{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

bare regeringen havde lidt styr på det {{forumTopicSubject}}

Loven mod muskelhunde bygger bl.a. på en lille politirapport fra Ishøj. Et nyt speciale tegner et unikt billede af politikere, der lovgiver på et løst grundlag udelukkende ud fra mediernes dækning og befolkningens frygt – og uden hensyn til fakta!

Cecilie Thorslund hæfter sig ved:

De 13 racer af muskelhunde tegner sig kun for 6 procent af de 5.000 hundebid, som årligt bliver registreret i Danmark. Til sammenligning står schæfere, rottweilere og gravhunde for i alt 78 procent.

I Holland, Skotland og Italien har man haft en tilsvarende lov mod de største og stærkeste hunde. Erfaringerne fra de tre lande viser, at man hverken begrænser antallet af bid, får færre alvorlige ulykker eller for den sags skyld gør befolkningen mere tryg med et forbud.

De tre lande har endda valgt at ophæve loven igen, fordi den ikke har haft nogen effekt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bare regeringen havde lidt styr på det
  • #3   4. apr 2011 Ja hvor Sørensen bliver de af??
    For ikke længe siden vrimlede det med dem, nu ser jeg yderst sjældent nogen!

• #4   4. apr 2011 Det er et sjovt argument det der med at man hellere vil bides af den ene eller den anden hund pga bidstyre, det er jo bevist at feks. en schæfer har større bidstyrke end en pitbull eller amstaff, så det argument holder ikke. Og hvis resultatet er det samme hvad enten det er pomeranier eller rottweiler så tænker ofret nok ikke, at denne meget hellere ville være blevet bidt af en lille hund.

Der er ingen forskel på bidskader, det er også videnskabeligt bevist, så det argument holder heller ikke.

NO BREED OF DOG HAS A PARTICULAR METHOD OF ATTACK OR INFLICTS AN EXCLUSIVE TYPE OF INJURY; CLAIMS THAT
    ONE BREED OF DOG INFLICTS INJURIES UNLIKE OTHER BREEDS HAVE NO MERIT
    http://nationalcanineresearchcouncil.com/wp-content/uploads/2008/12/do-pit-bulls-inflict-injuries-unlike-other-breeds.pdf

Bidstyrke og myter
    http://nationalcanineresearchcouncil.com/wp-content/uploads/2009/01/Bite-pressure-myth-repeated-in-medical-journal1.pdf

Bidstyrke

Chow chow = 385 punds bidstyrke (er dog ikke veldokumenteret)
    Rottweiler = 328 punds bidstyrke.
    Shcæferhund = 238 punds bidstyrke.
    Pitbull terrier = 235 punds bidstyrke.
    Labradorer = 225 punds bidstyrke.
    Fra National Geographic

Er bidskaderne anderledes end ved andre hunderacer - NEJ
    ADVARSEL meget grafiske billeder
    http://nationalcanineresearchcouncil.com/do-pit-bulls-inflict-injuries-unlike-other-breeds/
    http://nationalcanineresearchcouncil.com/wp-content/uploads/2009/04/research-and-investigation-methodology4-2.pdf

Og det er muligt at nogen syntes at det er en virkning af hundeloven at man ikke længere ser så mange af de udskældte racer, jeg ser nu de samme som jeg hele tiden har gjort. Men pointen var vel at få nedbragt bidepisoderne, og de er i alle tilfælde ikke nedbragt.

At forsøge at pille et spiciale fra hinanden, med et argument om at der pludselig skal tages højde for bidstyrke, og bastarder er tåbeligt, en statistik tager heller ikke højde for den slags, forsikrings selskaberne gør heller, politiet gør heller ikke og skadestuerne gør slet ikke. Tal er tal og racer eller blandinger er hvad de er og bliver registreret som sådan.

• #5   4. apr 2011 maj-britt hvis du lige læser det igen er dit svar her..

Erfaringerne fra de tre lande viser, at man hverken begrænser antallet af bid, FÅR FÆRRE ALVORLIGE ULLYKKER eller for den sags skyld gør befolkningen mere tryg med et forbud

• #6   4. apr 2011 vagthunden V.
    super godt skrevet:0)

• #10   4. apr 2011 Hvordan kan det være at I stort set aldrig læser det man skriver eller får noget helt andet ud af det man skriver ? har I overhovedet nået at læse de dokumentationer som er fremlagt ?

Jeg skrev klart og tydeligt at hvis resultatet er det samme så var der ingen forskel på om de var forårsaget af en lille eller stor hund. Hvis et barn bliver slået ihjel af en lille hund, så er resultatet det samme. Faktum er at små hunde også dræber, og kan dræbe. Læs dog de undersøgelser der er lavet og tag så en dyb indånding, og kom med nogle argumenter der holder.

Kamphunde er stadig et bgreb ikke en race, det er også et faktum, at der findes racer som kriminelle dyremishandlere foretrækker er en anden historie, men faktum er også at både schæfere, rottweilere, labredore og doberman også bruges til den syge form for "sport"

• #12   4. apr 2011 Maj-Britt fordi du ikke har set eller oplevet det er ikke det samme som at det ikke sker. Og nu er det jo så også et faktum at disse såkaldte "kamphunde" er venligsindet overfor mennesker, de er mishandlet til at angribe artfæller ikke til at angribe mennesker. Men at sige at fordi folk ejer en "amstaff" uden tavle eller med tvivlsom herkomst, så er det pr automatik "kamphunde" er noget vrøvl. Jeg kunne personligt aldrig drømme om at kalde folks hunde for "kamphunde" da jeg ved at det kræver mishandling at "træne" hunde til at være det, og jeg beskylder ikke folk for at være dyremishandlere uden at have stærke beviser for det.

• #14   4. apr 2011 Jo det kan jeg da Maj-Britt, kan du så også være så venlig at dokumentere de påstande du kommer med ?

Citat: Many breeds are used in fighting; however, in the United States, the American Pit Bull Terrier is the most popular. Outside of professional fighting, in situations like street fighting, breeds such as the German Shepherd, Rottweiler,labradore and Doberman are also used.
    Types of Dog Fights
    According to law enforcement, there are three types of fighting: street, hobbyist, and professional.

Street fights are the cruelest of the three. These battles exist without rules or regulations. They occur in alleys, parks, backyards, etc. These fights are usually not planned and are often triggered by a disagreement or threat between owners. There is no concern for the dogs involved at all; the dogs are simply there to fight the owner's battles and inflate their egos. Drugs and gangs are often tied to these fights.

Hobbyist fighters usually give slightly better care to their dogs than street fighters. Hobbyist fighters participate in a few organized fights a year as a hobby and/or for financial gain. This group often travels out of state for the dog fights.

Professional dog fighters have a very large quantity of dogs used for fighting and breeding, which are usually their main source of income.
    They pay close attention to bloodlines of talented fighters, and they inhumanely destroy dogs who do not fight well.

The Animal Fighting Prohibition Act, passed by the Senate on April 10, 2007 and signed by President Bush on May 3, 2007 is a huge landmark in the crackdown on animal cruelty. According to the Humane Society of the United States, this bill "provides felony penalties for interstate commerce, import and export related to animal fighting activities, including commerce in cockfighting weapons. It will make it much harder for criminals who engage in dogfighting and cockfighting to continue their operations

Kilder:
    Svensk Kennel Klub
    Dr. Dieter Fleig,
    NCRC,
    the scientific conference afholdt sidste år i April ( Russian Academy of Sciences )
    Jørgen Damkjærs
    Lions and Christians: Animals in Sport
    Bekoff, Marc (ed). Encyclopedia of Human-Animal Relationships. Westport: Greenwood, 2007.
    Bernstein, Mark. Without a Tear: Our Tragic Relationship with Animals. Urbana: U of Illinois P,
    2004.
    Daniel, Bruce. ?Early Modern Olympians,? Canadian Journal of History. Autumn 2008, 253-
    263.
    Elliott, J.K. (ed). The Apocryphal New Testament. Oxford: Oxford UP, 1993.
    Eusebius, The History of the Church from Christ to Constantine. Trans. G.A. Williamson. New
    York: Penguin, 1984.
    Evans, Rhonda, Deann Kalich, and Craig Forsyth. ?Dogfighting: Symbolic Expression and
    Validation of Masculinity,? Sex Roles 39: 825-832.
    Flynn, Clifton. ?Battered Women and Their Animal Companions,? Society and Animals 8:2
    (2000): 99-128.
    Gay, Malcolm. ?26 People Charged in Dog-fighting Crackdown,? New York Times, July 8, 2009.
    Gupta, Maya. ?Functional Links Between Intimate Partner Violence and Animal Abuse,? Society
    and Animals. 16: 3 (2008): 223-242.
    Henry, Bill and Cheryl Sanders. ?Bullying and Animal Abuse: Is there a connection?? Society
    and Animals, 15:2 (2007): 107-126.
    ?House of Commons Bill to Prevent Bull-Baiting, May 24, 1802,? The Parliamentary History of
    England from the Earliest Period to the Year 1803.
    Kalof, Linda (ed). A Cultural History of Animals in Antiquity. Oxford: Berg, 2007

• #17   4. apr 2011 hvad chancer har den 13 årige over for en angribende schæfer..

kan fortælle dig at min venindes mor som er hvad 45 havde ingen chance for at rede hendes gravhund da den flænsede det starkels dyr op og hendes hænde for den sags skyld, som havde overgivet sig.

• #19   4. apr 2011 kan godt værre det bare er mig men det er da ikke vagthunden der samligner gravhunde med amstaffs,, ??? eller er jeg bare blind

• #20   4. apr 2011 IKKE ADFÆRDSBIOLOGISK BELÆG FOR FARLIGE HUNDERACER

Den tyske regering ser gerne Landeshundeverordnungen indført i samtlige EU lande. Dette på trods af, at forordningen har givet og fortsat giver anledning til protester og protestaktioner fra hundeejere, og endvidere gav anledning til, at 350 dyrlæger og andre fagfolk satte sig sammen den 29. juli 2000 på dyrlægehøjskolen i Hannover og diskuterede temaet farlige

hunde/kamphunde. En af deltagerne var professor Dr. Ottmar Distl fra "Institut für Tierzucht und Vererbungsforschund der TiHo". Han oplyste, at man molekylærgenetisk ikke kan adskille hunderacer, hvilket sætter spørgsmålstegn ved Landeshundeverordnungens raceliste (bilag 1 og bilag 2 hunde). Han pegede desuden på, at der ikke er videnskabeligt belæg for, at overskruet aggression er et resultat af længerevarende selektion for dette adfærdsmønster. Derfor stillede Dr. Barbara Schöning "Präsidentin der Tierärztekammer Hamburg"spørgsmålene: Hvem er så skyld i bidske hunde, og hvordan bliver en hund farlig? Hendes eget svar var, at opdragelse og holdning spiller en vigtig rolle, og at både omverdenen og indlæring har en afgørende indflydelse på såvel kvantiteten som kvaliteten af en hunds aggressionsadfærd. Dr. Dorrit Feddersen-Petersen fra "Institut für Haustierkunde der Christian-Albrects-Universität Kiel" understøttede dette synspunkt og tilføjede, at agression er obligatorisk reglement for hundes samliv, og at mennesket skal gøre hundens aggression smidig eller bøjelig gennem biologisk korrekt træning.

Endvidere skriver hun i en artikkel med titlen "Kampfhunde"/"Gefärliche Hunde" ( www.members.tripod.de/Tierheim_Hilden/Kampfhunde3.htm ) :" Adfærdsbiologisk kan en race ikke betegnes farlig. Naturvidenskabeligt set ville det være at se bort fra det fine samarbejde mellem det genetisk betingede handlingsberedskab og den obligatoriske forudgående træning. Det vil både være meningsløst og udokumenteret, at tilskrive en hunderace en forøget farlighed. Naturligvis er alle hunderacer ikke helt ens hvad angår deres styring eller regulering af adfærden, og de bliver heller ikke født som ubeskrevne blade. Deres adfærdsinventar er godt nok genetisk bestemt, men det udvikler sig ikke des to mindre i stadig vekselvirkning med påvirkninger fra omgivelserne. Således kommer det til højst forskellige adfærdspræg hos forskellige dyr indenfor samme race. Dette gælder også for aggressionsadfærden. Ved biologisk korrekt træning, avl og hundehold bliver hunde tilhørende racer med en forholdsvis ung kamphundefortid på ingen måde farligere end andre store og kraftige hunde, og de kan for den

sags skyld være meget mere harmoniske og forudsigelige i deres adfærd end andre. Således egner amerikansk staffordshire terrier sig godt til redningshund".

Adfærdsbiologisk er der altså ikke belæg for farlige hunderacer. Der findes derfor ikke farlige hunderacer. Der findes desværre farlige hunde, og det indenfor alle hunderacer. Altså findes der ikke adfærdsbiologisk belæg hverken for at forbyde kamphunderacer (og andre hunderacer) eller for at pålægge dem licenskrav, som f.eks. i Storbritanien, hvor det er forbudt at eje pitt bull terrier, tosa, dogo argentino og fila braziliero med mindre man har et såkaldt fritagelsessertifikat. Der er så heller ikke adfærdsbiologisk belæg for, at pålægge bestemte hunderacer og hunde med bestemt størrelse og vægt, line-og/eller mundkurvtvang samt udbrudssikker indespærring.
    Af Biolog Hanne Helmer Jørgensen

Dr. Dorit Feddersen – Petersen http://www.uni-kiel.de/zoologie/gorb/dfeddersen.html

"Udfra et etologisk synspunkt findes der ikke "kamphunderacer" eller "farlige racer", da det er naturvidenskabeligt uholdbart at tilskrive en hunderace i sig selv farlighed, altså uden at tage hensyn til samspillet mellem det genetisk betingede handlingsberedskab og den obligatoriske forudgående læring, som er individuel og højst forskelligt.

Udfra et biologisk synspunkt er virkningerne af miljø og læring altid lagt ovenpå den genetiske indflydelse". Så selvom kamphunde/ muskelhunde skulle være genetisk forprogrammeret for "patologisk aggression", så er der en masse samspillende... miljøfaktorer - tidlig isolation og dressur til at angribe, stimulusfattige produktionssteder og forarmet hundehold ( Dorit Feddersen-Petersen,2001) - der har indflydelse på udviklingen af patologisk aggression. Hvis ikke dette var tilfældet, så ville man heller ikke behøve at mishandle hunde brugt til hundekampe med f.eks. at begrave dem levende (og grave dem op igen), putte peber i næsen på dem, fodre dem med kød blandet med krudt og lukke dem ind i et skab (Melinda Roth, 2002)

• #23   4. apr 2011 Maj-Brit - "hunden" kaldte dem for "kamphunde" og det var dig der skrev gravhund og pit, mht din 13 årig ikke mig, så lad være med at forsøge at vende det om.

• #24   4. apr 2011 okay men det har jo ikke noget som helst at gøre med om man kan forsvare sig eller ej. det er mulige fakta om hvordan det ser ud. så er det da ligegyldigt en 13 årig kan forsvare sig eller ej det er der jo beviser for at der altså er nogen der ikke kan selv om det bare er en gravhund...

• #27   4. apr 2011 Majj-britt, det er altså sån, at ja, chow chowen vil bide, det de faktisk ret kendt for. Så faktisk noget om det i et program en gang. De har nemt ved at blive utrygge og så ender det ofte med at de bider.
    Der var f.eks. tale om hundefrisører der nægtede at have noget som helst med chowchow at gøre fordi de simpelthen blev for bange og der af aggresive.

• #29   4. apr 2011 og nej jeg ved godt at det sikkert er sjællendt at en gravhund har slået nogen ihjel kontra en pit eller amstaff men tror nu nok at hvis en schæfer slår en anden hund ihjel kontra en pit så er de hunde nok lige døde!

• #32   4. apr 2011 Maj-Brit hold nu op med at forsøge at vende alting, faktum er at de bliver brugt og hvad der bliver brugt herhjemme ved vi af gode grunde ikke meget om da det er en temmelig lyssky "sport". Men det sker i bla. USA og da deres "inspiration" er fra USA mon så ikke at de også bruger andre hunderacer for at se hvad der sker ? Den slags mennesker er temmelig afstumpet, og da der stjæles hunde som aldrig før, og da politiet mistænker at nogen ender sådanne steder og hos den slags idioter, så tyder det jo på at andre racer forsøges som modstandere.

Det er igen et underligt argument at hvis informationer og dokumentation stammer fra andre lande så gælder det ikke. Alt videnskab og viden bliver udvekslet imellem landene og div. forskere og fagfolk.

• #34   4. apr 2011 jeg synes bestem også at chow´en virker som om den kun bryder sig om sine ejere.. er ikke bange for at være i nærheden af dem men har ikke den store lyst til at snakke med dem må jeg sige..

• #35   4. apr 2011 Maj-britt, siger bare hvad jeg har set i et program, og går ikke ud fra at de løj smiley
    Og bare fordi at dem som du kender ikke gør, betyder jo ikke at det ikke sker? Bare fordi lige de to du kender smiley for så skal jeg nok remse muskelhunde jeg kender op, som ikke har bidt.
    Men pyt skidt, ville bare nævne at chower også har deres, lad os kalde det rygte.

• #36   4. apr 2011 Se nu har jeg så forsøgt at dokumentere de påstande som jeg er kommet med, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at se noget dokumentation på at det skulle være listeracerne der står for de fleste bidepisoder både på menneske rog dyr, og også at de forårsager anderledes skader end andre, og at de skulle være mere "angrebs" lystne end andre racer. Jeg venter med spænding.

• #37   4. apr 2011 Krumme, begge dele kan i mine øjne gå grueligt galt. Men ja, jeg skal ikke kunne udtale mig om det.

• #38   4. apr 2011 Og vi kan hurtigt blive enige om at det mest handler om uansvarlige ejere når det går galt, og at mange har hunderacer som kræver mere end ejerne er istand til. Men det er vist en anden historie og en anden tråd.

Og Maj-Brit, dine hjemmestrikkede historier om hvad dine naboer og dem på vejen har og ikke har, tæller kun som historie, og ikke valid dokumentation. Jeg venter stadig.

• #40   4. apr 2011 Der forekommer faktisk ofte aggression mod andre hunde hos chow'en, så den er nu ikke from smiley

• #41   4. apr 2011 Og så vil jeg vove den påstand, at det IKKE er de 13 listehunde der hverken står for de fleste eller værste angreb. Det gør blandingerne derimod.

• #43   4. apr 2011 Maj-britt jeg ved at avisen ikke ville skrive om den omtalte episode længere oppe.. det skete ellers da aviserne hellere end gerne skrev om hunde angreb i sommeren 2009.. det var bare ikke en ambull,amstaff eller pit der havde slået deres gravhund ihjel det var jo bare en schæfer!

• #44   4. apr 2011 Ja men det er så 4 ud af hvor mange?
    Og jeg siger ikke du har påstået, men du skrev, at det godt kunne være at chowen havde den største bidstyrke, men om den så bed? Og så sagde jeg ganske enkelt ud fra hvad jeg ved, så ja det gør den.

Vagthund, hvor tit har vi lært om en chow, der har bidt en anden hund ihjel i DK, en gravhund, en schæfer, en rotte, en lab, kontra en amsatffbastard eller en ambullblanding??

Det burde være dokumentation nok.

- siger bare, nej ikke dukomentation nok. Hvor mange amstaffbastarder eller ambullblandinger, er der ikke også lige i forhold til chow? og hvor mange useriøse mennesker ejer ikke amstaffblandinger og ambullblandinger i forhold til chowchow

• #45   4. apr 2011 Danielle

Det tror jeg også at du har ret i.

Derudover tror jeg ikke at man kan stille det op udelukkende efter hvem der bider hårdest eller oftest, men hvordan den håndterer konflikter. Alle hunde kan bide, ja, men ikke alle hunde har lige let ved det, og ikke alle hunde har lige let ved at stoppe igen. En hydrehund vil hellere at man kan gå hver til sit, mens mange terriere gerne vil have konflikten aflsuttet her og nu - gerne ved at de selv vinder.

Det er derfor ikke alene et spørgsmål om hvor hårdt hunden bider i et bideærme, hvor den har fået en kommando få at tage godt fat i noget "dødt", men hvordan hunden er overfor andre hunde (eller mennesker) i konfliktsituationer.. Nå ja, og hvornår hunden bedømmer noget som værende en konflikt. Nogle hunde vil reagere på ingenting, mens andre har nærmest uendelig tålmodighed med andre.

Jeg tror ikke a man kan sige at ale af en race er farligere end alle af en anden race. Så sort/hvid er verdenen ikke. Til gengæld er der ikke noget ved at lukke øjnene for at nogle hunde har fra avlens side bedre medfødte forudsætninger for at klare livet som hund i danmark, med alt hvad det indebærer af hverdagens irritationsmomenter, end andre.

• #47   4. apr 2011 Se nu står de jo så reg. hos danmarks statistik som værende de racer i Danmark som har flest bid på samvittigheden, det er ikke noget jeg har fundet på, og lad nu være med at sige at det er fordi der er flest af dem, når man laver statistik så tager man jo højde for antal af div racer før man udregner procent. Hvis I vil stille spørgsmålstegn ved den udregning så skriv til Danmarks statistik.

Fordi du siger det Maj-brit så er det dokumentation nok ? Are you for real ?

Bor du I samme land som jeg ? for jeg har da ellers nok set mange artikler om scæfere, labradore, rottweilere som har "hygget" sog gevaldigt. Og lad nu være med at sige at det nok er blandinger, elller hunde uden tavle, det er der intet bevis for, så at sidde og pege fingre uden at have sine fakta på plads er usmageligt.

April 2010 Skambidt pige: Hunden bør aflives - Schæfer - Billund
    http://www.jv.dk/artikel/862667:Billund--Skambidt-pige--Hunden-boer-aflives

Maj 2010 2 Labradore angriber cyklist ( flere bidepisoder på samvittigheden) - Smidstrup
    http://www.nordkysten.nu/?Id=15712

Maj 2010 Rottweiler skambed lille pige - Ryslinge - Fyn
    http://www.avisen.dk/nu-skal-rottweiler-doe_127984.aspx

Maj 2010 Rottweiler overfalder lille hund - Nykøbing - Odsherrede
    http://www.nordvestnyt.dk/artikel/71751:Odsherred--Tak-fordi-I-hjalp-mig-og-min-hund

Maj 2010 Politihund satte tænderne i vidne - Aabenraa
    http://ekstrabladet.dk/112/article1340237.ece

Maj 2010 boxer og schæfer bider kaniner ihjel - Svendborg
    http://www.fyens.dk/article/1590932:Svendborg--Loese-hunde-bed-kanin-ihjel

Maj 2010 - Thisted - Schæfer overfaldt hund
    http://ferretopia.eu/index.php?PHPSESSID=0649859dbd80a31f9eed5bc4ae793e50&topic=3423.0

Juni 2010 Gravhunden bed hund til blods - sted ukendt
    (link fjernet)

Juni 2010 samojede skambider får - Greve
    http://www.sn.dk/Lam-skambidt-af-loes-hund/Greve/artikel/65161

Juni 2010 Ustyrlig politihund jagter hest - rytter faldt af - Vestegnen
    http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=403125

Juni 2010 Rottweiler skambed hund og hundens ejer - Viborg
    http://www.tvmidtvest.dk/indhold/mundkurv-til-rottweiler

Juni 2010 Hund skambidt af Boxer - Esbjerg
    http://www.jv.dk/artikel/891187:Esbjerg--Hund-skambidt--Politiet-efterlyser-ejeren

Juli 2010 Cairn terrieren Ricki skambidt af labrador - Vejle
    http://www.bt.dk/danmark/ricki-skambidt-af-labrador

Aug 2010 Speedy blev offer for løs dobermann - Odense
    http://www.fyens.dk/article/1672440:Odense--Speedy-blev-offer-for-loes-hund

Aug 2010 hund bidt voldsomt for tredje gang - Schæfer - Assens
    http://www.fyens.dk/article/1658538:Assens--Rocko-bidt-for-tredje-gang

Aug 2010 chowchow bider - sted ukendt
    (link fjernet)

Sept 2010 Overfaldet af bidsk Schæfer - Nordjylland
    http://tv2nord.dk/default.asp?PageID=5&NewsID=243541

Sept 2010 schæfer overfalder person 3 gange. Aflives ikke - Nordjylland
    http://tv2nord.dk/default.asp?PageID=5&NewsID=243541

Sept 2010 Overfaldet af rottweiler - egedal - Nordsjælland
    http://egedal.lokalavisen.dk/overfaldet-af-rottweiler-/20101004/laeserbreve/101009877

September Rottwiler angriber anden hund - udsholdt - Nordsjælland
    (link fjernet)

2010 Labrador rev sig løs fra ejer og bed - Nordjylland
    http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=445311

Okt 2010 Lille hund bidt ihjel af rottweiler - Odense
    http://www.fyens.dk/article/1699752:Odense--Lille-hund-bidt-ihjel-af-rottweiler

Okt 2010 Gravhund skambidt af schæfer - Gentofte
    http://gentofte.lokalavisen.dk/gravhund-skambidt-af-schaefer-/20101011/artikler/710119880

Okt 2010 Jagthund skambider ejer - Bornholm
    http://bornholm.nu/?Id=32201

Nov 2010 Politi skød skambidt hund - 2 rottweilere skambed lille terrier - Kirke Eskildstrup - Holbæk
    (link fjernet)

Nov 2010 wippet bed vellidt gæst - sted ukendt
    (link fjernet)

Nov 2010 Hund bed dreng i benet - Schæfer - Sydhavnen
    (link fjernet)

Dec 2010 Dansk Svensk Gårdhund hund overfaldt to shetlandsponier på en mark ved Dannerhøj. Den ene døde af det - Nordjylland
    (link fjernet)

Dec 2010 Schæfer dræber 10 får - Sønderjylland
    http://www.fla.de/?UNF=11&G=4967

Dec 2010 Shæfer amok på lille hund og dennes ejer - Ålborg
    http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/28/3819915/4/bysamfund%20i%20opr%F8r%20over%20bidske%20hunde%20ude%20af%20kontrol

Det er bare nogle ganske få af dem

• #49   4. apr 2011 Krumme hold nu op, Maj-britt skrev; Vagthund, hvor tit har vi lært om en chow, der har bidt en anden hund ihjel i DK, en gravhund, en schæfer, en rotte, en lab, kontra en amsatffbastard eller en ambullblanding??

Det burde være dokumentation nok.

Jeg lagde så et par links ind for at dokumentere at det har vi skam set og mange af det.

Det her ligner en kamp og ikke en debat - lad nu være med at trække det ned på et plan som ligger under sandkasse niveau. Det der med at beskylde og komme med påstande uden at kunne underbygge det, er ikke andet end - påstande. Og det der med at fyre bolden på fuld skrue tilbage i nakken på den man debatere med føre ikke andet med sig end dårlig stil, og dårlig stemning.

Og hvad andre siger, skriver eller gør kan jeg overhovedet ikke stå til ansvar for, og har intet med denne debat at gøre. Jeg er hverken kamp eller molossehunde ejer, og er ganske ligeglad med hvad de skriver siger eller gør, de er her ikke, og kan hverken be eller afkræfte de beskyldninger eller påstande.

Har du dokumentation for at de angribende hunde ikke har tavle eller er blandinger ? For mig bekendt beder politiet ikke om at se tavler på hundene, det gør forsikringsselskaberne heller ikke.

• #50   4. apr 2011 Hvorfor skal sådanne ting her altid vendes mod andre racer?
    Hvorfor kan folk ikke bare se i øjnene hvad de har mellem hænderne?

JA loven er også latterlig i mine øjne, men den er her altså. Så må vi da forholde os til det, og prøve at forbedre os til den skal revurderes i 2013!
    Ved f.eks at se i øjnene at de potente racer altså ikke er allemands eje, og at de har et sind der er en del anderledes end andre racer!

Jeg har selv en race som er i søgelyset pt, og jeg FORBANDER de kvajhoveder som er skyld i dette!
    En ansvarlig ejer indser hvad hunden muligvis kan gøre af skade i en given situation og handler ud fra dette!
    Dvs at eftersom jeg ved at Wictor ville flå en anden hanhund grundet hans egetkøns agression som er kommet af overfald, så går han ikke uden snor! Han går ej heller i flex eller lignende meget lang snor, for det er bare ikke holdbart!

Efter racen er kommet på OBS listen går Fadia ej heller uden snor på offentlige veje.. Vi træner fint fri ved fod og lignende i indhegnet have. De kan også sagtens løbe energien af i haven!
    Og nej er ikke alle der har en have, men så må man sgu bruge sine hunde på andre måder, ved at gå længere ture, få nogle "lege kammerater" med en indelukket have osv osv..

Det hjælper altså ingen og slet ikke racen som helhed, at folk nu næsten et år efter loven trådte i kraft stadig nægter at følge den, samt pudser glorien!
    NEJ måske ikke lige din/jeres hund der har bidt, men det har racen som helhed pga nogle idioter.. Så begynd dog at vise ud af til at man tager ansvar for hvad der sker, og håb på at vi sådan kan påvirke politikerne samt Hr og Fru DK!

• #52   4. apr 2011 Vi bor ude på landet.. hehe..

vi har selv 2 amstaff og 7 af vores venner har selv amstaffer og ingen af dem har bidt andre hunde fordi de er velfungerene hunde som kan færdes rundt og sammen med andre mennesker og hunde,.. og chico er fra 2005 så det er alligevel nogle år..

Men derfor vil jeg aldrig nogensinde sige at en amstaff ikke kan være farlig og bide lige som Maj-Briit har skrevet:

Det er da pudsigt, fordi dem på vejen her, der har haft chower i samfulde 17 år, jeg har boet her, de har 2 nu, de har sørme aldrig bidt.

og påstå at chow chow ikke har tildens til at bide...

så kan man sku ikke sige ud fra hvad man oplever i sin by og kun gå ud fra det og ikke hvordan det er i hele DK...

• #54   4. apr 2011 Henriette, du har helt ret, det burde ikke omhandle racer overhovedet, det burde handle om ejerskab, og det burde handle om at lære andre også at være ansvarlige ejere af hunde uanset race. Man burde fokusere mere på at få spredt budskabet om ansvarlighed og det at sætte sig godt og grundigt ind i den race man ønsker sig INDEN man man anskaffer sig hunden.

Men så længe folk vasker hænder og siger at det er ikke deres bord, for vi har ikke en af de udskældte racer, så dem med de racer må tage sig sammen og få fat i alle de uansvarlige ejere af de racer, så længe vil der være de her debatter og så længe vil problemerne være der. Det handler om at alle som har erfaring og alle som har viden og kendskab, tager ansvar og får spredt budskabet, og det er usanset om du er ejer af en af de mere krævende racer, eller ejer af en lille selskabshund, for mange med de små racer ville også kunne undgå en masse problemer hvis de gad at sætte sig ind i adfærd. Hvis ikke vi alle tager del i dette problem med bidende og aggressive hunde, så skubber man bare problemerne rundt fra race til race som også den hollandske undersøgelse viste.

• #55   4. apr 2011 Og mht. at der ikke er bevis for at det er blandinger der oftest bider, så synes jeg da lige man skal prøve at søge på den historie der var om en rotte der bed en shæffer slemt, samt var skyld i at en pony skulle aflives..

Der blev dagen efter - takket være Rottweiler Klubben DK - i JV avisen skrevet at det IKKE var en rottweiler, men en rottweilerlignende hund. For eftersom hunden hverken havde Chip, eller Tatovering kunne det umuligt være en rotte da rotter med tavle SKAL være en af delene inden salg..
    OG ligeledes var hunden for lille i størrelsen til at være en rotte!
    Så JO det sker skam at man får bevis på at det oftest er blandingerne der går amok!

Nok fordi - som Krumme skrev længere oppe - det er sgu de færreste idioter der betaler den høje pris for en tavlehund!

• #56   4. apr 2011 Vagthunden..
    Så du mener at alle hunde ejere skal tage ansvaret for de få idioter der ikke kan styre deres hunde?
    Hvorfor skal f.eks min far som har en gammel bred lab gående, gå ud og sprede budskabet om andre racer?

Det er da OS der ejer de potente racer der skal sørge for at VI har styr på vores hunde, og at VORES racer ikke lander i mediernes søgelys.. Vi kan da ikke kræve at andre skal kæmpe vores kampe?

Jeg kan SAGTENS sætte mig ind i at folk er bange for racer som rotten, amstaff osv osv, for det er sgu ikke særlig lyse historier der er fremme om dem..
    Så ergo i "min" lille landsby er det MIT ansvar at sørge for at vise mine naboer at rotten altså SAGTENS kan være en god hund.. Og hvordan gør jeg bedst det? Ved at få andre til at tage kampen op? Eller ved ganske simpelt altid at have mine hunde i snor, og vise at jeg tager ansvar, og har respekt for andres frygt?

Jeg vil nu mene det er den sidste del der virker bedst!

• #57   4. apr 2011 Krumme - jøsses fordi man søger ordet "kamphund" på nettet og der dukker utallige links op, er det så fordi de alle er "kamphunde" / amstaff ligenden hunde ? Du burde vist prøve at gennemgå nogle af dem. Det er ikke så længe siden at tråden omkring den gravide pige var herinde på HG, hvor der stod kamphunde i artiklen, hvor det så viste sig at være broholmer, labradore.

Journalisterne bruger det ord i flæng om alle hunde uanset race, og de sætter rask væk billeder af "amstaff" ind på artiklerne, og hvis folk så gad at læse artiklerne, eller sammeholde dem med politi rapporterne ville man finde ud af at det ikke holder stik. Men det gider I jo ikke, i læser overskrifter og det er nok. Siden hvornår er det nok at tro og ikke vide ?

Her er nogle få eks.

Rottweiler skabte panik i Slagelse ( kaldet kamphund af journalisten og beboerne )
    En løs Rottweiler gjorde beboerne på en villavej i Slagelse så skræmte, at politiet måtte i aktion

Politiet i Slagelse måtte mandag morgen agere hundefangere, efter der blev slået alarm om en løs kamphund på villavejen Jasminvej i Slagelse
    http://ekstrabladet.dk/112/article1503664.ece

Schæfer
    http://www.bt.dkkamphund-i-kachotten/
    Man ser overskriften og tænker nu igen, men prøv at læs hele artiklen... Ups det var vist ikke det billede du havde fået vel ?

Overskrifter Jagthund bidt af Kamphund - jagthunden døde
    (link fjernet)

http://www.nordvestnyt.dk/artikel/33270:Odsherred–Obduktion-frifinder-kamphund

UPS det var så ikke en kamphund, jagthunden var kørt ned, måske af en kamktanks ?

Journalisten var lidt hurtig ude.

Overskrift - angrebet af løse kamphunde (link fjernet)

UPS det var ikke kamphunde men en Grand Danois
    (link fjernet)

• #58   4. apr 2011 Henriette, jeg syntes selvfølgelig at dem som ejer, opdrætter og træner de hunde som er i søgelyste skal sprede budskabet og arbejde hårdt for det, men jeg er af den klare holdning at er man hundeejer, har vi alle et ansvar for at de er velfungerende, og står vi på steder hvor vi kan se at der er problemer med en hund, eller adfærden er lidt off, og man ved bedre så burde man også sige noget, istedet for at fise hjem og skrive det på HG, og spørge om man skulle have sagt noget eller gjort noget.

• #59   4. apr 2011 Taste fejl er helt klart på min regning - jeg beklager ;o)

• #61   4. apr 2011 Men alligevel er der 5 gange større risiko for at en hund af "kamp" type aflives inden den når 4 år pga adfærdsproblemer Dette er iflg Dyrenes Beskyttelses rapport om afdækning af aflivningsårsager i danmark.

Det er helt sikkert ikke hundene alene der er problemet, for rapporten nævner sådan set også at der er sammenfald med unge ejere. Dette kommer nok bag på de færreste - de unge er gerne den gruppe der har mindst styr på tingene men størst selvtillid omkring det (om vi snakker erfaring, penge, realitetssans) og det vil som regel afspejle sig både på deres valg af hund, samt deres behandling af den.

Men så er vi igen ude i at det måske ikke er så galt at der kommer fokus på disse, for det er absolut i hundenes egen interesse at de ikke kommer i netop de unges hænder.

Dermed ikke sagt at alle unge er uegnede som MH-ejere, eller at der ikke findes den slags i de øvrige aldersgrupper, men vi/de skal absolut hellere ikke være blinde for at der findes en hel del fjolser i kategorien. Nok til at man har bemærket det i forbindelse med en skræmmende lav "forventet levetid# for M-hunde.

• #62   4. apr 2011 Vagthunden...
    Der er vi så slet ikke enige..
    Står jeg med f.eks Wictor som hidser sig op, så forventer eller ønsker jeg da slet ikke at andre skal blande sig i det..

Jeg er klar over problemet, og jeg arbejder på det.. Så ville føle det meget malplaceret og direkte pinligt at en fremmed person kommer over og påpeger mit problem..
    Ved f.eks en Brian med en agressiv hund tror jeg heller ikke der ville komme noget godt ud af sådan en konfrontation..

Og ligeledes er mennesker meget forskellige.. Langt fra alle kan li konflikter, så synes da ikke der er noget galt i at man blot går videre...

• #63   4. apr 2011 Krumme - du behøver ikke fortælle mig at der er problemer, for det ved jeg skam godt og det fornægter jeg på íngen måde. Hvad jeg derimod opponerer imod, er nogle af de påstande og beskyldninger der kommer herinde som man ikke kan underbygge med faktuel dokumentation. Det er fint at man gerne vil debaterer, og man ikke er enig, det er jo det der gør det hele lidt farverigt, og at man får nogle aha oplevelser engang imellem, men man må kunne underbygge de påstande man kommer med.

At medierne valgte at køre hårdt på visse typer hunde i 2008-2009 fortæller intet om at de skulle stå for største delen af de angreb der var i de i år, for sjovt nok havde vi et fald i 2009 i bidepisoder iflg DSU. Det er ikke medierne der laver statistik trods alt. At Hr og Fru Jensen får den ide at det så må være disse typer hunde der står for alt galskab og grusomheder, beror alene på uvidenhed ikke på dokumentation og videnskab. Selv Top Danmark mødte op i retsudvalget og fortalte at deres statistik ikke fortalte noget om hvilke racer som bed mest, men udfra den gennemsnitlige udbetaling af erstatninger hvor "amstaffen" stod for ca 2500,- pr erstatning kunne man udlede at der her ikke var tale om flest angreb på personer eller dyr.

Og til info bruger medierne som regel model foto hvilket også står nede i hjørnet af billedet. Det er sjældent der er billeder af gernings hunden.

• #65   4. apr 2011 Søster McFluff - har du læst rapporten ? Jørgen tager ikke stilling til hvilke racer som reelt er "kamphunde" men har taget flg. racer ind under det begreb: Akita inu, Alano español, Amerikansk bulldog, Anatolsk hyrdehund, Boerboel, Boston terrier, Bull mastiff, Bull terrier, Ca de bestiar, Cao fila de sao miguel, Cane corso italiano, Centralasiatisk
    ovtcharka, Kaukasisk ovtcharka, Dogo argentino, Dogo canario, Dogue de bordeaux, Engelsk bulldog, Fila brasilleiro, Great japanese dog, Manchester terrier, Mastiff, Mastin espanol, Mastino
    napolitano, Shar pei og Tibetansk mastiff.

Tager du den rapport som han og Jørgen Mikkelsen lavede ´tilbage i 1999 vil man se at vi faktisk har haft et lille fald i aflivninger pga adfærdsproblemer.

• #67   4. apr 2011 Jeg har skam læst rapporten, og er godt klar over hvilke hunde der var tale om.

• #68   4. apr 2011 Henriette, jamen så er vi så uenige ;o) jeg kan ikke se at der er noget galt i at spørge ind til problemerne og komme med konstrutive forslag, hverken til en "Brian" "Johnny" eller Henriette.

Man kan sagtens kommunikere på en fredelig, konstruktiv og diplomatisk måde uden at overfalde folk og pege fingre. Jeg har selv igennem årene lært en del af velmenende hundefolk, og er åben overfor at lære, men det var måske mere velset og brugt i "gamle" dage, selvom at jeg nu selv gør det når jeg ser problemer som er velkendte, og der er ingen som har bidt hovedet af mig endnu eller blevet flove over at der er andre der ser problemerne og måske har en anden vinkel end den man selv står og knokler med. Flere af mine gamle hanner er da blevet brugt som trænings partnere til andre hanner som havde problemet kønsaggressivitet, og det har da givet pote, så hvorfor vende ryggen til en hjælpende hånd ? det kunne jo være man lærte noget eller fik nye in-put.

Kommentér på:
bare regeringen havde lidt styr på det

Annonce