hende for det.:-(
    Men jeg har lært at mine fejl, og heldigvis fik vi rettet hende op igen hos en diætist, og ja det koster en del mere i foder, men det betaler jeg gerne for at få min hund rask...:-) Derfor holder jeg mig meget til faglærte folk omkring min hund...:-) smiley :-)

    Håber i alle må ha en fantastisk aften...:-) Øv øv det var så tæt på at vi fik GULD, men sølv er da osse super flot:-). Godt gået drenge...:-):-)


Kommentér på:
Hjælp til overvægtig hund.

Annonce