{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.036 visninger | Oprettet:

må hunde springe? {{forumTopicSubject}}

så lige der var en der skrev i en annonce at det er usundt for hunde at springe?

hvorfor er det det? overdrevet springning kan jeg forstå. men sådan på mere generelt plan eller hvad man skal sige, er det så usundt?

nu tænker jeg ikke på nogle bestemt racer der ikke egner sig til det. men det lyder til det skulle være usundt for ALLE hunde.
nogle der kan forklare om det er sandt eller falsk? e


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  må hunde springe?
  • #2   12. feb 2011 Godmorgen allesammen smiley


    Om hunde må springe eller ej , og om hvor højt aner jeg ikke.

    Jeg har altid haft hunde der ikke gad springe , men nu har jeg fået Bertil der bare springer derudaf , thju hej hvor det går frem.

    - Op på spisebordsstole
    - op i lænestole , for derefter at balancere på ryggen af stolene
    - han har alle dage gået op til 2 sal , og jeg når aldrig længere end til mellem stuen og første sal , før han står oppe ved døren og venter på anden sal.
    - op på store kampesten nede ved søen

    ja , alt hvad der byder på højde springer Bertil uopfordret op på.

    Alle spring har temmelig meget fart på og han lander med en sikkerhed på målet uden slinger i balancen.

    Om han kan tåle det eller ej , ved jeg ikke , men jeg kan tydeligt se , at spring ligger så indgroet i hans naturlige adfærd , at det ville være dyreplageri at stoppe ham.

    Jeg kan ikke spå om fremtiden ved dette adfærd , men et er sikkert , jeg kan spå om en lille hund , der ville visne , hvis jeg bremsede dette adfærd som falder den så naturligt.



  • #4   12. feb 2011 Det er ikke selve opspringet der bekymrer mig, men landingen.
    Belastningen på forbenene i landingen er større end deres egenvægt. En af grundene til at vores agilitytræner nogen gange tjekker tykkelsen på hunden.

    Belle springer glad og gerne op på alt muligt, men hvis jeg vurderer at det er for højt at springe ned fra eller for hårdt et underlag, forsøger jeg at finde en nedgang eller bærer hende. Det er dog ikke altid jeg når at stoppe hende.


  • #6   13. feb 2011 Hunde tager ikke skade af at springe, hvis der, som de andre nævner, er taget højde for at underlaget er rimelig blødt (=ikke fliser/asfalt), at springhøjden passer til hundens størrelse og bygning, samt at hunden er færsigudvokset.
    Hvad hunden så render og laver på egne poter (hopper i møbler, på trapper, over træstammer, sten m.v.) er ikke så vigtigt (i mine øjne). Men hvis man vil træne spring, så den gør det på kommando, må den ikke presses.

    I agility går man efter følgende regler m.h.t. hundens str. og forhindringernes højde:

    Lille hund
    må måle op til 34,99 cm i skulderhøjde - springhøjden er 15-25 cm. A-bræt be-nyttes kun på højden 135 cm.

    Mellem hund
    må måle fra 35,00 til og med 42,99 cm i skulderhøjde - springhøjden er 30-40 cm.

    Stor hund
    må måle fra 43,00 cm i skulderhøjde - springhøjden er 40-60 cm.


Kommentér på:
må hunde springe?

Annonce