665 visninger
|
Oprettet:
Min hund spiser ikke? {{forumTopicSubject}}
Min tæve på lidt over et år, gider ikke at spise "ordentlig" mad. Alt hvad der er lidt hårdt at tygge på har ingen interesse. Hun vil gerne spise frikadeller, skinke og alt det usunde for en hund. Det eneste fornuftige hun spiser og Frolic. Det er dem med kød og korn og så videre, i. De der ringe. Har prøvet alt fra Pedigree til Royal Canin. Hun får masser af motion og lever ellers sundt, men maden er et problem.
Nogen der har gode råd? Er på rimelig bar bund
Nathalie
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.176
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 70 Hunde: 7 Emner: 59 Svar: 2.695
Det har hjulpet på Duchessè
nov 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 18
Har prøvet det system, men hun gider det ikke
Selvom jeg så køber noget nyt, har det ingen interesse.
Hun snuser til det og går.
nov 2005
Ja men hun sorterer det bare ligeså fint fra :s
Til Anna:
Tak for rådet, vil prøve det
nov 2005
mar 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 3.415
nov 2005
hun sorterer det bare fra
Ellers tak for rådet
mar 2006
nov 2005
Nej, ved godt at hunde kan finde på at faste
Men sad her til aften i over en halv time og prøvede at få noget i hende, ved at rose hende hver gang hun snusede til det mad jeg gav hende, og gjorde hende interesseret i det. Det hjalp en lille smule, hun spiste ET stykke foder :| Wee *skuffet*
mar 2006
nov 2005
Ja hehe, det ved jeg, men det er sgu svært når hun er så, lad os bare kalde det skeptisk, over for hårdt foder *gg*
mar 2006
mar 2006
nov 2005
Ja, ved at små hunde, især, tit har problemer med tandsten osv. , men børster tit hendes tænder. Hun har ikke endnu fået tandsten, men har tilgengæld MEGET flotte tænder. *stolt* hehe
mar 2006
nov 2005
Hun er sund og rask og glad!
Hun blev et år her den 9.
nov 2005
Ved godt at det er problem, og det er også derfor at jeg spørger om hjælp - Ved hvad det kan ende med!
nov 2005
har svaret dig
nov 2005
Skal nok holde øje med hende
mar 2006
mar 2006
nov 2005
nov 2005
mar 2006
mar 2006
nov 2005
mar 2006
mar 2006
nov 2005
Hældte en smule youghurt på, og noget af det gled ned
nov 2005
Nat nat alle sammen
nov 2005
nov 2005
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Har du prøvet at bløde foderet op med vand, og så lade det stå en 4 - 5 timer og trække, så det bliver helt blødt og kan moses (evt. med lidt leverpostej i starten)????
På den måde kan hun måske vænne sig til smagen af maden, og så kan du stille og roligt blande mindre vand i og lade det stå kortere tid, så det ikke bliver så meget grød til sidst ;o).
Alternativt kan man jo også fodre med f.eks. BARF, så hunden stadigvæk får en sund kost...
/Carina
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
det lyder til i mine øre at du har lavet det uheld, at forstærke din hund i at vente på foder - jo længere den venter, jo bedre mad kommer der på tallerknen.......
Hvis jeg var dig, ville jeg når hunden er sund og glad som du siger - købe noget foder som "dufter godt" eksempelvis Format, som sikkert vil stimulere næsen. Dernæst ville jeg dele dens daglige ration op i 3 dele eller mere og lave et aktiveringsprogram som "tvinger" hunden til at arbejde for sin mad. ( ingen arbejde = ingen mad)
En del af øvelserne, skal den lave kontaktøvelser for: sit, dæk, stå, plads - eller hvad den nu kan. Disse øvelser styrker samarbejdet og lederskabsforholdet mellem ejer og hund. Brug i denne periode ikke frolic eller andet - kun maden !!!
en portion mere, skal bruges til problemløsning: Lad hunden løse opgaver, der går ud på at få maden ud af f.eks. en aktiveringsbold eller terning, en tom sodavandsflaske uden låg eller med hul i, en tennisbold med hul i - Igen skal hunden selv løse opgaven - Dette er hjernegymnastik for hunden og styrker tillige dens evne til at arbejde selvstændigt. (Det er bedre for hende at "lege" sig til et måltid end at stå og vente på noget bedre ovre ved skålen)
den sidste ting kan være søgning. Lad hunden søge en del af sin mad - enten ude i haven eller inde i huset. Hunden skal selv løse opgaven og altså ikke have nogen hjælp af ejeren. ( du kan evt. hjælpe med at vise pillerne, hvis den aldrig før har brugt næsen til at søge mad før- men sørg for at den hurtig selv får mulighed uden din hjælp)) Søgning kan også laves med en genstand (f.eks. legetøj), hvis hunden har en ting den er specielt glad for. Dette kan gøres både ude og inde og er i øvrigt en sjov øvelse, når vejret ikke er til udendørs aktiviteter. Søgning giver hunden mulighed for at bruge sin gode lugtesans, hvilket er et af de behov, den har brug for at få dækket.
Ingen - giv ikke efter hendes krav - lad være med at give "lækkerier" som frolic eller ved at pøse Menneskemad ud over hendes måltider - det er en hund du har, og den skal nok spise når den bliver sulten. Måske har du ikke valgt det rette foder - eller måske er hunden bare "bedre vant" - vaner kan være svære at bryde, især når du hele tiden selv forstærker hende i at der snart kommer noget med bedre smag........................
prøv evt. at skifte til www.formatdanmark.dk/
det dufter dejligt af laks og endnu har jeg ikke mødt en hund som ikke ville spise det som godbidder - skifter du foder, bør du dog altid huske på at du kun må give halvt af hver, ( halv nyt foder / halvt det foder du plejer at give) for ikke at slå maven i stykker på hunden...
held og lykke - og god arbejdslyst ;0)
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Jeg så du skrev at du roste, i går, hvis hun spiste lidt.
Du skal blot stille skålen ned og gå. Kom tilbage efter 10 minutter og er der ikke spist fjerner du skålen.
Du skal ikke lokke eller rose.. men ignorere hende.. Hun skal nok spise, når hun bliver sulten.. Og du må endelig ikke begynde at putte forskellige ting i. Hun venter jo bare med at spise til det lækre kommer frem. Om som sagt så dør hun ikke af at faste lidt. Min Luna har været oppe på 2 dage uden mad.. fordi hun blev ved med at have tynd mave, og skulle renses helt ud.
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 399
Min hund ÆLSKER også det mad vi andre spiser men jeg vil ikke have hun bliver for fed så hun får mest tørfoder Royal Kanin .
Jeg koger lever og kyllingefilet som jeg bruger til godbidder til træning så hun har næse for hvad der er godt
Jeg tilslutter mig forslaget om at tilbyde mad morgen og aften lade det stå lidt for derefter at fjerne det hvis hunden ikke gider æde og tilbyde den samme slags til aften .
Hvis hunden ellers trives mangler den ingenting
Min hund spiser ikke?