Patella {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg lavede et indlæg for noget tid siden, hvor i alle anbefalede en patella operration af min hund da han har 1-2 grad.
Derfor ringede vi til opdrætter, da vi ifølge købelovene har ret til at få nogle penge tilbage da det er en alvorlig fejl. Opdrætteren sagde at vi skal kunne bevise at hans patella er arvelig og stammer fra hende, og at det ikke skyldes miljø - hun har åbenbart ringet til forbrugerstyrrelsen og forhørt sig. Han er i DRU
Mit store spørgsmål er så, hvordan overhovedet beviser at patellaen er arvelig og stammer fra hende? Han blev undersøgt for patella inden vi købte ham, men det allerede konstateret hos dyrlægen, da han var 4 måneder.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
jun 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 225
jun 2010
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.471
Jeg tror også at DRU opdrættere opfattes som forbrugerkøb. Hvis opdrætter kun er privat, kan formodningsreglen ikke bruges.
Patella 1 betragtes ikke som erstatningspligtig, da den kun i sjældne tilfælde giver problemer.
Jeg undrer mig lidt over at 1-2 skal opereres. Har du evt. talt med en anden dyrlæge.
Hvis patella'en er på grund af at knoglesporet mangler, er det arveligt (og giver ofte dårligere end grad 2), ellers er det ledbåndene og det kan være arveligt.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
Der kan være skriftligt aftalt at der ikke ydes ganrati på feks Patella luksation, fordi det er en generel lidelse i den på gældende race.
Hod DKK står der bla.
Citat begyndt:
"Manglen skal kunne føres tilbage til opdrætteren
En mangel skal kunne føres tilbage til opdrætteren, som regel enten som noget arveligt eller noget medfødt. Opdrætteren er ansvarlig, selv om han eller hun ikke kendte til manglen på købstidspunktet (skjulte fejl). På den anden side må køber selv bære ansvaret, hvis fejlen skyldes købers egne forhold, f.eks. forkert fodring, for sen eller utilstrækkelig dyrlægebehandling el.lign."
Citat slut
jun 2010
Vi har snakket med to forskellige dyrlæger, men under samme "firma", de mente begge operation.
Jeg lavede et indlæg for noget tid siden herinde, da det er meget forskelligt om folk synes at man skal opererer eller ej. Her mente ALLE at man skal operer, da hunden har smerter når den halter / humper på tre ben.
Jeg mener at dyrlægen sagde at det var ledbåndene som sad forkert og at vi skulle operer inden situation forværres og der kommer slidgigt mm.
jun 2010
feb 2010
Det lyder mere korrekt (og ikke særligt rart).
Når købeloven gælder, så betyder formodningsreglen, at SÆLGER skal bevise at det ikke er sælgers problem de første 6 måneder.
Først herefter er det køber, der skal bevise at fejlen kan føres tilbage til sælger/arv.
feb 2010
Det er købelovens bestemmelser for forbrugerkøb (altså at man køber fra en "forretning" (her professionel opdrætter) der indeholder de 6 måneders formodningsregel.
jun 2010
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Kommer PL senere er man mere tilbøjelig til at tro at det er opstået ved en skade. Min Baloo fik det først konstateret som knap 3 årig, så det var nemt at sige at det var som følge af en skade. Men da jeg ikke havde registreret at han havde haft en skade, så trak jeg ham alligevel ud af avlen, for det ville jeg ikke lægge navn til. Bare for at illustrere at noget er arveligt og andet er pga. en skade.
feb 2010
Det lyder helt rigtigt.
feb 2009
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.759
feb 2010
Det er ikke rigtigt at sælger kan forlange hunden retur.
Det er helt op til køber om man ved en større fejl ønsker at ophæve købet eller få erstatning (nedslag i prisen).
Og dette er faktisk ikke til diskussion
feb 2010
Som sælger kan du vælge om du vil betale operationen eller refundere en procentdel af købesummen. Der er faktisk generelle regler for hvor meget der skal refunderes.
Men du kan ikke forlange hunden retur, og sælger kan heller ikke forlange at give en ny hvalp i som kompensation. Dette vælges af køber.
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.759
feb 2010
Sælger kan IKKE forlange en hund retur.
Og man kan heller ikke forlange at sælger betaler en operation, der overstiger købsprisen.
Erstatninger ud over købsprisen forekommer kun hvis sælger er bevidst uærlig - dvs. at sælger vidste besked med en fejl og ikke fortalte om det.
feb 2010
Nu fik jeg lige læst helt nøjagtigt hvad du skrev.
Man kan selvfølgelig lave et tillæg til kontrakten med fraskrivelse.
Kender du sagen hvor denne fraskrivelse har dannet rpæcedens - jeg kender en anden, der slås med det samme problem.
jun 2010
Der står ikke i købskontrakten at patella ikke gælder, så der burde vi være dækket ind. Hun sagde nemlig også han hun ikke vil dække fordi at racen var arveligt disponeret for patella, men det skulle hun vel have skrevet i købskontrakten så, hvis hun ikke giver patella garanti?
feb 2010
Der er noget om hvor hurtigt man skal reagere på en fejl, men det kan I få oplyst hos forbrugerrådet.
I kan altid få en kopi af journalen på jeres egen hund.
feb 2009
jun 2010
jun 2010
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.759
En Yorkshire Terrier fik konstateret patella og ejeren rettede henvendelse til opdrætteren.
Ejeren påstod at patella`en var arvelig og opdrætteren at det skyldtes forkert fodring samt spring på møbler.
DKK afgjorde sagen til ejerens fordel og at ejeren var berittiget til erstatning.
Opdrætteren nægtede at betale og blev derfor udelukket fra DKK for et år.
Dette er hvad jeg har fået fortalt, samt hvad jeg har læst om udelukkelsen i "Hunden", om der er sket mere i sagen, ved jeg ikke.
Hvis jeg er fejlinformeret, vil jeg meget gerne vide det.
jun 2010
Vi ringede til Forbrugerstyrelsen, som sagde at vi klart var dækket af købeloven og at opdrætter skal betale operationen. Hun anbefalede at vi skrev et brev, hvor vi vedlægger hans journal. Så nu skal vi bare have formuleret et brev og vente på svar.
feb 2009
Hvis opdrætteren havde oplyst, at Patella Luksation er en generel lidelse i racen, og at der derfor ikke ydes garanti på dette, ville køberen selv skulle betale operationen.Dette skal gøres på et bilag til DKK´s købsaftale. Køberen har underskrevet denne købsaftale og bilag, hvor opdrætteren skal kunne kræve en bod, hvis betingelserne for købet ikke overholdes.
okt 2008
Fru Pomrus - "Køberen har underskrevet en købsaftale og bilag, hvor opdrætterem skal kunne kræve en bod, hvis betingelserne for købet ikke overholdes."
Jeg er ked af det, men jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener!
feb 2009
okt 2008
Jeg håber ( og tror) da heller ikke, at der er nogen, der benytter sig af det.
Lad os da håbe, at med DKK`s nye avlsrestriktioner problemerne med enkelte hunde løser sig hen af vejen, når de bliver taget ud af avlen.
Hvad mener du med bod, skal jeg så som hvalpekøber betale bod , hvis hunden alligevel ikke udvikler Patella eller omvendt?
feb 2009
Boden skal hvalpekøberen selvfølgelig betale, hvis de alligevel vil have penge retur for en Patella luksations operation, eller går imod sælgers betingelser for salg. Det har køberen jo skrevet under på.
Hvis du køber en bil, og får at vide denne model ruster generelt meget feks under forskærmene, kan du heller ikke kræve penge retur.
okt 2008
Patella