Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hårdkogte æg
  • #1   20. mar 2011 Jeg følger lige med. begge mine har fået med skald på og ingen havde noget efter. Men de var også gode til at pille æggende....

• #2   20. mar 2011 Min får rå æg med skal. Hun æder det hele smiley

• #3   20. mar 2011 Helle hvor tit giver du en rå æg med det hele?

• #4   20. mar 2011 Mine hunde får både hårdkogt og rå med skaller de spiser det hele :o)

• #5   20. mar 2011 ved ikke om det nu er et dumt spørgsmål, men når i siger rå øg med skal.
    Mener i så de får den lige som man har købt dem i butikken uden der er gjort noget ved dem?

• #6   20. mar 2011 rå æg*

• #7   20. mar 2011 Jeg har hørt at hunde IKKE kan få salmonella forgiftning.. Men igen jeg ved ikke om det er sandt? Hvis man er bange så er det vel bare at koge dem i 10 sek. så er det problem ihvertfald løst

• #8   20. mar 2011 TenZe ~ Lykkelig SBT ejer

Det gør jeg ikke ret tit, efter vi skiftede fra råt til wolfblut.
    Jeg kan simpelthen ikke holde vægten på hende med det rå.

• #9   20. mar 2011 Jamen det er nemlig også der for jeg spørger for ved ikke om de også kan få det :s og skallen tænkte jeg på den kan vel ikke være behagelig at spise, eller er de lige glade?

• #11   20. mar 2011 Ifølge min dyrlæge kan en hund godt få salmonellaforgiftning...

• #14   20. mar 2011 Daisie får de ikke også kalk fra skallen? mener min dyrlæge har fortalt det er et god kalktilskud, men er da ikke helt sikker :o))

• #15   20. mar 2011 Der er altså ikke forskel i menneskers og hundes mavesyre ;o)

Hunde kan ligeså let få en salmonellainfektion som vi kan - og i øvrigt infektioner efter flere andre patogene tarmbakterier.

• #18   20. mar 2011 Sorry min fejl med salmonella, jeg var ikke klar over det..

Men dvs hunde kan godt tåle æg, rå, kogte med skal smiley Perfekt, tak for svaret. smiley

• #19   20. mar 2011 Tenze - ja, det kan de, men som vi kan den få infektioner.

Som det OGSÅ er tilfældet med mennesker, sker det dog sjældent.

Jeg har intet imod at give min hund rå æg med skal, men jeg er opmærksom på hans mave - naturligvis.

• #20   20. mar 2011 *CH* -

Der er da forskel på menneskers og hundes mavesyres ph-værdi.

• #21   20. mar 2011 Helle, ja det er der nogen, der gerne vil have os til at tro på.

Men nej, det er der ikke. Mavens saltsyre har en PH værdi på 1, når maven er tom hos både mennesker og hunde.

Der kan være en forskel på hvilke enzymer, der er i øvrigt, men PH-værdien er den samme.

• #22   20. mar 2011 CH

Er det noget du har et link til?

• #23   20. mar 2011 Dem er der jo mange af ;o)

En af dem: http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_acid

• #24   20. mar 2011 CH, det er helt forert. Der er stor forkskel på menesker og hundes maver.

for det første så tilføjer menesker enzymer i sin føde via spyt. Det er derfor at det er så vigtigt at tygge som mad inden den sluges. Sådan er det ikke hos hunde, som sagtens kan sluge maden mere eller mindre hel, så længe det kan komme ned i spiserøret, så skal det nok nedbrydes korrekt, da enzymerne og bearbejdningen foregår i maven og tarmene.

En "naturlig hund" som lever som naturen har skabt den, har en PH værdi i maven omkring 1, som er ligså syret som saltsyre. En hund der alene spiser fuldkost og færdigbehandlet mad på pose/dåse, har nærmere end PH værdi på 3-4 som også menesker har.
    Det vil også betyde at den i naturen er MEGET mere modstandsdygtig for infektioner, sygdomme osv fra maden, da næsten alt bliver slået ned at den kraftige syre.
    Det er bla. derfor hunde uden problemer kan æde rådent kødben, døde fordærvede dyr osv og kun få lidt tynd mave ud af det. Havde det været et meneske, vilel vi blive syge, med feber og hvad der ellers følger med en madforgiftning.

Allergihunde er mere og mere udbredt, fordi foderet er mere og mere sterilt, varmebehandlet og "perfekt". hundens eget system kommer aldrig ud for nogle udfordringer, fordi altid er perfekt afbalanceret - hvilket det sjældendt er i naturen. Derfor bliver modstanddygtigheden nedsat i takt med man fodrer med færdig foder.

Det er også derfor nogle oplever at deres hund ikke kan starte på BARF med det samme.. jo længere tid man har fodret med supermarkedets eller dyrehandlerens foder, des længere tid har hundens fordøgelsessystem været ikke været udfordret og kan ikke tage imod de store udsving.

Det er iøvrigt ikke særligt svært at fodre efter BARF principper, faktisk er det MEGET lettere, netop fordi du kan fodre din hund med stort set alt godt og skidt :-/. Variation er naturligvis en fordel, men igen skal en hund ikke fodres på samme måde som vi menesker kræver det.

• #28   20. mar 2011 Det er også noget vrøvl:

Mund

Føden indtages igennem munden hvor nedbrydningen begynder. Føden hakkes i stykker med tænderne og æltes af tunge og tyggebevægelser. Nedbrydningen af de let fordøjelige kulhydrater påbegyndes af enzymet amylase fra spytkirtlerne. Spyttet limer føden sammen i en klump, der skal passere svælget for at komme til spiserøret.

LÆS: NEDBRYDNIPNGEN påbegyndes af ENZYMET fra spytkirtlerne.

kilde : http://da.wikipedia.org/wiki/Ford%C3%B8jelsessystemet

det er nok bedst at du holder dig til fakta, frem for at opdigte din egen version smiley

• #29   20. mar 2011 vovse-vuf - der er ikke forskel på PH-værdien af mavesyren. Det er det eneste jeg skriver.

Dette bruges som argument for, at hunde (der fodres med råt) er mere modstandsdygtig overfor patogene tarmbakterier, og dette er IKKE sandt.

Ej en medløber - vi har amylase i vores spyt, og det er et fordøjelsesenzym der påbegynder fordøjelsen af bl. a. kulhydrater mens maden stadig er i munden.

• #31   20. mar 2011 Ej en medløber - det er jo en del af et større system - første gang der tilføjes fordøjelsesenzym er i munden, næste gang i mavesækken og til sidst i tolvfingertarmen fra bugspytkirtlen.

• #32   20. mar 2011 Ej en medløber hvis du har ret, så vælter min viden omkring barf og det huer mig ikke. Kunne du ikke linke til de påstande du fremkommer med ?
    Jeg ønsker da ikke at barfe mine hunde hvis du har ret og det er farligt, på den anden side vil jeg heller ikke holde op på baggrund af påstande der ikke er bare lidt dukomenteret :o))

• #33   20. mar 2011 Jeg tænker om skallen er specielt vigtigt, ellers kan man jo købe de hele æg der er slået ud, de der i små bokse man vil købe hvis man fx i en ret skal bruge rå æg.

• #34   20. mar 2011 Hanne, hvad er det for nogle påstande, du gerne vil have underbygget?

At ikke alle hunde fungerer på råt og at de kan blive syge af det, eller?

• #35   20. mar 2011 Ej en medløber, jeg har barfet i 4-5 år nu og går i den tro at alt er super godt.
    Det var vist ikke lige eller kun dig jeg skulle have spurgt, undskyld

Jeg ville gerne vide om det er rigtig at en hunds fordøjelse er som vores, for så vil det jo være med en meget stor risiko at fodre med rådt, vi ville jo ihvertfald blive syge med det samme ;o(
    Jeg bekymre mig om påstanden at hunde (sund og raske) kan få feks. salmonella forgiftning, på lige fod med os, jeg ved godt at uheldet kan være ud og hvis hunden i forvejen har et eller andet problem, dårlig mave måske såååå kan de også få en forgiftning men sådan i dagligdagen ville det da være fatalt hvis jeg til stadighed, fodrede med potentielt sygdomsfremkaldende foder;o(
    At der er en videnskab, at fodre med barf er vel ikke så meget værre end at finde det rigtige tørfodder, men bliver vel nødt til at sætte sig ind i hvad det er hunden skal bruge og vælge derudfra hvilket fodder man vil bruge, der gives jo et hav af tørfodder og i mine øjne er ikke alt lige godt.
    Men selvfølgelig skal man sætte sig ind i det og ikke bare købe 10 kg. oksefars og tro at nu kan fido leve af 200g dagligt de næste 50 dage.
    Det lyder bare som om jeg har misset noget negativt omkring barf og det huer mig som sagt ikke, hvis det skulle være rigtigt.
    Havde jeg vidst at det måske kunne give blodig diaree at starte en 9 ugers hvalp op på barf havde jeg nok tænkt lidt over det og startet stille op, i stedet for bare at barfe hvalpen som jeg gjorde, alt gik heldigvis godt, ikke engang tynd mave fik hun, (bare julelys i øjnene) mine elsker deres rå kød og ben. men men tjaa blev måske bare lidt bange for at jeg måske ikke er så god ved mine hunde som jeg gerne vil tro :o)))

• #36   20. mar 2011 Nej, hundes fordøjelse er ikke som menneskers, men de har ikke noget, der beskytter dem mere mod infektioner i fordøjelsessystemet, end vi har.

Andre faldgruber som dyrlægerne ser er fejlernæring, der fører til nyre- og leverproblemer.

Det, som jeg selv kan blive lidt bekymret over er, at mange accepterer perioder med dårlig mave, når hunden råfodres fordi de er hoppet på den limpind, at det udelukkende er positivt at fodre med råt.

Det gælder for det, som for alt andet foder, at det er forskelligt fra hund til hund hvad de trives på, og får de foder i lang tid, som ikke dækker deres behov, så kan der komme konsekvenser af det.

Det er ikke et mirakelmiddel, der forhindre al dårligdom, desværre.

Jeg er dog helt sikker på, at du er ganske god ved dine hunde med den kost de får. Fungerer de og trives de, så er der jo ingen grund til at lave om på det.

• #38   20. mar 2011 CH man kan jo godt fejlernære i flere år inden det viser sig, derfor har jeg fået lavet en barf fodderplan som tilgodeser alle hunden behov :o)) så nej jeg fejlernære sikker ikke men hvis deres fordøjelsessystem ikke beskytter mod infektioner såå ser det jo ikke så godt ud alligevel, for jeg spreder deres feks. kallun ud i haven og noget lander på fliser andet på plænen og andet igen i blomsterbedene og jordbakterier og råt kød, det er ikke smart, jeg havde en lab engang der åd noget griseaffald den gravede op, det gav den blodforgiftning og det var jordbakteriene fik jeg at vide hos dyrlægen (han redede den på et hængende hår, heldigvis)
    om sommeren spiser de faktisk alt deres mad i haven og Citha graver det ned og op GG i en uendelighed så det er sort af jord. Det burde jo være umuligt ingen af dem er blevet syge, hvis de ikke har anden beskyttelse end vi har eller er der en anden forklaring ???

• #39   20. mar 2011 Alt det med barf eller ej ved jeg intet om, har på nuværende tidspunkt ikke engang hund : ( (leder med lys og lygte), men :
    @ Hanne N, vil bare fortælle noget i relation til det at sprede foderet ud i haven/naturen. Det er jo rent udfordringsmæssigt en god ide og vores nu afdøde skotte elskede det også, nu kommer så problemet. Jeg skal som sagt have ny hund, den skal måske nå med til frankrig til sommer, derfor har jeg undersøgt en masse ting, bl.a af en dyrlæge fået af vide at den skal beskyttes mod noget der hedder Fransk hjerte/lunge orm, det skulle kunne gå helt galt hvis den får sådan en sygdom.
    Nå, smitter kommer fra snegle sekret, så hvis hunden snuser til en, eller et sted hvor den har efterladt dette sekret kan den smittes. Denne hjerte/lunge orm er også konstateret på Sjælland skrev pgl dyrlæge og skrev at netop det med foder der smides, hvis så hunden ikke får spist det hele og så en eller flere dage efter spiser det, så kan der have været en snegl henover som har efterladt sekretet med smitten i. Bare til info !!!

• #40   20. mar 2011 Hanne, jeg må indrømme, at jeg ikke er så sart med den slags, så selvom jeg ved, at hunde netop godt kan få den slags infektioner - ligegyldigt om de er råfodrede eller tørfodrede - så får min hund også lov til at snaske i gamle brugte ben og genopgravede lækkerbidskener ude haven.

Men det er da et valg at træffe - men det klart, at for at man kan træffe det valg, der er det bedste for en selv, så kræver det, at man får de rigtige oplysninger så valget er kvalificeret.

Var jeg dig, ville jeg ikke forandre på noget. Heller ikke selvom at det er et faktum, at råfodrede hunde ikke er mere beskyttede end andre.

• #41   20. mar 2011 Man skal jo også hver især fælge sit hjerte mht hvorledes man er med og hvad man gør med sin hund, men ville bare ikke undlade at sige at jeg er informeret om dette og at det er stigende i dk, bla. fordi ´mange bruger den fodringsform helt eller delvist, netop ud fra det gode rent stimulerings- og underholdningsmæssigt for vores hunde, men sådan er det jo tit, det er et valg, det der er godt for noget har så ofte en risiko for andet !!
    kopieret fra dyrlæge side :
    Hjerte-/lungeorms undersøgelse
    Da vi ser flere og flere tilfælde af Fransk hjerteorm med dødelig udgang fordi de bliver fanget for sent, anbefaler vi at man får sin hund undersøgt 1 til 2 gange om året.

Kommentér på:
Hårdkogte æg

Annonce