{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.008 visninger | Oprettet:

Når man finder en knude på sin hund..? {{forumTopicSubject}}

Jeg fandt for en uge siden en knude på Sittas brustkasse, den er ca på størrelse med en 2 krone og hvor ”høj den er skal jeg ikke lige kunne sige, men man er bestemt ikke i tvivl om at den er der når man kører hånden hen over den :O(
Jeg har selvfølgelig været ved dyrlæge med hende, og i første omgang har dylle valgt at give hende en antibiotikakur, bare for at være sikker på at det ikke er en form for betændelsestilstand.
Det ser dog desværre ikke ud til at det har været tilfældet, efter 5½ dag på kuren er knuden stadig ikke blevet mindre :O(

Så nu er det så at jeg skal finde ud af hvad næste skridt i behandlingen er, og har lige brug for at få vendt det hele med jer HG’ere, da jeg desværre kun kan forestille mig at der er nogen af jer herinde der har stået i samme situation som mig.

Jeg havde håbet på at jeg i første omgang kunne få taget en biopsi af knuden for at finde ud af om det er en harmløs knude eller om den er ondartet, men det har min dyrlæge frarådet mig da resultatet åbenbart kan være misvisende.
Hvad er jeres erfaring med det?
Min dyrlæge vil hellere tage et røntgenbillede for at se hvordan hendes brystkasse ser ud indeni, nogle blodprøver og så derefter operere knuden væk, hvor hun så tager en biopsi af knuden mens Sitta er åben ud ud fra resultatet af biopsien så afgøre hvor meget der skal fjernes.

Hun gav mig så selvfølgelig den valgmulighed at jeg kunne vælge at vente i et godt stykke tid (tror at hun snakkede om et år ca) for at se om knuden vokser yderligere, og så derefter tage stilling til om hun skal opereres.

Så nu sidder jeg med 2 valgmuligheder som jeg faktisk slet ikke kan li.
Må indrømme at jeg ikke er meget for at Sitta skal opereres igen. Hun blev for et par år siden steriliseret hvor der efterfølgende var en del komplikationer med en svær betændelse i såret, plus at hun ikke er helt ung mere, hun bliver om nogle måneder 8 år, men det skal så også siges at hun er en utrolig frisk hund med masser af energi.
Men stadig er jeg bare ikke glad for at hun igen skal i narkose og åbnes op.

Men at vente i lang tid på at se om knuden vokser er jeg altså heller ikke sikker på at jeg ville kunne. Den her knude fylder rigtigt meget i mit hoved og jeg har lige siden at jeg fandt den gået med en kæmpe frygt for at den er ondartet og at jeg skal miste mit et og alt lang før tid :O(

Hov, glemte at lige at skrive at min dylle fandt en hel masse knuder på Sittas livmoder samt livmoderhals da hun steriliserede hende (jeg havde været så dum og tro på min gamle dyrlæge da han fortalte mig at p-sprøjten ikke var skadelig for hunde, så er næsten sikker på at det har været skyld i alle knuderne)

Men hva pokker skal jeg gøre?
Er der virkelig ikke andre valgmuligheder end de 2 jeg har fået?
Hvilke erfaringer har i med de her dumme knuder?

Mange hilsner fra en meget frustreret og bekymret hundeejer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man finder en knude på sin hund..?
  • #1   22. feb 2011 Eisa har en knude på siden næsten nede ved en af mælkekirtlerne. Men hun er blevet røntgenfotograferet og undersøgt, og denne knude kan 'flyttes', så den er under/i huden. Vores dyrlæge mente ikke, den er ondartet, men at vi kan afvente og se tiden lidt an, om vi vil have den fjernet. Vi fik at vide, at den kan være opstået af et flåtbid, eller det kan være en slags fedtknude.

    Så vi står lidt i samme situation. Eisa var ved at sætte livet til pga. en kolibakterie/maveforgiftning, da hun lå med hvalpe, så jeg vil heller ikke udsætte hende for mere end højst nødvendigt. Hun er kommet sig godt, men hun har stadig dage, hvor hun ikke er helt på toppen. Så jeg holder øje og føler efter, om den vokser. Så længe den virker konstant, så vil jeg ikke lade hende operere.

    Men når det så er sagt, så har din hund haft knuder før, og det giver måske en øget risiko for, at det kan være noget, der kan udvikle sig hurtigt. Jeg tror, du skal afgøre med dig selv, hvad du skal, for kun du kender din hund. Evt. tag til kontrol om et par uger eller en måneds tid, så dyrlægen følger med i udviklingen, hvis du vælger at vente med operation. Rigtig god bedring med hende.


  • #3   22. feb 2011 Hov, glemte også lige at skrive at dyrlægen vist ikke mener at det er en fedtknude da den sidder fast i det omkringliggende væv..

    Jeg smutter på arbejde nu, men skal selvfølgelig nok svare på evt spørgsmål når jeg kommer hjem, og så håber jeg på at der er en masse svar til mig :O)


  • #4   22. feb 2011 Jeg personligt ville helt klart få hunden på operationsbordet og få fjernet knuden, få den undersøgt om det er godarted eller ondarted. Jeg ville ikke kunne gå et halvt eller helt år og vente på, at finde ud af hvad der skete med knuden. Jeg vil have svar nu.

    Min Dian fik en lille knude på halsen, dyrlægen forsøgte i første omgang at tage en biopsi, men den viste ikke rigtig noget. Derefter blev knuden fjernet. Det viste sig heldigvis at være en indkapslet betændelsestilstand.

    Men det er min holdning til det. Jeg vil ikke kunne udholde ventetiden.
    Og ja, en fuldbedøvelse er altid en risiko, også selv for en ung frisk hund, men dyrlægerne i dag har efterhånden lige så godt udstyr til at overvåge bedøvet hunde og kan styre bedøvelsen meget bedre, end de kunne for nogle år siden, så hundene er meget bedre stillet under bedøvelse i dag end tidligere.


  • #5   22. feb 2011 Når knuden sidder fast, så ville jeg helt sikkert få den fjernet. Det kan tyde på kræft. Og hvis din dyrlæge ikke er meget for at operere, så find et dyrehospital hvor udstyret til operation er optimalt. jeg havde en gammel korthår, der fik en knude. Og min dyrlæge turde ikke fjerne den.Men da min hund havde haft hudkræft, så opsøgte jeg et dyrehospital. Jeg fortalte, at min hund var meget dårlig til bedøvelse, han blev faktisk blå, så tog de hensyn til det og overvågede ham ekstra meget. Og han kom sig fint over det, blev ikke blå og var frisk da jeg hentede ham nogle timer senere

  • #6   22. feb 2011 Vi opdagede også for nyligt en knude på vores shar pei. Den sad ovre i baglåret, og vi mente det var en fedt knude. Vi var til dyrlæge med hende, og vi besluttede os for at få den fjernet. Knuden blev fjernet, og sendt til undersøgelse. Vi fik så svar tilbage, at det desværre var kræft.
    Nu håber vi, at de fik det hele med, men der er desværre en stor chance for, at det kommer igen. Knuden sad lige på lymfen, og kan nemt sprede sig derfra.
    Vi føler efter knuder tit på hende, for evt at kan tage noget i opløbet.
    Vi vil ihvertfald ikke bare håbe på, at det bare er en fedt knude.


  • #7   22. feb 2011 Pudsigt........Jeg har lige fundet en knude på Isis´ højre forben idag. Glemte at sige det til manden, da han var hjemme og vende. Må lige huske at sige det til ham senere.

    Anyway, nogle at vores venner ( træningskammerater ) havde opdaget at deres hund havde en lille knude på siden af brystkassen. De regnede med at det var en fedtknude, da hunden har haft det før, og ville derfor vente med at komme til dyrlægen. Henover efteråret blev hunden mere og mere ustabil, både i træning og hjemme. Den snappede ud efter både de voksne og børnene hjemme og de begyndte at overveje aflivning.
    De tænkte om hunden måske havde ondt i ryg eller ben og derfor fik de en tid til røgnent. Inden de forlod dyrehospitalet, bad de min mand om lige at kigge på "fedtknuden" og evt fjerne den. Intet var i vejen med hverken ryggen eller benene- til gengæld havde der været gået betændelse i den lille knude- på indersiden, vel at mærke- og betændelsen var løbet ned under huden og "forstenet" sig. Hunden fik et ordenligt ar, men er til gengæld sit gamle jeg igen. Glad og ude på narrestreger.


  • #8   22. feb 2011 Inden jul fandt jeg en lille bitte knude ( på str med en ært) på Mimis brystkasse. Dyrlægen tog en biopsi, som viste at den skulle fjernes. Det viste sig at være brystkræft - heldigvis viste efterfølgende laboratorietest at det ikke havde spredt sig yderligere. Mimi er kun tre år, så det kom lidt bag på både dyrlægen og mig at det var en ondartet knude.
    Jeg skal ikke kunne sige hvad du skal gøre, men jeg havde ikke turde lade den blive - tænk nu hvis.. Hvis det samtidig fylder meget hos dig, at du er nervøs for, hvad det er, er det så ikke bedre at få vished?
    Vil dyrlægen ikke opere på nuværende tidspunkt? Eller hvad er grunden til at vente og se tiden an?
    Sender gode tanker til dig og din hund:-)


  • #9   22. feb 2011 Og læste så lige indlægget igen og så at dyrlægen godt ville opere - så du behøver ikke svare på mit spørgsmål:-)

  • #10   23. feb 2011 Godmorgen, og undskyld at jeg først vender tilbage nu, men havde lige en total tude dag igår. Alt det her med knuden blev lige lidt for meget for mig.

    Jeg tror at jeg er kommet frem til at jeg vil ringe rundt til nogle forskellige dyrlæger og høre om deres erfaringer med at tage en biopsi af en knude uden at hunden er åbnet op.
    Hvis de også siger at deres erfaring er at resultatet kan være misvisende er der ikke andet for end at jeg må lade Sitta operere.
    Både for hendes skyld, men også lidt for min egen.

    Tror ikke at jeg rent psykisk vil kunne klare at skulle vente i et godt stykke tid på at se om knuden vokser. :O(

    Men puhhh hvor er det altså svært det her! Føler lidt at jeg skal vælge imellem pest eller kolera og at jeg står og jonglerer med min hunds liv :O(

    Mange tak for at i delte jeres historier med mig.

    Lea:
    Hvad sagde din mand til den knude du havde fundet på vovsen?

    Mimse:
    Snakkede din dyrlæge slet ikke om at resultatet af en biopsi kunne være misvisende? :O)


  • #11   23. feb 2011 Hvis den sidder i vævet, som du oplyste, efter jeg havde postet mit indlæg, så ville jeg gøre, som du er kommet frem til nu. Det er nok den bedste beslutning, så du kan blive afklaret og din hund kan få hjælp, hvis behovet er der.

    Det er meget forståeligt, at du har været hele følelsesregistret igennem. Det er svært, når vi er så knyttede til vores hunde.


  • #12   23. feb 2011 Jeg glemte at fortælle, min korthår var 10 år da han blev opereret

  • #13   23. feb 2011 Det lyder fornuftigt.
    Når du så er i gang med at undersøge hos de forskellige dyrlæger, så undersøg også de har det rigtige udstyr til at sikre din hund bedst mulig, hvis den skal opereres. Det ved jeg dog ikke hvordan man gør, måske man skal ind på et af de større dyrehospitaler.


  • #14   23. feb 2011 Ang. om biopsien kunne være misvisende, der nævnte min dyrlæge ingenting. Jeg fik blot besked om at biopsien viste, den skulle fjernes, så vi kunne få svar på om den var ond- eller godartet.
    Kan godt forstå din beslutning, det lyder fornuftigt og vil også give dig ro. Jeg kan godt huske hvor lang og ubehagelig ventiden var, da jeg ventede på besked.
    Jeg håber ikke der er noget, krydser fingrer for jer:-)


  • #15   14. jul 2014 Hej med jer!
    Ved dette er en gammel tråd men vælger at prøve alligevel.....
    Min gamle tævehund på knap 11 år (schæfer) har store knuder i hendes bryster...
    Hun lider umiddelbart ikke under det og jeg har også været ved dyrlægen som siger at det høj sandsyndeligt er kræft... Der er ingen grund til at rode i det da det sikkert bare bliver værre eller kommer igen....
    Åh tårene triller når jeg skriver dette da hun er sådan en dejlig hund og jeg ønsker det bedste for hende men ja hvornår er nok nok???
    Hun slikker og bidder lidt i dem men ikke noget synderligt..... spiser, drikker normalt og fungere helt klart i hovedet!
    De bliver værre hver gang hun har været i løbetid så vokser de men stopper så igen et par uger efter...
    Ved nok hvad svarene vil være men puha det er f..... hårdt. Specielt fordi jeg er alene med to drenge og ved der går nogle år inden jeg får hund igen....
    Den triste hundeejer....


  • #16   14. jul 2014 Hej Mia
    Jeg vil foreslå dig at du selv opretter et emne ang din hund.
    Som du selv siger så er dette en meget gammel tråd, og du vil nok ikke få nogle svar her. smiley

    Mvh
    Karina


  • #17   15. jul 2014 Tak for det! Har nu prøvet men ved ikk og det lykkes da jeg ikk synes jeg kan finde det nogle steder?
    Mvh Mia


Kommentér på:
Når man finder en knude på sin hund..?

Annonce