590 visninger
|
Oprettet:
Barf kontra tørfoder {{forumTopicSubject}}
Hej alle I kloge hundeejere
Vi er skrevet op til en hvalp og håber at være heldig i et kuld her i påsken.
Avler fodrer med Barf og det har jeg selvfølgelig været inde og læse om. Kan godt lide hvad jeg læser, men er stadig i tvivl om hvad det indebærer.
Er der ekstra arbejde i fodringen/forberedelse af foder og hvor meget?
Koster det mere på månedsbasis end hvis vi kørte i feks Royal Canin?
ER det så meget bedre for hunden?
Håber I kan oplyse mig lidt
Vh Malene
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
jeg er sikker på du kan finde svar på mange af dine spørgsmål i den gruppe.
http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=2961
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Det er en metode, som VIRKELIG kræver, at man sætter sig ind i hvad man gør, hvis man ikke vil risikere at fejlernære.
Prisen svinger også meget. Nogle fodrer langt billigere, mens andre fodrer langt dyrere, end hvad tørkost ville koste.
Og nu vi er ved tørkost, så er Royal Canin voldsomt dyrt i forholdt til hvad man får for pengene, så der vil jeg anbefale at finde et andet mærke, hvis man i forvejen går op i ikke at putte fyldstoffer i hunden.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Ja, det er der. Eller, det afhænger af hundens størrelse kontra den mad man køber, Jeg køber løstfrossent og portionspakker det. Dette tager mig 2 timer hver 2-3 måned. Dette arbejde betyder at det til hverdag tager mig lige så kort tid at give hunden mad som hvis det skulle fiskes op af en pose.
----------------------------------------------------------------------
Koster det mere på månedsbasis end hvis vi kørte i feks Royal Canin?
Absolut ikke. Jeg giver 100kr/måneden for råt, og det er nogenlunde det samme som jeg gav for RC, Hills og Henne.
--------------------------------------------------------------------------
ER det så meget bedre for hunden?
Hvis man gør det rigtigt, så vil jeg mene ja. Der er selvfølgelig også nogle hunde der ikke tåler det så godt (det samme er sandt om alle typer tørfoder)t, men dækker man de samme næringsbehov har man det bonus at det ikke indeholder præserveringsstoffer, du har fuldt overblik over hvad hunden indtager, det er friskt og naturligt, og hunden laver færre/mindre pøller (fordi det optages bedre).
Efter min mening lugter min hund også bedre. Når han er på ferie hos andre får han tørt med (han elsker tørt i korte perioder), men han stinker altid af hund når han kommer tilbage. Efter nogle dage på det rå lugter han igen "ren".
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
I mine øjne kan begge fodermetoder være rigtig godt, men kan også være rigtig skidt! Det handler om at sætte sig ind i fodring og vælge det som passer en og hunden bedst, og så vælge at bruge ordentlig kvalitet
Forkert sammensat BARF er lige så skidt som et dårligt tørfodder...
Jeg fodre med begge dele i perioder. Og ingen tvivl min hund foretrækker BARF... Jeg kan se kvaliteter i begge metoder - BARF'en har den kvalitet for mig at jeg ved hvad hunden spiser, hvad det indeholder osv. Tørfoderet har den kvalitet for mig at jeg ikke behøver tænke selv og er lettere at opbevare...
Prismæssigt så må du regne dagsprisen ud til din kommende hund. For min hund er det ca. samme pris om jeg bruger tør eller barf - men det er så også fordi vi har to store hunde også i husholdningen, og vi derfor kan handle stort ind hos RigtigHundemad, og derfor får mængderabat... Hvis jeg var alene med Mynte havde jeg ikke plads til opbevaring af de 30 kg. som giver stor rabat, og så ville tørt være billigere for mig... Men ja har man plads til opbevaring, og kan købe stort ind, gå på tilbudsjagt eller aftale med den lokale slagter man henter deres "affald", så kan det være noget billigere end tørt...
Men når din opdrætter bruger metoden, så synes jeg da du skal snakke med denne. Han/hun kan fortælle dig om hvorfor denne har valgt netop dette, og kan uden tvivl hjælpe med at sammensætte en foderplan
Ellers så tag på visit hos din lokale BARF forhandler (Evt. kig forbi flere, så du kan se forskellen på deres produkter og udbud) og få en hundesnak
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 47
Som førstegangs bliver jeg lidt forskrækket af den videnskab det virker til at være...
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 671
Nogen hunde kan gå på det, andre kan ikke...... Det kan i mange tilfælde skabe mirakler på allergi hunde, men fejler din hund andre ting kan det også have kedelige konsekvenser.
F.eks kan jeg ikke anbefale det til hunde som har problemer med fordøjelses"systemet".....
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Og ellers så har flere forhandlere også gode alternativer - tørfoder uden korn, frysetørret barf m.m. Nogle har rå kompletter med tilsat vitamin og olie, nogle sågar med grøntsager.. Så er det slet ikke så kompliceret som hvis man selv skal strikke hele menuen sammen... Det er jo så bare noget dyrer somregl..
Og ellers så find da et godt tørfoder
Iøvrigt tillykke med den lille vaps
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 47
Hvis vi er heldige at få en hvalp fra kuldet vil jeg helt sikkert prøve at snakke med opdrætter om det. Har fundet en forhandler i nærheden også som jeg kunne tjekke ud
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
Jeg har flere gange overvejet det - men syntes simpelthed ikke at jeg orkede at sætte mig nok ind i det og slet ikke til at turde at give det til hvalpe der vokser og tæver der er drægtige og diegivende. Min egen dyrlæge sagde opgivende, da jeg spurgte ham, om folk da ikke bare ville vente til hunden var udvokset. Han så desværre flere og flere der ikke havde sat sig korrekt ind i tingene og det med en fejlernæret hund til følge.
Som andre skriver, så kan det være både godt, men også skidt for hunden - hundene er ikke alle ens - BARF kan bestemt være rigtig rigtig godt, men ikke for alle hunde.
Vi har solg hvalpe til et par stykker der ønskede at BARF'e hvalpen, så derfor vaægte vi at BARF'e en af vores hunde i ca. 4 mdr, for at kunne vide bare lidt omkring emnet. Vi valgte vores hand ud af vores flok på 5 boxer. Det gik ok med det - der var dog en del opkast ved bestemte ting, men ikke noget vi ikke kunne få styr på, ved at tage med dygtige mennesker. Men for os var det simpelthen for dyrt med så mange hunde og mangle på tid til at skaffe det billige kød, som man så selv skære ud og pakker. Vi købte færdigpakket og det er en dyr omgang - men med en hund, så kan det nok godt gå.
Vi så ikke nogen forskel på hunden - men 4 mdr er måske også meget kort tid. Men vi har set boxer der er BARF'et og sikke en smuk pels og deres øjenrander bliver faktisk også strammet op af det.
Barf kontra tørfoder