{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Ramaskrig pga. avlsrestriktion {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået følgende at vide:

Man har i racen Golden Retriever problemer med HD ( hofteledsdysplasi), og i kampen mod denne ofte invaliderende sygdom, har man bestemt, at ET individ i hvert kuld skal HD-fotograferes.

Dette har efter sigende fremkaldt et ramaskrig indenfor Golden Retriever verdenen, hvor opdrættere modsætter sig af den årsag, at det er for strikse krav.

Hvis dette er rigtigt, så har jeg godt nok fået endnu en dårlig oplevelse af visse DKK-opdrættere.

Hvad i al verden er det, der gør, at man ikke vil sin race det bedste på det sundhedsmæssige område.

Jeg har hørt lignende historier indenfor f.eks. Dogue de Bordeaux, Skt. Bernhardshunde, Franske Bulldogs og flere andre racer, hvor selv de mindste skærpelser eller oprettelser af avlsrestriktioner får opdrættere til at slå baglæns saltamotaler i protest mod indgreb, som på sgt vil forbedre sundheden for racen som helhed.

Jeg synes, det er dybt betænkeligt, at mange hellere vil se stort på sundheden for at få egne hunde i avlen, end at arbejde for sundere hunde.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ramaskrig pga. avlsrestriktion
  • #1   19. feb 2011 Ét ord: penge.

Men hey, det er da positivt når specialklubberne får genneført de restriktioner, for så har der trods alt været et flertal. smiley

Vi havde noget lignende for sheltierne - nu er der kommet PRA krav, hvilket vil sige at for hvert år man avler på en sheltie, skal sheltien øjenlyses (da attesten maks må være 12mdr gammel ved parring). Det var der også nogle der var ved at få galt i halsen, for de der 600kr/hund/år (man kan dog få rabat ved flere hunde eller ved at dukke op til kollektiv øjenlysning) også er for meget... eller noget...

• #3   19. feb 2011 Helt almindeligt. Jeg tvivler meget stærkt på at man ville kunne gennemføre et forslag om at alle blev checket, men du har ret i at det ville være bedre.

• #4   19. feb 2011 Godt man er i en race hvor vi er enige om at tjekke for de sygdomme racen har, selv om det endnu ikke er et krav. (Og der er en positiv stemning for det bliver et krav!)

Det eneste problem i den der restriktion jeg kan se er hvis man sælger alle hvalpe i et givent kuld, at man så skal have overført restriktionen på hvalpekøberene... Det tror jeg kunne blive et problem for nogle..

• #5   19. feb 2011 Det undrer mig faktisk at goldenfolket reagerer på den måde:-( I den "gruppe" plejer man ikke at være så bange for avlsrestriktioner. Jeg er spændt på at læse HVORFOR den reaktion er kommet??

Da vi købte Kaido var der en tillægskontrakt. Ifølge den forpligtede vi os til at lade vores hunde HD- og AD fotografere og meget gerne øjenlyse. Hvis vi IKKE havde været tilfredse med det og havde villet betale det, så skulle vi jo have købt et andet sted. Vi (eller rettere JEG, for min mand synes at tavler er noget fis.....*GG*) vil gerne støtte så seriøs en opdrætter, så klart at vi købte hvalpen og har fået hende HD- og AD fotograferet OG øjenlyst:-)

• #6   19. feb 2011 GOLDEN RETRIEVER

Racenummer DKK : 1110
    Gruppe : 08
    Racens hjemland :
    Specialklub : Dansk Retriever Klub

Tidligste alder ved fotografering
    HD foto : 12 måneder
    AD foto : 12 måneder
    OCD foto : 12 måneder

Racen har følgende avlsrestriktioner
    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres hvis begge forældre før parring er HD-fotograferet og bedømt inden parring med følgende status:

- HD-status A + B: Har ingen restriktioner.

- HD-status C: Alle parringer skal forlods skriftligt være godkendt af Raceledelsen for.
    Se regler og ansøgningsskema her

Golden Retriever. Dokumentation (kopi af godkendelsen) skal
    medsendes ved stambogsføring af hvalpe.

- HD-status D + E: Må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK: Denne avlsrestriktion gælder for alle hunde i racen efter den 1. juli 2009.

AD-krav:
    Afkom kan kun stambogsføres hvis begge forældre før parring er AD-fotograferet og har en officiel status registreret.
    Bemærk, denne restriktion er indført d. 1. juli 2005 og omfatter hele racen.

Øjne-krav: Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre forældre som er registreret efter d. 1.7.1994, er undersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel- for PRA og cataract. Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet.

Kryptorchid-attest:
    Faderen til hvalpene skal have en dyrlægeattest, der beviser, at han har normale testikler på normal plads
    eller en FCI-anerkendt præmiering
    eller Dansk Retriever Klubs kvalifikationsprøve.
    eller en Tysk Zuchtzulassungsprüfung.

DKK's hvalpeliste
    Udover de gældende regler for optagelse, er en bestået kvalifikationsprøve (avlsgodkendelse) i Dansk Retriever Klub, berettiget til optagelse på DKK’s hvalpeliste.

Der henvises herudover til DKKs stambogsføringsregler.

Farver for racen
    Golden

• #7   19. feb 2011 Uden at kende til de forskellige restriktioner indefor de forskellige racer, så har jeg da længe luret over at "Før-Schæferne" forlader div.stævenr/konkurrancer som BIS osv.

Måske har hundene ikke HD men hva F..... hjælper det når de dårligt kan gå.

Om jeg fatter at nogle opdrættere og dommere vil ha den smukke race til at ligne en hund med et medfødt handicap.

Men det viser bare mig, at man virkeligt skal vide en masse om den race man ønsker sig, SELV OM den har en Meget fin tavle.

• #8   19. feb 2011 Anita

Ja, - "En meget fin stamtavle" er MEGET sjældent "fin".

Ps. Hvad er "Før-Schæferene" for noget?

• #11   19. feb 2011 Kennel Flatrunner

Vi har vist en fælles jagt-veninde, som har informeret mig.

• #13   19. feb 2011 *LOOOL* Lise.. Der sku jo ha stået "Frø-Schæfer" pga.bagbenene. :o)))

• #14   19. feb 2011 Avlshanner må under ingen omstændigheder producere hvalpe "uden om avlsrestriktionerne". Og det gælder for alle racer!!!
    Og de fleste racer har også en matadoravlsgrænse, der betyder at enhver avlshund kun må lægge gener til en vis %del af de hvalpe der produceres ialt i Danmark.

Men som Kennel Flatrunner beskriver, kan man desværre ikke tvinge hvalpekøberne til at få undersøgt deres hunde, der kan i realiteten kun stilles krav om, at alle avlsdyr bliver undersøgt. Ellers er vi ude i noget uhåndterligt juristeri med krav om bod og erstatning.

• #15   19. feb 2011 Sådan noget fis..

Alle hunde brugt i avl hos min race skal HD fotograferes (hunden må maks have B hofter!) - og det er ikke det eneste, de skal også DM testes, DNA testes (for at sikre deres forældre er korrekte - der har været nogle svindlere så det er bestemt for racen) PRA testes, så er der nogle andre jeg ikke lige kan huske

• #16   19. feb 2011 Hvad er det der er noget "fis" Wolfcub in tha house - Line N?
    Som jeg ser det, skærper klubben netop tonen!
    Så vil man fortsat kunne producere hvalpe, på hunde der selvfølgelig er avlsgodkendte efter forskrifterne, skal man nu yderligere ud og afdække sundheden hos afkommet, også selvom de måske aldrig vil indgå i noget opdræt.

• #18   19. feb 2011 Øh Hanne L.
    Ville du give 2000 kr. mere end almindeligt for en hund du ikke havde andre planer med, end at den skulle være hyggenyggesofakartoffel???

• #19   19. feb 2011 Anita

Nååååå - så er jeg med *s*

• #20   19. feb 2011 Vi skal have flere newfer HD fotograferet efter " en ordre " fra DKK. Helt ok i min verden. Det er 2 år siden vi fik denne besked, men der er ikke sket en disse, snare tværtimod.. Nu har man så fjernet index´et måske det får flere hunde på banen ???
    Der har været diskuteret, at lægge en ½ hd foto oveni hvalpe prisen, som så blev betalt tilbage ved foto... Nogle opdrættere er bange for at " få urolige newf- ejere" Som man jævntligt kan læse herinde, tror folk at en HD hund er lig aflivning

• #21   19. feb 2011 Anne -med rotterne .... Vi er enige og hvis hvalpekøberne får pengene retur er jeg også sikker på at flere vil blive foto.. Problemet er jo at en meget stor % kommer ud til familier , som aldrig drømmer om at avle eller lign. Gudskelov ser vi ikke mange newfer uden stambog

• #22   19. feb 2011 *Ville du give 2000 kr. mere end almindeligt for en hund du ikke havde andre planer med, end at den skulle være hyggenyggesofakartoffel???*

Tjaaaaaaaaa,måske er jeg dum, men det har jeg altså gjort....*G*

Jeg har skrevet under på en kontrakt og jeg har lært at et ord er et ord, så selvfølgelig har jeg overholdt kontrakten. Det koster ja, men det hjælper sq også opdrætter:-)

Og nej, jeg har aldrig haft intentioner om at avle på mine tæver:-)

• #23   19. feb 2011 Marietta - det er noget fis at der er ramaskrig over det - enhver avler burde (og det er desværre ikke alle jo) kun avle hvis det var til racens bedste så det burde være en given at der blev tjekket for sygdomme ofte fundet i enhver race.. smiley

jeg synes det er godt at der bliver skærpet reglerne ^^

• #24   19. feb 2011 Line:

ALLE avlshunde hos goldens SKAL være HD- og AD tjekket!!

Dette er et spørgsmål om hvorvidt man kan "tvinge" en enkelt hvalpekøber fra hvert kuld til at HD- og AD fotografere sin hund fra det kuld. Den kan IKKE bruges i avlen uden fotograferng.

• #26   19. feb 2011 Gitte:

Det skal lige siges at den ene af Kaidos søskende er i Holland:-)

Men du har ret.......... JEG er bare af de støbning at har man lovet noget, så holder man det sq!!

• #27   19. feb 2011 Ham her bor i Belgien eller Holland: *Clairstone Northern Lights*

Og de 2 sidste er kun lige 1½ år gamle:-))

Men ja, ikke alle overholder kontrakten, MEN det kunne måske få lidt flere til at undersøge hundene........... Har jeg meget englestøv på vingerne nu?........*GG*

• #29   19. feb 2011 Louis´s opdrætter skrev i kontrakten at louis skulle pennhipp´ inden inden han var 1 år. Der var ingen konsekvens hvis det ikke blev gjort.. Vi skulle selv betale det og hvis resultatet var over gennemsnit for racen, fik man pengene igen.. Der var 11 hvalpe, ved ihvertfald at 3 fik det gjort. På det tidlpunkt var det ikke planen at Louis skulle udstilles og i avlen

Kommentér på:
Ramaskrig pga. avlsrestriktion

Annonce