{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.486 visninger | Oprettet:

Hvorfor hulan vil I ikke neutralisere? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg ville ikke ødelægge den anden tråd med min forargelse, så hellere lave en ny smiley
jeg blev meget forarget over, at folk ikke gider/ vil kastrere deres hanhunde.

Jeg har fået kastreret mine hanhunde og steriliseret mine tæver, når de ikke skulle bruges til avl.

Jeg ville sku ønske flere ville sørge for at neutraliseret deres hunde, så kunne det være vi andre slap for at have hanhunde der forcere 2 meter hegn for at komme ind til min tæve.

Nå men hvorfor i alverden vil I ikke neutralisere jeres hunde??
Jeg har endnu til gode at opleve at hundene ændre adfærd - det samme har min dyrlæge, men måske vi bare har været heldige!!

Fortæl fortæl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor hulan vil I ikke neutralisere?
  • #1   25. mar 2011 Jeg har fået begge mine fixet - men for fremtiden vil jeg nok vælge at undgå at sterilisere en tæve. Synes det har ændret Lilly alt for negativt.

  • #2   25. mar 2011 Alle miné hunde har været fixet =)
    Især Nala har jeg kunne mærke en forbedring på. Så jeg er også klar fortaler for det bliver gjort =)


  • #3   25. mar 2011 Jeg kunne aldrig drømme om at kastrere en hanhund hvis der ikke var medicinsk eller adfærdsmæssig indikation for det.

    De mentale konsekvenser kan være for store. Dertil kommer, at jeg køber en hanhund fordi jeg elsker hanhundepræget.

    At hunden ikke skal bruges til avl er ikke et argument JEG kan bruge til noget - jeg kan jo bare lade være med at sætte min hund sammen med en løbsk tæve.
    Han skal ikke betale prisen for at jeg kan handle uansvarligt, det er helt sikkert.

    En spændende artikel om temaet: http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=238


  • #4   25. mar 2011 jeg ville ALDRIG neutralisere en hund med underuld, som skrevet i mange andre tråde så ødelægger det deres pels FULDSTÆNDIG.
    Underulden vokser uhæmmet meget, så de har skullet klippes fuldstændigt ned flere gange om året, pelsen er blevet kedelig og mange hunde ændrer sig psykisk, nogen gange positivt, andre gange negativt.

    Vores hvalpekøbere skriver under på, ikke at kastrere/sterilisere førend efter en samtale med os. Jeg synes absolut ikke, man bør gøre det bare fordi man ikke vil avle. Så hellere holde hunden fra løbske tæver / holde den løbske tæve fra hanhunde. Det er ikke så svært..


  • #5   25. mar 2011 så vil jeg da spørge... hvorfor hulan får i neutraliseret jeres hunde.... er det fordi i ikke gider træne jeg fra problemerne... ja lidt spydigt... men synes egentlig også indlægget er.
    Jeg har kun haft hanhunde... så ang. tæver har jeg nok ikke den store viden. Hvis det er pga sygdom osv så er neutralisering ok i min verden, men fatter ikke man køber en hanhund for så at kastrere den.
    Min hanhund gad ikke andre hanner... men ellers var der ingen problemer.. selvfølgelig var han glad for tæver.
    Hvis det er for at undgå hvalpe, så kan jeg sagtens dette uden neutralisering.
    Som skrevet i den anden tråd... så synes jeg ofte, at folk tror at neutralisering/oftes kastrering er løsningen på alle problemer..


  • #6   25. mar 2011 Jeg vælger at holde min hund i snor og forsvarligt indhegnet, det må vist være ligeså godt smiley

  • #7   25. mar 2011 Jamen Lisbeth det er jo netop et problem, når man ikke engang kan lufte en løbsk tæve i egen have!!!!! En ting er at jeg ikke lufter min løbske tæve uden for have mens hun er i løb, men at jeg ikke engang kan lufte hende i egen have med 2 meter hegn rundt, det er fandme pisseirreterende.

  • #8   25. mar 2011 Louise læs mit svar ovenover

  • #9   25. mar 2011 Jeg ville ikke lufte min løbske tæve i haven (forresten, hvorfor steriliserer du ikke bare? Det er ikke kun hanhundene der har et problem).

    Luft hende i kort snor på offentlige steder, og hvis der kommer en hanhund, så los til den? Jeg har to løbske tæver lige nu, så jeg kender til problemet men det er nu ikke umuligt.

    Og som sagt - kastration har SÅ mange negative konsekvenser, så nej tak..


  • #10   25. mar 2011 Siffeline, det er et problem der ikke skal neutralisering til at løse.

    Det handler om at holde sit dyr inde. Jeg synes det er dybt problematisk at lave et kirurgisk indgreb med mentale konsekvenser på en hund fordi man ikke vil bygge hegnet højere.


  • #11   25. mar 2011 Nu kender jeg mange tæveejere.. og de kan sagtens lufte dere løbske tæver... uden problemer.. og de har ikke egen have.

    Problematikken omkring løse hunde døjer vi jo alle med... men igen et problem med dårlige hundeejere..

    Jeg vil aldrig kastrere en hanhund uden meget god grund... jeg forstår ikke man køber en hanhund.. for så at kastrere fordi den har hanhundadfærd..


  • #12   25. mar 2011 Lisbeth; jeg steriliserer ikke bare fordi der er en medicinsk grund til det - og nej jeg lufter ikke min tæve udenfor have mere da vi sidste gang blev overfaldet af en giga Labrador ting, som bed mig, væltede mig omkuld og "voldtog" min tæve. Ejer var pisse ligeglad, og jeg kunne så køre til dr.dyr og give min hun en abortsprøjte.

  • #13   25. mar 2011 CH; jeg byggede gerne mit hegn 4-5 meter men da jeg bor i byen så er det no go. Naboerne vil ikke være med til det. Og jeg mener så at det må da også må være hanhundeejeren pligt at holde sin liderlige hanhund hjemme og ikke kun mit problem.

  • #14   25. mar 2011 Siffeline, jeg taler om hanhundeejeren.


  • #15   25. mar 2011 Grunden til Nala blev steril var hun fik nogle forfærdeligt falske drægtigheder med mælk udover det hele og hun var bund ulykkelig i de perioder. udover det bulderede hormonerne rundt i kasketten på hende, og ikke på den gode måde. Jeg fik en hund der var gladere og mindre stresset. Ikke mindst på træningspladsen =)

  • #16   25. mar 2011 CH; det kunne jeg så ikke læse ud af sit indlæg smiley

  • #17   25. mar 2011 Lulu er lige blevet steriliseret af flere grunde.
    1. Hun døjer noget så forfærdeligt med falsk drægtighed
    2. For at undgå livmoderbetændelse
    3. For at nedsætte risikoen for brystkræft, omend det er for sent til at kunne lave en helt stor reduktion.
    4. Vi bor på en vej med tonsvis af hanhunde, og jeg vil gerne være i stand til, at være ude med min hund, uden at skulle blive overrendt af hanhunde.
    5. Lulu bløder alle 3 uger af hendes løbetid (endda nogle få dage længere) hvilket er frustrerende for hende, i og med hun ikke forstår at holde sig selv og hendes omgivelser rene.

    Jeg kan ikke se nogen ulemper ved det overhovedet, ud over stofskifte, og risikoen ved at udsætte sin hund for fuld narkose.

    Men nu ejer jeg også en tæve, og ikke en hanhund. For tæver synes jeg fordelene opvejer de få ulemper der måtte være.


  • #18   25. mar 2011 Glad for sin vuf.. tror der går forsvar i det, når folk netop bare kastrere fordi de ikke gider bøvlet med en hanhund.. så kunne de jo lige så
    godt købe en tæve... fair at det nogle gange er nødvendigt at kastrere. Synes dog ofte det bliver brugt som den "lette" løsning.
    Mange dyrlæger har ikke den store indsigt, når det kommer til adfærd, men de anbefaler meget ofte kasteration. Den ene dyrlæge jeg har brugt var den eneste, som ikke var for en kasteration.. og netop af samme grunde som er nævnt her.


  • #19   25. mar 2011 Danielle, det kan jeg godt være tilbøjelig til at give dig ret i. Jeg har det mindre svært med neutralisering af tæve - omend også det kan give nogle adfærdsproblemer

    De bliver dog ikke så forandrede af det som hanhundene gør, og deres duftsignaler til andre hunde bliver ikke forstyrret som de kan gøre ved kastration af hanner.


  • #20   25. mar 2011 Nå mit indlæg blev slugt af cyberspace GRRRRR

    Hvorfor er det så slemt at ville skåne sine hunde for frustrationerne?? Mine hanhunde er begge gået fra fodret, når de har lugtet tæver i løbetid, mine tæver bliver total frustreret og fare forvildet rundt 24/7.
    Jeg har snakket med flere adfærdsterapeuter og ingen af dem har kunnet hjælpe, derfor er mine blevet neutraliseret.


  • #21   25. mar 2011 jeg har fire indtagte hanner og vil ikke kastrere dem under nogen omstændigheder. Jeg har aldrig haft dem til at strejfer, det kommer sig sikkert af, at vores indhegninger har været ok. Jeg elsker den udstråling og styrke en hanhund har. I Dch trænede vi sammen med løbske tæver, hvis alle hanhundeejerne sagde god for det, og jo det kræver lidt mere opmærksomhed fra vores side på vores hanhunde, men det var en rigtig god træning og vi lærte en masse om vores evner som hundeejere. Jeg har haft to kastrerede hanhunde som jeg overtog fra andre, jeg syntes de var dovne og slappe, (dobermann og lab/schæfer-blanding). Hvis nu alle oveholdt loven og kun slap deres hunde, hvis de har fuld kontrol over dem, så var du ikke blevet overfaldet af den "lapting" Kan godt forstå at det er rigtig ærgeligt, det du var ude for, men uansvarlige hundeejere finder du alle vegne.

  • #22   25. mar 2011 Glad for sin vuf.. selvfølgelig skal man se på den enkelte hund.. og nogle gange er kasteration en nødvendighed.

    Siffeline... min var aldrig frustreret.. så hvorfor fjerne hans kugler...?? Nu kender jeg mange hanhundeejere... og deres er ikke kastreret.. de døjer heller ikke med frustrerede hunde.

    Igen så tror folk at de får en "nem" hund, hvis de kastrere... hvad hvis du ender med en usikker hund.. ?


  • #23   25. mar 2011 Jeg har en meget dominerende hanhund som mange mener jeg skulle have kastreret for længe siden.. Jeg elsker hele hans personlighed og jeg har ikke problemer med ham og han kan også med andre hunde så jeg kunne aldrig finde på at kastrere ham.. Jeg har haft en tæve som var født med meget stort navlebrok og hende valgte jeg at få steriliseret for at der ikke kunne ske "ups'ere". Hun blev steriliseret da hun var 6 måneder og var derefter ikke renlig mere.. Jeg har senere fået af vide flere steder at hvis tæven ikke har været i løbetid før den bliver steriliseret risikerer man at den bliver urenlig.. Det var klart nemmere at hun ikke kom i løb men det var absolut ikke prisen værd.. Så jeg skal ikke have mine hunde ordnet med mindre det er pga sygdom

  • #24   25. mar 2011 Anette; det ved jeg godt at der findes alle steder, men når jeg ikke engang kan lufte min tæve i egen have, så bliver jeg harm.
    I hendes sidste løbetid fik vi besøg 25 gange af forskellige hanhunde, nogle af dem var gengangere, men 25 gange, det er altså mange gange på 1 løbetid synes jeg. Måske det bare er fordi jeg bor i en mindre by, så er folk pisseligeglade!!!


  • #25   25. mar 2011 jamen Louise - jeg synes da bestemt også at hvis man har styr på sin hund og den er ligeglad, så kan jeg såmønd også være ligeglad, men når jeg føler at min hund er fange i eget hjem 2 gange om året grundet andre ikke har styr på deres hanhunde, så bliver mit syn farvet- det indrømmer jeg gerne.
    Jeg er da heller ikke 100% sikker på at mine havde mistet kugler eller livmoder, hvis de ikke havde været påvirket.


  • #26   25. mar 2011 Siffeline så må du jo melde det til politiet.. Det lyder lidt voldsomt at så mange ikke kan holde deres hund hjemme men måske ville en bøde hjælpe på det

  • #27   25. mar 2011 Siffeline: Sæt strøm til dit hegn, så er det problem løst. 25 gange på en løbetid, ja, så var jeg nok også blevet hidsig.

  • #28   25. mar 2011 Anna; ja det har jeg faktisk overvejet men hånd på hjertet , gider de bruge tid på det?? Måske man skulle snuppe de hunde, som ikke har navneskilt på og kører dem på Randers internat smiley
    Anette; Nå ja strøm det kunne måske gøre tricket smiley og ja jeg valgte i sidste løbetid at holde regnskab og jeg blev overrasket over at det var så mange gange.


  • #29   25. mar 2011 Sigurt er kastereret, og det blev han da han var to år, og det var virkelig efter en meget grundig overvejelse. For ham har det været fint, men kastration er bestemt ikke bare noget man gør, dertil kan problemerne for hunden blive alt for store.

    Hunden skal ikke straffes for at dens ejer er et fjols der ikke formår at holde den hjemme når der er tæver i løbetid.


  • #30   25. mar 2011 Jeg har i hvert fald selv hængt på politiet et par gange fordi der var en som sagde at mine hunde løb løs uden for min have.. Det vidste jeg så at de ikke gjorde men sagen kom i retten og jeg vandt heldigvis og skulle ikke betale bøden og ham idioten holdt op med at ringe til politiet.. Så jeg tror godt de vil bruge tid på det.. Du kan jo altid sige at du er bange for de hunde der kommer ind på din grund

  • #31   25. mar 2011 Du er vist lidt dobbelt moralsk var?? Du starter med nærmest at svine folk til fordi de ikke neutralisere deres hunde og siger du altid gør det, men længere nede har du pludselig en tæve i løbetid???

    Men nej jeg vil virkelig heller ikke neutralisere mine hunde hvis der ikke er noget problem, jeg har ved gud aldrig haft nogen problemer med at lufte min tæve i løbetid og har heller aldrig haft en hanhund der er stukket af pga tæver i løb, så det handler vist om at opdrage sine hunde ordenligt.
    Og det må jo så være dit job at beskytte din tæve når den er i løb ved at gå imellem og blokere hvis der kommer en hanhund og hjælper det ikke så gør man altså alt for at beskytte den inkl at anmelde den anden ejer til politiet.


  • #32   25. mar 2011 Lucky er stadig hanhund , og han er ikke ordnet , da både adfærdsbehandler og dyrlæge ville være bange for det gør ondt værre ... Og jeg har heller ikke nogen problemer med ham , han er ligeglad med de er i løbetid , og bliver ved mig uanset hvad..

  • #33   25. mar 2011 <i>Jeg synes det er dybt problematisk at lave et kirurgisk indgreb med mentale konsekvenser på en hund fordi man ikke vil bygge hegnet højere.</i>

    Thumbs up !

    Og iøvrigt enig i CH´s indlæg fra kl. 14.50.

    Det er en uskik at skære i hundene blot for at få det nemmere - hvilket jeg temmligt ofte kan læse mig frem til er en af de oftest nævnte grunde.





  • #34   25. mar 2011 Trådstarter skriver jo, at der er en medicinsk årsag til, at hendes tæve ikke er steriliseret....

  • #35   25. mar 2011 Trine selvom der er en grund til hun ikke har neutraliseret sin tæve, betyder det da ikke at man kan "forlange" at alle andre neutralisere deres hunde.

    Jeg kunne da aldrig finde på det medmindre der var en medicinsk årsag til det, lige nu har jeg er tæve på 6 år hun er i løb 1 gang om året og bliver ikke falsk drægtig, og hun ændre overhoved ikke sind under det, så hvorfor skulle jeg lade hende gå igennem et stort indgreb???


  • #36   25. mar 2011 Nadja: Det siger jeg heller intet om, men der er flere der spørger hvorfor hun ikke selv steriliserer og kalder hende dobbeltmoralsk...

  • #37   25. mar 2011 Det kan vel ikke kaldes dobbeltmoralsk, hvis TS egentlig helst ville sterilisere sin tæve, men ikke kan...?

  • #38   25. mar 2011 Sunshine

    modsiger du ikke dig selv? eller har jeg misforstået?

    du skriver det er en sindsyg holdning at have, hvis man som udgangspunkt inden man får hunden vil neutralisere. også hvis det er en tæve. men det gør su altid selv hvis de ikke skal i avl?


  • #39   25. mar 2011 Hvorfor hulen skulle de miste kuglerne fordi de ikke skal skam avles på? Bliver sgu harm over din tråd. Nu er der rent faktisk nogle som har styr på sine hanhunde.
    Chicco er ene og alene blevet kemisk kastereret fordi jeg fik Luca og hun kom i løb kort tid efter samt at jeg ikke kunne undvære ham i 3 uger.
    Men mage til inaktiv hund skal man lede længe efter. Pelsen ligner lort og han bliver ikke udstillings klar før om meget meget lang tid. Det gør jeg ALDRIG igen, så hellere en 3 ugers adskillelse.
    Tjek evt. mit foto album. Før/efter kemisk kasteration.


  • #40   25. mar 2011 Santos blev kastreret fordi der var noget i vejen med hans ene kugle, så det var dét bedste. Jeg synes dog ikke at han har ændret sig smiley

  • #41   25. mar 2011 Min Kiko blev kastreret fordi han viste sig at være 100% steril, og med flere tæver i huset blev han meget stresset over deres løbetider. Jeg har aldrig kastreret mine hanner før, og jeg gør det aldrig igen. Han har mistet så meget muskelmasse især i hovedet. Hans pels er fuldstændig ødelagt. Den kan ikke friseres, men klumper sammen som på et får så han får pelsen klippet helt i bund hver forår.

  • #42   25. mar 2011 Umiddelbart tænkte jeg også til at starte med jeg ville sterillisere min kommende tæve.. men nu hvor jeg ser at mange er imod det og at det ikke er så slemt at gå ture med dem osv.. ja, hvorfor så egentlig sterillisere den..

    Det kommer også bag på mig at det evt. kunne have en negativ virkning efter.. smiley

    Jeg ser på det når jeg får min tæve engang.. smiley


  • #43   25. mar 2011
    Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men jeg husker stadig den debat hvor folk råbte og skreg på, at alle bastarder skulle neutraliseres ved lov, så alle de forb... blandingshunde ikke blev lavet......!!

    Og nu sidder nogle af de samme folk og "forarger" sig over, at man i tide og utide neutralisere sine hunde, fordi man ikke gider tage de problemer der følger med en "hel" hund.

    Så hvad er holdningen egentlig?? Er det hele bare dobbeltmoral?


  • #45   25. mar 2011 Crazydoglady.... nu må lige vise mig den tråd, hvor alle de samme mennesker siger, at alle hunde skal neutraliseres... eller finde en tråd hvor jeg skriver dette.. noget af en påstand at komme med... og det har jeg aldrig sagt!!!!!

  • #46   25. mar 2011 Jeg kan se at jeg vidst bare behøver rygklappe CH lidt -ganske enig med hendes indlæg.

    Jeg har 1 stk intakt hanhund, og har til dags dato aldrig haft problemer med at holde ham hjemme, for naturligvis får han da ikke lov at strejfe rundt som det passer ham.
    SÅ svært er det heller ikke at holde styr på sin hanhund;o)

    I øvrigt er jeg ikke som sådan imod kastration, hvis der er grund til at gøre det Her tænker jeg adfærdsproblemer der kan tilskrives hormonerne og som ikke umiddelbart kan klares med træning.
    Men at kastrere for at løse problemer som reet handler om manglende opdragelse synes jeg er lidt sært.


  • #47   25. mar 2011 Jeg synes bestemt heller ikke det er svært at holde min hanhund hjemme.. Han har aldrig strejfet nogen steder.. Jeg har også kunne træne agility med ham selvom der var tæver i løbetid så jeg mener bare det er et spørgsmål om at opdrage sin hund

  • #48   25. mar 2011 sunshine :

    nææh det gjorde det jo så ikke for mig smiley

    også derfor jeg spørger venligt om jeg ikke har misforstået dig smiley


  • #49   1. maj 2012 Vi har også haft en bortløben han over ved os. Min tæve er højløbsk nu. Hun var heldigvis ikke i haven. Så jeg ringet til en ejer der kom med det samme.
    Men den eneste grund til at jeg skulle aterilisere hende er pga. det helbredsmæssige. Har overvejet det mange gange. Men hun bliver ikke specielt mærket af løbetider. Så jeg kan ikke se grun til at sterilisere hende.


  • #50   2. maj 2012 Marina: Hej! smiley Denne tråd er over et år gammel og der har sidst været aktivitet i den 25-3-2011. Så der er ikke meget grund til at hive den frem igen.

  • #51   2. maj 2012 I see. Kigget ikke lige på datoen. Den kom bare frem hos mig.

  • #52   2. maj 2012 Helt ok smiley

Kommentér på:
Hvorfor hulan vil I ikke neutralisere?

Annonce